Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1862 ggr
gejsa
0

FÅNG!!

Här kan ni som är intresserade läsa om fång. Verkar väldigt bra faktist.

http://user.tninet.se/~seu245f/Fang.html

sandraliz
0

jätte bra länk… jag läste allt direkt..hihi

det mesta visste man men fanns många bra råd o tips.. tack för en bra länk //sandra

gejsa
0

Varsågod! Tänkte på dig när jag satte ut den. Där står ju om morötter bl a och betfor.

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket bra änk. nu stod det inget som jag inte visste redan. Den information som fanns där har jag fått av de veterinärer jag har pratat med.
Känns lite skönt i alla fall att en sådan här sida finns. Just det här med fång är hemskt. Man ser så tydligt att ens vän lider svårt.

Det som inte stämmer är dock att det finns små saker som tyder på att det är på väg. Vid akutfång så kan det komma just akut och utan förvarning. det är riktigt skrämmande.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Vad får din häst att äta nu Åsa?

Faxlin
0

Jag är så taskig så hon får bara hö :-)

Nejdå det är faktiskt inte taskigt. Det är efter rekomendationer. Hon äter enbart hö. Fast hon får fri tillgång till det igen.
Så får hon faktiskt en halv morot ibland på kvällen bara för gosestund. Mer för matte än för henne. Eller så ett halvt äpple som faktiskt är bättre.
På lördagarna får hon en bit knäckebröd i krubban på kvällen.

Audiatur et altera pars

lisette
0

hehe lördagsgodis.. :D

gejsa
0

Ok. ja det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra. Bättre med mycket hö och halm än allt annat. Dom förstår ju inte själva att dom blir sjuka av för mycket morötter tex.

Faxlin
0

#6: Japp alla mina djur får lördagsgodis. olika beroende på vilken sorts djur då självklart ;-)

Audiatur et altera pars

Murre_Uddiz
0

Hon som skrev var ju inte säker på det där med morötterna (eller?). Så jag undrar; FÅR MAN GE EN FÅNGHÄST MORÖTTER? ursäkta de stora bokstäverna, men folk reagerar bäst då Flört

ch det här med betfor förstod jag inte riktigt heller..Generad Men det är bäst å fråga! ;)  SKA MAN INTE GE EN FÅNGHÄST BETFOR? ursäkta igen..

gejsa
0

Om jag fick en fånghäst så skulle jag INTE ge morötter eller äpplen. Betfor är nog bara ca ½ dl med massor av vatten i för att hästen ska få i sig medicinen. Sedan skulle jag inte våga ge betfor heller. En häst lider inte om den inte få det.  Hö är det som en häst behöver så mycket som möjligt först och främst.

NinaToy
0

Jag kan det mesta om fång… :P

gejsa
0

Vad bra Nina. Varför svarar du inte på frågorna om fång då? Jag är inte alls så insatt i det nämligen.

Har du haft en fånghäst?

NinaToy
0

#12# Vilka frågor? :P Har inte läst riktigt, ja min förra ponny hade fång två gånger.

gejsa
0

I helgen så fick ju sandraliz häst fång och frågade en massa frågor. Vad hästen kunde äta och inte. Dom frågorna menade jag. *ler*

NinaToy
0

#14# Aha.. oj har inte sett det nångång. :P Hmm min fete fångponny gick ner typ 50-100 kg på en vecka. :O Hehe… symptom: Hårda gallor, magen sväller på bara någar dagar.

Murre_Uddiz
0

*och mina frågor i denna tråd..!* Flört I #9

gejsa
0

#16# Jag har svarat dig i #10#

Faxlin
0

16: Jag håller med idet som gejsa skriver som svar i #10. Men som sagt var inte några morötter så länge som hästen fortfarande är sjuk.

Audiatur et altera pars

Lyrik
0

Jag har fått lära mig att betfor är bra för fånghästar, men inte spannmål och hösilage.

Min gamla tant fick fång, då skulle hon bara ha hö + en skvätt betfor för att blanda Buttan. Sen när hon blev "frisk" fick hon både havre och Krafft Ponny + betfor. Reds och tränades som vanligt.

De tog blodprov på henne när hon fick första fånganfallet, vilket visade på B-vitamin och järnbrist. Så hon fick 2 dl Foderjäst och Järnpellets (det för grisar mm…) varje dag.

Sen fick hon ett anfall till hösten därpå, och då fick jag ta bort henne eftersom hovbenet hade roterat och höll på punktera sulan =(Gråter

Det var september 1995 hon fick sitt första anfall, så forskningen om fång hade väl inte kommit så långt som nu…Fundersam

gejsa
0

#19# Jo, det är ju så, att forskningen går framåt vartefter som dom forskar. Tack och lov! På hösten skriver du! Kan det var frostnypet gräs som gjorde att din häst fick fång igen?

Murre_Uddiz
0

Ojdå förlåt gejsaGenerad

gejsa
0

#21# Hi, hi ja det kan gå så där ibland. Ingen fara.Flört

Lyrik
0

#20 Vet ej. De sa ej varför.

Hon gick i sin vinterhage sedan 1 månad, fick "stallmat". Inget bete kvar i hage. Reds och tränades mkt, mest hoppning.

Det var i slutet av september hon fick sina anfall, iaf nr 1. Nr 2 fick hon i mitten av sept.

Var aldrig in och rgt henne, de sa det ej behövdes. Hon skulle bara vila i hagen, äta hö och lite betfor för Buttan. När hon var ohalt kunde jag sätta gång henne igen. Hon skulle ha skor med sula (tror jag, så länge sedan nu), men det tyckte inte hovis (min stallägare då). Hon tyckte att hon INTE skulle vila, utan ridas som vanligt. Butta kunde jag få av henne, men de påsarna var över 8 år gamla!

Hon hade inga typiska fångsymtom (som de man ser i böckerna mm). Var bara halt och stel.

Gamla tanten på Lyriks sommarbete (Sally 30 år ponnykorsning D)fick fång 2-3 veckor innan vi tog hem dem 3/9 i år. Hon fick åka hem och stå på boxvila. Är nu återställd. Vet ej varför hon fick det. Ej tjock, snarare tvärtom, blev tillskottsfodrad på betet, rids lite lätt då och då. Vi fick ju ge hö till alla hästarna (5 st) på betet när det tog slut i slutet av juli, åtminstone 4-5 kg var.

Ja, forskningen går framåt.

Owe Wattle (fångexperten) hade jag som vet till Lyrik när vi var inne på Ultuna för strålbenshältan hf 2001. Så han har tittat på Lyriks hovar och plåtar. Plåtarna har jag nu hemma. =)

gejsa
0

Ja, det är mycket med det jordiska. *ler* Men fång kommer ju av dålig tarmflora eller störning i magen. Om jag har förstått det rätt också så… Kan ju ha kommit av foderbyte då ev.  Eller första frostnätterna.

Lyrik
0

Inget foderbyte, ingen frost. Hade bra mage då.

Vet sa överansträngningsfång?

gejsa
0

Överansträningsfång??!! Hade du ridit extra mycket då eller vad? Kan man få fång av det nu också?

Murre_Uddiz
0

*putt*

Faxlin
0

Betfor gavs bara en näve till Dixi för att vi skulle ha något att blanda ut medicinen med. Sedan när hon klarade sig utan medicin vart det stopp med betforen. Som sagt var det är mssor av socker i betfor och det är ju inget som rekomenderas precis.

Audiatur et altera pars

Lyrik
0

#26 Nej. Inte mer än vanligt. Hon reds 5-6 gånger i veckan, hoppträning 1 g/v, dressyrträning 1 g/v, resten skogsridning.

Var ju iväg på hoppkurs på Grällsta ridcenter för Maja Heed (Linda Heeds mamma Glad) juni -96. Vi fick hoppa högst av alla på kursen, fast vi var äldst. Hon har hoppat både Ponny-SM, PonnyEM och PonnyVM med sina gamla rytttare, så hon kunde allt inom hoppning.Glad

Tror ej att det var överansträngningen hon fick fången av, vet var väldigt luddiga när det gällde varför hon fick fång första och andra gången.

Ove-D
0

Hur farligt är hovbensrotation?

gejsa
0

#30# OM jag har förstått det rätt så är det väl rätt så kört då.

Faxlin
0

Det är svårt att få en häst med hovbensrotation att överleva och må bra. Men mycket beror på hur mycket det har roterat och hur efter vad jag fattat det som. men som sagt var, de flesta hovbensrotationer slutar med döden. Inga hovar inge häst.

Audiatur et altera pars

Ove-D
0

Är det NÅGON som haft hovbensrotation på sin häst men behållt den och den blivit bättre???

gejsa
0

Du kan ju läsa i länken ang fång.