fång
det finns ju olika sorters fång, belastningsfång, förlossningsfång och foderfång. Fler???
men vad är skillnaden? kan det bli hovbensrotation på tex belastningsfång??
vi har en gammelman i stallet som har stått och skakat med frambenen ibland, och nu i förra veckan kunde han knappt gå. han har puls i båda fram, men ingen värme eller svullnad.
veterinären var ute och hon trodde det var belastningsfång. han går på peniccillin och smärtstillande, och har ätit det i 5dgr utan resultat. (hon ska ringa vet idag igen)
någon som haft detta på sin häst?

Symtom och behandlig av fång är densamma oavsett vilken typ det är. Men långsiktigt för att fång inte ska komma tillbaka så måste man ändra livsvillkoren för hästen. Vi belastningsfång får man se över hur hårt hästen arbetar, hovarna mm. Är det foder fång får man vara extra försiktig med foderbyten och kolhydrater, akta hästen för frostnupet gräs och frukt, morötter bör också ransoneras.
Vid foderfång bör man också vara försiktig med fodret och en häst som haft belastningsfång bör passas extra noggrant mot överansträngning mm.
Efter som hästen har en extra benägenhet att få fång bör den också passas extra någa mot andra typer av fång också.

Varför får den peniccilin och vad är det frö smärtstillande den får?

Exakt, varför peniccilin? Hur har ni honom nu? Står han på boxvila med extra mjuk bädd?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bra svar lorita! Men blev inte sista meningen omvänd fel? Om det är foderfång får man vara fösiktig med fodret och är det belastningsfång så får man inte överantstränga hästen för mycket?

Ändrat och förtydligat 

#5# Va bra! 
Läste i någon tidning om det,standardbehandling i danmark,med penicillin,kanske sverige börjar med.Det var stall lr hästmagazinet.
#7 intressant! Fast det hade varit kul att veta lite mer varför dom får penicilin… Vad har dom kommit på nu som behöver antibiotika.

Jen är det din häst?
nej, det är inte min häst…
jag hade fel ang medicinen, det är Metacam ( stavas??) han får för smärtan,. han står på boxvila som han ska vara på i 10 dagar nu.troligen så har han inte svarat på den medicinen etersom han fortfarande har väldigt ont, så han ska få en annan sort snart 

Metacam är starkt. Det sätter sig i magen. Hästen kan lätt slås ut i tarmarna eller få magsår har jag hört. Men det är klart behövs det så måste man ju ge det. Hoppas att hästen blir bättre snart då.

nej har han fortfarande ont trotts att han har medicinen i kroppen har han troligtvis inte svarat bra på behandlingen. Har han mindre ont med medicinen i kroppen kan han gott ha svarat på behandlingen men att det behövs långvarig medicinering och vila.
jag skulle vilja råda er att frysa in is i ispåsar, sådana där små påsar du köper och fryser in isbitar i. Sätt sådana mot benen och linda dit dem med fleecebandage. låt hästen stå med detta tills isen smält. ta bort lägg påsarna i frysen igen. upprepa tre gånger per dag. det hjälper faktiskt till mycket för hästen.
lycka till och berätta gärna hur det går.
Audiatur et altera pars
tack för råd, jag ska vidarebefodra det till hans ägare.
jag tar tacksamt emot mer råd.

Det där med is ska tas fram direkt. Tror inte att det ger någon verkan om det har gått några dagar vilket det ju har gjort nu. Tyvärr!

Is ska helst läggas på från början. Men det skadar inte att börja nu heller. Kylan hjälper till att bedöva vilket hjälper till för hästen att må bättre.
Audiatur et altera pars

Det hindrade väl också foten från att svälla så att blodet kan rinna och det inte blir stopp. För det är ju då som det blir fång. Man slipper få den ökade värmen.

japp stämmer bra det gejsa. många fördelar med att kyla ner benen på dem ;-)
Audiatur et altera pars
vet. har gett nya råd om att han ej ska lindas mer, och han har nu fått fenadyne så får vi se om det hjälper istället, eftersom metacam ej verkar hjälpa.
han har fortfarande ont stackar`n 

Sa veterinären att ni inte skulle linda benen med nedkylning åt honom? Det var konstigt som sjutton. Det hjälper ju hästen på fler än ett sätt. Och ärligt, i det fallet skulle jag gå ifrån det veterinären säger och linda på den stunden isen smälter. Det är ju inte mer än ca 45 minuter de står med bindorna med is i. Sedan ska det ju lindas av. Och detta upprepas morgon, middag och kväll. Visst många timmar i stallet blir det. men det är det värt.
Audiatur et altera pars
#19 ja, ingen linda mer sa vet. han har varit lindad fram i över en vecka.

Men har han då varit lindad hela tiden? För det är inte heller bra ju. Det jag menar r att man bara lindar då man sätter dit isen liksom.
Audiatur et altera pars
han har varit lindad med uppehåll varje dag
Jag skulle råda dit till att RINGA olika veterinärer och fråga. Du behöver inte bara ringa den "vanliga" utan ringa till minst 3-4 st och rådfråga!!! Ställ många "varför" så de förklarar om varför man ska göra på olika sätt!
som jag skrev tidigare så är det inte min häst, hon har ringt den veterinären som är bäst på bla fång. sen är även en hovis inblandad.
han är bättre nu och får vara ute en stund varje dag.
så det är bara att vänta och se
Men för att FRÅGA måste man inte ÄGA hästen… Det är trots allt veterinärer som har rätt till att behandla…
Är det någon här som vet om det kan bli hovbensrotation av vilken fång som helst?
Hur långt måste hästen gå för att få hovbensrotation och hur svårt är det att få ordning på det?
Går det att "rädda" en häst som fått hovbensrotation?
Kan en häst få fång pga magsår?

#26# Du har så många viktiga frågor så jag tycker att du ska fråga din veterinär om detta. Jag menar om du tror att din häst har fått eller har fång.

Misstänker man sjukdom på sin häst ska man kontakta veterinär. Det finns liksom inga andra alterbativ. endast de kan svara på hur det är med just din häst. Andra kan berätta om deras erfarenheter, men det kan vara saker som skiljer sig. Och just fång, då behövs verkligen en veterinär.
Audiatur et altera pars
Jag har ingen häst med fång men jag känner några som har en shettis som fått hovbensrotation. Detta sto har fått fång flera gånger varje år, både på sommar och vinter hos dem. Hon stod hos mig sommaren 2005 och hade inte fång en enda gång!
Hon är röntgad och verkad på Alekliniken de senaste gångerna. Alltså är veterinär inblandad, MEN olika personer säger olika saker… En veterinär säger att man inte kan döma ut en häst med fång för hon kan inte garanterat lova att hästen aldrig kommer bli bra medan en anna person säger att om hästen fått hovbensrotation så blir den ALDRIG bra…
Alltså säger olika personer olika saker och då vill jag höra vilka ERFARENHETER ni har!!!

Får hästen fång även på vintern tyder något å att det finns allvarliga fel om du frågar mig.
Antagligen liger felet i foderstaten hon har.
Tror personligen det är svårt att rädda en sådan häst. Och kanske det är lika bra att avsluta dess lidande. Att få fång är inte skojigt, att få det flera gånger per år är skrämmande.
Audiatur et altera pars
#30 men om den kan vara symtomfri hemma hos mig då? Kan det itne vara värt att prova? eller är det "kört"?

#31: Då hon var symtomfri hemma hos dig så låter det klart som värt ett försök. Antagligen får hon annat foder hos dig. Något är annorlunda och det annorlunda är bra i alla fall.
Alla är värd att försöka räddas. Bara man inte drar ut lidandet för långt anser jag. Men i det här fallet så låter det som om om det kan vara värt att hon kommer till dig, men om hon fortsätter vara symptomfri hos dig bör hon således få stanna hos dig. Inte komma tillbaka dit hon får fång igen. detta med fång är en djävulsk sjukdom.
Audiatur et altera pars

Vad jag har förstått får hästen hovbensrotation så står ju hästen på sitt skelett själva benet alltså. Det borde ju göra skitont. Inte går sånt tillbaka heller vad jag har hört.
Menar du att det har gått tillbaka på hästen?
#32 Vi vet FLERA fel som är hon ägaren.
1. De har klöver i hagen. De har plöjt upp och sått hästvall (eller vad det hette) men fick snart in klöver från grannåkrarna där det går kor…
2. De motionerar inte shettisen regelbundet.
3. De sköter inte hovvården.
4. Shettisen blir tjock och då både står mycket, äter klöver och med dåliga hovar…
Hos mig 2005 fick hon magert bete (utan klöver), reds flera gånger i veckan, fick hovvård och då inte helelr blev så tjock…
Men varför shettisen får fång även på VINTERN hos ägaren kan jag inte svara på.

#34: Kan bero på fodret hon får inne. Vet inte vad hon får. men även ett hö med för högt värde kan ge henne fång om hon redan är en svår fånghäst vilket hon är.
Audiatur et altera pars
Enligt http://user.tninet.se/~seu245f/Fang.html
"Det är inte alla fång hästar som någonsin klarar av att gå på bete igen, allt beror på hur stort fång angrepp den hade. En häst med kronisk fång bör t.ex. aldrig få gå på bete. Och med kronisk fång menar jag om det har skett en hovbensrotation."
Hon säger att Mag/tarm preparat, B-vitaminer och torkade nässlor är bra att ge…
Jag funderar på Aspbarkpellets… Det är väl fiberrikt och borde hålla magen igång…?

Mycket hänger ju på vad det är hon fått fånget av. Det finns ju olika. men håll koll på henne. och om ni ger nytt. Börja i små doser och håll stenhård koll på värmen i hovarna. Värmen börjar oftast i bak.
Sedan är kombinationen att motionera dem mycket när de är symptomfri ett bra sätt att slippa återfall.
Audiatur et altera pars