Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2127 ggr
jen
0

dynghög

vad säger reglerna om dynghög för stall med 2 hästar?

någon här som vet?

jag har för mig att man måste ha gjuten platta om man har fler än 4 hästar…

hur har ni det som har 2 hästar?

gejsa
0

Du har rätt ang detta iaf i vårt län.

lisette
0

beror helt o hållet på kommunen. men det brukar vara från andra hästen.

Snuttan2
0

Jag tror att man i stockholms län måste ha gjuten plata oavsett antal hästar, men är inte hundra.

jen
0

jag får ringa imorrn o fråga vad som gäller..

jag var mest nyfiken vad ni har hört och hur ni med 2 hästar har löst detta

davidia
0

jag har en container.man får ju inte lägga skiten på backen iallafall…..men det är det många som har.

jen
0

#5 hyr du den?

lisette
0

jag lägger min torv i säckar. det är lite bökigt ibland, men väldigt praktiskt då det inte luktar om gödslen, inga flugor, hundarna kommer inte åt skiten (som de älskar)…

har haft några som hämtat gödsel nu, blivit av med hälften av säckarna ungefär.

jen, du kan kolla på din kommuns hemsida, det brukar stå där.

lisette
0

försökte gå in o kolla på katrineholm kommuns hemsida, men den var ju totalt värdelös när man letar efter information..

hittade ivarjefall telefonnumret till miljöförvaltningen

davidia
0

ja vi tänkte också lägga i säckar och köra upp till tippen och lämna där men det blir ju lite bökigt.

gejsa
0

Dom tar inte ens emot på tippen längre inte ens säckar. Iaf inte i Eskilstuna.

davidia
0

det gör dom här i filipstad

jen
0

#8 tack! jag ska ringa och fråga…

lisette
0

#9 sätt ut en annons så ska du se att det försvinner säckar… :D resten som jag har ska jag sprida i hagen och harva ner där.

jen
0

Nu har jag ringt och fått besked.

lag på dyngplatta eller att ha container el likn är när man har 10 hästar eller fler.

men däremot rekommenderas det att ha det även vid färre djur.

gejsa
0

#13# Fy, fasiken det var generöst. Är du säker på att dom uppfattade frågan. För det brukar variera på 0 till 5 hästar normalt.

davidia
0

vart får du göra av dyngan då du inte behöver varken container eller platta?jag kastade på backen och höll på att få böter om jag inte plockade upp det efter mig igen……

jen
0

jag får lägga det på backen, men det rekommenderas ej

#15 jo, hon uppfattade frågan rätt, jag frågade för 2 hästar, och hon sa då att enligt reglerna gäller det från 10st

lisette
0

wow det var verkligen generöst måste jag hålla med om.

men det blir lätt surt omkring gödselstacken när det är vinter/blött i markerna. det är ju sedan lättare att tömma från en platta.

gejsa
0

#17# Mycket lustigt! Jag har fått från min kommun och jag har för mig att det är 3 eller fler. Men jag har en stor gödselplatta och även urinavskiljare så jag har aldrig brytt mig så noga.

lisette
0

gejsa, vi har från 2:A hästen i kristianstad. så det är olika från olika kommuner..

gejsa
0

#21# Jo, det vet jag lisette. *ler* Vet inte hur många ggr du har skrivit det till mig. Men nu är det inte så långt ifrån mig som hon bor. I jämförelse med dig. Vi har ung 4-5 mil ifrån varandra. Tänkte att dom kan vara likvärdiga i sitt tänkande.

lisette
0

#22 *ler* du kanske hade missat det? ;)

men olika kommuner är ju olika kommuner…

lisette
0

men, jag tycker det låter konstigt faktiskt. jen, jag hade nog ringt igen och dubbelkollat!

gejsa
0

#23# Nej, jag vet att det är olika. Men man måste ju få framhäva hur det är i sin egna kommun. Och sådan skillnad är ju jättekonstigt eller hur?! Nog för att jag tror att jen har fått klart besked men ändå. Varför ska det vara sådan skillnad eg? Tycker det ska vara samma i alla kommuner. Det är mer rättvist då faktist.

Hade hon bott här så hade hon ju sluppit att ha en platta också eftersom hon bara kommer att ha 2 hästar hemma. Men vi har en gräns på 3 eller om det är 5.

gejsa
0

Nu ser jag ju att det står om Södermanland och där tillhör vi ju båda två antar jag. Mysko.

fridak
0

i ett av stallen jag hade medryttarhäst så hade de container men stallet hade nog plats för 13 hästar, men under tiden jag var där så var det bara 9 i stallet. och vad jag fattade det som så var det godkänt, stallet var iaf rätt nybyggt och det kom en kontrollant och spanade på det.

Alex
0

Har du traktor kan du ju använda en traktorskopa om du har nån sån ledig. ;) Och lägga upp en bräda som man går upp på när man ska tömma skottkärran. Jättesmidigt att tömma sen. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jen
0

jag ska använda ett traktorflak, så underlättas det när grannen kommer med skopan o tar bort det Flört

muirab
0

Hos oss gäller 4 hästar. Vi ska bygga stall nu i sommar. Då vi prata med kommunen var frågan om vad vi gör med skiten den största frågan. Vi gjuter platta…

Lyrik
0

Stallet har dyngplatta, har nu 7 hästar + 3 kalvar. Är det lagligt?

gejsa
0

#31# Det beror kanske på hur stor dygnplatta det är också. Jag har ingen aning.

Tarek
0

Det där är så himla olika från komun till komun, men har du ingen dyngplatta så är det ganska noga vart du lägger skiten så att det inte går något vatten stråk under. det kan smaka av sej på vattnet hos grannar och sånt om dom har egen brunn, det hände för några här uppe där vi bor.. Vi har dyng platta även fast vi bara har två hästar. Det är mycket smidigare att hämta med traktorn då..

Lyrik
0

#32 Rätt så liten faktiskt.