Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 1283 ggr
bebbe
0

Rejäla hästkrafter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

saknar foto på riktiga arbetshästar, bidrar här med ett på ett av mina Ardennwersto.Leona.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bebbe
0

Detta är Leonas dotter Loralie

bebbe
0

Och naturligtvis gammlan Janni

bebbe
0

Vår Shirehingst King Harold som vi sålde 04

Thea
0

Det där är en riktig häst, som pappa brukar säga! Flört

Otroligt maffiga och läckra hästar! Tänk dom i par framför en fyrhjulsvagn. *mums*

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Kiara
0

En Nordsvensk

bebbe
0

#4 dom är körda i par

Kiara
0

Han var ridbar ocksåSkrattande

Faxlin
0

Maffiga hästar det där. Så vackra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kiara
0

#6 kan ju köra häst om du nu inte riderFlört

Men varför inte göra både ochFundersam höger förlöpare var min hästSkrattande

Thea
0

Du har inte någon bild på dom i par framför vagn? Det ÄR ju så läckert!!!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Linda
0

Grim 11 Sungrias pappa)

Grim 11 godkänd nordsvensk hingst far till en av våra kusar..

-Maffig så man ryser..

bubbelbubbel
0

ååååh, finaste hästarna! :)

Kiara
0

#11   Det är något visst med alla hingstar som klarat nålsögat (blir godkända) men så är det ju bara 10% som har den kvalitén

Linda
0

ja när de sedan är så ridbara av den klassen så är det en fröjd för ögat.

Vår Sungria är x med fullblod (fulla papper) gått ganska höga klasser och är framavlad av uppfödaren för barock dressyr, först tänker man:Herre gud vilken konstig x ning men om man tänker så har hon fått Grims utstrålning och gång och fbl smidighet, dessutom så är nästan alla morderna raser i dag utblandat med fbl.

Sedan vi "kom på" att man kan använda våra nordsvenskar till högaskolor ja då började idèer runt om i sverige för att få fram vår egen barock ras här i sverige..Kanske det var en liten baktanke..eftersom vi vet att Grim har fler barn/föl med välstammade fbl.

Vänligen/Linda

emsems
0

hade en gång tänkt mig att köpa en shire, bara för att dom är sååå fina… men de känns svårt att ha, då de är för stora för många boxar, svårt att hitta grejjer til osv. dessutom är dom ju inte så lätta att få till till en bra dressyr och hopphäst tyvärr! =)

Sandra
0

Jag är så kär i dessa "riktiga hästar". Kan inte sluta dregla! När jag va liten kunde jag göra nästan vad som helst för att få sitta på en arbetshäst och bara glo… när jag tänker efter… det ä rnog likadant nu också. Sånt växer man inte ifrån =)

Faxlin
0

Så vacker han är Linda. Blir så sjuk när jag ser sådana hästar. Vill ha….

Audiatur et altera pars

bebbe
0

#9 har tyvärr inte kunskap och ambition att köra häst.

jo
0

OH milda makter vilka hästar alltså !!! vill bara haaaa!!!!

men men , jag får allt nöja mig med min gamling ett tag till,

men otroligt vackra hästar

bebbe
0

Zingo sommaren 05  1 år gammal

bebbe
0

Tissy

bebbe
0

Rubina

bebbe
0

King Harold

bebbe
0

Liten häst med mycket krafter, Sixten 75cm

jo
0

Herregud hur många bamsingar har du ? haha

kanon fina allihop ! avundas dig som kan ha detta som jobb.

bebbe
0

Alla är sålda utom Leona, Loralie och Janni

Kiara
0

#18 nej jag har förstått det…..men kunskap och ambitioner skadar ju inte när man håller på med hästar.

gejsa
0

Kunskap går att ta till sig. Det är värre när man inte har ambition. Glad

Faxlin
0

hihi. Jag har ambition men ingen kunskap. Duger det? hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Visst då får du lära dig bara så får du också kunskap. hi hi

jen
0

en stycke fjording som jag sålde i höstas…

Faxlin
0

Därför jag terroriserar er här inne ju. För att lära mig. Så jag är lite som en tvättsvamp faktiskt suger åt mig av allt jag bara kan.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Varför sålde du fjordingen jen?

jen
0

jag blev rädd för henne när jag flög av henne…  hade  samtidigt  mycket besvär  av min fibromyalgi vilket gjorde att jag inte orkade ta tag i min rädsla riktigt…   vi körde markträning i ca 1år, det blev en helt annan häst, men jag fick se min arab på annons…   så därför valde jag honom som var "färdig"

fjordingen funkar bra nu hos sin nya ägare, hon är inte rädd plus min markträning Flört det gjorde susen…

allt blev bra för alla

Kiara
0

Kunskap kommer med ambitioner men det tar tid….utan ambitioner så har inte tiden någon betydelse men står på ruta ett hela livetFlört

Faxlin
0

Vilken tur att jag har ambitioner då. För det låter fruktansvärt trist att stå på ruta ett hela livet.Flört

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Visst är det så Kiara. ha ha vad klok du är.

gejsa
0

Jaha så hon var ung och oinriden när du köpte henne? Synd! Har ju också en fjording som var världens finaste och lugnaste innan jag fick gobban. När jag sedan började att rida gobban mer och mer var jag ju tvungen att ha medryttare till henne. Ville inte sälja henne. Nu är hon jätteknepig. Rädd och tittig. Kan tvärvända och så. Men jag ska nog försöka ta tag i detta. Eftersom jag vet att hon vara orädd för allt. Gubben min ska sätta på drag på min bil så att jag kan åka till ridhuset med thea som också är här på forumet numera. En inackordering hos mig. Hon åker ofta till ridhuset. Då kan jag följa med.

jen
0

#38 exakt, var mycket mindre riden än vad som informerades visade det sigLedsen  så, det blev helt fel från början…

gejsa
0

Fast jag red in min lilla gejsa innan jag själv kunde rida ordentligt. Ja, ordentligt förresten det kan jag väl inte rida än. hi hi

Niklas
0

#3: De där tycker jag är läckra. Hur stor är han? Du har ingen bild av honom med en människa bredvid?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bubbelbubbel
0

niklas, en shire brukar bli över 170 :)
så det är mycket till häst :)

bebbe
0

#41 Harald är 183 i manken, såldes till en tjej som har honom som ridhäst.

bebbe
0

Nu har jag provat att skanna ett gammalt tidningsutklipp, hade ingen digitalkamera på den tiden, i bakgrunden syns även de skäckiga Ardennerna som diskuterats tidigare i detta forum.

Faxlin
0

Oh, vilka bamse hästar. Den vill man inte ha på tån i alla fall. hihi

Audiatur et altera pars

emsems
0

bebbe! kan man verkligen rida dem ordentligt? känns som att det inte ska funka av någon anledning? blir iofs bara dressyr då va?

Faxlin
0

Jag har faktiskt sett en med ardenner som höll på med hoppning. Ruggigt imponerande. Tror att det är lite lika med dessa stora raser som med varmblodet. Många har förutfattade meningar om dem.

Audiatur et altera pars

bebbe
0

Egentligen är den enda skillnaden mellan Ardenner Och Shire att Shiren har mer luft mellan mark och mage (längre ben ) annars är dom ganska lika i kroppsform och vikt.

Kiara
0

#26 vad kul och dom ska du behålla? Det kanske blir körning för dig i alla fall?Säg till om du vill ha hjälp med tips och råd det finns många här som kan hjälpa

#48 Jag tror du har lite fel där för det är lika stor skillnad på dom raserna som mellan Tinker och Nordsvensk trevliga raser men helt olika i typFlört

Läs om raserna här:

Shirehäst

Ardenner

Jag kan tänka mig att det är trevliga rid hästar båda raserna och att man kan ha mycket kul med dom hästarna.

Som jag har skrivit förut åk på en sommar premiering gärna för ston och man upptäcker vilken skillnad det är på olika raser men vad vackra hästar kan vara.

CBA
0

#41 I ett stall där jag haft min gamle fanns det en shire hingst på 2 år och han var DÅ 183 i mankhöjd och om man då tänker att dom förtsätter växa i många år till så kanman tänka hur stor han blev som fullvuxen (har inte sett honom på 6 år) !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Kiara
0

#50 jag upplever mer att hästar blir mer hästiga, kraftigare efter två-tre men några centimeter till har han nog blivit Förvånadtänk att sadla en häst som är kring en och nittio Fundersam det får bli stege med mina 164 cmSkrattande

bubbelbubbel
0

när jag var liten och var på gotland en gång, bodde vi på en gård med massa hästar, dom hade en shire, han var 1.92, tror jag,
och om jag inte minns fel, så var han då världens näst största..

Kiara
0

Kiara, B-ponny, måste lätt kunna gå under magen på den Förvånad

bubbelbubbel
0

haha, jaa, menu hittade jag en hemsida, som jag tror kan vara deras, och då finns det en häst som är 197, kanske är han då. han hade varit på gården sen 95 och det måste varit nångång då som jag var där..

bubbelbubbel
0

jo, det var det, för nu minns jag, dom hade en fjording som hette quintus, och nu såg jag en bild på han :)

bubbelbubbel
0
lisette
0

www.hhhh.se eller com, kommer inte ihåg vilket

bubbelbubbel
0
bebbe
0

Nu har jag skannat in några gammla foto på Harald, även där syns de skäckiga Ardennerna

bebbe
0

Kungen i hagen

davidia
0

va fin han var

CBA
0

#51 Han skulle användas som körhäst hade ägaren tänkt men då poppar det upp en lite tanke hos mig…..FINNS det selar och vagnar stora nog ??? Fundersam

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

stora hästar var det ja

http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/v3/spl/hi/pop_ups/05/animals_enl_1108056572/img/1.jpg

"Normally cars have to be really careful around horses, but if they spot Cracker coming, they better get out of the way.
The 16-year-old shire is the tallest horse in Britain, and from the floor to the top of his ears is as big as a bus.

Measured in hands from the ground to the horse's shoulder, which is the proper way to work out how tall a horse is, Cracker is 19.5 hands high."

19,5 - hur högt är det?

bubbelbubbel
0

inte en aning hur högt det är, ,men förmodligen väldigt. :)

men åååh, jag vill verkligen ha en shire :)
det får bli en såndära "nång-gång-i-livet-ska-jag-ha.."-grejj :)

lisette
0

enorma hästar, men förstå vilken kontroll man måste ha på en sådan häst. den kan bli livsfarlig om den får bestämma…

bubbelbubbel
0

jag har hört att det är den snällaste hästen som går att ha ? läste det på en hemsida, dom hade endast shire för att den var så grymt pålitlig, och att dom ville ha trygga hästar eftersom att dom hade barn..

sen är det väl självklart att dom säger att det är den snällaste, det säger väl dom flesta om den hästras dom tycker bäst om…
men ändå…

sen kan ju egentligen vilken häst som helst bli livsfarlig, det är väl bara det att man inte har så mycket att sätta emot en shire..

Mjuppi
0

Skickar med en bild på Djingis Kahn. Fjordingen på min ridskola. Tyvärr är han kroniskt halt men vår ridlärare vill ha kvar honom ändå. Bra sällskap ;) och så födde hon upp honom med flaska ..

Texas
0

Sätter in en bild på en Shirevalack, islänning i bakgrunden :)

Faxlin
0

haha isisens såg ju jätteliten ut. hihi

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

åååh, jag födde upp ett par katter med flaska, men det är ju inte riktigt samma sak :)
hihi, jaa, isisen var riktigt liten :)

emsems
0

TEXAS! 'ä det din shire?? den var underbar!

Sessan
0

En sak är säker, en dag står en shire på min gård.

Jag är helt förälskad i dem. Överallt man läser står det om deras snälla sätt och fina lynne. Jag läste på en plats att det är den perfekta familjehästen, en ren säkerhet! Världens största men snällaste hästar!

bubbelbubbel
0

det har jag med läst, och jag ska med ha en :) hiihi
är med tokkär i dom :)

lisette
0

#72 allt är nog relativt. man måste nog uppfostra dom på rätt sätt!

bubbelbubbel
0

men man måste ju uppfostra alla hästar, alla djur, för att dom ska vara nått å lita på, tror inte att en stor hund eller en stor häst blir farligare bara för att den är stor…

lisette
0

det tror jag. det är lättare att ha kontroll över en liten shettis som stegrar sig och bär sig åt än en stooor shire. eller?

bubbelbubbel
0

jo jo, självklart är det ju så, men jag vet inte, men iaf har jag hört att det är den snällaste hästen som går att ha, men det är ju självklart upp till var och en att avgöra..
men självklart ska man ju ha respekt för stora hästar, men det ska man ju ha för små med.
men jo, jag förstår vad du menar.

Sessan
0

Ang. #73, #74 o #75… Men det är nog något speciellt med deras lynne som skiljer sig från många andra raser. Det handlar ju både om nature and nuture, dvs beteendet är en produkt av både biologiska aspekter samt det inlärda beteendet (omgivningen) Så är det ju med alla hästar men det biologiska, medfödda är det vi mycket ser av shiren. För det är i regel en snäll ras, det kan man inte komma ifrån.

bebbe
0

Harald var absolut snäll rakt igenom, det fanns inget som kunde rubba hans lugn, t.o.m ett ganska litet barn kunde leda honom , men han har stora fötter och rejäl tyngd på dom, så det gällde att se upp hur man gick för att inte bli trampad på tårna.

bubbelbubbel
0

det är ju det jag försökt säga.

haha, jaa, det kan nog inte vara så himla gott å ha en sån på tårna :) hihi

Texas
0

#71# Nix tyvärr inte min shire,var och kikade på den för den var till salu….men det blev inget köp :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.