sadelplacering och paranoia..
Jag har en ny sadel. Den verkar perfekt; jag trivs i den och Crow har aldrig gått bättre. Rundar sig mkt lättare än innan, väljer rätt gångart och är i allmänhet perfekt. Jag tyckte han var bra innan men det är helt klart en skillnad till det bättre. Svettmärken efter ridningen är symmetriska och fina.
Han har som sagt verkat bra i de tidigare sadlarna med, utom ett par jag testat som verkat ligga bra men där han bestämt visat att han inte trivts. De har också glidit fram, mer än denna, men de har varit olika bomlösa modeller så det har fungerat bra ändå.
Men .. jag tycker att sadeln glider fram. Fast jag börjar undra om jag inte bara r paranoid.. Är så himla rädd att den ska ligga mot bogen. Man läser ju en massa känner efter, tittar, letar upp bogbladet och lägger några fingrar emellan och så, känner med handen när man rider osv, och det har känts som att jag hittat rätt punkt. Så markerade jag den och tog ett steg tillbaka, och det ser aldeldes för långt bak ut.. Jag börjar fundera på var på bogbladet man ska känna :P Eller är det musklerna jag tycker är bogblad, kanske brosket..?
Så frågan är om sadeln hamnar för långt fram eller om jag bara är nojig.
Är det rimligt att hans sadelläge ligger vid den vita markeringen? Sadeln hamnar vid den gröna och ligger bra där, och han är nöjd.. men mina fingrar vill att den ska ligga vid det vita.. det ser som sagt konstigt ut när jag tar ett steg tillbaka.. men kan det stämma? Jag är nog mest paranoid..
Jag har ringt/mailat ett antal sadelutprovare och sadelmakare för att be om prisuppgift, både att kolla passformen och att byta sadelgjordsstropparna, men ingen har hört av sig tillbaka (lämnat meddelande på telesvar). Jag har kollat passformen själv och känner mig rätt säker på den (hur man nu kan göra det när man blir osäker på var på hästen det ska passa..) men ortspetsarnas vinkel är rätt, den ligger jämnt an hela vägen bak, ryggraden går fri, svettmärkena efter ridningen är helt jämna och symmetriska, ingen ruggad päls och hästen är arbetsvillig och mjuk.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tycker det ser ut som att sadeln ligger lite långt bak på den vita markeringen.
Men du kan göra ett test med din häst om du är osäker på om sadeln tar i bogbladen. "Rid i en ganska kraftig nedförsbacke. Vill din häst då trava nedför är det stor risk att sadeln trycker på bogbladen. Går däremot hästen nedför backen i ett jämnt tempo är den nöjd med sadelläget vid bogbladen i vilket fall."
Att sadeln glider fram något kan du förhindra genom att fästa gjorden i de två främre stropparna. Då trycks sadeln ner något i framkant. det tipset fick jag från en sadelutprovare för många år sdean.
Finns bara två stroppar på min sadel ;)
Han verkar som sagt trivas bra med sadeln. Red 1,5 mil i den igår i väldigt backig terräng både upp och ner, många backar var rätt branta. Hoppade nån stock och tja, testade det mesta. Sadeln gled inte som så men det känns som att den ligger långt fram när jag checkar med bogbladet… men inte med något annat.. Tror jag kollar fel bara.. Hursomhelst var det inga problem att ta det lugnt i backarna.
Tack för tips och synpunkter :)
Jag är nog bara nojjig med bogbladen, men det är svårt att koppla bort det.. tänk om den ändå ligger för långt fram och trycer, så blir han öm och får vita fläckar och musklatrofi och har ont.. Men jag är nog bara nojjig.. dessutom borde han väl visa något om han börjar ömma eller får ont? Han visade ju tydligt när jag provade den där zaldi sadeln att den var obekväm, trots att den verkade ligga perfekt..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det ser ut som om din häst har sadelgjordsläget aningen längre fram än sadelläget och DET kan dra sadeln framåt även om sadeln passar ryggen perfekt.
Den häst jag hade detta problem med utrustades med en förgjord, som höll sadeln på plats, det funkade utmärkt.
En vän som gått många sadelutprovarkurser (haft hästaffär och provat ut massor av sadlar) frågade instruktören om detta (med min häst i bakhuvudet) och instruktören svarade att det är det svåraste problemet man kan ha…
Förgjord går, som sagt, att använda om sadeln passar bra - då tycker jag att det är ett bra hjälpmedel. Men om sadeln har fel passform så blir det lite som konstgjord andning, man kan möjligen få sadeln att ligga på rätt ställe men det blir ändå inte optimalt.
Frågan gäller alltså:
Är det rimligt att sadeln ska ligga så långt bak som den vita konturen för att bogen ska gå fri?
För jag börjar misstänka att jag helt enkelt checkar fel på något sätt. :3
Sadeln vill ligga vid den gröna markeringen istället. Och hästen verkar trivas utmärkt med det, svettas jämnt (inga torra fläckar) tar ut stegen normalt osv.
Andra sadlar har glidit längre fram, men då de har varit bomlösa har det inte stört honom. En stubben som var lite för smal gled också lite längre fram vid provritt, men då protesterade han. Likaså vid en zaldi som höll sig där den skulle och verkade passa, men hästen var tydligt missnöjd.
Om det verkligen är så att sadeln ska ligga så långt bak så måste jag ju lösa det… annars blir det ju fel för att jag försöker göra det för rätt..
Ridtränaren ska hit den 27e, hon får ta en titt då också. Om han inte börjat visa ömhet eller obehag innan dess förståss.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det ser ut som att det vita sadelläget är ganska långt bak, men det är väldigt individuellt mellan hästar var sadeln bör ligga.
Men oavsett vilket, så ser det ut som om sadelgjordsläget är längre fram än sadelläget…
#5 Jo, jag har redan anatomisk/svängd gjord och en ändring på sadeln som gör att stroppen hmnar längre fram, så sadelgjordsläget är långt fram även när sadeln ligger där den vill och sitter bra.