Vill inte gå först
Min medryttarhäst gillar inte att bli riden ensam på/gå först.
Är lite jobbigt att rida ut med någon när han ibland inte ens vill gå bredvid, varje gång jag ska rida upp bredvid så blir han jätteseg och tittar sig omkring hela tiden. Vissa vägar funkar kanon dock, då kan han tom gå före, men oftast ser han en massa spöken. Rider man bakom någon går han jättefint.
Ägaren säger att jag bara ska skänkla på honom, men det känns inte som att det funkar 
Vet att det går att rida ut på honom själv, då det finns en tjej som gör det ibland, hon har dock ridit honom i 3 år och hade det även jobbigt i början. Jag har ridit honom i ca 4-5 månader.
Så har Helios börjat blivit med mej oxå, men han testar bara. Rider jag med andra går det jätte bra, sålänge han inte behöver vara först. Då tar det tvärstopp & jag kan inte rubba han, inte ens få han att böja halsen en millimeter åt sidan..
Han är likdan när jag rider själv, kan plötsligt vägra gå (dock bara i skritten) & då är jag jävligt bestämd med han. Ska jag dit, så ska vi dit & jag ger aldrig upp även om vi står där i 5min.
Så kämpa på! Våga vara bestämd & ge dej inte, har du bestämt dej så är det dit ni ska. Hästen testar bara för att se om den kan komma undan, rider du med spö eller sporrar?
Jag använder varken spö eller sporrar…hade tänkt ta med mig spöt idag men glömde det 
Jo, jag försöker också tänka på att inte ge upp, men ibland känns det lite hopplöst 
#2 Du skulle kunna ha med dej ett spö när du rider själv, inte för att slå hästen precs.. Men då kanske den förstå att den inte kan göra som den vill :)
Okej, då tar jag med det nästa gång! Så då är det bara att peta på honom när han inte vill! Finns det något annat jag kan tänka på? 
Ja, precis. Ä' bara bestämd & ge dej inte, det gällar att du inte fegar ut för de känner ju hästen direkt ;)
Har du provat att vara ute och promenera med honom ensam? Min första häst var såndär, det gick över efter några månader när jag kommit på hur jag skulle hantera det. Min nuvarande häst hade en period då hon gjorde så men det känns som om det gått över nu. Jag tror det handlar mycket om att ge hästen trygghet och visa dom att dom kan vara trygga med en även om man sitte rpå ryggen. Jag har med mina hästar gjort så att jag promenerat mkt och ibland testat att skicka hästen framåt ifrån mig, sedan har jag fortstt med att leda hästen framför mig (tex att jag går i höjd med sadelläget och att hästen ändå ska gå fram). Sedan när man sitter på så gäller det att vara lugn men envis. Vill man in på en väg eller av från stallplanen så får det ta den tid det tar bara man kommer det där lilla steget så att man själv får bestämma att nu vänder vi så det inte blir när hästen själv bestämmer.
Medarbetare på westernridning.ifokus