Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4962 ggr
examynia
0

Hästpratare?

Vad tycker ni om så kallade hästpratare?

har ni låtit någon "prata" med er häst? vad tyckte ni i såfall?

jag tror att de finns människor som kan prata med djuren. men de finns åxå många som bluffar tyvärr.. jag skulle faktiskt vilja testa till min häst.

nån som kanske kan rekomendera någon?.. från södra svergie i såfall.. jag bor i småland.

skriv vad ni tycker å tror å erfarenheter osv..=) vore skoj att höra..

Zabbio
0

Jag tror absolut att det är möjligt  då jag själv kommunicerat telepatiskt med både djur och människor. Ett fåtal gånger och utan medveten kontroll ska tilläggas. Lite  märklig känsla, som en tanke men samtidigt visste jag att det inte var min egen. Fick meddelandet i ord blandat med bild, men tror att det är min egen hjärna som tolkar någon form av signal och på det sättet ''översätter'' innan mitt medvetna ser/hör. Exempelvis visste jag att en häst hade ont i munnen och ägaren bekräftade förvånat att de dragit ut vargtänder dagen innan. Kände inte hästen och såg den bara i sin box där den tittade fram nyfiket.

Alla har väl fått känslan av att veta något om ett djur eller en person utan att kunna förklara vad som ger den sinestämningen? Dvs inte kunnat se det på kroppspråk osv. Jag tror att vi läser ganska mycket energier i allmänhet (bara 5-10% av kommunikationen människor emellan är ord, resten är kroppspråk och enligt mig ''energi'' i brist på mindre flummigt ord). Telepatisk kommunikation är troligtvis bara avläsning av energier fast steget högre.

Med den inställningen känns det troligt att en  del har förmåga att kommunicera telepatiskt.

Frågan är om djuren alltid har lust att kommunicera, eller om människan feltolkar. En så undermedveten process borde kunna färgas starkt av egna ideer och hur man upplever världen.

Självklart finns det även många som bluffar.

En vän tog ut en pratare till en kanin de fått av mig. Kommunikatören drog fram hela kaninens historia, vilket min vän inte ens kände till. Och inte luddigt heller, utan skrev ner exakta saker som hänt, bl.a. att kaninens burkompis dött när den skulle föda ungar och inte fick hjälp.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

examynia
0

oj okej de låter lite "häftigt" faktiskt.. jag skulle nog behöva en pratare till min häst i nuläget då han haltar på ett ben å vi får inte fram vad de är så de blir att boka tid till kliniken  bärjan på nästa vecka så vi får börja med ny utredning..:/

Prinsessornaskaniner
0

Jag tror att det kan vara möjligt :). Rekommenderar Emelie Cajsdotter! Har själv inte varit där, men min kompis var där med sin häst (som var en slags problem häst) för något år sedan och hon blev väldigt glad/nöjd över att ha åkt dit, då Emelie hittade felet" (genom att "prata" med hästen) jag har även hört många andra som tyckt att Emelie är jätte bra.

Hon har även skrivit endel böcker. Bland annat: "Alla kungens hästar" :)

Learnmore
0

En fråga, hur får man tag på Emelie Cajsdotter, jag har hittat något nummer och jag har ringt säkert 5 gånger utan att ha fått tag på henne.. Jag har annars hört att hon ska vara duktig och seriös med det hon gör.

Tusen
0

Nopp! Tror inte ett dugg på detta. Däremot finns det människor som är duktiga att "läsa av" djur. Det är något annat och inte heller desa människor är alltid medvetna om detta. En duktig hästmänniska kan lässa av ävldigt mycket i en hästs beteende och signaler. Jag skulle vilja kalla dessa för häst tolkar istället för hästpratare. För så mycket prat är det inte.

Zaphix
0

Jag har varit med när en hästpratare pratade med min gamla halvfoderhäst. Spännande, en intressant upplevelse.

Jag tror dock inte på det, men hon sa många saker som hon inte kunnat veta. Men jag tror att de läser av känslor och sånt ifrån både hästar och männskor bra. Och de tänker antagligen mycket i bilder, och då är det inte konstigt att deras härna visar bilder för dom när de omedvetet läser av djur och människor.

Om djur kunde telepatera med varandra, då hade inte riktigt världen sett ut som den gör nu tror jag. Utvecklingen hade sett annorlunda ut.

Jag skulle nog inte betala för nåt sånt där, men ägaren av hästen gjorde det glatt och kände att hon fick ut mycket av det, så det var ju bra iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bubbelbubbel
0

jag har träffat en tjej som sa att hon kunde "prata" med hästar, jag var hos henne i ett medialt syfte, och i den saken var hon riktigt duktig, så det skulle kännas väldigt konstigt att hon skulle bluffa om något annat..

var i småland bor du TS?
för vi bor också här, tänkte om det var i närheten..

Tusen
0

Var och en är salig i sin tro.Oskyldig

Lorita
0

Jag har en kompis som lämnade sin häst till en hästpratare, hon kunde inte vara med själv då det tog ut på tiden och hon skulle jobba.

Med hästen var istället en som inte kände hästen alls och hon fick vad hästen "sagt" nedskrivet.

Det var inte en tad som stämde om hästen och hur hästen var.

Så mitt råd om ni lämnar hasten till en hästpratare glöm inte att fråga hästen själv efteråt om det stämmer, det hästpratare påstår.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

Man kan ju också fråga sig om det spelar någon roll ifall det är ''telepatisk kommunikation'' eller om man ''bara läser av jävligt bra''.

Jag har ju som sagt själv varit med om det, och fått budskap i bild och ord. MEN är ganska övertygad om att det är min egen hjärna som producerat bilderna och orden utifrån en.. ja? Signal? Känsla? Oavsett vilket har det ju blivit ett konkret budskap som  i de fall set gått att bevisa har varit korrekt. Tolk är nog ett bättre ord, men oavsett vilket så tror jag att det är snäppet djupare än att bara läsa av kroppspråk. Tror snarare det handlar om att läsa av energier som sänds ut - och att vi alltid gör detta mer eller mindre omedvetet som ett komplement till kroppspråk.

Exakt hur precist och vad man kan få reda på känns lite luddigt för min del. Dels har vi ju det här med kaninen - hur kunde hon veta att ägaren innan mig hade gjort precis så? Samtidigt känns det svårt att prata om dåtid..

Energier låter flummigt, men tänker man på hur mycket substanser och ''vågor'' osv som  finns i luften och som vi inte kan se, är det väl inte orimigt att det finns mer kvar att upptäcka?

Samtidig, ren telepati a la Kalle Annka tror jag inte riktigt på heller.

Men om världen skulle sett annorlunda ut ifall telepati fanns, hur menar du då #6? Fredligare tror jag inte den hade varit, tänk på hur människor beter sig trots tal..Sen vad kan finnas för blockader mellan djurslag? Det finns ganska mycket som kan påverka.. Men jag är böjd att hålla med. Ren och skär telepati känns orimligt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

jag tror att merparten av hästpratarna läser av ägaren när denna ska få återföklart för sig vad hästen "sagt"

Det var därför min kompis fick så totalt fel bekrivning av hästen, när det skulle beksrivas vad hästen sagt.

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror att det finns folk som kan prata/läsa av/förstå/whatever och jag tror inte det spelar någon roll vilket det är. En del personer kan ta del av information som hästar ger ifrån sig, då spelar det ingen större roll HUR de ger ifrån sig den. Däremot trot jag inte ett halvt smack på dessa personer som säger att de kan sitta hemma hos sig och "prata" med en häst som de aldrig har sett på miltals håll, och ännu mindre på dem som påstår att de kan hela på samma sätt.

En hästpratare under utbildning har pratat med min häst. Hästen hade inget att säga om sig och sitt, men en hade en hel del relationstips för mig och min partner! Förutom att hon visste berätta att hon (som alla andra hästar) är en ängel sänd till jorden för att hjälpa människorna att höja sig till nästa utvecklingssteg och orsaken till att hon inte går att rida ut på är att hon vill hjälpa mig att "vara mig själv". Jag kan säga att jag inte tog det på så värst stort allvar …

Däremot "talar" hon med mig och säger att "Du, människa, sadeln börjar bli skev!" eller "Kom igen, jag vill ha gräs!" eller "Men herregud hur många halter ska du ha egentligen?! Vi kan väl bara springa!" Men det säger hon inte med bilder i mitt huvud utan med hela sin fysiska varelse och jag uppfattar det med alla mina vanliga sinnen, inte med några extra.

ella99bella
0

känns ibland som om ja kan typ prata elr förstå hästar på ett ovanligt sett men ja vet inte anske överdriver det hela?!Obestämd

Mvh/Ellen<3Glad

Lorita
0

#13 det kan du säkert, det är med all säkerhet så att vissa mäniskor är mer motaliga för hästens "bilder" den sänder och jag är övertygad om att det är just bilder den komuniserar med och känslor.

Det är en gåva man är född med och som man säkert kan ta till sig och utveckla men inget som man kan åkar runt och prata med hästar/djur på löpande band.

Hästen pratar när den vill och behöver prata men en tolk, inte när vi känner för att ta hem en hästpratare.

examynia
0

mycket intressant att höra vad ni tycke å om era olika åsikter..=)

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

http://lennartabrahamsson.se/

han verkar vara duktig.. Funderar själv på att anlita honom till både häst och hund :)

selfrejection
0

Det finns en tjej som kan göra det på "distans" med bara hjälp av en bild. Läser en blogg där tjejen som skriver har hästar i familjen och på deras hästar stämde det in väldigt bra det mesta. Men har ingen egen erfarenhet av det.

Vi hade ut en naprapat i stallet för ett tag sedan, jag var dock inte där då. Hon både gick i genom hästarna kroppsligt och pratade med dom. En häst berättade att hon fått jobba hårt och sedan stå utan mat och vatten och varit kallt och fått kronisk lunginflammation av det för massa år sedan när hon fortfarande bodde på Island och att hon just nu hade ont i manken. En annan hoppar med ena benen i traven för att skydda sitt hjärta. Och en av de gamla herrarna hade lite problem med njurarna.