Håranalys?
Är det någon som har gjort det på sin häst? Eller känner någon som gjort det? Bluff eller sanning?
Någon som blivit hjälpt?
Är lite nyfiken på detta men vet inte vad jag ska tro. …
Var det inte uppdrag granskning som provade det? Fick svaret att hästen hade för mycket antibiotika i kroppen, bara det att hästen i fråga varit uppstoppad några hundra år. :3 Tvivlar på att den fått mycket antibiotika..
Vissa saker kan man ju se i hår, men överlag är det nog mest bluff.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

jo den historien har jag läst…men tänker ändå att det finns bluffmakare lika mycket där som överallt annanstans men att det finns seriösa också.
En annan historia är en travare som gick lopp där som sa att den har problem med något och det skulle visa sig på höger bak. Strax efter (om det handlade om dagar eller veckor vet jag inte) gick hästen lopp och gick av banan halt höger bak…..
den ena historien visar på bluff och den andra på sanning..?
Jag har en kompis som inte gjort håranalys på sin häst utan sig själv. Hon var ständigt trött, hängig, mådde dåligt osv. Analysen sa att hon var överkänslig mot mjöl. Hon uteslöt mjöl i kosten och efter nån vecka mådde hon bättre än hon gjort på ett halvår. Hon gjorde då om testet och då visade det att allt var bra.
Om det bara var ren tur vet jag inte, men jag skulle gärna själv prova. Funkar det på en själv så kan man kanske för skojs skull kolla upp hästens också bara för att se. Kanske kan man få ut något vettigt?
Som sagt, vissa saker går nog att se i hår, tänker mest på brister och sånt ''långvarigt''..
Hältan tror jag ärligt var ren tur eller inside information. Vad i ett hårstrå kan säga att ett ben har problem?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med #4=D så vill man veta om hästen har en brist på något tycker jag absolut att det är värt att prova med håranalys!
Sen finns det nog bättre sätt att ta reda på brister,känns som att blodprov etc borde vara säkrare..
#6, Jag hittade lite info om vad man kan se i håranalyser:
- näringsbrist
- problem med matsmältning
- problem me hormoner och det endokrina systemet
- Hjärta och cirkulationsbesvär
- organ status
- tungmetall förgiftning
- virus, bakterier, parasit och yeast problem
- mat & miljö allergier ( möjlighet till matallergi test finns)
- problem relaterade till immunförsvaret
- trötthetsrelaterade problem Vad jag hört så går inte allt detta att kolla upp med ett vanligt blodprov.
Hittade förövrigt varför ett blodprov inte är bättre
"En hårmineralanalys visar statusen i kroppen ca. 6-8 veckor tillbaka. Till skillnad från ett blodprov som bara visar hur det ser ut just när man tar provet."
Substanser sitter kvar längre i hår. Därför kan hår analys avslöja brister och andra ämnen som inte borde vara där. T.ex om man rökt Cannabis sitter det i längre i hårstråna än i både blodet och urinen.
Nu senaste dopingskandalen inom travsporten skall man testa taglet på en av stallets bästa hästar för att se om även den har varit dopad tidigare.
För övrigt är det bara bullshit som dessa håranalyser "bevisar". En hälta kan omöjligt visa sig på en hår analys.

aha intressant! Och bristen på olika ämnen gör att yttre saker inte fungerar tex man blir trött eller får ont i kroppen, huvudet osv.
Njae..mig själv skulle jag nog inte våga ta en analys på..tänk om dom hittat något jättehemskt!
Där ser man.
Tja, som sagt, bristr osv, sure.'
Men hältor sitter inte i håret.. om det inte är ett varigt, blodigt hårstrå och den som analyserar vet precis vart det är taget..:P
"Hm., blodigt hårstrå från vänster bak.. jag tror att hästen är halt.'' ;)
#11 Det hade ju varit intressant, hårprov från vänster bak visar kommande hälta på höger bak :P
Jag vet inte vad jag ska tro om det, kan säkert visa på brister… Men eftersom människors ämnesomsättning är olika bör djurs också vara det - alltså kanske det inte är något problem om det saknas lite av ett visst ämne eller är för mycket av något annat…