Rakriktning och ställning
Hejsan, jag undrar vad rakriktning innebär, är det att hästen spårar och går med en rak linje mellan atlaskotan och den sista svanskotan eller är jag helt fel ute?
Varför rakriktar man och hur rakriktar man?
Hur vet man när hästen är rakriktad?
Sen har jag en fråga om ställning också, på den tiden då jag gick på ridskola fick vi lära oss att ställning var när hästen böjde igenom hela sin kropp, men detta har jag fått förklarat för mig att det är fel. Nu har jag i stället lärt mig att ställning är när hästen går rak i kroppen, spårar men bara böjer lite på huvudet, vid atlaskotan. Stämmer det?
Nu kommer en pinsam fråga, men hur ställer man? Jag fick lära mig att hålla emot med innerskänkel och dra bak ytterskänkel samtidigt som man tar lite i innertygeln. Men detta resulterade ju till en böjd häst och inte någon ställd häst.
Tacksam för svar 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina definitioner:
Rakriktning kan man säga är det samma som liksidighet. Att hästen är likadan i båda sidorna - lika mjuk och lika stark och lika smidig och reagerar likadant på hjälperna. Det är sällsynt att en häst är perfekt rakriktad, man måste oftast arbeta på olika sätt med de olika sidorna för att få hästen att röra sig på samma sätt i båda varven. Spårning är första steget mot rakriktning.
Ställning sker endast i nacken. Hästen kan vara böjd åt ett håll och ställd åt ett annat, eller ställd och inte böjd eller böjd och inte ställd. Man ställer genom att vrida om handen på den sida man vill ställa åt, tar inte hästen hjälpen och ställer kan man höja den handen lite. Det kan vara svårt att ställa innan hästen är framme på bettet och lösgjord. Man kan behöva hålla emot på utsidan så att hästen inte viker hela halsen i stället för att bara ställa i nacken när man tar ställande tygeltag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Glöm inte att dressyren rids från sitsen till 99 % och inte med tyglarna. Alla hjälper måste först ha en förankring i din sits och bara den sista lilla finjusteringen kan göras i tygeln.