jag behöver hjälp
Jag har precis fått hem min nya häst,vbl valack 7år.. Haft han i ca 5-6 veckor!! Han är inte mkt hanterad,inte inriden eller inkörd eller ens tömkörd!! Han har gått i en hage i 7 år tillsammans med sin mamma o pappa!! Blivit bortskämd,gjort som han vill,behandlats som en knä hund!! Aldrig stått i stall!! Jag har problem med honom!!
När jag ska leda honom så skiter han i vart jag vill gå,han kör ner huvudet o möjer på!! Jag hoppar framför honom o vissar att han ska stanna,vilket han skiter i fullständigt.. Med träns går det inte heller!!
Jag vill juh kuna leda honom till o från stallet o när vi ska ut o gå!! ÖMÖJLIGT.. kan tillägga att han är ca 175cm hög!! Ganska så biffig!!
Så vad ska jag göra?? Hingstkedja?
Har ngn ngt förslag på vad jag ska göra?
Kom gärna med tips o ide´er!!!!

hmm, jadu… det är svårt sånt där. det enda som funkade på min fjording var iaf att använda hingstkedja och ställa mig framför och vifta med armarna…
Hoppas att det löser sig!

Det kan va smart o pröva hingst kedja i början iallafall!! Kan rep grimma vara ngt? hoppas med det ska lösa sej!!!

ngn mer då????

har skog att gå upp i nära inpå?
repgrimma kanske inte är en tokig idé…

#4 hur menar du då?

Är ju bara som att uppfostra en mkt seg och bestämd unghäst för det mesta när det kommer till äldre ohanterade hästar…
Du visste väll vad du gav dig in på när du köpte honom och har bra med erfarenhet när du köper häst med problem…?
Är bara att jobba på kommunikationen… Om jag var du skulle jag inte börja sätta på mer utrustning för att genom våld få lydnad ifrån hästen, utan lära mig lite om hästbeteénde och jobba på att bara få hästens respekt och att det är du som är ledaren, högre på rang och bestämer…

#0 hoppas mina råd hjälper dig en bit på vägen….. kram. Kommer ni på lördag så kan jag visa lite med på Pimmen och Fontane. De är ju som natt och dag i hantering så det kan va kul att se bådas kanske….och tänk…fundera….vad verkar logiskt…. kul när man kommer underfund med det sen…..ta inte till massa hjälpmedel….fundera ur hästens synvinkel…. hjälpmedel tror jag inte alls på….jag har klarat mej utan helt och hållet. LYCKA TILL!

Allt går med rätt sätt. Min var likadan som 5-åring, tack vare NH så gick det bra. Har du el någon annan i din närhet erfarenhet av Nh så tycker jag att du bör träna det med honom.

#7 jag använder inte våld,ABSOLUT Inte!! Skulle aldrig göra.. Japp jag visste vad jag gav mej in på!! jag har hanterat "problem hästar", men ingen som beter sej som denna!! Men jag har fått många tips o råd av min vän Sofie… Även vart på bibblan nu o lånat massor av böcker bla,förstå din häst,horsemanship med massor av ledarskaps övningar+ 2 till vad dom nu hette…

puttar lite på min tråd,o måste säga att det går bättre o bättre med Elmer!!! Han gör stora framsteg dagligen..

#11# Vad roligt att höra. Ja, det tar tid att få hästar så bra som man själv vill ha dom.

Man får försöka om och om igen,, man kna aldrig ge sig, tex jag har en häst som är skit jobbig när man ska lasta,, han vill inte gå in och han stegrar och håller på när han inte får som han vill, men det viktigaste e att hålla sig lungn och inte bli för stressad, då känner hästen det, men fortsett att hålla på och va bästemd,, jag hoppas att det reder ut sig

Min kille va likadan. Trodde han bestämde och såg mej lite lägre.. jag körde en massa NH från backen, flyttae på han och backade och grejjade.. Nu är han som ett litet lamm, men jag tränar fortfarnade lite NH så att han inte får för dej nått
ge dom lillfingret och dom tar hela handen..