Sittben?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag skulle vilja veta vilket sittben man ska sitta på i traven!
Jag har gått på flera olika ridskolor och alla säger olika!
Så är det några/någon hästkunnig så låt inte bi att svara. 
Man ska sitta ned när det ser ut som om hästens yttre framben rör sig bakåt, stå upp när det ser ut som om hästens inre framben rör sig bakåt.
#1 Tack! :)
Jag har alltid undrat varför…
1# När du skriver yttre, då menar du vä utåt mot staketet? :)
#4 Yttre är alltid den sidan hästen är böjd från, och inre är sidan den är böjd mot. Oftast är det mot staketet, men inte alltid.
Tänk att hästen går på en volt och är böjd efter volten, då är ytter sidan ut från volten (böjd från) och inner sidan in mot mitten av volten (böjd mot). Om hästen går i en öppna eller sluta (ds är böjd men går på ett rakt spår) är ytter fortfarande den sidan hästen är böjd från, och inner den sidan den är böjd mot. Oavsett var staketet är.
Ute på en rak väg väljer man helt enkelt ytter eller inner.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3: För att du ska störa hästen så lite som möjligt. När hästen är böjd tar insidan upp mer vikt, då ska du stå upp när det benet är i marken och sitta ned när det yttre benet, som tar upp minst vikt, är i marken.
Att det är så på bljt pår är jag helt med på, men på rakt spår borde det väl egentligen inte betyda någon roll?
#7: Det gör det inte heller, om du inte rider en skola eller sidvärts.
En annan anledning för att man ska sitta på rätt sittben är för att hästen kan bli sne i ryggen. Vilket gör att den inte håller lika länge som den borde. Sitter man på samma ben hela tiden så blir det både jobbigt och ansträngande för din häst. Sitter ryttaren på fel ben kan även ryttaren sitta snett vilket gör det ännu mer dåligt.