Boxar trots lösdrift?
Denna fråga är främst riktad till er som har hästarna på lösdrift, men andra är givetvis också välkomna att svara.
Har ni som har hästen lösdrift möjlighet att ta in hästen på box om det skulle behövas i någon situation?
Hästarna i mitt stall går på lösdrift, men vi har ändå tillgång till två boxar som vi kan ställa in dem i om vi behöver (är bara två hästar så de har en egen box alltså).
I mitt stall finns ca 30 hästar på lösdrift, men vi har möjlighet att ställa dom i boxar eller spiltor. 10 spiltor och 7 boxar fördelade i 3 stall. På nyårsafton tar vi in alla hästar, så blir det trångt! Så de får stå flera i varje box. De har lite olika storlekar, men i den minsta får det plats 2st.
Så vi har möjlighet att ställa in dom :)

Jag har tre boxar, två kan man öppna emellan så det blir en stor, så jag kan ställa alla mina laglit i boxar om det behövs.
Dubbel boxen där har jag möjlighet också att binda mina 3 B-ponny ston om vi vill stå inne och borsta eller vänta på veterinär mm
Jag har också fyra bra bindpater ute till hästarna och dom föredrar jag att använda till dom.
Jag har med tillgång till box om jag behöver ställa in mina hästar ifrån lösdriften.
Den lösdrift de har är i ett förråd med 2 st stora portar där den ena porten står öppen alltid = lösdrift, men vill man stänga in de av ngn anledning är det bara att stänga porten och den boxen är godkänd för 4 hästar men just nu står det bara 2 där.
Om hästen blir halt eller liknanade så finns det oftast en box ledig, ska det dock hända nåt, tex rejäl storm som är så illa att man måste ta in häsatarna, går nog box att lösa på nåt sätt. Men nej det finns inte 5 tomma boxar jämnt…
Vi har möjlighet att stänga till ena ligghallen som då blir en jättebox. Nu ställer vi aldrig in en sjuk häst om den inte skadat sig så illa att den skulle må dåligt av att gå med sina kompisar.
Har hittills (pepppar, peppar) aldrig haft varken fång, hältor eller feber på någon av våra hästar. En avsliten böjsena hade vi för några år sedan men henne gick det inte att stänga in. Hon hoppade först ur boxen och då den även var stängd upptill galopperade hon runt i ligghallen så hon fick gå ut igen tillkompisarna. Då stod hon still. (Den hästen är nu helt återställd)
Det är väl lag på att man ska kunna stalla in lösdriftshästar vid behov. Där jag stog tidigare i höstas hade inte några extra boxar vilket ställde till det när min häst skadade sig och fick boxvila. Vi flyttade strax efter det.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#7 men samtidigt, har man boxar och lösdrift och hyr ut vill man ju inte ha 7 tomma boxar ifall att, det ska ju igentligen inte behövs att man tar in lösdrifts hästar bara för att, utan dem ska tåla väder och vind osv….
Blir den skadad och måste få box ville kan man väl flytta den till ett närliggande stall tillfällgit där den får stå i box och när den är bra får man flytta hem igen?

Det är lag på en box per 10 hästar
2-10 =1 sjukbox
10-20 = 2 sjukboxar
osv
att vi har fler boxar beror på att jag gått från box till lösdrift, samtidigt så tycker jag att man ska ha minst två boxar så den sjuka hästen slipper stå ensam.
Nästa vinter kommer jag även använda boxarna till mina nyköpta får 
Jag blev med gård förra året, började anlägga lösdrift direkt och i november kunde de börja gå ute dygnet runt igen. Innan stod de i ett temporärt stall i ett kornhus och de boxarna har jag kvar utifall någon skulle skada sig eller liknande men vi har hittills inte ens varit in och vänt sen ligghallen blev kvar. :)
Det har inte hänt mig än men skulle jag av någon anledning vilja stänga in mina hästar skulle jag göra det i ligghallen då jag har två hästar och 100 kvadrat hall. :)
Jag saknar dock varmt stall ändå.. jag är kanske bekväm av mig men bara enklare sårvård etc är inte alls roligt mitt i vintern. (jag bor i västerbotten så det kan vara sådär -30). Till sommaren tänker jag inreda boxar och skötselyta i den isolerade delen av vår ladugård så får jag en i alla fall nollgradig miljö att pyssla och dona i, ta emot hovslagaren etc.

#10 du måste ha sjukbox(ar) så du kan värma upp till plus grader så man kan ge dropp och ska man ge dropp är inte en jättebox med två hästar i det optimala.
#11 Ojdå, då är vi olagliga. Kan inte värma upp stallet.. (har ej lösdrift) :/
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#12 +grader en grad plus kan ni säkert få i stallet om ni behöver ge dropp, det brukar gå att lösa.
#13 Nja.. med alla hästar inne fryser vattnet i hinkarna ändå.. :/ Men på nåt sätt hade vi löst det. Stått med hårfönen mot droppåsen om det skulle vara på det viset.. eller tagit in hästen i huset.. uhm.. iaf om pappa var bortrest.. x)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#4 eller hängt upp filtar så det bara är en box att värma.
Det är svårt att stå 24 timmar och värma dropp, men det kan vara bra att tänka ut lösningen innan.
Grannarna fick bygga in den största boxen så den gick att värma, men stalldörr så hästen dormat kunde se dom andra hästarna, dom hade engelskt stall.
Vi har också haft långt under nollan i vinter,i det stall de stora står i, så den regeln undrar jag om den verkligen är ett krav. Då vår lösdrift besiktigades sas det inte ett dugg om att vi inte kunde värma upp lösdriften. Det var helt okej med minusgrader enligt de besiktningsmän vi har träffat på. Ingen har knorrat om det. Jag har hört att det beror på vilka raser man har på lösdriften.
Och skulle min häst står på dropp dygnet runt fick man väl ha den på ett djursjukhus. Det är ytterst ovanligt att den ska kunna vårdas hemma med dropp dygnet runt. En påse då veterinären är på besök lär gå bra även i kyla.
#16 lösdriften behöver inte vara + grader, men tillgång till en sjukbox där det är + grader kan vara bra att ha eller ha möjlighet att fixa vid behov ;)
#17 Absolut inget som har påtalats vid någon av de som kontrollerat vår djurhållning. Dessutom vad gör man med stall som fryser? Har de stora i sån´t stall. Finns ingen som helst möjlighet att få plusgrader där då det är -20 grader ute.
De som var här sa att rasen avgör om det måste kunna värmas upp. Tror nog att de vet vad som gäller.
#18 men du kan ju ändå inte ha en häst med drop på lösdriften? och det är väl mest för såna saker som du måste ha en box med + grader?
Du sa att dem sa att du inte behövde ha + grader i lösdriften vilket är rätt, men i sjukboxen kan man behöva + grader om hästen tex ska ha drop.
Och sjukboxen måste inte finnas i ditt stall, om hästen blir sjuk, måste stå med dropp och man inte har + gradigt stall kan man ju faktist hyra in hästen tillfälligt i ett stall som har det, visst det blir dyrt och man måste kanske åka en bit, men det är de ju värt om man måste så ;)
Det går att fixa + grader trots att det är -20, fyll alla boxar med hästar, + värmefläkt och ev element (under övervakning) vid den hästen som behöver värmen, filtar och hö/halm för dörrar och fönster och andra ställen där kall luften kan komma in lätt ;)
#19 Om jag måste ge min häst dropp dygnet runt i en box skulle jag tro att den står på ett djursjukhus. Aldrig att man skulle kunna få ge dropp hemma i flera dagar.
Och även om du inte tror det så är det ett gammalt stall med självdrag och få hästar i. Har ingen möjlighet att få in så många hästar inom att det blir plusgrader i stallet inom ett dygn.
Och nej de krävde ingen uppvärmd sjukbox. Det var helt okej med en kallbox.
Nej det finns ingen lag på varmstall.
#19 Precis boxen måste inte finnas i ditt stall,
dock tror jag inte att det är acceptabelt att den ligger långt bort
hästen ska man ju lätt kunna ta dit utan att den ska behöva onödigt lång transport.
#20 jag vet inte om olika problem som kan uppstå, sjukdomar, osv. Mer än hältor och sår skador och mindre problem är det jag vart i kontackt med.
Men att ge dropp hemma under 1-2 dygn ser jag inge konstigt med. Hästen kanske haft typ diarre pga någon inre bakterie och har vätske brist? Sen kan man väl ge smärtstillande i kombination med drop?
Ja det är helt okey med en kallbox som sjukbox då det inte är -20 större delen av året, och hör inte till dem vanligaste skadorna/sjukdomarna att en häst behöver stå i + gradigt stall. Men det finns fall då det krävs, då får man fixa det eller flytta hästen tillfälligt till ett annat stall… det kan väl inte vara några konstigheter med det?
#22 Du är rolig du.
Så det är okej att inte ha någon varmbox nu när det var en till som sa att det inte behövdes?
Kan knappast tänka mig en enda situation där en häst står hemma i box och under 1-2 dygn måste ha dropp kontinuerligt. Inte ens vätskebrist. Efter ett par påsar brukar de kissa ut en hel del av det se får i sig. Och då är veterinären där.
Dropp brukar ges under en period på kanske en timme. Sen kan det hända att det behöver upprepas och då är det veterinären som utför detta. Det är inget man får göra själv utan utbildning. Behövs dropp kontinuerligt bör hästen stå på djursjukhus.
Smärtstillande kan väl också ges tillsammans med droppp men inte särskillt troligt eftersom man inte ofta ger smärtstillandde till hästar (förrutom vid kolik och operation). Men vad är vitsen? Dropp ges ändå inte i flera timmar om du har den hemma.
Förra hästen jag skötte gick enbart på lösdrift. Det var två hästar, och enda möjligheten att stänga in dem var helt enkelt att stänga lösdriften (som var som en box stor nog åt två stora hästar.) De gick enbart som haghästar, dvs reds eller kördes aldrig. I värsta fall hade grannen ett stall med nån box extra som man kunde låna vid akut behov, men just på "vår" gård fanns bara lösdriften.
#23 citerar mig själv ;)
"lösdriften behöver inte vara + grader, men tillgång till en sjukbox där det är + grader kan vara bra att ha eller ha möjlighet att fixa vid behov"
"Och sjukboxen måste inte finnas i ditt stall"
"Ja det är helt okey med en kallbox som sjukbox …. det tillhör inte dem vanligaste skadorna/sjukdomarna att en häst behöver stå i + gradigt stall. Men det finns fall då det krävs, då får man fixa det eller flytta hästen tillfälligt…."
Sa aldrig att du måste ha en + gradig box i ditt stall, om du har möjligheten är det ju bra att iaf ha en kallbox som sjukbox då dem vanligaste fallen inte kräver + grader och det är inte större delen av året. MEN behöves + gradigt ska du ha en plan om det är skit kall vinter ;)
förstår du bättre då vad jag mena? :)
#11 Jag skrev ju faktiskt att jag har temporära boxar utifall något skulle hända. Det går att värma upp vid akut behov men jag håller det inte uppvärmt för min egen bekvämlighets skull då byggnaden inte är såpass tät att det känns värt mot vad det skulle kosta. (Skulle någon av mina hästar vara så dålig att den behöver dropp i ett dygn skulle den befinna sig på djursjukhus. )
För alla andra tänkbara anledningar att vilja stänga in hästarna en stund skulle jag dock som sagt välja min ligghall eftersom de har det otroligt mycket bättre tillsammans på 100 kvadrat än instängda på sina respektive 10.
#25 Jag förstår precis vad du menar. Det har jag gjort hela tiden.
Detta citat "Ja det är helt okey med en kallbox som sjukbox …. det tillhör inte dem vanligaste skadorna/sjukdomarna att en häst behöver stå i + gradigt stall. Men det finns fall då det krävs, då får man fixa det eller flytta hästen tillfälligt…."skrev du efter att en annan (#21) sagt att det inte är lag på det.
Och sjukboxen ska vara i anslutning till lösdriften. Annars är det ju ingen vits med det.
Att man sen kan flytta en häst gör vi väl alla lite då och då.
En häst som kräver värme och drop dygnet ska väl inte ens vara hemma.
Hästar mår bättre i kalla stall.
#27 hur vet du att dem mår bättre i kalla stall? :S
om dem fryser då? är känsliga för kyla osv, då stänga in dem i en box där dem inte kan rör sig för att hålla värmen så spelar täcke ingen roll, hästen kommer frysa, och ute på lösdrift, där det blåser, snöar osv, kommer den frysa :P

+4 grader då mår hästar som bäst, det kan ju inte vara så svårt att värma ett utrymme till, det är ju bra om den sjuka hästen får vatten som inte fryser.
Problemet med helt oissolerade stall är också att dom kan bli fruktansvärt varma på sommaren och det är inte heller bra.
#28,29 Det är just därför vi har dem på lösdrift och inte stänger in våra hästar ens om de skulle bli sjuka.
#30 sånt är väl inget man väljer om hästen blir sjuk?
antingen blir hästen sjuk/skadad så den måste stå i box och ska då få göra det, eller så blir den sjuk/skadad men kan lika gärna gå kvar på lösdriften och då är det ju bara onödigt att ta in den, så gör väl alla som har lösdrift?
Vi har just nu 23 hästar på gården (antalet varierar med tränings-, inridnings- och försäljningshästar bl.a) med 5 på box för tillfället. Resten på lösdrift. Men stall med 17 boxar, så det finns möjlighet för en hel del att komma in vid behov, och även stå inne ett tag och torka efter ridning. 
#14 Värmefläkt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vi har fyra boxar och fem hästar. Så den överblivande hästen (fjolårsföl) står antingen med mamman i fölboxen eller i stallgången. Långt ifrån optimalt såklart, särskilt eftersom lillhästen inte är jätteliten längre men de är endast inne någon timma per dag vid ridning och på nyårsnatten.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Där jag står uppstallad finns ca 30 hästar på lösdriften, varav 3 av dom går in nattetid, samt hingsten och hans sällskap. Finns 7 boxar, 5 upptagna. Skulle det bli någon akut skada skulle man säkert få låna över en tid. Som det är nu får man låna om hästen behöver stå inne och torka efter ridpass osv och stå inne en kort stund.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jag har boxplats men i mitt stall finns det 3 lösdriftflockar, vet ej exakt antal hästar på lösdriften. När jag flyttade till gården fanns det ingen sjukbox, pga en häst skadade sig så byggdes det en sjukbox.
Denna vintern har en annan häst bott i sjukboxen utan att ha varit sjuk, så de på lösdriften har inte haft någon möjlighet att torka sina hästar. Den hästen är nu utkastad på lösdrift på heltid, nu står det en häst som visserligen inte är sjuk/skadad, men han delar box med min häst som är skadad ock måste stå själv.
Ja vi har förmycket hästar på vår gård och förlite boxar.
kissmekate.blogg.se

Jag har min häst på lösdrift numera med tillgång till box. 4 platser på lösdriften, 4 boxar.
Jag har hästen på lösdrift och har ingen egen box utan vi har boxar som alla får dela på och nyttja som vi vill. Så har möjlighet att ställa in hästen när jag vill. Alla hästar kan stå inne lagligt samtidigt men några hästar får då dela boxar, men det har aldrig hänt hittills att vi tagit in alla samtidigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vi har 11 hästar och 5 snart 6 boxar att ställa in i om de behövs

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ang. dropp. Jag hade en fölis på 6 ånader so drabades av akut colit och intensivvårdsbehandlades hemma i ett dygn ed dropp så visst förekommer det.
#40 Just det - Ett dygn.