Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2481 ggr
NinaToy
0

Foderstater.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad får era hästar att äta, hut stora är de och hur mkt motionerar ni de, samt hur gamla är de? Och vilka tider utfodrar ni de, hur många ggr per dag utfodrar ni de?
Hur mäter man sitt foder i kg? :P

Min är en D-ponny, 15 år, hopptävlar rätt högt och intensivt, tränar likaså. Ganska grov i typen, irländare.

Han får:
**Morgon: (06.30-07.00)
**1,5 kg hösilage
1 liter havre
Glukosamin
Morötter.

**Lunch: (16.00)
**2 kg hösilage
1 liter müsli
Glukosamin
1 dl Vitafor Mineral
Morötter.

**Middag: (18-19.00)
**1 kg hösilage
1 liter müsli
Morötter.

**Kväll: (21.00)
**4-5 kg hösilage
1 liter havre
Salt
B-vitamin
Vitlök
Morötter.

Between
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kraftig New Forest D-ponny 14år, tränas 6dagar i veckan tävlar ibland, men inte varje helg hehe 

Morgon(6.00-7.30)

4dl Cool                                                                           3Kg Hö + Morötter

Middag (15.00-16.00)

3Kg Hö

Kväll(20.00-21.30)

5dl betfor                                                                      1Näve Cool                                                                       2Kg Hö + Morötter och äpplen

Between
0

#0 Är musli bra? Funderar på att byta till det men vet inte så mycket om det fodret! Och varför ger du din häst vitlök? Vet att det är dom som gör det i mitt stall också men varför? Trodde bara man gav de på sommaren men de kanske inte är för den anledningen Räcka ut tungan

gejsa
0

Nina! Tycker det är lite tätt mellan maten från lunchen. Har du skrivit rätt där? För långt mellan frukost och lunch.

NinaToy
0

#2# Jag har Dodson och Horrells competition country mix, en jättebra müsli som innehåller de flesta vitaminer också.

Vitlök får han när det är kallt för att minska risken för förkylning, anledningen till att man ger de på sommaren är för att vitlök går ut i blodet och att mygg osv inte gillar vitlök och då biter mindre/inte alls.

#3# Japp har skrivit rätt, vi har intag i stallet och hästarna kommer inte in förräns vid 16.00 tiden… Och då får alla sin lunch. Då får han egentligen 3 kg hösilage, och när jag kommer ut och ska rida så brukar han alltid ha lämnat 1 kg, så jag rider honom och när han kommer in igen så får han en müsli till och äter resten av hösilaget.

gejsa
0

Ja, dom tiderna var tyvärr inget bra för en häst. Det är ju 9 timmar som dom inte får något att äta på dagen.

Between
0

Okej, vet att dom i mitt stall ger vanlig vitlök som dom bara skär i klyftor, gör du också det lr har du vitlökspulver som man kan köpa på ridsports affärer? Vart Köper du müslin?

gejsa
0

#2# Mûsli kan vara bra om du har ett passande hö resp hösilage. Men det beror ju helt på vad du har för analys på det.

CBA
0

Mirabil 10 månader:

Morgon:

1KG Krafft Groov 125
50 gr Krafft Miner Mineraler
2 mått Fosforbalans = 5 gr
8 KG hösilage (fri tillgång men jag har räknat på dessa 8 kg)

Vi har ett väldigt bra hösilage med bra värden, dock dålig fosforhalt i det så han ska inte behöva ha mer foder.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Thorsson
0

Min är en D-ponny, 13 år tränar hårt nästan varje dag då vi inte rider ut. Ganska grov i typen, Fjordvallack
Han får:
**Morgon: (06.30-07.00)
**4kg Hösilage

**Lunch: (14.00)
**3 kg hösilage

**Middag: (18-19.00)
**½kg kross,
½kg hel havre

½dl mineraler & sedan betfor**

Kväll: (22.00)
**5kg Hösilage

1kg Halm

gejsa
0

#9# Låter mycket till en fjording. vet du analysen eller ts-halten på det?

Thorsson
0

#10. Nej. Men hösilaget var mest vatten så vi höjde 1 kg. Sen så rids han varje dag hårt pass. men ser revbenen på honom när man rider. så jag tror inte det är någon fara (:

gejsa
0

#11# Då kanske han behöver mer protein i stället om du ser revbenen på en fjording.

reddie
0

Varmblodsvalack 10 år, lätt ridning

morgon 6.30
1 l fibergi låg
fri tillgång på hösilage

kväll 19-20.00
1 l fibergi låg
4-5 kg "vanligt" hö

+ B- vitamin nu under pälsfällning

tessa
0

Varmblodssto, 8 år - hobbyrids regelbundet, är relativt svårfödd.

Fri tillgång till hösilage i hagen.

Morgon: (ca. kl. 6.30)

1 kg lusern hackad strå

1,5  liter kornkross

3 nävar hel havre 

3 dl betfor (torr mängd)

ca 0,5 dl Hippo vitlökmineraler

1 liten näve solrosfrön

0,75 dl. foderjäst 

0,4 dl stöpta linfrön

Morötter

Kväll (ca. kl. 19.00)

1 kg lusern hackad strå

1,5  liter kornkross

3 nävar hel havre 

3 dl betfor (torr mängd)

ca 0,5 dl Hippo vitlökmineraler

1 liten näve solrosfrön

0,75 dl. foderjäst 

0,4 dl stöpta linfrön

Morötter

** +  5-6 kg hösilage.
**

Lauth
0

Varför är så många rädda för att ge havre till sina hästar, dessutom tycker jag överlag att många verkar ge sina hästar för lite kraftfoder. *personligt åsikt*
Utan kraftfodret har hästar svårt att få rätt proteiner som bygger muskler och inte bryter ner dem vid träning.

NinaToy
0

#5# Har ingen gård så vad ska man göra?! Hade vatt superenkelt óm man hade haft egen gård och kunnat gå ut och ge de när man vill men det är inte alla som har det!!!

NinaToy
0

#15# Min ponny får 2 liter havre/dag. :P

gejsa
0

#16# Nu ska jag vara elak iaf tycker nog du det. Man får välja stall efter det som passar hästen bäst. Jag hade aldrig stallat in min/a häst/ar på ett stall som har så lång tid emellan med mat. Många är bekväma och tar det som ligger närmast hemmet och kanske ibland för att det är billigt. Men jag tänker inte så utan jag tänker vad som är bäst för hästen. Fri tillgång kanske?

Alex
0

Fast Gejsa, det är lite skillnad när man bor själv och har bil och körkort och kan planera lite mer själv.. Innan det är man ofta rätt beroende av antingen kollektivtrafik och/eller föräldrar som kan skjutsa. Så man kanske inte har så mycket val, förutom att inte ha häst alls..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lauth
0

2 liter havre = ca 1 kg havre. Det är vad mina två shetlandsunghästar delar på per dag..Så jag tycker personligen att det är lite lite även om du är den hittills som ger mest.

gejsa
0

#19# Har man djur får man planera ja. Allt för djurens bästa.

gejsa
0

Har för mig att tex Nina står i ett litet stall nu. Och kan man inte fixa bättre tider så kan man börja tänka på exempelvis fri tillgång ute dagtid. Det är inte så svårt. För en häst behöver äta ofta men lite för magens skull.

Alex
0

#21 Jamen om man inte kan mer än man gör? Man kanske inte har föräldrar som vill/har tid att köra en flera mil varje dag? Då planerar man upp det genom att hitta en stallplats som ligger närmare.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Suck jag förstår inte vart du vill komma faktist.

Alex
0

För att citera dig själv: "Många är bekväma och tar det som ligger närmast hemmet.." Vad jag menar är att om man är beroende av buss eller att föräldrarna kör en kanske man måste välja ett stall som ligger i närheten, man kanske inte kan ta sig 5 mil till ett stall bara för att det skulle vara lite bättre för hästen. Förstår du nu?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Vad har det med nina att göra? Jag skrev ju helt allmänt. Det du nu skriver om är just det jag menade är helt fel. Kan man inte göra det bästa för hästen då ska man inte ha häst alls. Du skrev det själv i sista meningen i #19#. *ler*

Nu vet jag att Nina sköter sin häst så bra hon kan. Men därför ville jag även skriva att man kan kanske fixa det ännu bättre åt hästen genom att lägga ut något att äta på morgonen så att det räcker ev fram till 13-tiden iaf. Har för mig t o m att Nina säger att hon inte äter så mycket om hon får mycket hö. Då är det ju bra att hon har mycket ute så kan hon äta av det när hon vill. Om det inte skulle gå att ordna hade jag nog letat upp ett annat stall. Får jag inte skriva vad jag hade gjort eller vad är det som du stör dig på nu?

NinaToy
0

Gejsa: Köpte Bino i somras, då hade han precis flyttat till ett nytt stall. Vi flyttade honom till där vi hade vår C-ponny, det stallet bytte ägare och den ägaren var inte riktigt klok i huvet, fodrade hästarna kl 9, 16.00 och 17.00. Så vi flyttade ut till ett nytt stall (där de hade så fina boxar) och efter ett tag där var hagarna så leriga så man inte ens kunde ta ut hästarna. Då Bino vatt inne i en månad var jag i akut behov av flytt. En snäll tjej i mitt stall som jag flyttat dit med oxå skulle flytta till detta stallet då, och jag hängde på. Allting är superbra, stora gräshagar, daglig utevistelse, paddock hemma, ridhus nära, bra träningsmöjligheter, jättetrevliga människor, allting är PERFEKT! Förutom då kanske fodringen som du själv skriver, men det finns inget stall som är helt felfritt, antingen är de en sur dressyrkärring i stallet som ska klaga på allt man gör , eller så är det dåligt underlag i ridhus/paddock, eller dåliga hagar, osv… Och med tanke på att Bino nu flyttat så mkt så tänker jag INTE flytta på honom igen.

gejsa
0

Nej,jag vet allt det där. Men är inte stallkärringen sur som du skriver så kanske det går att ordna med hö ute i hagen dagtid?

NinaToy
0

#28# Ja, hon som har hästen BIno står med har snackat med mig om det oxå. Att det kanske går att ordna.

gejsa
0

Ja, men det är ju perfekt isf. Är ni bara två i hagen så är det väl inte så stort problem då.

Neywaz
0

#15 Har man ettt bra hö som har en bra kvot som passar hästen kan det till och med fungera att inte ge kraftfoder alls (förutom oftast mineraler då). Jag föredrar när hästens bas är hö, sen utgår man från vad det innehåller till att komplettera med den mängd kraftfoder som behövs. Vissa av mina hästar får endast havre och mineraler. Min förra häst som jag tävlade i distansritt på elitnivå med åt bara havre, betfor och mineraler förutom höt och han var i toppenfint hull hela säsongen :)

Lyrik
0

Lyrik, 26 år, kbltravare modell grov, 158 cm hög, väger ca 640 kg.  Mest skrittpensionär. Nu har han ett virus + skum hälta hbGråter, så han vilar i hagen. Svårfödd

15 kg hö, tyvärr mkt dåliga värden (Ska ha iaf, sen om han får det av stallägarna är en annan sakLedsen)

1½-2 kg Lusern strå

½ kg groov 125, 10 dl helhavre, 10 dl betfor torr vikt, 10 dl vetekli, 2 dl foderjäst, ½ dl Miner Blå, ½ dl kokta linfrö, 1 mått biotin, 1 mått kiselgur, 2 mått bioglucomin, ½ mått bakteriebalans, 20 ml Emin B. 1 mått Tokosel 1 gång i veckan.

Morötter

Lyrik
0

#32 Glömde tiderna. Är fullskötsel (ska föreställa det iaf)

Morgon: ca 7:00

Middag: ca 17:00

Kväll: 20-21

Tycker att de får vara för länge utan mat mellan morgon och middag, men det bryr sig inte stallägarna om. Det finns ju gräs i hagarna, säger de. Var då?Skrikandes

CBA
0

#14 OJ vad mycket små duttar med massor av olika saker du ger…behövs det verkligen och är det verkligen ekonomiskt ? :o)

Lauth
0

Då är jag fascinerad över att det finns så många som har så jäkla bra hö och varje år.. Tyvärr syns det ju inte på hästarna då.

tessa
0

#34: Jag blev själv förvånad över vilken lista det blev.. det är knappast ekonomiskt och säkert inte helt nödvändigt heller, men hästen verkar trivas med denna foderstat -är lagom pigg, har ok hull och är den blankaste pållen i stallet =)

Tycker att det är kul att ge olika "nyttigheter", som fövisso är ett "duttande", fast med måtta - vet med mig att det kan vara vanskligt när man inte vet värden, näringsinnehåll och näringsbehov..

CBA
0

#36 Är det din första egna häst?

Jag frågar av den anledningen för att det brukar kunna bli många pytsar hit och dit med första hästen…det är liksom så roligt att hålla på…sen när man har haft häst länge så brukar det avta och man brukar börja tänka mer ekonomiskt :o)

Neywaz
0

Ja det är nog inte så lätt att hitta bra hö. Vårt är analyserat med väldigt bra värden, de få värden som är något låga kompletterar man enkelt med mineralfoder til normal vuxen häst. Mycket skönt! :)

tessa
0

#36: jajjemän =) och jag tycker att det är fånigt roligt att pyttsa och blanda, det erkänner jag villigt. - Jag skivar morötter så det står härligt till och rör noga runt allt så att det blandas väl i hinken, innan det är klart. Det är kanske en smula överkurs, ingen annan som "görar" som jag med fodret i stallet, men hästen mumsar och äter och jag känner mig glad och nöjd. - Det ska ju se aptitligt ut också, tycker jag.

Ekonomin är inget att tala om, för den finns liksom inte längre.. ;) Sitter just nu i en t-shirt med texten: "man blir så fattig av att ha häst", Citat av Lussan. Klockren! =) Får se om jag tröttnar eller kommer på bättre tankar kring foder i framtiden, men så länge pållen är frisk och mår gott, så är jag nöjd.

Nästan så att jag sörjer lite, för min egen skull när hästarna går ut på betet och fodringen försvinner… ;) Men det ska bli härligt ändå förstås!

gejsa
0

#39# ha, ha jag är likadan. Jag skär också morötter i bitar fast jag vet att dom kan äta det. Men det är ju också för att då räcker det längre. Får också pytsa lite här och lite där eftersom jag har 4 hästar med olika behov. Men kul är det fortfarande. Nu längtar jag till sommaren så dom får beta. Men när vi börjar närma oss hösten så vet jag att jag längtar till att få börja ge dom mer mat i krubban och så.

Luthien89
0

Schess (halvblod/newforrest, 160 cm hög, 6 år, rids 4-5 dagar i veckan, medelhårt)

13 kg hösilage.

Japp (korsning, D-ponny, 23 år, penisonär)

11 kg hösilage

Inget krafftfoder, så det är inga komplicerade foderstater här inte :P

Sussi
0

Kan ju skriva vad mina fick.

Finnen, 17 år
Morgon
Endast havre 1l

Kväll
Havre 1l med mineralblanding

Isisen, 24 år
Morgon
½ l havre

Kväll
½l havre
1 mått kiselgur
buld up ca ½ l
b-vitamin
mineraler

Båda hade fri tillgång till hösilage och saltsten.

gejsa
0

#42# Har ni påsklov i Finland Sussi?

CBA
0

#39 Hi hi jag vet hur det är, jag var NÄSTAN likadan när jag skaffade min första egna häst…men nu har jag ett mer ekonomiskt tänk och vill hålla det så enkelt som möjligt :o)

Gör du ordning maten färdig i hinkar så den som fodrar inte behöver hålla på och pyttsa hit och dit ;o)

PimTheGreat
0

Pim:
Morgon: 2 kg hösilage, fri tillgång till halm
1/2 mugg pelleterad betfor
1 tsk salt

Middag: 2 kg hösilage

Kväll: 5 kg hösilage, fri tillgång till halm
1/2 mugg pelleterad betfor
1 dl mineraler
1 msk vitlök
1 mått glucosamin
1 tsk fodersalt
B-vitamin nu vid fällning

Fontane:

Morgon: 2,5 kg hösilage, halm
1 hippomått havre
1 mugg pelleterad betfor
1/2 dl soja
2 tsk salt

Middag: 2,5 kg hösilage

Kväll:
6 kg hösilage, halm
1 hippomått kornkross
1 hippomått vetekli
1 dl mineraler
1 msk vitlök
1/2 dl soja
B-vitamin, E-vitamin. Linfröolja
3/4 mått Enzion
2 tsk salt

Fodertiderna.

Morgon: 06.00 - 08.00

Middag: 14.00 - 16.00

Kväll: 19.00 - 21.00

Thorsson
0

#12. Ja kanske det. Men vill ju inte absolut att han ska få förmycket av allt så att han blir sjuk (:

gejsa
0

#46# Men det är ju inte heller bra om den får för lite. Lagom är bäst. Tar ni analys på fodret så kan jag hjälpa dig.

Thorsson
0

Gejsa- Tack men jag klarar mig. Min mamma har hållit på med hästar sen hon var 11-12 år Och hon är 48. hon har haft flera hästar, ridit in jobbat på en ridskola. Jag tror hon vet vad man ger en häst, hur mycket osv. Vi får även alöl den hjälp vi behöver av den förre ägaren, så du behövs inte i detta fallet.  Och en analys tror jag inte behövs..

gejsa
0

#48# Har man hållit på med hästar i så många år så tycker jag att man borde veta att en analys är viktigt för hästen. Och eftersom du skriver att du kan se revbenen på en fjording som är så lättfödd i normala fall så ger ni fel foderstat. Att man har hållit på med hästar länge betyder inte att man kan allt heller. Man blir aldrig fullärd.

Thorsson
0

#49. men du har ju det, men du verkar ju tro att du kan allt. Det är vad mamma har sagt iallafall att man kan se dom. Så vad förslår du då ? Hö kanske ? Men de måste vattnas för de är lite dammigt tror jag eller om de har gett de balarna till korna… Så då kan man lika gärna köra med hösilage. Han går Helhavre nu pga av den krossade är slut han får mineraler. men eftersom att du vet så säg !

CBA
0

Och så andas vi…

tessa
0

CBA: Jag förstår dig.. =) I vårt stall fixar vi själva morgon och kvällsfodret i hinkar som vi ställer utanför boxarna så fodrar stallägaren, om vi själva inte är där förstås. Alla har sina egna blandningar och fodersorter och hej å hå så det vore omöjligt för en person att fixa. Sedan skulle han aldrig orka heller, minsta jobb för maximal peng, typ.. fast i just detta fallet gör det inte så mycket, jag fixar gärna fodret själv - så vet jag hur det blir ;)

CBA
0

#52 Det är smidigt när man har det så, då går det ju även snabbare för den som fodrar.
Även fast jag har så lite mat till Mirabil så gör jag i ordning en hink så behöver bara Naywaz här på ridsport hälla ner det i hans krubba.

emsems
0

Ramira. mecklenburgare, 5 år. tränas och tävlas intensivt och halvblodsmodell då.

äter:

7.00: 4 kilo hö,  1 kilo havre.

12.00: 2 kilo hö

16.00: 2 kilo hö, 0,5 kilo korn

20.00: 5 kilo hö, 1 kilo havre.

Efter ritt, olika tider: 1 liter lusernpellets, 1 liter fodercentralens avelsfoder.

hade gärna gett mer hö under dagen, men alla på vårt stall får 2 kilo hö till lunch, detta pga att dom ska kunna köra ut till alla snabbt, sedan får man max 2 kilo hö till em.

när jag själv fodreade så gav jag henne 5 kilo hö i varje mål. +lite annat kraftfoder

gejsa
0

#54# Hur var det att vara utomlands då? Minns inte var du hade varit.

bubbelbubbel
0

*viskar* i thailand..

gejsa
0

Ha, ha, ja, Thailand var det ja.

Thorsson
0

#51. menar du mig ?

NinaToy
0

#58# Hon menar väll båda tror jag…