Återkommande kolik?
Vi har en häst i stallet som på senare tid fått kolik i flera omgångar. Han tydligen hade blodmask vid prov. Han har fått foderstaten anpassad och är symtomfri ett par veckor men sen visar han kolik-tendenser igen.
Jag blev lite nyfiken på vad återkommande kolik-anfall kan bero på?

Magproblem på häst är knepigt och finns så himmla många orsaker
Men min första tanke är att det är sand i magen, nu på våren går pållarna och pillar i den torra jorden efter de första grässtråna och på köpet kommer grus ned i magen.
Hade en privatponny på ridskolan när jag jobbade där förra våren som hade kolikanfall lite då och då, inga super allvarliga och dem släppte själv, men en morgon när jag kom till stallet vart hon så sket dålig så dem fick köra in henne till djursjukhuset där det konstaterades sandkolik, så hon stod på djursjukhuset en vecka där dem sköljde magen.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1, Det låter ju inte helt orimligt. Hade också det problemet i ett stall jag jobbat, men de hästarna åt loppfrön i förebyggande syfte. Borde kanske tipsa dom om att kolla det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blodmask , dvs den lilla är hästens vanligaste parasit och den skapar i normala mängder inte mycket problem. Den parasit man kan misstänka vid kolik är bandmasken. Den syns inte alltid på träckprov varav ett blodprov bör göras.
Hur stor mängd mask hade hästen ?
# 3, jag har absolut ingen aning. Jag är bara "stall-slav" och ansvarar för morgonfodring, så allt sånt är det stallchefen som håller i. Men jag var nyfiken eftersom koliken återkommit flera gånger under kort tid.

Det kan även vara tumörer inuti i hästen.
Kan det finnas nåt olämpligt i hagen? Kan hästen av någon anledning utvecklat magsår? Kanske inte hästen dricker tillräckligt? Kan finnas många orsaker, även de som redan nämnts såklart.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst