När hästen vänder, vad ska jag göra då?
Hejsan, har publicerat ett liknande inlägg på natural horsemanship.ifokus.se också, men jag vill även höra vad ni tycker om mitt lilla "problem"
Det är såhär att jag har ett 21 årigt sto, Vi brukar ofta rida ut tillsammans, både i träns, grimma och halsring. I början av uteritterna går allt bra, men tillslut kan hon få för sig att bara vända hem. När detta händer har jag ingenting att säga till om. Jag vill ju inte gärna dra i henne i tränset eller grimman och när jag rider i halsringen känns det inte som att jag har någonting alls att säga till om. Saken är ju den att när allt går bra så kan jag göra tempoväxlingar, bestämma gångarter, ställa och böja i all utrustning (träns,grimma o halsring) Men när hon väl bestämmer sig för att vända hem så finns det ingenting hon lyssnar på.
Jag vet inte hur jag ska göra utan att använda våld, och jag vet inte heller varför hon gör såhär.
Tacksam för svar på varför hon möjligtvis väljer att vända hem framför att fortsätta uteritten, vill även ha svar på vad jag kan göra när detta händer.
Rid inte ut i halsring om du har problem med det. :3 Eller ha grimma på samtidigt iaf.
Hur vänder hon; bara lugnt och fint och går iväg? Går det att stanna henne?
Jag hade först försökt att vända tillbaka henne med tygel och sits. Om det inte fungerar utan onödigt våld så hade jag hoppat av och fortsatt leda henne en bit från det håll hon vill till.
Många säger att hästen vinner om man hoppar av, men tänker man efter så försöker hästen ju inte få av dig, utan ho vill ju bara inte gå ditåt. Så då vinner du när ni går dit ;)
Eventuellt hoppat upp efter en bit och fortsatt innan jag vänt hem, eller så hade jag struntat i att hoppa upp och vänt när jag kände för det och promenerat hemåt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hm nä, jag får väl låta bli det :p
Hon tvärvänder och skrittar sedan lugnt hemåt. Det går att stanna henne, men det går inte att vända tillbaka henne.
Jag har försökt vända tillbaka med tygel och sits, men det gav inget resultat och hade jag dragit mer hade bettet antagligen åkt genom munnen på henne.
Tack för svaret =)
Hoppa av och led då. Til slut märker hon att det inte fungerar att bara vända längre.
Kände en häst som gjorde likadant. När hon tyckte det räckte så gick hon bara hem. På henne fungerade det att hoppa av och leda en bit. Sen lade jag in lite ''gå bredvid stigen'' och mer galopp, eftersom hon tyckte att sånt var kul. Det kan ha hjälpt till :)
Tack för tipset, slutade hon tillslut vända hemåt? :)
Jag skulle försöka att backa henne åt den riktning som du egentligen ska till. det finns risk för att hon annars stannar om och om igen och att du tillslut får gå hela rndan. Inte kul det heller.
Okej, jag ska testa det också :) Tack.
#4 Ja hon slutade stanna och vända när hon märkte att hon inte kom hem.
#7 okej, vad bra.