bilder - berör alla!
känner att vi alla behöver en påminnelse om vilka bilder som får läggas upp och vilka som inte får.
de som är ok:
- bilder som man själv har tagit.
- ridbilder med hjälm.
inte ok:
- bilder som är tagna av annan person. vi har sett många bilder tagna på tävlingar där man ser namnet på fotografen tvärsöver hela bilden. detta är att stjäla!
- ridbilder utan hjälm.

ni som känner att ni har bilder som inte får läggas upp - var snälla att ta bort dessa! ser vi Medarbetare bilderna så kommer vi att pm'a den som lagt ut bilderna och be er ta bort dom.

har jag missat ngr ok/inte ok så skriv gärna ner dom!
Räknas det som stöld om man håller på i photoshop med en viss ursöt shettis? ;) Haha.. Nääääe..
hur är det med bilder som man själv tagit men med andra personers hästar samt med folk på som man inte har frågat om lov? Nu undrar jag rent generellt…

#4 det är ok så länge bilden inte är kränkande
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
alla bilder som är tagna på offentliga platser av en själv är ok att använda. Men om du exempelvis tar bild på någons söta barn (men som du itne känner) så bör du fråga egentlgien innan du tar bilden om du får lov att fotografera deras barn….
Men hur det är med djur vette gudarna, tror itne det alls är lika kinkigt…. sen om du tar bilder i folks hagar (dvs du står inne i hagen) bör du ha frågat om lov först, även om allemansrätten gäller på beteshagar (tror jag? O.o)
Jag har ju ett anant bekymmer, jag ahr så många bilder på hästar som legat på min hårddisk så länge så jag vet itne ens var jag stal do mfrån första början… nu pratar vi bilder som legat i en 5-6 år….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hur är det med bilder man ej tagit själv men som man har lov att använda då?

#4 hästarna tycker jag personligen är ok. det har jag gjort flera ggr själv. men personer, se nedan.
#6 öht där det är människor på bilden så bör man tänka en extra gång. de vill kanske inte vara med här. hellre att man plockar bort huvudet på personen ifråga.
#7 hur ska vi kunna veta att du har tillstånd? :D
gaah varför kan man inte nåla trådar? vad bra det varit…

Ja men till exempel om en kompis tar bilder med sin kamera och jag får dom av henne, får jag då inte lägga ut dom? Förstår vad du menar men måste fråga vidare =) Det gäller alltså inte bilder med copywright texter på

jag fattar. hmm det är ju den som tagit bilden som äger den.
vet faktiskt inte. men det är ju ofta man gör så själv.
men just precis de som är copywrightade menar jag ja!

Ok. då vet jag, bara en fundering jag kom på =)
MiaMaria, jag tycker det är bäst att fråga först :)
Men lisette, jag har en lite lurig fråga…. Om man har lånat någons kamera, är det då personen som tagit bilderna eller personen som äger kameran som får använda bilderna? :D
Ahaaa… ok! det beror väl kanske lite på vart bilden läggs ut!?!? Det finns ju vissa sidor och vissa sammanhang som man inte vill bli förknippad med!!!:0)

#12 *stryper långsamt* du är hopplös… har du tagit bilden räknar jag det som din bild!
#13 *fniss* ja verkligen…
*fnissar hysteriskt*

börjar du bli som mig nu lina? sitter och skrattar i var och vartannan tråd? :D
*nickar hysteriskt* Jo, o det har väl med o göra att jag dessutom är understimulerad och frustrerad… min "svarttaxi" (läs min framtida sambos pappa, eg svärfar) som ska skjutsa mig till tåget kl 18.00 o innan dess är det väl'a tänkt att vi ska käka litt' midda'…… *börjar låta som en göteborgare*

asså om man har lov får man väll lägga ut bilder tex. om en kompis skickar en bild på mej när jag tävlar som hon fotat ?

Det som är viktigt att komma ihåg som en väldigt enkel regel….lägg inte ut bilder som är Copy märkta eller har någon mailadress till fotografen/fotoställe!!
Sen hoppas vi att ni tänker själva vad och om det är lämpliga bilder och för att vara helt säkra så lägger ni bara ut bilder som ni själva tagit *hepp*…enkelt va ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
men om jag har tillåtelse av fotografen att använda bilderna måste jag ju få lägga upp dessa?

#20 hur ska vi veta att du fått tillåtelse? men är det en bild som ser ut som att du själv skulle kunna ha tagit den så är det ju ingen big deal… men just det som charlotte skriver i #19 är jätteviktigt!

#21: I det fallet att någon lägger ut en bild som har ett c på sig som #20 säger så måste ni nog hellre fria än fälla. Det är trotts allt inte ni inne på ridsport som åker på det utan det är den som lägger in bilden som åker på det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#22 ja och det är väl onödigt? ;)

Jag säger bara två ord…stallet.se…och dit vill vi inte höra ;o)

Vi har kommit fram till att inlägg innehållande C-märkta bilder med fotografens namn eller mailadress, tas bilden/hela inlägget bort!!
Nu hoppas vi även att alla ser över sina album och rensar bort de bilder med dito märkningar.
Vi kan omöjligt veta om ni fått tillstånd att lägga in bilderna…sen får ni använda erat eget goda omdömme :o)
Mvh Charlotte Medarbetare på ridsport ifokus

#25# Ja, detta har jag tyckt länge. Det är alltför många som använder sådana bilder. Och det är ju fotografen som sätter dit det för att ingen ska få ta sådana bilder. Även om det är på vederbörande. Det är väl meningen att man ska köpa dessa bilder och då tar fotografen bort detta copyright märket? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jag tycker det är super fel. Jag har en tjej inne på iller som är en fantastisk fotograf. Hon fotar ofta mina illrar åt mig så jag har fina bilder att visa på dem. Tänkte även be henne fota mina hästar. Hon sätter alltid sitt namn och ett c på dem för att folk ska veta att det är hennes och att man inte får ta dem utan lov.
Jag får ju självklart använda dessa. men hennes märkning vill hon ha kvar. Så då får jag således inte visa dessa bilder här inne?
Slår fel tycker jag.
Håller med om att vi inte vill ha stallet.se här inne. Men vart drar man gränsen då? Okej, dum fråga. den har CBA redan svarat på. Alla dessa bilder plockas bort.
Trist inställning tycker jag dock. Man ska lita på att folk inte stjäl bilder. men det innebär inte att man ska uppmuntra folk att plocka bort c märkningen. För det tror jag kommer hända. Jag kommer inte göra så, utan bara låta bli att visa bilderna.
Audiatur et altera pars

Förstår Åsa i det hon säger. Om jag fotar, vilket jag ofta gör, och sen sätter ett C och mitt namn efter tar ni då bort dom oxå?
jag tycker det är synd om det måste finnas "bildpoliser" som måste ta bort bilder som antas vara stulna. jag tycker att var och en får ta ansvar över de bilder som man lägger in.
jag tycker även det är tråkigt att bilder på ryttare utan hjälm ej får visas. Det är inte lag på att bära hjälm när man rider.
Jo, gott föredömme.. jag vet..'
men kolla på andra forum, där visas det vitt och brett bilder hur som helst på ryttare utan hjälm. så de yngre kan nog se såna bilder ändå..
*hukar mig för kritik nu*

#29: Jag håller med dig. så härifrån kommer ingen kritik. men jag kan förstå hjälmkravet på foton mer än vad jag förstår c märkningens borttaganden.
Audiatur et altera pars

Och jag kan inte förstå hjälmkravet alls eg. Alla barn vet nog att man ska ha på sig hjälm. Ibland kan man ju sitta upp bara för att ett foto ska tas tex. Då får man inte visa det. Alla westernryttare rider ju utan hjälm tex.

#28 Då är det ju DITT namn på bilden eller hur ;o)
#31 ALLA westernryttare rinder inte utan hjälm..det var att dra alla över samma kam tycker jag :o)
Som sagt förut…vi kan omöjligt kontrollera om ni fått tillstånd av fotografen att lägga ut C-märkta bilder därför kommer sådana bilder tas bort FÖR att inte riskera få ilskna fotografer på nacken som kanske upptäcker sina bilder på ställen som inte godkänts av denne.
En fotograf C- märker sina bilder just för att det bl.a. ska synas om man otillåtet har tagit bilden. Vill man som ägare till hästen eller som person på bilden ha en kopia så får man betala fotografen för bilden och C-märkningen tas bort…enkelt eller hur ;o)
Jag förstår faktiskt inte varför det bara ska vara hästfolk som har så svårt för att inte ta märkta bilder…kolla på de andra forumena på iFokus, de klarar av att låta bli dom ;o)
fast iFokus lastas väl inte om någon snott en bild och lagt in den här….
och westernryttare bär sällan hjälm vid tävlingar. Men barn måste ha hjälm då iallafall 
men de flesta westernryttare bär nog hjälm annars vid träningar och hemma-ridning… och jag tycker att det borde vara tillåtet att visa bilder utan hjälm också.

Varför skulle en bild utan hjälm vara så fel?

#32: Vet faktiskt att många fotografer sätter ditt sitt namn och c bara för att visa vem som tagit fotot. de vill ju att folk ska veta vem som stått bakom kameran. Blir ju en information om att det är de som fotat. Så det stämmer inte.
men som sagt var, tycker det är konstigt att det ska behövas en sådan regel här. har inte hört om den på någon annan iFokus sajt. Fast visst vi har haft en del otillåtna kort inne på iller med. men inget vi strafar alla medlemar för.
Audiatur et altera pars

#32# Ok, jag kanske överdrev lite. Men MÅNGA rider iaf utan hjälm. Alla som kommer från grannstället är westernryttare och alla dom har sina cowboyhattar i stället eller inget på huvudet när dom rider ut.
Men tänker jag efter så har min kompis som också rider western hjälm på sig.
Fast det hörde eg inte hit. Det var inte det som det gällde. Utan bilder med eller utan hjälm.

#36 då förstår jag :) hihihi tack :)

#35 just de som CBA först och främst kommer ifrån tävlingar och det är meningen man ska köpa bilderna, inte ladda ner dom.

#33 Nej men det blir ett dåligt rykte…kolla bara hur bra rykte en viss annan hästsajt har där man gör sina egna stall ;o)

#39# det är väl inget dåligt rykte en westernryttare får för att man säger att dom flesta rider utan hjälm. För faktum är ju att dom flesta gör det ju.
#39 jo, jag förstår vilket du menar. Men att sätta regler för bilder utan hjälm tycker jag är en överdrift.

#41 tycker det är bra att inte sätta ut bilder utan hjälm. många unga ryttare här. dessutom så är det ett gemensamt beslut som vi alla tog här!

Men alla fattar väl att man ska ha hjälm?

#40 Det var inte det jag menade gejsa ;o)
Jag pratade om att det blir ett dåligt rykte (som en viss annan hästsajt har fått) om det visar sig att det läggs in c-märkta bilder.

#44# Ok, jag misstförstod dig där.
#42# Alla sa inte ja, lisette.

#43 uppenbarligen inte alla..
#45 inte? det har jag för mig. majoriteten gjorde ivf.
#43 nej, alla fattar inte det. Men det är heller ingen Lag på att man ska ha hjälm på sig när man rider…
däremot är det lag på hjälm när man cyklar och är under 16år har jag för mig…
är det lika hårda regler på cykel ifokus-sajten med bilder ang hjälm?
jag höll med om att bilder med hjälm skulle vara bra.men jag tycker inte om att det är förbjudet.

Eftersom jag rider med hjälm så spelar det ingen roll för mig. Inte tar vi foton så ofta heller. Men att förbjuda att visa foton här utan hjälm är lite i Sovjetandan som det var förr, tyckte jag då och tycker fortfarande.

#47 och 48 men är det inte bra att visa gott föredöme för våra yngre medlemmar ?
Jag förstår eg inte varför så många av er blivit så upprörda ?
Ingen av er har ju lagt ut hjälmlösa eller märkta bilder förr så ni har ju inte drabbats av detta "plötsliga" förbud varken innan eller efter det trädde i kraft ;o)
Det har varit några enstaka få medlemmar som tagit för vana att lägga ut ex märkta bilder och dessa har vi "pratat" med. Varför vi gick ut med en påminnelse och ett förtydligande om vilka regler som gäller är pga att det har kommit många nya medlemmar som inte vet och har varit med från början och sett vilka regler som gäller här på ridsport.ifokus.
Hur andra sajter tillåter och inte tillåter olika bilder är upp till dom. Vi har ju ett antal gånger suttit och beklagat oss över att det i en viss annan hästsajt förekommer bilder som är tagna från medlemmar här på ridsport. Minns ni hur arga ni blev då….hur skulle ni som fotograf reagera om ni såg era märkta bilder olovligt publicerade på någon sajt ?
Det verkar som att det inom hästvärlden är "lovligt byte" att ladda upp andras bilder utan lov. Jag kan inte tänka mig att de tex inne på cykel.ifokus lägger upp bilder på någon annan till cykel…eller att de på proveniens.ifokus laddar ner bilder på andras förfäder för att lägga till sitt fotoalbum.
Jag hård drar det nu, jag vet :o)
Som sagt majoriteten här inne sköter detta med bilderna ändå så varför så upprörda, ni har ju inte gjort något fel varken innan eller före förbudet ;o)
jag hade en ridbild utan hjälm på min sida förut… men den tog jag bort när regeln trädde ikrafft.

CBA det kommer sig nog av att jag började protestera.
Audiatur et altera pars

protostera får man ju, men när det inte gäller en själv så förstår jag inte riktigt varför man gör det.. :D

#49# Men snälla nån! Tycker du att jag är upprörd? Jag skriver bara vad jag tyckte då och tycker nu. Även om det inte har med mig att göra. Jag gillar inte förbud på sånt sätt. Och jag tror nog att barnens föräldrar är vuxna nog att kunna tala om för sina egna barn att dom ska ha hjälm när dom rider. Det är inte vår uppgift att fostra andras barn. Det skrev jag något liknande då och det tycker jag fortfarande. Men eftersom majoriteten tyckte att det skulle vara lag på att inte få visa ett foto utan hjälm så böjde jag mig. Fast med protest. Och eftersom det har kommit upp igen detta så hävdar jag fortfarande vad jag tycker. Men upprörd är jag defenitivt inte. Skriver bara vad jag tycker. Det är ju ett forum detta. *ler*

orkade inte riktigt läsa allt som ni har skrivit, men får man inte lägga ut bilder som är copymärkta? om jag har fått en copymärkt bild får jag inte lägga ut den då? det är väl bättre att den är copymärkt så att ingen annan tar bilden, som fotografen ej har gett tillåtelse att använda bilden, än att den ej är c märkt, för då kan ju vem som helst ta bilden och säga att den är ens egen… om ni förstår hur jag menar… får jag inte ens lägga ut en bild som är min som är cmärkt?

#54 Vi kan omöjligt veta att du fått tillstånd att använda en c-märkt bild!
Jag förstår vad du menar, men tillåter man en måste man tillåta alla och alla har troligen inte fått tillåtelse av fotografen.
och om man sätter C på sin egen bild, så tas den alltså bort den med?

#52: Fast det gäller ju mig också. Bara för att jag inte gjort det än så vet jag ju att jag vill göra det. Har tänkt be tjejen inne på iller fota min kusar så jag får riktigt snygga foton på dem. Men då får jag inte lägga ut dem. Då känns det inte så skojigt. Självklart vill jag visa er de bilderna också. För vem vill inte visa sina hästar på bästa möjliga sätt liksom.
Audiatur et altera pars

men då ger dom ju dig bilderna, eller hur?

#58: Ja det gör dom. men faktum kvarstår att det är c märkning och deras namn på dem. Så enligt de nya reglerna får de ej visas alltså.
Audiatur et altera pars

det beror ju sig helt och hållet på om de har satt sin märkning på bilden. är där ingen märkning så kan det likaväl vara du själv som tagit bilden.
sen är det inga nya regler, utan dessa regler har funnits ett tag!

#60: Ja men det är klart de har satt sitt namn på bilden.
Har ni haft den här reglen länge? Hade jag ingen aning om. Annars hade jag nog protesterat tidigare :-)
Audiatur et altera pars
men gejsa, självklrt är det väl inte våran uppgift att uppfostra andras barn om att man ska ha hjälm på sig när man rider, men barn gör ju inte som man säger, dom gör ju som man gör, och om dom ser att folk inte använder hjälm, blandannat på bilder härifrån, så tror dom kanske att dom inte heller behöver det, trots att deras föräldrar säger så, det kanske blir lite "hon gör ju inte det, varför ska jag ?"…

#62: Exakt så kan det vara. Om den där tjejen som är si och så gammal rider utan hjälm, varför ska då jag använda hjälm?
jag låtsas att jag har hjälm men sedan rider jag utan.
Audiatur et altera pars
så som man gjorde med cykelhjälmen när man var liten, tog på den, cyklade en bit, tog av den och cyklade vidare.
men det minsta vi kan göra är ju att visa med ett gott exempel att vi tycker, vi som gör det, att hjälmen ska vara med vid ridning. det är bara så det är. även snällaste hästen på jorden kan nån dag få fnatt, och ligger man där med huvudet på en sten, ja, då är det kört.

ja, ni får ursäkta men jag tycker nog att det där ska föräldrarna sköta ändå. Det är inte vår uppgift. Och råkar man ha en fin bild på en ryttare utan hjälm så får man välja mellan att kapa huvudet eller inte visa den. Det tycker jag är väldigt synd.
klart det är synd, men då får man väl visa den för nån annan. nej, men jag vet inte, jag tycker ändå vi ska föregå med ett gott exempel. och medparten av alla här inne gick ju med på det ?

Visst ska man föregå med gott exempel men att förbjuda gillar jag inte. Och jag var inte med i merparten iaf. *ler*
men det är ju svårt att sätta en mellangräns, "vi vill inte att det ska visas bilder utan hjälm, men det är inte förbjudet", vad händer om någon lägger upp en bild då ? om man inte vill det, så måste det väl tyvärr bli förbjudet.
men det kanske går att göra nått av det hela ? om man har en fin westernbild, tex, utan hjälm, att man får nått tillstånd ? att visa den ändå ? lite dispans ? jag vettekatten..
lisette, cba, vad säger ni ?

Det spelar väl ingen roll. Det är ju redan förbjudet. Men man måste ju få säga sin åsikt. Detta tycker jag och tyckte även då. *ler*
klart man ska få säga sin åsikt, det har jag aldrig sagt nått om ;)

Nej, men dom flesta här försöker ju få mig att ångra mig. Jag har min åsikt och den står jag för. Jag gillar inte förbudet och har aldrig gjort det heller för den delen. Tycker att det är föräldrarnas sak att fostra sina barn gällande hjälm eller inte. Har man en bra bild utan hjälm på så får man inte visa den. Detta tycker jag är synd. Nu har jag ingen sådan bild och rider med hjälm också men just principen är fel enl mig. Nog om detta nu. Förbjudet finns och det måste vi acceptera. *ler*

#68 När detta om hjälmkrav på bilderna kom upp från första början så kom vi fram till att OM man visar bilder från en westerntävling eller dressyrtävling (de enda tävlingsgrenarna där det inte är krav på hjälm) så ska det framgå i en text till bilden att detta är bild från en tävling och vilka regler som gäller bla bla bla.
Så ja, det kanske är en slags dispens och där hatten hör till tävlingsklädseln.
aahh, då finns det alltså ett litet kryphål vid tex en westerntävling, men det är ju bra, för det är ju egentligen bara då det är nödvändigt. ;)

Fast sen har jag vissa bilder som jag har märkt tex med fotografens namn och det är bilder jag har köpt och som jag har betalat extra för att få använda vart jag vill och det är faktiskt också ok att lägga ut då *ler*

#74 Som sagt…vi kan omöjligt veta det…

#jo jag vet det att ni inte kan veta det , men då de bilderna tex finns bara på min hemsida *ler* fast jag kan ju iof sig ta väck namnet som jag har satt där med ..
puttar eftersom denna diskussion togs upp i en annan tråd

Tycker fortfarande det är tragiskt att uppmuntra folk att photoschoppa bort c-märkningen. För jag misstänker att det blir så. Och vi som är ärliga får på skallen för det.
Audiatur et altera pars
Nu är jag trög, har inte orkat läsa hela trden men frå man inte c-märka sina egna bilder o lägga dom här?

Jo man får märka sina egna bilder. Men man får inte om man har en kompis som fotar låta den märka sin bild och sedan använda den.
Audiatur et altera pars

Jag har bilder på mig och min medryttarhäst som är fotade av min kompis, jag får lova att använda dom för henne. Jag fattade inte riktigt, men dom få jag väll använda?

ja anna, de får du givetvis lov att använda.

#81: Om hon inte skrivit dit sitt namn på dem.
Audiatur et altera pars
Så om t.ex min kompis Felicia har tagit en bild på mig och Windy och skrivit "Felicia Holgersson" på den bilden fast gett mig tillstånd att använda den bara hennes namn står på - får man inte använda den?!
Det är ändå fotografen som bestämmer över bilden helt och hållet sålänge den inte är kränkande eller liknande och då borde jag ju få använda den eftersom hon har sagt att jag får det.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Alltså.. Jag har endel utav mina blder c märkta (av mej själv) och det är för EN enda anledning…. Att ingen annan ska ta och använda den, det gäller först och främst bilder på mina barn som jag gärna vill behålla för mej själv..
Det här med hjälm krav tycker jag är en jätte bra idé, kan väl inte va så svårt att dra på sej en hjälm innan man tar kortet??? Själv så rider jag Altid med hjälm, men det är ju upp till var och en…..
Ha nu en super bra dag allihop så ska jag ta hand om min magsjuka 2åring 
Okej, då förstår jag :)