Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3028 ggr
Lina
0

Vem är ledaren??

när min häst står i gången när jag rycktar honom så puttar han iväg mig, han har också klämt mig i väggen. Men jag är så liten så jag flyger bara iväg när han puttar på mig. Men när jag fått tillbaka balansen så puttar jag tillbaka honom. Men jag undrar om han bryr sig om det, med ledarskap o så, för han har ju redan puttat iväg mig…

Nu är det mycket sällan som han puttar mig. Det är bara om han blir stressad. annars stannar han upp när han komer nära. Är det så att jag har "vunnit" den biten?

Lite rörigt blev det men, men…

Peppe
0

jag vill nog påstå att hästen är ledaren här. den får aldrig gå över dig på nåt vis! inte ens om den blir rädd. om en häst går in i en annan häst med högre rang så åker den på en rejäl omgång med sparkar och tjuvnyp, det accepteras alltså inte. det ska inte du heller göra. putta tillbaka bästen bestämt så den fattar att det inte är acceptabelt att den gör så. puttar du bara tillbaka den till ursprungsläge och hästen inte fattar att den gjort fel så har det ingen verkan. detta betyder inte att du ska bli rasande på hästen, men bli arg och säg till så den fattar.

min häst sprang över mig förr lite då och då men jag gick en horsemanship kurs med honom.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lina
1

Det är så jag gör som du beskriver. Men jag blir flyttad en bit, ett steg åt sidan eller två, men när jag fått tillbaka balansen så jag kan putta tillbaka så gör jag det rejält. Jag puttar över honom hårt, bestämt och snabbt till andra sidan.. Men det jag undra var ifall jag puttade tillbaka honom försent? iom. att han redan har puttat mig.

Peppe
0

så snabbt som möjligt är ju bäst….

finns en väldigt enkel övning för att lära dom att inte gå över en. ta ut hästen och led runt den. gå framför hästen och stanna. stannar inte hästen omedelbart så fös den bakåt. mer bestämt ju mer hästen gick för mycket framåt (tog den bara ett steg för mycket? eller gick den över dig helt?) om du bara håller stenhårt på reglen att stanna omedelbart och reagerar snabbt så lär dom sig oftast på mellan 2-4 ggr. (givetvis varierande från häst till häst)

Lina
0

jag ska prova den övningen.

innan så puttade han tills det tog stopp, alltså in i väggen. Men nu så stannar han upp och det är mycket sällan som han puttar mig. Jag är också mer berädd nu att putta tillbaka.

När han puttade in mig i väggen så tryckte jag allt vad jag kunde tills han fly´ttade sig så jag stod inte bara där och väntade tills han var färdig.

Maja
0

Hästen jag ofta rider vill helst bestämma över mig, men jag vägrar låta honom göra det. T.ex. när jag ska kratsa hovarna så lägger han all tyngd på det benet som jag ska lyfta upp.. ;) Men det blir alltid jag som vinner.. ;)

Lina
0

putt

LinaN
0

Jag brukar göra den ledövningen med Harry, gå, stanna starta, gå stanna. Men med olika längd mellan gångerna och är han inte beredd på att jag stannar så viftar jag litet med grimskaftet och trycker till honom i bringan med ett vasst pekfinger….

Och om han så mycket som börjar gå över mig så blir det en hel del viftande och hård blick rakt mot honom och jag bokstavligt talat tvingar honombaklänges med mitt kroppsspråk.

Numera så svarar han nästan helt o hållet på att man säger "back eller backa!" när ah nstår p ågången o gått för långt fram…. 

til len början med så ville han också gärna slänga sig på foderhinken när am nfodrade, men efter en gång med hinken över nosen så har ah nlärt sig, ha nväntar nästan helt o hållet på att man säger varsegod nu…. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lina
0

Jag var ute och gick med honom idag. men han e så stark och olydig så jag måste ha kedja på honom men mitt mål att att han ska bli av med den. Så har ni fler bra led övningar så tackar jag och tar emot.

Jag gjorde så idag når jag gick att jag fäste blicken på en punkt och gick emot den och gick han in i mig så puttade jag bort honom. Och han lär sig, på slutet så höll han mer koll på mig än i början.

LinaN
0

jättebra, glöm inte eftergift bara om du har kedja på honom. ananrs kan en be nice-grimma ocskå fungera bra, prcis som en vanlig klassiskt repgrimma…

Peppe
0

förr va peppe hyperstark när mn bara hade grimma. han gick lite överallt dit han kände för. denna enkla övningen att "stanna omedelbart annars går du bakåt med buller å bång" har hjälpt nåt enormt i alla hantering. han går dit jag vill och stannar när han ska och står kvar där. och när han lärde sig vem ledaren var så kunde jag t o m fånga honom i hagen och vissa dagar kommer han när man ropar.

bara du håller stenhårt på regeln och föser hästen bakåt bestämt, inte bara puttar den bakåt. i själva verket ska du inte putta. hästen ska gå undan för att du -ledaren- vill inte ha honom precis bakom dig. han ska, utan att bli rädd för dig, men tydligt visa att han förstår att du menar allvar, gå bakåt i raskt tempo. hästar är inte gjorda av porslin, dom tål mer än man tror. se på hur dom behandlar varandra i hagen, där puttar dom minsann inte undan varandra med mulen. dom biter, sparkar och skriker så det står härliga till om en annan häst går över gränsen.

LinaN
0

*håller med pepep helt o hållet*

En människa kan aldrig med enbart sin kropp tillfoga hästen sådan skada som ens påminner om vad en annan häst akn orsaka. 

Så om jag larmar till min häst emd knytnäven över revbenen, visst gör det kanske ont (mer på mig än på hästen vill jag nog lova) men om det ahde vart en annan häst som sparkade hade skadan blitt större…

Men oftast så börjar en häst att varna med antisktuttryck och kroppshållning att "hörrdu lägg av med det där!" funkar inte det kommer nästa steg ett lyft bakben elelr blottade tänder funkar inte det då jäklar smäller det! och det med buller och bång!

När jag flyttar på Harry använder jag i 80% av fallen enbart kroppsspråk, muntligt oväsen och viftande. de sista 20% är att peta honom hårt i bringan eller i didan för att ah nska flytta sig!

och glöm inte att lägga til lröstkommando, om du bara skriker guttoralt o osammanhängande så fattar hästen itne vad du menar… (har povat, min gamle häst hon tittade p mig som om jag var rent dumi huvudet men så snart ajg började skrika "back" åt henne fattade hon vad som skulle göras)

Lina
0

okej det ska jag prova men när jag ska backa honom ska jag putta honom bakåt eller ska jag dra honom bakåt i grimskaftet?

[slo]
0

#12 inget av det, målet är att du ska göra det med kroppsspråket. Bli tre gånger så stor som du är egentligen, visa med kroppen att flyttar inte hästen sig så får han en rejäl omgång.

LinaN
0

Det handlar ju litet om din mentala inställning, jag kan ibland träda in i rollen som drottning elelr gudinna (typ låter egot löpa helt fritt) och då blir ens utstrålning helt annorlunda.

Var på min systers ridskola häromveckan och de skulle rida lektion för en duktig tränare. Systern red p åen ny ponny o henens ridkamrat red på en gammal ridskoleponny som fanns där när jag red på KRK.

Jag höll syrrans häst medan hon satt upp och när hon spänt sadelgjord och satt sig tillrätta började jag gå, och bägge hästarna följde efter mig ^^ De bnnye ponnyn hade vart osäker och jag visade emd mitt kroppssspårk att det var helt ok och det verkade ju även fungera på den gamle ponnyn. tyckte det var ltiet roligt ^^

anzzen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo hästen är ledaren i dom sitvationerna,, jag låter aldrig min häst göra så,, han får inte komma in på ditt revir eller vad man ska säga, när han gör det så får du ryta till lite kanske lr så tar du ett grimskaft och snurrar det i luften,, det betyder för hästen att han ska skärpa sig och inte gå in i ditt revir,, min häst håller alltid på och knuffa på mig när jag ska lasta han, då tar jag grimskaftet som jag håller i och vevar(snurrar) med det runt hans bog,, då flyttar han sälvklart sig och slutar,, gå buffar på mig.

Tarek
0

Jag brukar gå framför tarek och stanna, då stannar han, sen börjar jag backa och då backar han oxå, äen om det är 5 meter i mellan oss. I början brukade jag visa ganksa bra med benen "sprattla" bakåt och då backade han oxå, men nu räcker det med att gå vanligt.. Man kan nästa små "sparka" på frambenen baklänges så ska du se att han fattar… Sen går jag fram igen, med långt grimskaft och tarek följer efter själv och sen stannar jag och då nitar han.. jag tor nästan att han tycker att det är kul =) lite som följa jon
Du kan även prova att ha han lös typ på en ridbana och gå runt. Stanna och när han kommer fram går du därifrån utan att kolla på han. Stanna coh vänta tills han kommer och sen gå därifrån,,, tarek brukar bli så frustrerad att han springer efter mej som ett litet föl…