Fångkänningar av musli?
ja.. kan hästen få fångkänningar av musli? kort å rak fråga helt enkelt:P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja! Kort och rakt svar.
och det lite längre svaret är att en väldigt stor andel av fånganfallen beror på metaboliskt syndrom (insulinresistens - jämförbart med diabetes typ II) och utlöses då av ett för högt totalt intag av kolhydrater (socker, stärkelse etc).
Ett kraftfoder med spannmål i ( = nästan alla…) är rikt på stärkelse. Är det melass i så ökar sockerhalten. Har man dessutom högt eller medelhögt med socker i grovfodret så ökar risken att man puttar hästen "över gränsen" så att fång utvecklas.
hmm okej för de va nämligen så att jag började ge musli (om han inte haft innan) när han började komma igång å sen någon vecka senare så blev han halt igen.. jag gav han hälften av de som stod på säcken just för att vara försiktgt men kan varit så att de kanske inte han klarade av helt enkelt så när jag kom på nu förra veckan att de kan varit de så slutade jag direkt.. är väl helt enkelt nåt han inte tål kanske.. har iaf slutat med de nu å ska se om hältan går över.. ska även be hovslagaren som kommer nästa vecka att kolla om han kan se några tendenser på hovarna..
undrar bara en sak till då som kanske är svårt att veta men ändå.. runt hörningar så är de i stortsett samma innehåll i krafts blå musli som å kraft grund? rätt eller fel? å han gick på kraftgrund när han kom till mig för några år sen. kan de då i såfall va så att han itne kan äta de heller eller vad är de för skillnad på muslin å den krafft grund som är pelletrerad?
Kolla innehållsförteckningarna på Kraffts hemsida! Krafft Grund är i stort sett pelleterad spannmål, så det kan mycket väl ge fångkänningar om hästen är känslig. Om du måste ge kraftfoder så välj till exempel Krafft Groov, som ger protein utan att ge lika mycket kolhydrater. Och höj givan väldigt, väldigt långsamt.
Skillnaden kan vara att det är olika sockerinnehåll i det grovfoder du ger. Har du lågt sockerinnehåll i grovfodret så blir totala kolhydratmängden kanske ändå tillräckligt låg för att inte orsaka några problem, men har du högt kolhydratinnehåll i grovfodret så kan 2 dl av kraftfodret vara det som gör att gränsen passeras…
Sen - att följa mängderna som står på fodersäckarna är egentligen helt uppåt väggarna. Det som ska avgöra hur mycket kraftfoder som ska ges är vad grovfodret innehåller i näringsväg och hur mycket hästen får av det = hur stor andel av det totala näringsbehovet som grovfodret täcker.
De allra flesta hästarna kan leva på enbart ett bra grovfoder och möjligen lite mineraltillskott!!
okej.. just nu går han bara på lite betfor just för att han ska få när dom andra får annars blir han ju galen å sparkar sig ut ur boxen nästan.. å han lär väl få gå på betfor å gräs i sommar å så få rjag ha lite koll på honom.. för jag ska göra analys till vintern iallafall så jag får ut exakt vad höt har så mankan ge han de som han behöver..
Kolla innehållet i betforen - det kan vara bättre att ge en näve spannmålsfritt kraftfoder eller några morotsskivor om du vill hålla nere kolhydratinnehållet. Och går han på gräs (om han klarar det) lär han inte behöva betfor.
asså han har ju aldrig haft fång om man säger så. aldrig haft problem med att äta gräs osv.. å grejen att han blev halt i somras var en inflammation.. som återkom igen.. så de va bara nu när han började sättas igång som jag började med musli å tänkte ifall de hade ett samband.. hmm men ja jag får kolla upp de
Betfiber är egentligen jättebra för fångkänsliga hästar, så ge gärna betfor, men blötlägg den i alldeles för mycket vatten och häll bort vattnet innan utfodringen, så sköljs merparten av melassen bort.
#7 - morötter innehåller massor av socker…
#9: Vet det, det är därför man bör kolla innehållet noga innan man väljer vad och hur mycket man ska ge.
#10 - det är ju fler än du som läser svaren i den här tråden, så det är aldrig fel att vara övertydlig.
Morötter är, som sagt, fulla av kolhydrater och därför inte särskilt lämpliga att ge till fångkänsliga hästar. Sköljd betfor är bättre, mycket bättre eftersom fiberinnehållet är gynnsamt för stabil tarmflora.
#11: Det är en fråga om mängd också. Det är knappast mer kolhydrater i "några morotsskivor" än i en halvliter betfor, till exempel. Och kolhydratmängden i fullväxta vintermorötter är knappast högre än den i osköljd betfor, som det var fråga om här. Så det är återigen bäst att kolla data för det aktuella fodermedlet i den aktuella formen och inte gå efter några generella riktlinjer.
EDIT: Efter lite forskning får jag det till att ren betfiber innehåller 4-5 % socker, medan färska morötter innehåller 5-6 % kolhydrater, vilket vi för enkelhetens skull kan anta motsvarar lika mycket socker. Om man lyckas tvätta bort all melass från betforen är torr betfor (efter att den sköljt ren från melass) och motsvarande vikt färsk morot tämligen jämförbara i fråga om sockerinnehåll.
men hur som hellst så är de inte "farligt" att ge honom betfor.. han får väl ca 0,3 KG tror jag de är..
#13: Antagligen inte, om du sköljer bort melassen.
Pavos har ett speciellt framtaget foder för fånghästar :)
grejen är att han inte fått fång.. grejen är att vi luskade lite å funderade på ifall de KAN vara en känning pga muslin som jag nu slutat ge honom.. så vi vet inte om de är fång.. så jag är rädd med fodret.. ska ge hovis titta hovarna å sen ringa Vet. igen.. tror personligen inte att de är fångkänningar utan tror att de har med hans knä att göra.. men man vill ju inte riskera nåt så då får man vara försiktig med fodret åxå..=)
#15 - jag har inte kollat just det fodret, men har hittills inte hittat något fångfoder som är både fritt från spannmål och fritt från en massa onödigheter (t.ex vitlök och alger, som bägge kan vara direkt olämpliga att ge). Det är viktigt att läsa innehållsförteckningen.
Kollade nu, hittar ingen komplett förteckning men det innehåller vete som är spannmål och därmed stärkelserikt och olämpligt för fånghäst.
#16 - Fång syns på hovarna först efter ett par månader, när de typiska fångränderna på hovväggarna och den breddade lamellranden visar sig.