några frågor :)
har lite funderingar, så jag skriver dom hära :P
Frågorna handlar om min favvohäst, fadderhäst(typ skötare) på en ridskola.
1: När jag har hoppat av efter ett ridpass, och leder runt hästen, går han in bakom mig, så jag precis känner hans huvud bakom min rygg, mucket mysigt. Men varför gör han så igentligen? :)
2: I boxen är han inte så roligt att hålla på med. Han är kittlig/känslig när man borstar honom ungefär halva magen och bakåt mot bakbenen. När man då ska borsta honom då, så försöker han bitas (alltså han drar bakåt huvudet så mycket det går och öppnar käften) han sparkar också med bakbenen när man då håller på och borstar. Hur ska jag få honom att sluta? Iallafall så att jag vågar ha honom med långt grimskaft upppbinden.
3: Han är även mycket aggresiv mot andra hästar. Och jag tycker ju inte om det, Kan man få bort det eller är det bara så?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puttar upp tråden :) Vill fortfarande ha svar om någon vet ^^
1 han följer dig och det är bra men ha lite avstånd i fall att!
2 Borsta hårdare så det inte kittlas och skulle han då fortsätta är det trams eller att han inte gillar det helt enkelt, dock ska han inte bita eller sparkas så jag hade markerat var gång!
3 träning träning träning så går det nog med bra!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Ta upp det med ridskolan, det är deras jobb att uppfostra sina hästar och det låter som denna lilla herre behöver lite uppfostran =)
#2 När han bara håller på frammåt med huvudet, alltså typ håller på med grimskaftet och så, så brukar jag inte säga till honom, men om han drar bakåt huvuet så mycket det går och hugger, då brukar jag säga till honom, ganska bestämmt och ganska högt. Jag brukar även när jag säger till honom, daska till honom på bogen, som ett hugg tillbaka. För att han ska fatta att jag är "ledaren" typ .
#3 Han är då 18, och han kom för kanske ca ½år sedan ^^

Vissa hästar är ensamvargar presic som människor. Min märr gillar inte andra hästar så hon slipper vara med andra helt enketl.

Vissa hästar är ensamvargar presic som människor. Min märr gillar inte andra hästar så hon slipper vara med andra helt enketl.
Bara för att hästen är gammal e han inte uppfostrad. Köpte Leffe som 20åring och han har aldrig blivit uppfostrad alls. =)
Börja fundera över varför han hugger och sparkar, och försök hitta ett sätt som gör honom bekväm med att du borstar där. Börjar i utkanterna av området där han inte vill att du ska ta på honom, borsta lite där och prata snällt och lugnande med honom med fortsätt borsta där tills han börjar slappna av och då tar du bort borsten och låter honom vila.
Ta det försiktigt alltså, och var vänlig och ha förståelse för att han inte vill att du ska ta där.
Kan vara så att han haft tidigare erfarenheter av att han haft ont där bak och ändå blivit borstad, så han nu är rädd att det ska göra ont. I och med att det är en ridskolehäst så verkar de iaf på ridskolorna i närheten av mig ofta bli slagna med spö just på rumpan. Lätt att hästen blir öm av det och inte uppskattar att man borstar där han har ont.
Om hästen hugger och sparkas så försöker den nog säga något till er, men ingen verkar lyssna. Såklart hästen blir irriterad när folk istället för att respektera den daskar till den när den försöker berätta något.
Genom att ryta och daska till honom kommer du aldrig bli en trygg ledare för honom, utan snarare kommer han bli rädd för dig då du daskar till honom istället för att respektera honom.
Hur länge har folk slagot till honom när han huggit efter folk? Har det fungerat? Verkar det som att han ser er som gör det som bra ledare?
Att han går in bakom dig behöver inte betyda att han följer dig, utan kan också betyda att han driver dig framåt, framför allt eftersom han går så nära. Stannar han när du stannar, eller går han in i dig?
Kan också betyda att han vill klia sig på dig då han kanske blivit svettig efter ridpasset, men vet att han inte får göra det men visar att det är det han vill göra.
När gillar hästen inte andra hästar?
Kan bero på att den känner sig trängd, eller att det är en stressfylld miljö den befinner sig i så den tycker dte är jobbigt med andra hästar i närheten.
Är den aggressiv mot andra hästar i hagen?
#8 Han gillar inte andra hästar alls, han går ensam i en hage så han, han har en "ensam" box, därför att han har en bräda till grannensspilta.
Ja han är aggresiv mot andra hästar i hagen också, därför går han ensam. Jag får se hur han är i sommar, om han kommer få gå på sommarbete med dom andra hästarna på ridskolan.
Ska försöka vara hos honom mycket denna veckan, då det är teorivecka och jag ska vara på ganska många sådanna. SKa försöka göra som ni säger, då att han ska få sin tid när jag borstar honom osv :)
Alla tre beteenden tolkar jag som att du har att göra med en ranglåg karraktär som är osäker och försöker dominera sin omgivning.
1: Att gå väldigt nära bakom är ett sätt att försöka driva/valla och visa att han inte respekterar ditt personliga revir. En häst som är neutral håller ett bekvämt avstånd från dig när ni går. Om jag var du skulle jag be hästen om lite mer utrymme för att betona att det är du som leder promenaden. Detta är inte bara till fördel för dig utan ffa för hästen. Jag tolkar att den här hästen saknar en trygg ledarindivid.
2: Behöver du borsta honom på det känsliga området? Det kan likväl vara en mental olusthetskänsla som en fysiskt så det är svårt att veta på en gång hur du ska lösa problemet. Du kan prova andra borstar men jag hade undvikit att använda borste och istället undvika att beröra området helt tills hästen fått ett bättre förtroende för dig, eller prova att bara använda händerna och smeka hästen istället för att borsta. Under magen från sadelgjordsstaden och bakåt sitter ingen utrustning så det gör ingenting om det är lite smutsigt där.
3: Att han är aggressiv mot andra hästar tyder på att han gör samma sak med dom som han gör med dig på punkt 1, men där möter han ett annat motstånd, därför eskalerar beteendet och blir mer aggressivt. För att lösa det problemet, kanske tom alla problem, behöver hästen bli tryggare. Det är ju väldigt svårt att få möjlighet att jobba med en sån sak med en ridskolehäst dock. Men genom att bygga upp ett förtroende för dig kan man komma en bit. Att berömma hästen mycket, jobba med positiv förstärkning och se till att hästen lyckas med olika saker (markövningar, ridövningar) så stärker man hästens självförtroende och självkänsla, och han kommer inte att söka trygget lika intensivt hos andra individer.