Grundutbildad?
När jag sitter och läser hästarnnonser så komemr det ofta upp att hästen är grundutbildad men vad krävs för att en vuxen häst ska "kallas" grundutbildad i dressyr och hoppning?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Jag anser att en häst som är grundutbildad går LB/LB med godkända resultat.
men om man inte tävlar så är det ju svårt att få resultat ;D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För mig är en grundutbildad häst en häst som är riden och går i balans ("på tygeln") i alla gångarter. Den ska förstå och lyssna bra på alla hjälper och vara åtminstone påbörjad även sidvärtsrörelser. I hoppning ska den vara hoppad uppsuttet över olika hindertyper, med och utan "utfyllnad" i både trav och galopp, samt ha testat enklare serier (studs, 5½a, kombination etc)
Hur väl befäst detta är måste relateras till hästens ålder.
Håller med #3. Däremot ska man se skillnad på grundutbildad och grundriden (vilket jag anser är en unghäst riden i samtliga gångarter med och utan sällskap, ute som inne).
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag tycker även att det är viktigt att den är väl grundutbildad på marken. Dvs att den har lärt sig att flytta undan för tryck, att stå stilla och att kunna bli ledd i alla gångarter. Att hästen har en positiv relation till människan. Kommer fram i hagen och är bra att hantera i olika miljöer. Jag tycker ofta hästar saknar detta och det påverkar även ridningen.
#5 så sant så sant =)

#2 Att hästen går i balans i samtliga gångarter som tidigare skrivits, och fixar man det i dressyren så ska det i teorin fungera även i hoppningen.
vad är skillnad mellan grundridning och grundutbildad då XD
Grundridning - Hästen är riden i samtliga gångarter i skog och på ridbana/i ridhus.
Grundutbildning - Desto svårare att definiera tycker jag också, men bör då involvera att hästen är hoppad uppsuttet och går i en för åldern ändamålsenlig form.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
okej=) Så om man har en 11-åring så ska han kunna?
Det beror helt och hållet på vad han har gjort innan, men jag tycker definitivt att den ska gå att rida utan problem i alla gångarter och att den bör jobba i en något så när bra form. Jag tycker inte man strikt måste utbilda en häst till en viss nivå vid en viss ålder, utan det beror helt på vilka möjligheter som finns. Vad är det för häst?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#5 Det tycker jag är grundhanterad…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km