Hur ofta omstoppning?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ofta brukar ni behöva låta stoppa om sadeln för en häst som rids 1-2 timmar om dagen 5-6 dagar i veckan?
Vill också veta :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Vill oxå veta!!
jag med ;)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
2ggr/år sägs det när sadeln används så ofta.
Titta på sadeln säger jag :P Är den hård, klumpig eller om lädret i bossorna börjat töjas ut så stoppa om. Vänta inte tills lädret i bossorna hunnit töja sig och gjort ryggkanalen för smal dock, för det går inte att stoppa om ifall det gjort det. Då måste man byta hela bossan.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#4: Stoppa om om den blir hård? Min pålle föredrar definitivt en hård sadel som ligger korrekt framför en mjukstoppad som ändrar form …
#5 Det är ju skillnad på fast och stenhård. Eller en som är hård på visa ställen men inte lika packad på andra.
Men framförallt så när stoppningen packas trycker den gärna ut bossorna och kanalen för rygen blir lidande.
Men om din sadel nu ska vara stenhård och är det, varför stoppa om den alls? ;) Byt ut bossorna mot rent trä istället så blir den ju hård och stadigt ''stoppad''. ;)
Jag föredrar nog en lite mjukare som ändrar form efter hästen med tiden. Naturligtvis så länge den fortsatt ligger korrekt och inte blir klumpig eller trycker ut lädret mot ryggkanalen. Med det inte sagt att den ska vara supermjuk. Och har man samma sadel till flera hästar är en hård bättre för att den inte ändrar form.
Det enda som hänt när jag haft mjukare sadel är att den har sjunkit ihop och skadat hästen, inte att den har "anpassat" sig.
Om man stoppar hårt eller mjukt beror på hur hästen ser ut i ryggen och till viss del hur sadeln ser ut och till viss del hur ryttaren ser ut.
Man bör nog se över sadeln minst 1 gång/år, iaf om man rider så mkt. Vill man ha en frisk häst med perfekt sittande sadel så ser man över den oftare, sedan är det ju inte säkert att den behöver stoppas så ofta.
Om sadeln ändrar form i bossorna eller om bossorna börjar kännas knöliga så har det gått för långt mellan omstoppningarna. Bossorna ska vara släta och med lite spänst i (dock kan dom vara både mjuka och hårda men inte sladdrig eller att stoppningen lagt sig i ena enden).
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 2 ggr år?! :O Vart har du hört/läst det?
Jag har haft Brimad i 2,½ år nu och köpte en helt ny sadel och har inte behövt stoppa om den ännu, och då har jag ändå en erkänt duktig sadelmakare(utprovare) som checkar regelbundet..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Vad jag hört så första gången efter ett halvår och sen en gång om året om man rider dagligen/nästan dagligen i sadeln.
Jag rider normalt med westernsadel så min vanliga används inte mycket så det blir mer sällan.
#9 Det var de rekommendationer jag hirttade när jag sökte en massa om sadlar och sadeltillpassning på nätet inför mitt sadelköp när jag skulle gå över till bomsadel igen :)
Sen som sagt tyker jag själv att man får titta helt enkelt.
Koll av proffs en gång om året är vad jag också har hört, och så får man själv hålla koll på att inte sadeln eller hästen ändrar sig så att det blir problem. Kring senaste julen stoppades min sadel om helt efter att stoppningen sjunkit ihop så att hästen fick ont, i slutet av februari korrigeringsstoppades den och nu har stoppningen sjunkit ihop på ena sidan så att den blivit skev och den är på omstoppning igen. Det känns lite mycket! Visst, pålle har ändrat sig så den behövde ändå korrigeras, men den ska väl inte sjunka ihop på ett par månader?
#12 Vad är den stoppad med för material?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ull. Eller snarare ull/lump.