Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 877 ggr
[Smultronsöt]
0

Köpa häst?

Ja, nu har jag tjatat i ca 9 år på att vi ska köpa häst! Men jag vill ha lite tips innan. :)

När är man förstor för en d-ponny?

Hur mycket pengar kostar det i månaden, med tanke på mat, utrustning, stallhyra m.m?

Em--ma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När du själv tycker du är förstår för en d-ponny helt enkelt.
men ''tumregeln'' är att man ska max vara 20 cm högre än hästen för att det ska se bra ut. Men sen beror det på hur ponnyn är byggd. Är den välbalanserad så kan den klara en ryttare som är längre. Om ryttaren också är välbalanserad såklart. Sen får man bara tävla Ponny tills man fyller 18 på lokala och uppåt tävlingar :)

Vad det kostar beror vart du bor. Bor du närmare stockholm så blir det dubbelt så dyrt än om du bor ute värmland ex. Men du kan iallafall räkna på minst 3.000 kr/ månad. Sen kanske du hittar ett stall med låga kostnader. Men man behöver ändå plussa på mat/utrustning/vetrinärkostnaden och hovslagare.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Emma-Rhino]
0

som Emma säger. Beror på vart man bor och vilken slags inackodering man vill ha. Betalar 500kr/månaden i kallhyra. Sen är vi bara två stycken och kommer bra överens så vi har varannan helg som vi sköter alla hästar. Sen har jag mån & ons kväll och tors morgon. Billigt och smidigt då vi samarbetar bra.

Hö kommer i klumpsumma som kan vara jobbig, betalade själv runt 8000 för hö i sommras. 1000kr för halm under vintern.

500kr varannan månad i hovslagare.

ca 300 i månaden i kraftfoder om man slår ut det.

Bensin ca 2000kr i månaden. Har nu börjat cykla =P

köpte flug och fästingmedel nyss för 100tals kronor, avmaskning 100kr i måndags.

Har behövt nya byxor och stövlar nu ett år men inte känt att jag haft råd!

Ska man ha tränare kostar det några hundra i månaden, tävlingar kostar osv.

Sen hästen så klart som kostar en del.

Jättesvårt att säga men det kostar… Man behöver lägga undan lite varje månad för att ha en budget. Annars klarar man det knappt =)

Men det är det värt!

[Smultronsöt]
0

1# Okej :)

Jag bor ute på landet i uppsala.

2# Oki =)

Kaninhopp
0

Ett bra tips för att veta om man är lagom stor för en häst/ponny är att man tar fram armen rakt ut och ser om den ligger rakt på hästens manke. Det är ju självklart inget måste att man måste vara exakt lika lång som hästens make, men så brukar jag göra :)

Och ja, Malin.. Jag förklarade jättedåligt men jag kan berätta i skolan annars, haha! :D

[Smultronsöt]
0

#4 :) :D