Träns från Hööks?
Usch vad jag känner mej ytlig nu..
Är verkligen sugen på att köpa ett nytt träns åt Grodan, hennes nuvarande är så slitet & har mässigt detaljer. Det hon hade har ägaren fått slaktat & tagit delar till en av de andra hästarna. Hon lämnade bettet & remonten kvar åt oss - haha ^^
Vill inte kosta på hon ett värsting träns, vi kommer ändå aldrig att träna eller täva (t-märkt) så hade tänkt mej ett från Hööks. Hittade två med engelsk nosgrimma runt 200kr. Är det värt att köpa ett sånt, eller kommer kvalitén vara usel?
Infogar bild på de jag hittade :)
Jag har inget själv därifrån, men två av de jag rider med har köpt träns därifrån och de håller bra i själva lädret vad jag sett och inte hört någon klaga. Dock har strassstenarna på den enas träns lossnat på några stället.
#1 Stenarna har jag hört mycket klagel på, men tänkte om man strycker genomskilningt nagellack/lim så brode det kanske hålla? :)
#2 Det kan det nog göra, men ta något starkt då. Eller så köper man ett utan. Har jag funderat på ett islandsträns därifrån, med som en vit fläta, men inte kommit mig för än.
#3 Helst vill jag har stenar, tycker det är snyggt & piffar upp hela outfiten! Det flätade tränset var fint, kanske dags att du far iväg ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Stenarna kan man måla genomskinligt nagelack på så ska dem hålla sig kvar :)
#4 Jag har stått och pillat på det några gånger, men ändå känt att det är något jag egentligen inte behöver :p
Tyvärr känns de allra billigaste tränsen lite som papper, enligt min erfarenhet.. Haft det vänstra på bild, lädret sprack. Det billigaste jag har från hööks kostade 399 och är mjukt och fint.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Har inte själv köpt träns från hööks, men från börjes och deras är helt ok till priset! :)
Jag har de billigaste från Hööks och det är si och så med kvaliteten, man får det man betalar för! Lädret har hållit bra, men de är inte alltid speciellt välgjorda. På ett ramlade sidostycket isär vid första användning, fast då fick jag ett nytt sidostycke.
Vad behöver du för storlek? Jag vill ha ett stort träns med mässingsbeslag, kanske vi kan byta?
För den pengen så är det bra kvalite på dom. Man kan inte jäämnföra ett 200 kronorsträns med ett 600 kronorsträns. Betalar man 200 så får man vänta sig att dom inte är hållbara som dyrare träns :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Det är sant att man får det man betalar för, så det är därför jag inte riktigt kan bestämma mej om jag ska köpa eller inte.
Och idag när jag kom till stallet hängde ett nytt träns på Grodan's krok, nysmörjd dessutom. Dock så var det mässing detaljer även här! Så nu är jag ännu mer osäker på om jag ska köpa ett nytt eller inte, om jag köper ett nytt så har vi ju en nosgrimma av varje. Remont, pullar & engelsk, det är inte fel att variera..
#10 Grodan är en arab-korsning, D-ponny. Men har ett hängandes i häst rummet som jag kan sälja för en billig peng ^^ (storlek full)

Har aldrig köpt träns från hökks, men från börjes för 145 kr, var lite stelt i början, men nu lika mjukt och smidigt som ett 1000kr träns. Jag älskar det
kissmekate.blogg.se
har inte ifrån hööks men börjes för 200 kr och jag tänkte precis som du. Men jag är supernöjd. =)
Ska man ändå inte tävla eller träna tycker jag att det duger =)
#14 Önskar att vi hade ett börjes här! Har bara en tröja därifrån, som jag kompå är skit snyg för någon dag sedan..
Ja precis, sedan så ska man väl skämma bort en häst ibland? :)
det tycker jag man ska. Skämde bort min häst med en fårskinnspad för 600 kr för att minska belastningen på hans rygg =)
#16 Haha, så ska det vara!
Då måste jag komma iväg till Hööks & känna på lite träns, hoppas Grodan uppskattar det bara ^^
James har två träns från hööks, båda billiga. Det ena har jag haft i snart tre år och det fungerar fint. Visst det är ju inget kvalitetsträns men mjukt och fint och har hållit mycket bra. Det andra är ett litet westernträns som vi har haft i knappt en månad men även det verkar fungera bra.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Det spricker lätt upp lite och blir "brunt", men om man tar god hand om tränset ska det inte vara någon fara. Har köpt det som "rear ut" nu och där sitter strasstenarna kvar på pannbandet :) (1 rad) Tyglar ingår osv och det är ju bra. Mitt förra jag köpte därifrån var också ett rea-träns, men andra gången han trampade på det (dvs, skenade iväg ocg fastnade i det) så gick det sönder, så det håller ju ganska bra endå ;)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag tycker att både 100kr tränsen och 1000kr tränsen på hööks, citygross, ÖB osv är väldigt plastiga och trista. Verkar som at de flesta tillverkare lackar lädret,, bläh! Tacka vet jag mitt mjuka fina spanska träns. ^_^ *lol*
För övrigt har de jag testat hållt bra. Eftersom jag inte gillar känslan på något av dem har det blivit de allra billigaste so nödlösningar :P Men de har hållt iaf.
#16 Antar att din sadel är utprovad med padd då? Så att padden inte gör den för smal. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#20 nej då, det gör den inte.
#12: Min pålle drar X-full eller stor full …
Min ponny har flera träns bla från Hööks och Börjes. Rekomenderar inte Börjes tränsen, hårda och stumma! Men mitt från Hööks är bra, har dock köpt annat pannband.
Mitt billiga från Börjes, tror det kostade 189:-, mjukt och fint, dock tappat endel färg, men man får som sagt vad man betalar för ;)
Jag har faktiskt ganska så bra "erfarenhet" av hööks träns.
Men man får tänka på att man känner på lädret när man köper dem, de ska ju inte kännas "plastiga" för då kommer de garanterat bli veckicka eller spricka med tiden.
Det är helt olika, vissa träns är bra fast de är billiga, andra dåliga fast de är dyra.
Det med "bling-bling" brukar inte vara någon fara så länge de sitter i små "hållare", är de däremot bara fastlimmade tror jag däremot att de lossnar ganska så snart.
Fast jag har limmat dit egen strass på några träns med helt vanligt (billigt) kontaktlim. Köpte sådan strass som man har till naglar. De sitter stenhårt efter en hel vinter i.af!
Hakuna matata!
Hej. Jag tycker att tränsen på hööks e helt oki, det enda som kan vara någon är att dom kan behöva fettas in när man köpt dom, då dom kan vara lite torra. Har ett rosa svar träns från hööks, det är lite mer än 2 gammalt och lika fint ännu. Flitigt använt varige dag. inga stanar har lossnat. visse ligen kostade det 599kr när jag köpte det (ett av dom första förgade tränsen som kom i den serien) men Aannars tycker jag kvaliteten e helt oki. Man får ju saker efter hur mycket man betalar.
Var noga me att smörja det med rätt grejer så håller det ju längre, särskillt om hästen svettats mycket eller om tränset blivit blött. Stübben hamnolfett e super bra.. Absorbine Horseman's One Step är oxå super bra…
håller med #26 de har ju bra grejer och ovs vad de är för märke på grejerna ska man smörja av de varje dag och minst fetta en ggr vecka beroende på om tränset är välsköt eller stellt beror på. men smörja de ska man absolut
Jag är väldigt duktig på att smörja in alla läder grejor till hästen, tycker det är roligt dessutom!
Ska åka iväg till Hööks nästa vecka & känna på lite träns, känns dom allt för plastig får jag överleva med mässingdetaljer.. Vilket jag inte vill göra, men jag tänker inte lägga ut för mycket pengar till en ponny som inte ens är min & vi kommer aldrig att tävla/träna heller.
#28 kommer ni inte tävla eller så gör det ju inget om det inte är topp kvalite, bara det håller liksom ;)
#29 Ja, precis. Vi kommer längst ut till några klubbar eftersom Grodan är den perfekta reskamraten, då passar jag på att hänga med ibland. Mer än så är det inte, om jag nu inte får tävla någon klubbtävling. Vilket inte lär hända men har faktikst varit modig & frågat ^^
Jag har inget av de jättebilliga tränsen från hööks men har ett som kostade 140 på euro horse för ett par år sedan och som fortfarande är väldigt fint. Har dock klämt på hööks billigaste i butiken och som någon sa så känns det "plastigt" och inte alls som det 3000 (!!!) kr träns som pållen har med silver dekorationer på men ändå helt okej kvalité för det priset. Något jag märkt är att bland de tränsen finns en hel del "måndagsexemplar" så det är bra om man kan åka till butik och klämma lite på dem..
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Annars kan jag tipsa om du har vägarna förbi Ullared någon dag att alla
träns ligger under 300 kr :) Och dom är bra kvalite faktiskt :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#32 Blir lite väl långt till ullared, bor uppe vid sundsvall.. Men till hösten ska jag försöka dra med mej mamma & shoppa häst saker! :)
#33 Jag bor också vid Sundsvall, men har en kompis som har släkt där nere så jag skickar en lista med henne och hoppas att hon hittar :p