Nervös häst, tips?
Ute på hopptävlingarna är min Fjording kanonfin på framhoppningen och -ridningen. Bjuder bra mot hinderna och absolut ingen tvekan. Så fort jag kommer in på tävlingsbanan spänner han sig. Ofta kommer vi med nödochnäppe över hinderna eller inte alls.
Är det någon som har ett tips på hur vi ska tackla detta?
Jag tror själv att allt är en träningsak, när vi fått mer rutin i tävlandet kommer det säkert gått bättre. Men kanske någon som har ett tips på hur man ska rida, eller något annat småtips..? :)
Gulingpower.blogg.se - Sveriges största Fjordingblogg.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du luva eller nått sånt på han när du tävlar?
jag skulle va med mycket på klubbtävlingr och typ bra ha jätte låga hinner så han inte behöver bry sej så mycket om dom utan bra försöka få han att gå av slapnat runt.
Vad är det som gör honom nervös? Är det att han inte tycker om att bli själv i ridhuset, i så fall träna mycket på att kunna vara själv. Rida ut själva mm mm. Kanske öva med hästkompisar på ridbanan som sedan går därifrån allihopa samtidigt.
Kanske finns det andra saker som gör honom nervös, försök komma på vad så vet du mer hur du ska träna bort det.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Nej, använder ingen luva. Men har haft det i baktanke att kanske testa.
Hemma rider jag nästan alltid själv, så som i paddock, ridhus och skogen. Även på träningarna, så vet inte riktigt om det är det "stora" problemet.
Har en hel del banträningar och payandjump inplanerade för att öva. Men känns som om det måste finnas något man kan öva på hemma.. ;)
Alla hästar blir inte de men vissa om man stoppar i bummul i öronen så dom här lite mindre,
SEn så kanske ha har sen skräk, blir lite narvös när han märker att en massa mäniskor kollar på honom

jag tror det är ryttaren som spänner sig och får hästen spänd, dom är väldigt känsliga för våra signaler.
Det är ofta människan som sänder över sin nervositet till hästen. En häst kan inte ha scenskräck. Det är inget den vet om. Helt utanför deras tankevärld. däremot känne den mycket lätt av att ryttaren är annorlunda på tävling än hemma.
En bekant till mig hade en fantastiskt duktig hopponny. Hoppade som en gud hemma men så fort den kom på tävling så vägrade den ut sig på 1:a eller 2:a hindret. Inte visste väl hästen om ifall det var tävling eller inte. Hon tränade t.o.m. med publik för att träna hästen. Hjälpte inte ett dugg, för då var ryttaren lugn och avslappnad. På träningstävlingar gick det också bra, men på riktiga tävlingar var det helt kört. Hästen såldes tilslut som läromästare till en nybörjare där den fick vara tills den dog.
scenskräk kanske va fel ord men att den typ blir okosentrerad för att de är massa mer folk på läktaren som låter och rör sej. Red en häst som blev skit rädd på tävling när de kryllade av folk på läktaren
Tack alla för tipsen! :)
Saken är den att jag inte är så nervös på tävlingar längre. Förr när jag verkligen var nervös gick han som en klocka.
Självklart spänner jag mig säkert mer på tävlingarna än hemma på träningar nu med men eftersom jag inte är lika nervös längre tvivlar jag på att jag smittar av mig av nervositet til honom.
Prova tävla enkla clear round, pay and jump, små klubb tävlingar och liknanade på låg höjd, för kan ju vara att hästen inte är van vid miljön bara?
Bomull + huva gör inte hästen döv, så är den riktigt ljud känslig/stressad pga det kanske den behöver totalt dövhet för att kunna vara lugn ;)