Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1590 ggr
Linda
0

Sälja till ridskola

Har fått förfrågningar från en välkänd ridskola som är kvalitè märkt som undrar om jag kan tänka mig sälja till dem..

-Jag tycker iof att det är bättre änn att ponnyn ska hamna hos en familj där hon kanske inte får den vård hon behöver som tex vaccinationer ,hovslagare etc i tid eleer reg. motion osv..

-Men ändå det är en ganska stor sak..att sälja till en ridskola och hon blir en produkt.

-Vad tycker ni?

För och nackdelar..

Mvh /Orolig..

Kiara
0

Min Athena kan inte hamna på ridskola on är en häst som behöver en ägare. Kiara hon skulle stor trivas med alla barn som skulle klappa och pilla och älska henne. Det är du som känner din häst men jag tror att en häst kan få det minst lika bra på en ridskola om den trivs med mycket människor runt sig. Sen behövs det ju hästar som våra barn kan lära sig rida på. På ridlektionerna finns en ridlärare som håller koll på vad som händer men risken är ju stor att den privata ponnyn blir en leksak i skogen, kanske får stå ett tag medan ägaren tröttnar.

På bra ridskolor tror jag att hästarna är lika lyckliga som hos en privat ryttare.

Hur har dom det med hagar och hur mycket sommar vila får hästarna på ridskolan?

Linda
0

Det är faktist Stockholms bästa ridskola enligt många, kända för sina stora teränng tävlingar så mark har de.

-Jag vill inte gärna skriva vilken ridskola det är.

-Jo just det rews. som du har Kiara tycker jag oxå, skönt att fler tycker som jag.

-Jag är ju nästan uppväxt på ridskola, hemma i Bålsta och så hemma hos pappas turridning/ridskola.

Och alla våra hästar har mått bra ju.

mvh Linda

gejsa
0

Vissa hästar passer ypperligt som ridskolehästar och en del skulle aldrig passa där. Du vet väl att tex Soya stod i en ridskola som skulle ev köpa henne ett tag efter att stenis hade sålt henne. Den som köpte henne av stenis skulle ju sälja henne vidare. Hon stod där i ett par månader men sedan blev barnen rädd för henne pga hennes ilska i boxen bl a. Så hon är verkligen en häst som inte skulle passa på ridskola.

Men är din häst snäll och gillar att klappas, kan hanteras av vem som helst, hur som helst. Bli riden av folk som inte kan rida. Typ dra i bettet utan att bli arg, studsa i sadeln i otakt m m. Ja, då kanske den passar där. Men tänk dig väldigt, väldigt noga för. En häst kan bli förstörd rätt så fort av barn som inte kan rida. Vad händer då? Jo, ridskolan säljer vidare till någon privatperson iaf.

Jag är inte emot ridskolor men jag har sett bedrövliga  hästar på ridskolor som jag har velat köpa många ggr om för att jag tycker så synd om dom.

Matilda
0

Min pålle står ju på en mindre ridskola och han trivs som fisken i vattnet. Älskar alla barnen som pysslar med honom och ger honom godsaker, han älskar uppmärksamhet och de får han där så att de räcker. Dessutom är han en väldigt trygg och lugn häst, så han går många nybörjar lektioner och handikapplektioner. Men för att han ska gå riktigt bra behöver han en bra ryttare, han är smart och arbetar inte i onödan ;)

Beror ju som sagt på hästens personlighet. Vissa funkar, men trivs kanske inte så bra. Vissa funkar inte alls och vissa funkar hur bra som helt och trivs hur bra som helst. Men skulle väl kanske vara värt ett försök?

Fördelar är ju som andra nämnt att det finns en lärare och kunnit folk i närheten som övervakar. Får regelbunden träning och lär inte få någon brist på uppmärksamhet.

Nackdelar kan ju vara små hagar, kort utevistelse. Sedan är de ju många ridskolor som inte rider ut så ofta, så de får bara gå på banan. Är ju många olika som rider och hästen måste ju stå ut med mycket. Har sett många som blir oerhört spända eftersom de går med ryttare som inte är så duktiga och arbetar då fel, vilket resulterar i andra problem då. Sen blir den ju som du säger, en produkt.

Ja, de var bara lite av mina tanka. Vet inte om de blev så mkt vettigt ;)

emsems
0

om jag var du linda så skulle jag helt klart överväga det. det är mycket vanligt och lätt att hästen hamnar på något ställe och bara skrotar i en hage utan att bli ordentligt omhändertagen. ridskolor har alltid ögonen på sig och gör därför det bästa. det man däremot kan vara lite rädd för är ju att de låter hästen gå mycket (beroende på vilken ridskola) och att hästen rinte rids ordentligt, utan någon som åker runt runt bara. men detta beror ju på häst,ridskola och annat. om jag var du så skulle jag åka och besöka ridskolan (oanmäld) och se hur saker och ting verkar vara… berätta hur du gör! Mvh Emma

lisette
0

kan berätta om en ridskolehäst som kommit till stallet där jag har tosan. han lägger öronen bak så fort man kommer i närheten av boxen. han tar inte fram dom ens när man klappar honom och pratar lite. han har varit på ridskolan 4-5 år…

jag hade itne satt min häst på en ridskola. det springer så mkt barn som inte tänker sig för i stallet. de har ingen matro på samma sätt… nej fy sjutton…

Lina
0

min häst stod på en privat lite mindre ridskola innan jag köpte henne och hon trivdes inte alls, hon var tjurig och nafsade men nu är hon hur go som hälst:p det beror ju på hur hästen är, det är du som känner din häst som kiara skrev.

Du kan väll  låta dem ha henne på foder någon månad och se ifall hon trivs?

// Lina

Linda
0

Inte foder kanske men jag skulle ALDRIG sälja någon häst utan att ge ewn prövomånad iof..

-Jo men som ems säger jag tycker fördelarna är många och jag tror att ponnyn skulle kunna trivas.

mvh Linda

Faxlin
0

Du känner din ponny bäst Linda, om du tror att han skulle trivas med alla barnen och den rörelse som är på en ridskola är det toppen.
På våran ridskola vet jag att de är mycket omtänksamma mot sina hästar, de vill ju att de ska hålla länge liksom.
De två små ponnyn som finns får gå kvar trots att de har gått i pension. Små maskottar liksom. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lunascape
0

Det beror nog väldigt mycket på typ av häst och vilken ridskola det är frågan om. Min häst skulle aldrig passa på en ridskola då han är alltför tuff i psyket och är mer en enmanshäst som vill ty sig till en person, men är hästen din lugn och trygg så tror jag faktiskt att en del har det bättre på ridskola än som privathäst. På en bra ridskola får de skötsel av kunniga folk, ordentlig mat, rids regelbundet och får nödvändig veterinärvård/hovslagare. Som privathäst kan de få det underbart, men också riktigt dåligt.

Stallet min häst står uppstallad i har en ridskoleverksamhet med 8 hästar och de har det verkligen bra och ingen häst har ännu vantrivits. De går max 2 lektioner var per dag, är ute i en stoooor hage med gräs från 8 på morgonen till klockan 15-16 då de tas in och sadlas upp inför dagens första ridskoletimme. På helgerna rids de på tur en dag och har fri den andra dagen. På sommaren går de på bete från juni-augusti. Alla hästar är pigga och glada och gör sitt jobb med glädje och vi brukar också få beröm från vet./hovslagare ut att hästarna här verkar så harmoniska och ser ut att trivas.

gejsa
0

Ordentligt med mat kan man ju diskutera. Iaf i vår ena ridskola. Elin pryade en vecka på en stor ridskola i 7:an. När hon kom hem så berättade hon vad lite mat alla hästarna får i jämförelse med våra. Och då ska man tänka på att dom går minst 3 lektioner varje dag där.

emsems
0

#11. å andra sidan så går ridskolehästar ganska lugna pass, alltså de rids ju ntelika ordentligt som våra hästar.. de rids ofta kanske 2 pass a 45 min, men då skrittas de fram och av på båda passen (typ totalt 30min/dag), å så har de skrittpauser mitten av alla lektioner då dom får pusta, å så är det ofta inte så mycket galopp, utan mest skritt oh trav… så de går ju itne direkt hårt. på våra stall får ridskolehästarna iaf havre och korn, hsilage, hö och betfor med mineraler.. dom klarar sig nog gnaska bra tror jag…

gejsa
0

Här är det knappt avskrittning eftersom dom andra som ska rida står utanför och väntar. Har för mig att dom bara fick hö och havre här.

emsems
0

ok,måste vara en sämre ridskola… jag tror det är viktigt att man kollar att ridskolan är godkänd av sv.ridsportförbundet. har åxå varit på en ridsokla (om det ens kan kallas det) utanförråneå. ett litet stall där de hade någon slags ridskoleverksamhet. helt sjukt. taket var lågt, hästarna otrooooligt misskötta. hagarna var dåliga, spikar stack ner från taket.. allt var jäkligt… har dock anmält detta stall till polisen, veterinär och någon miljöinspektör… hoppas de tar tag i det. de ridskolor jag jobbar på har iaf väldigt bra hand om hästarna…

Linda
0

Fick nu samtalet från Botkyrka ridsällskap som vill köpa henne på öppet köp en månad men gå ner i pris till 25 tusen utan utrustning och de står för veterinär besiktning.

-Hur skulle ni göra?

-Nu känns det så stort för oss att sälja henne och till en ridskola osv..

-Visserligen är det en bra ridskola med daglig utevistelse och hela första året max en gång per dag 6 dagar i veckan och då bara duktiga ryttare.

…….

Gråter  Jag känner mifg så kluven……….samtidigt som det verkar vara svår sålt vid den här tiden på året samt att min syster får betala hennes uppehälle just nu och vi har själva varken tid eller plats för henne  att ge henne det hemmet hon förtjänar..

-Tänk om man själv kunde vara en hjärtlös hästhandlare vad livet skulle bli lättere..

Vänligen/Linda m. familj

gejsa
0

Vad var priset från början? Var det inte 35.000 kr? Då tycker jag att det var väldigt fult av dom att gå ner 10.000 kr.

Vad har du för sadel till hästen? Är inte den anpassad av någon duktig sadelinpassare? Isf så borde du propsa på att sadeln ska följa med hästen. Annars är det ju risk för att dom sätter på andra sadlar som redan finns på ridskolan som inte passar lika bra på hästen.

Jag skulle inte lita på att hästen bara blir riden en lektion i ett helt år av duktiga ryttare. Hur skulle du kunna kolla det. Dom har väl inte råd att låta hästen bara gå en lektion om dagen heller. Nej, jag litar inte på folk ang vad dom lovar när dom ska köpa hästar.

Jag skulle säga nej tack iaf.

Linda
0

Hej

Hon har en flat back sadel och det vill de inte ha på ridskolan det är därför.

-Jo tydligen är det så att de aldrig vill riskera sina elever med en ny häst.

Utgångs priser 30.000:- lika med billigt redan då…….

Åhh fy nu mår jag dåligt men det skulle jag göra oavsett eftersom jag hatar att sälja mina hästar…………….

lisette
0

jag hade inte sålt faktiskt. vänta hellre till den rätta köparen dyker upp…

gejsa
0

Jo jag vet. Jag mår också dåligt när jag ska sälja mina hästar. Jag har ågren i flera månader. Jag saknar alltid mina hästar hur länge som helst efteråt. Det är ju nästan som mina barn ju.

Ok, då var det bara 5000 kr som dom sänkte. Ja, du vet nog bäst själv. Har du varit på ridskolan och tittat? Gå och klappa hästarna där och se om de ser ut att trivas. Om dom är lugna och så. Hör vad dom får att äta. Hur ofta. Hur länge dom får gå ute. Kolla hagarna. Höet hur det ser ut. Titta på några lektioner. Är du då nöjd, ja, då är det väl bara att slå till.

emsems
0

gå på magkänslan.. tycker jag..

Linda
0

ja vi tänkte försöka åka dit..

phu vad jobbigt det känns.

Men mag känslan säger: Tänk att hon ska få en så hedersvärd uppgift att låta en massa barn lära sig rida och få lära sig ansvar…

gejsa
0

jo, fast jag är rädd för alla barn som inte kan rida i början. Hur dom sitter och skumpar i sadeln och drar i tygeln också. Hemlis

Linda
0

Alla är vi nybörjare i början ju..

Och bättre att gå på ridskola och lära sig och få hjälp av en ridlärare som förhindrar ryck i munnen ju..

gejsa
0

Visst det vet jag. Men det är iaf hästen som tar mest stryk. Tänk på det. Har hästen nybörjare varje dag en lektion det blir inte roligt för den då. Jag tex har ju ibland dåligt samvete att jag red in gejsa utan att själv kunna rida. Skulle velat se mig rida då. Hur jag tog balans i själva tyglarna minns jag. Usch!

Linda
0

mmmmm du gör det inte lätt för mig..jag vet..Rädd oxå att sälja till ett hem där flickan tröttnar och säljer billigt till hästhandlare..

gejsa
0

Jo det är också en risk. Eftersom hästen är så liten så kan man ju aldrig behålla den "livet ut" liksom. Då lär den få vandra till små flickor med några års mellanrum. Kanske bättre med ridskolan iaf. Åk du dit och titta först och tänk efter sedan. Skrattande

Linda
0

mmm ska göra det..Huva vad jobbigt.

gejsa
0

Jo, jag vet. Lycka till och ha så kul i kväll. Glad

Linda
0

Det ska jag men nu MÅSTE jag ut och sköta mina djur ju..

-Hade en olycka i natt med den nya hästen som sparkade sönder hela boxen..Varför vet vi inte..han sparkade sönder så tom glaset sprack..

Han är totalt rastlös antagligen för de får stå inne för mkt tack vare att jag vill att Soya ska vara inne mkt och få ligga och vila..Men en lugn stund får hon väll knappast när en galning står och sparkar..tur att det är två boxar ifrån

gejsa
0

Oj då! Men det där behöver du inte bry dig om. Hon behöver inte vila mer än normalt. Hon behöver ju gå mycket och röra sig. Annars kan hon ju få svårt att föda. Att ni slutar rida henne nu är ju lagom för det gjorde vi dom sista två månaderna. Men hon fick gå i hagen dom 12 timmar som hon brukade göra iaf. Vad är det för häst du har fått. Ja, visst ja, du skulle gå ut nu. Ja, jag med. vi får prata mer på söndag. Ha det så bra. hej hej

lisette
0

vad är det för häst som är aktuell till ridskolan egentligen?

Stenis
0

Lita på din magkänsla!

Den säger oftas något, så har det i alla fall varit för mig när det har gällt hästaffärer. En gång hade jag en häst på försäljning och jag hade kunnat spara så mycket tid, resor och tårar om jag bara hade sagt nej från början till spekulanterna (jag kände på mig att hästen inte var rätt för dem, men jag ville ge dem samma chans som andra spekulanter, tillslut när de stod i valet och kvalet då först vågade jag säga att jag inte trodde att hästen var något för dem, vilket de också insåg men de hade redan börjat fästa sig vid hästen)

MEN, den gången jag hade en bra magkänsla inför köparen blev det inte heller så bra som jag hade velat… så det är ju lite vilket som.

lisette
0

har faktiskt funderat linda. eftersom du har den här känslan att du inte vet om du gör rätt eller fel så finns det ju en anledning till att du tvivlar.

gå på din magkänsla som stenis skrev. det blir rätt

Linda
0

Vi har också funderat och kommer ringa i morgon och säga eftersom det finns fler spek. så är vi inte villiga att gå ner i pris för att sälja fort till en ridskola.

Vänligen/Linda

lisette
0

guttans! det är nog rätt funderlierat

Faxlin
0

Låter väl som ett smart sätt att föra diskusionen vidare på.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Japp hoppas det mvh /Världens sämsta hästhandlare…

lisette
0

aja så dålig är du väl inte om du tänker på hästen först och främst?? ;)

Linda
0

Ja de kommer först sedan jag, familjen..tyvärr e det så.

nää jag menar att jag aldrig kommer bli en handlare..just eftersom jag aldrig säljer till vem som hälst.

Faxlin
0

Exakt därför kommer du att välja rätt hem åt din pälsvän. Jag vet det. Gå på din känsla bara.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Tack det värmdemm

Pst..Hon har nästan ingen päls hon e ny klippt..hi hi

Linda
0

Oj nu e ja så trött att jag omöjligt kan stava rätt..

lisette
0

o jag var lite ironisk… :)

Faxlin
0

haha, Tänk på att Linda är trött lisette, hon orkar nog inte med sådant nu. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

förlåt linda, ska aldrig mer upprepas..

åsa - jag då, jag är oxå trött och fick nyss höra att jag skulle skaffa mig ett liv… :)

Faxlin
0

haha, vem anser att du inte har ett liv då?
Jag tycker ditt liv verkar rätt roligt ja. fniss

Audiatur et altera pars

lisette
0

andreas anser det för att han sitter o tittar på tvn själv

Sessan
0

Du får då säga: det är ömsesidigtFlört Du sitter framför datan och han framför tvn.

Faxlin
0

haha, det är ju nästan samma sak. Men du kan ju prata med din bildruta, det kan inte han med sin. Åtminstone inte utan att verka helt tokig. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

han satt och skrattade åt jackass igår…

Sessan
0

Det brukar jag också se på! Har de flesta inbandade + att jag har Jackass the movie på dvd. Ett riktigt fan alltså!

Faxlin
0

#50 haha, det är väl i och för sig roligt det med.

Audiatur et altera pars

lisette
0

dom är sinnesklena emellanåt