b-vitamin?
När hästar fäller ska man väl ge b-vitamin? Finns de i något man kan ge hästarna som t.ex. morötter?:)
ja det ska man. Det finns i föda men ge rent ist. Finns både flytande men och pellets. Jag använder pellets.
Fast nu har väl hästen fällt klart? =)
Brukar ge vid pälssättning och fällning.
#1 I norrland har dom inte fällt klart om de har riktigt mycket vinterpäls :p
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad kostar det i pellets ungerfär?:) Nej tyvärr har min shettis extremt mycket päls o hon har mycket kvar…:(
Det har min islänning också, riktig pälsboll :p Jag ger flytande, köpte Kraffts den här gången för 129kr på granngården.
Det finns inget vetenskapligt bevisat att hästarna behöver B-vitamin vid fällningstider. B-vitamin är viktig för ämnesomsättningen, men om hästen har en fungerande foderstat med tillräckligt med hö eller hösilage så gör hästen egen B-vitamin i Grovtarmen.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Haha, jaha. =) Som smålänning tänkte jag inte på det. Förlåt =(
Vågar inte ge exakt pris men mellan 150-200 tror jag jag gav för 3kg pellets. Krafft.
Finns 10kg med så har man många hästar så är det nog billigare kgpris.
Jag gav vanligt bakjäst när min häst fällde. Han började i mitten av januari och hade fällt klart tills i april typ. Högar nästan varje dag, kallblod.
I jäst är det en massa b-vitamin, dessutom slipper man sockret som finns i många b-vitamintillskott.
Mycket billigare också, gav ett halvt paket om dagen, 2 kr kostar ett paket, så bra pris alltså. :)
Bakjäst ärbättre för tarmfloran än foderjäst som man annars kan ge, jäser inte i magen heller.
Protein är viktigare än B-vitamin vid fällning. Som ovan nämnts är det inte bevisat att B-vitamin gör något varken till eller från i fällningstider, även om det är en seglivad myt att man måste ge det.
#8 precis när hästen fäller går det åt protein och Energi, det kan man tillsätta extra vid fällningstider.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag ger min häst foderjäst (som är fullt av b-vitamin) för att det sägs att den hjälper hästen att tillgodo se sig mer av proteinerna han får. Kan det hänga ihop kanske?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#6 Min har inte heller fällt klart, och vi bor i skåne ^^ Lurvbollar ftw!
lurvponnyn.vimeddjur.se
B-vitamin är en vattenlöslig substans som eliminieras snabbt ur kroppen, till skillnad från ex. E-vitamin. Jag ger mina hästar B-vitamin under pälssättning/-fällning, trots att det inte ska finnas några belägg för att det skulle vara nödvändigt. Jag kör med flytande form som jag håller i och blandar med övriga maten och tycker det funkar bra. Alla mina hästar har blanka fina pälsar året om.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Min teori är att de hästar som inte fäller som de ska har proteinbrist! En frisk häst producerar sitt eget b-vitamin och det man då stoppar i dem åker ut.
Protein däremot är en viktig faktor vid pälsbyte. Många ponnyer man försöker banta eller är rädd för proteinöverskott som många felaktigt tror orsakar fång har ofta svårt att byta päls. Det finns alltid undantag men så fort hästarna släpps på gräs så ryker pälsen.
B vitamin har hästar ingen som helst nytta av om de är friska, dvs inte har magproblem eller dyl. Pälsfällning är inga som helst problem för en häst, det är att sätta den nya pälsen som kan vara jobbigt, och till detta behövs det protein…inte b vitamin. Man höjer proteingivan i god tid, dvs efter nyår så hästen inte framemot vårkanten får problem…dvs hårröm, sur, grinig mm.
Det går åt mer protein att sätta 1 kg päls än 1 kg muskler. Det går även åt en del energi…men inte lika mycket som protein. Att göra något nu gör varken för eller till då hästar redan efter nyår börjar sätta ny päls.