Flugor och mygg
Vad använder ni på era hästar för att mygg/flugor/bromsar och knotten ska fly fältet?
*** Kärleken övervinner allt ***

På Musse hade jag Föllinges häst-deo samt flugtäcke från Bucas
det gamla vanliga hemmagjorda medlet.äppelcidervinäger,vatten och vitlök.

#2 Blandar du bara ihop allt i en flaska och sprayar/stryker på hästen?

köpte sprej på hööks förra året, men det fungerade inte tyckte jag.
ja man ska blanda ihop allt men kommer inte ihåg hur man ska dela upp det….det finns några fler här inne som använder det hemmagjorda.dom kanske kommer ihåg.

#2 funkade inte på mina pållar… =(
på mina funkar det inte mott knott.det är precis som dom tycker om lukten.men där vi bor nu finns det inga knott som tur är.

Jag använder färdig spray mot mygg och flugor som finns att köpa på hästsportbutiker. och sen använder jag flughuva för ansiktet :)
jag använder också flughuva.svårt att få på hästarna den bara för dom är rädda för huvan…..

Jag brukar ta lite av det omskrivna eksemmedlet som jag har. MJ:s djursalva. Det håller iaf knott och mygg borta väldigt bra.

#5 @nn@ - Det är 3 delar vatten…1 del äppelcidervinäger och pressa i några vitlöksklyftor och låt det dra ett dygn…sila sen bort vitlöksresterna…spraya på hästen :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag använder RB86. har alltid funkar skit bra. Men det där hemmagjorda vitlöksmedlet måste jag nog prova. Lät lite billigare 

Flugtäcke och vanligt myggmedel. När det är som värst ute tar jag in hästarna, set enda jobbiga med sommaren, suck.

#12 RB86 är det ju karens på samt att det är en ganska utförlig varningstext på flaskan…man ska ha handskar och man ska akta så inte medlet kommer i kontakt med några slemhinnor eller ögon och OM det skulle göra det så måste man direkt spola rikligt med vatten.
Hur sprayar man då på en häst som kan komma åt att gnugga sig med huvudet lite var stans på kroppen, det är ju jätte lätt att hästen få det i både ögon och munnen *hmmm*
Jag använde det en gång i begynnelsen till min gamle häst men efter att utförligt ha läst varningstexten så kände jag att det var färdigsprutat!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
tack CBA!får försöka att skriva upp det nånstans.
Använder våran häxbrygd. Funkar dunderbra. Använder även Renons.

#16 Vad är eran häxbrygd gjord av då? *Nyfiken av mig*
#17 Hemmakok som jag lärt mig av min kompis.

#14. Det har aldrig varit några problem för mej. Det är ett medel som gör att mina hästar slipper en massa flugor så jag tycker att det är värt det. Jag brukar spraya på en svamp och sen gnida svampen på hästen, då slipper man att det kommer spray i ögonen och så. Men jag ska i allafall prova det det hemma gjorda medlet med vitlök i och se om det funkar, då kör jag gärna med det.