Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5764 ggr
examynia
0

kroniskt halt häst..?

Hur stor är risken att hästen blir kroniskt halt?

menar.. jag rider inte om hästen är halt.. men den har blivit halt.. inflamamtion i knät.. behandlad på klinik några gånger.. friskförklarad.. börjar sätta igång.. blir halt igen.. åkte till klinik igen å fick nya behandlingar.. blir frisk förklarad igen.. började sätta igång igen.. myyyyyyycket försiktigt.. bara skritt i över en månad.. började med några travsteg några gånger.. å så blir han halt igen.. vet inte om nu senaste gången berodde på att han stod i sjukhage undertiden som jag satte igång honom? men efter rekomendation av Vet. mennu är han iaf halt igen.. ska ringa Vet. igen nu i veckan.

Men de jag undrar är hur stor är risken för att hästen blir kroniskt halt..?

Är de någon som har erfarehnet av kornisk hälta?

är de jag som gör något fel i igångsättningen?

börjar ju bli lite orolig nu.. detta har snart hållt på ett år.. men de kanske är den tiden de tar för inflammationer ibland?.

viktoria91
0

Min ponny var halti alla 4 benen samtidigt pga dåliga hage. För henne räckte det med 1 behandling.

Där finns inga förslitningar, problemet kanske inte sitter där hästen uppvisar smärta utan den har ont någon annanstans och därför överbelastar där dne nu visar hälta?

examynia
0

jag vet inte kan ju vara så.. som sagt han är behandlad i vå omgångar för inflamamtion i knät.. men ska se vad Vet. säger dom kanske vill kolla honom igen fast nån annanstans..

viktoria91
0

#2 Säg till dme att kolla igenom hela hästen, inflammationen i knäet kan vara en sekundär skada.

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Säger som # 3, återkommande inflammationer kan bero på problem någon annan stans - i ett annat ben eller i ryggen/halsen.

Lorita
0

Något att tänka på om det är ett framknä är om hästen går i form och bär sig med rumpan, annars så kommer all tyngd på frambenen och då ökar risken att en skada går upp.

Se också över din riding så du sitter rakt över hästen mm många sitter lite snett.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Om en häst upprepade gånger får en hält kan den vara exteriört felbygd. Detta är tyvärr inget man kan göra åt mer än att försöka rida på ett sätt så att det/de ben som är drabbat/-de får så låg belastning som möjligt. Hjälper inte det blir hästen kroniskt halt och kan fås utdömd. Trist men det enda man kan ondgöra sig på då, är att uppfödaren inte valde mer passande och korrekta föräldrar.

Cilla89a
0

Många gånger har vi alldeles för bråttom med att få igång våra hästar efter en skada, det brukar ta minst 6 veckor för en led att läka.
Jag tycker veterinärerna idag "stressar" på tok för mycket och går fram för fort med igångsättningen.
Vet flertalet hästägare vars hästar varit halta jämnt och ständigt, och flängt ut och in på kliniker för att spruta sina hästar i tid och otid. (bla. 2 hästar som blev utdömda p.g.a "kronisk" hälta) 
Hästägarna valde att ge hästarna en sista chans och tid att läka och lät dem vila ½-1 år, endel stod på lösdrift andra på box med tillgång till mindre hage.
Alla hästarna är idag friska och rids som vanligt.

Nu säger jag inte att alla hästar skulle bli friska av att få vila en längre tid, det kan givetvis finnas betydande faktorer till att hästen blir halt, t.ex avvikande exteriör, felaktig ridning etc.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

giffan
0

Kolla hur den är skodd, ibland kan felet sitta där..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#7 Ligger mycket i vad du säger. Glad

kaka1234567
0

#7 alldeläs rätt läste om de i en tidning också folck bara avlivar för att kunna gå vidare jäkta igenom allt

. Men låtar man de vila så frinknar de tar 2 år ibland för vissa

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

examynia
0

#7 ja jag har åxå tänkt att de tar ju faktiskt tid. man kan ju se till sig själv.. jag har en stukad fot som har varit problem med hur länge som hellst nu.. för att man gå rju faktiskt på den.. å jag är villig att vänta ut de.. men ska ändå ringa Vet. å höra med dom..

#8 han var oskodd när det hände.. å han harhaft både skor å bara fram under tiden så  tror inte de beror på de.. men man vet ju inte.. kanske är så "enkelt" som en påbörjad hovböld.. ja.. vet inte.. men ska som sagt ringa Vet. å prata med dom

giffan
0

#11 men hur ser den ut i vinklar mm, om den e oskodd och belastar snett så blir det heller inte bra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

examynia
0

#12 men jan dom börja göra de bara sådär hipp som happ? för de har han inte gjort innan.. å hältan syns bara i snäva svengar å liiite små markeringar i trav..

polgara
0

#5 Hästar har inga framknän, det kalls Carpalleden fram. Så om hästen har inflammation i ett knä så gäller det ett bakben, för där har de knän

examynia
0

han kommer iaf nu få medicin igen.. ringde vet idag.. å funkar inte de så får vi starta ny undersökning om de kan sitta nån annanstans.. men hans led kommer för alltid vara svag.. men vi skulle inte ge upp än iallafalll å de är tur för de vill inte jag heller. vill att min älskling ska bli frisk.

[Emma-Rhino]
0

Har ni röntgat ben och hovar? Kanske har bildats brosk vid kronraden eller någon nerv som sitter i kläm.

examynia
0

#16 dom röntgade knät å tror att dom röntgade hoven första gången i somras när jag var inne.. men då syndes de inget.. men som sagt bara för att de är samma ben så behöver de ju inte betyda att de ä rknät igen som sagt han kan ju blivit belastad eller blivit nåt fel nån annanstans på samma sida.. men ska testa medicinen å som sagt funkar inte de så måste vi ju åka med honom å se om de sitter nån annanstans.