Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1463 ggr
CaptainBunchie
0

Hackamore?

Hej, idag har jag köpt ett hackamore till min d-ponnykille :) Har tänkt att prova det idag. Jag vet att det ska sitta ganska högt, men hur "hårt" ska det sitta runt om? Och hur känner jag hur högt hackamoret ska sitta? Väldigt tacksam för svar :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

olympiathurfjell
0

Det ska sitta ganska mycket lösare än en nosgrimma. Jag har det så att man får in ungefär en flat hand det ska inte sitta på brosket och inte så högt häller. Lagom typ :P

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

CaptainBunchie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det verkligen skadligt för hästen att använda hackamore?  Är det verkligen "skarpt"?

_

Klasselover
0

Du ska kunna vrida skänkeln 45 grader från ursprungsläget.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

CaptainBunchie
0

45 är väl hälften av 90 grader om är en "kvart" ? :)

_

Rafflan
0

#4 jepp ;)

Punkity
0

Det är olika skarpt för olika hästar beroende på hur de uppfattar trycket. På min kan man slita och dra för glatta livet men han bryr sig inte det minsta, kompisens häst däremot kan man knappt tänka på att röra tyglarna så stannar han upp.

Zaphix
0

#6: Fast det handlar väl mycket om lydnad..?

Din häst känner trycket, men ignorerar det eller förstår inte vad det betyder. Din kompis häst känner trycket, men kanske inte vant sig vid det än och därmed överreagerar.

Så det handlar om vad de är lärda till att reagera på, och viljan att reagera.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Punkity
0

#7 Lydnad vet jag väl inte om jag skulle kalla det… Jag skrev "beroende på hur de uppfattar det" av en anledning :) Han svarar bättre för bromsen om jag rider i vanlig grimma än hacket. Alltså tolkar jag det lite förenklat som att han med hacket inte uppfattar signalen som broms.

Rafflan
0

#8 Min polle går som en klocka och lyssnar för tryck när jag hanterar honom, men när jag hoppar upp på ryggen behöver jag också ta lite mer i hacket för att han ska lyssna.

Ponnysarna i stallet rider man dock i grimma lika bra som på bett.

Min polle har jag försökt träna att lyssna bättre utan framgång, ponnysarna var skit duktiga av sig själv. Så klart det kan bero lite på hästen också, vilket temperament det har, om den tycker det är roligare att gå framåt än att sakta av, alla hästar känner hacket, men inte alla tycker om att lyssna på det ;)

Zabbio
0

Skarpt men otydligt vill jag kalla hacket.

Det är ett stångbett, lika skarpt eller starkt som vilket stångbett som helst (med enkel mundel då, räknar inte in diverse kedjebett eller konstigheter) men eftersom det är lite sladdrigt så är det inte lika tydligt som ett vanligt stångbett. Även de med kedja är förhållandevis slappa jämfört med vanliga bett.

Vissa hästar ignorerar trycket när de inte förstår, andra frsöker klura ut det och lär sig rätt fort. Funkar bra på vissa och mindre bra på andra.

Tycker själv att det är ok att rida i skogen på, men för otydligt om jag vill göa nåt mer komplicerat under skogsturen. Det går men blir onödigt krångligt. Min personliga åsikt. ;)

PS: om det ska sitta lösare än en vanlig nosgrimma så spänner ni nosgrimmorna för hårt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Emma-Rhino]
0

Jag har hört skräckhistorier om knäckta näsben på hästarna.

Så innan man provar ska man nog ha någon kunnig bredvid som sätter det rätt!

Förstår hur #8 menar, en kompis som håller på med nh och har extremt bra ledarskap över sina hästar får olika resultat…

CaptainBunchie
0

Vi ska lämna tillbaka hacket, det var ju inte nödväntigt och så.

_