Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1129 ggr
[Emma-Rhino]
0

Fång blir vanligare...

Här kan man läsa om att fång har blivit dubbelt så vanligt i Sverige. =(

Tusen
0

Enligt vad jag kan läsa ut av texten är fång fortfarande en gåta utan ett ordentligt svar. Men då de desssutom börjat fundera på om för lite motion i kontrast till födointaget kan påverka fångrisken så börjar nästan tro ännu mer på mina teorier om att man kan förebygga fång med ordentligt med motion. Detta har många sagt åt mig att det är fel men i denna text verkar  det ju som att även fforskarna börjar fundera åt det hållet.

Man kan ju också fundera på varför det har ökat. Kalla och långa vintrar har vi ju haft förr också.

ebengtssson
0

skrämmande…

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Lena90
0

Mycket tragiskt.
Jag tror på motion, motion och åter motion ;)

Carpe diem!

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tror också på motion

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[mammamian]
0

Jag tror på motion, men även att det vi stoppar i hästarna har betydelse. De sorters gräs som används i t.ex. vallblandningar är ju ofta socker/energirika och förädlade sorter. Sen får många hästar också en hel del kraftfoder, som ju inte heller direkt är nåt som hästarna äter naturligt (typ sockerbetor osv). Det står i artikeln om hästarnas känsliga matsmältning och kanske är det de får att äta inte riktigt vad de borde ha?
Tänk om det funnits betesfröblandningar med bara inhemska, vilda grässorter med låg energi och som är långsamtväxande och inte vill ha gödning. Undrar om det kunde gjort skillnad???

Lena90
0

Här är en liten tabell om socker innehållet i foder ur Hästen, Juli-September 2009:

"I fodret ingår snabba kolhydrater (socker,
fruktan, stärkelse) enligt följande:"

Havre             37-62 %
Korn               54-66 %
Lucernpellets   16-21 %
Gödslat bete    8-18 %
Naturbete       6-20 %
Hö                  8-18 %
Betfor             4-20 %
Halm              2-15 %

"I allt pelleterat foder ingår 10 procent melass (=socker) som bindemedel."

"Observera att dammigt, mögelangripet hö, havre
eller halm kan orsaka fång liksom foder med hög
kolhydrat- eller sockerhalt."

Carpe diem!

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror också att det spelar in att många hästar står inne och i eller i rengnagda rasthagar på hö/hösilage till början på semestern, sedan åker du ut på fullväxt, orört gräsbete dygnet runt i 5 veckor medan folk är på semester. Det blir ett våldsamt kast, som lätt kan vara till skada för häst med minsta fångbenägenhet.

Linnea
0

Mer motion, större hagar med kompisar (mer rörelse), mindre kraftfoder och naturbeten med örter och gräs blandat tror jag är lösningen. Helt enkelt mer naturligt.

Skynda långsamt så går det fortare.