Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2459 ggr
Tusen
1

Skenar eller inte - Vet du skillnaden?

I många inlägg här på sidan skrivs det om hästar som skenar. I nästan varenda fall som tas upp skenar inte alls hästen utan den så att säga "drar".

En häst som skenar springer för livet och är helt okontaktbar.

En häst som drar är enbart olydig och vill inte lyssna på ryttaren hjälper och tygeltag.

Det kan vara obehagligt vilket som men det är ändå en stor skillnad.

En häst som skenar är livrädd och kan i princip kasta sig rätt utför ett stup. det gör inte en häst som drar, den har trots allt sin självbevarelsedrift kvar och stannar eller viker av när den inser att den inte fixar "hindret".

Vet du skillnaden?

jackiejohn
0

Jaa, har haft en häst som skena med mig. Och nu äger jag en häst som "drar" men som ändå är kontaktbar.

Hästen som skenade med mig sprängde rakt in i en enorm snödriva utan att ens tveka så rädd var hon, helt okontrollerbar.. Nu menar jag inte någon liten snöhög utan en stor driva som min pappa lagt upp med traktorn den va väl ca. 3-4m hög och 3-5m bred. En häst som "bara drar" skulle aldrig sprungit in i den.

Neiah
0

Jag håller med att det är skillad på när en häst skenar & när den ''drar''. Grodan gillar att dra iväg, pigg liten rakare jag ahr att göra med! Men hon lyssnar när jag vill ta tillbaka henne.

Att en häst skenar är inte roligt.. Sist de hände var ägarna i USA (var hästvakt) & den hästen sprang verkligen för sitt liv. Jag vart verkligen rädd för han då, men avslutade ridpasset & har inte suttit på den hästen igen. Måste komma upp igen någon dag när man har sällskap :)

Lorita
0

#0 mycket bra förtydligande skena det sker ytters sällan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Även om hästen tillfälligt är helt förblindad och blockerad av skräck så kommer den oftast ur det efter det första skuttet eller efter några meter. Långa skenfärder är nog väldigt sällsynt.

Halvvägs genom ett ridhus är det mesta jag varit med om. Åskan slog och himlen öppnade sig och vräkte hagel över 2000 kvadratmeter plåttak och varken hästen eller jag hann tänka innan hästen förflyttat sig från bortre kortväggen till mitt på andra långsidan - det var där jag damp i backen. Men innan pålle var nere vid andra kortänden var han om inte lugn så i alla fall kontaktbar och skrittade omkring och pustade i stället för att galoppera. Hade han verkligen skenat hade han brakat rakt igenom porten. Det var inte mer än 4-5 språng han var blockerad.

giffan
0

På mina 30 år med hästar i alla former har jag bara varit med om två sken turer. En med ett varmblod och en med en shettis.. Båda turerna slutade lyckligt som tur var.

Sen har jag varit med om en massa hästar som sticker… men de skenar inte.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

CelsiusT
1

Min ena häst, som jag fick ta bort i höstas, han skenade. O herrejesus sådana åkturer det blev. Han sprang tills han stupade. Han sprang genom vad som helst, tills benen vek sig på honom, ibland stannade han innan. Varje skentur var på några kilometer iaf och han var helt låst. Har man suttit på en sådan häst så vet man att det är STOR skillnad på en skenande häst och en häst som sticker/drar. Alla mina hästar (utom lillsnuttan jag har nu) har någon gång stuckit eller dragit med mig. Det har varit riktgit läskigt ibland, men inget var som med förra hästen - det var livsfarligt. Som tur var så skadade varken han eller jag mig vid något tillfälle, men jag vågade inte låta någon annan rida på honom och med honom blev jag för första gången riktigt rädd när jag red. Det läskiga var att han oftast for in i ett hinder eller helt enkelt gick omkull.

Medarbetare på westernridning.ifokus

kaka1234567
0

jag red en sken bänägen häst den gick inte att få stopp på och och lyssnade inte alls och den är mega känslig i munen så fort man plockar upp tyglarna går den frame för handen och är fin. Men då den skena riagera den inte ens på att jag drog i munen som en galning den sprang rakt över saker med

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

#7 Svårt att tro att den var skenbenägen. En skenande häst är livrädd. Om hästen inte reagerar för att man drar den i munnen betyder inte alls att den skenar. Häster skena väldigt sällan och springer de ifrån dej så är den bara ointresserad av dina hjälper. Det finns hästar som gör så hela livet men de är inte livrädda.

Det är som #6 skriver ofta så att de skenar någon kilometer innan de kan sakta ner något. Därefter kan vissa vara svåra att få ner i tempo i alla fall, men då skenar de i alla fall inte längre.

AnnaBrandell
0

Jag tappade min förra ponny då han blev riktigt riktigt rädd för en släpvagn som körde förbi med lösa grejor på flaket och guppig väg, han sprang rakt in i ett järnstaket utan minsta tillstymmelse till att försöka hoppa… det skulle då jag kalla sken. Det tog dock tvätstopp i järnstaketet och han "kom ur det"

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Tusen
0

#9 Detta är väl en typisk händelse då en häst kan börja skena.

kaka1234567
0

#8 ursäkta mig men hur vet du allt helt plötsligt. Den hästen blev skrämd och va helt okontrolerbar . Så jag skrev oftast är den så mjuck och fin och reagerar på minsta lilla hjälp men inte den gången

_Mvh kaka
_

Lorita
0

#11 "sken bänägen häst" tolkar jag också som om den brukar dra iväg ibland = inte skena

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

#11 Skenbenägen är inte troligt. Att den kan skena någon gång är mycket möjligt men om den annars är mjuk i munnen eller inte har inget med om den skenar eller bara vill dra. Det beror på situationen.

Sen är det lika obehagligt med en häst som drar men som sagt skenbenägen är svårt att tro att den är.

Jag har hållt på med hästar i 45 år och endast råkat ut för en enda skentur i hela mitt liv. Prata med andra som har haft häst i hela livet så ska du se att en skentur är väldigt sällsynt.

Jag är inte ute efter att föringa dina upplevelser utan jag bara tycker att man ska uttrycka sig på rätt sätt.

viktoria91
0

#13 Håller med, jag vet faktiskt ingen som råkat ut för en riktig skentur, att hästen blivit rädd och stuckit 50 meter innan man får stopp har hänt alla men ingen riktig skentur där den sprungit blint rätt fram.

[Emma-Rhino]
0

#14 nä att sticka som du säger 50 meter  eller nåt och sedan stanna är inte att skena direkt.

Jag tänker mig skena som #0 säger… Leffe försöker alltid dra sig i galoppen i skogen och låter jag honom göra det går han knappt att stanna men skena gör han ju inte =)

jackiejohn
0

TystJag har som sagt haft en häst som skenade med mig för hon blev så vansinnigt rädd för ett par älgar, hon sprang 1,5km innan det tog stopp i snödrivan hon störta in i och "kom ur de" Hon var helt skräckslagen. Nu har jag en häst som gärna drar iväg och inte låter sig stannas förrän det passar henne själv och visst de kan va läskigt att sitta på en häst som drar iväg och inte lyssnar men aldrig att jag vart så rädd som när jag fick mig en skentur!

Wand
0

Red på ridskola förut och var skötare på en häst vid namn Mystik. Han var rädd för allt, ryckte till och kunde hoppa några steg åt sidan om han blev rädd för något, men en gång gick en person på läktaren med en stor presenning, så han skenade tvärs igenom ridhuset och höll på att skena rakt in i väggen. Det var ganska läskigt faktiskt. Sedan gjorde han samma sak ute på ridbanan när det flög förbi en massa papper, då ramlade jag av och fastnade i stigbygeln. Det var också ganska läskigt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

kaka1234567
0

#12 och 13 hade jag skrivigt sekn bänägen såg inte de. De jag ville med mitt inlägg va att säga att när en häst skenar så har man värkligen ingen kontrol min miss fy mig ;)

_Mvh kaka
_

thilda-
0

Luddan drar så fort ett varm/kallblod drar förbi… lilla snuttan vet inte att hon "bara är en liten ponny" utan enligt henne så är hon stor o ståtligt varmblod :) så hon ska bara hänga med när ett varmblod travar förbi.. och hinner hon inte med i trav så blir det i galopp :)

Rafflan
0

Skena = hästen springer i panik totalt blind och okontackt bar.

Drar/sticker = hästen drar pga något, vet mycket väl om ryttaren på rygget och bettet i munen, men bryr sig inte/ignorare det.