Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 449 ggr
jn84
0

Skadedokumentationer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde ju en ny snygg avflygning idag (in i ridhusväggen) Skrikandes.

Tänkte att folk kanske kan visa bilder på sina hästrelaterade skador?

Min värsta synliga skada fick jag under en välplacerad spark när pållen hade väldigt bråttom när vi löshoppade. (Har lärt mig lite mer om säkerhet vid löshoppning efter det) Oskyldig

Snuttan2
0

Aaaaajjjj….

Jag far inte blamärken sa latt, & enda riktiga skadan jag fatt syns inte uttat, och jag har inte röntgen bilderna, vet inte om man har rätt att fa dem ifran sjukhus..? Man kan ialalfall se saret i hjärnan jag fatt av ett fall.

Faxlin
0

Ajajajajjj, såg inte skönt ut precis. Här är jag så dålig på att dokumentera mina skador.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ne fy, d såg inte skönt ut =/

Alex
0

Usch såg ut att göra rätt ordentligt ont..:S

Har inga bilder på nån skada jag fått..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jn84
0

#1  Sår i hjärnan? Vad gör man åt det? Och märker man av det på nåt sätt? Och fy tusan vilken smäll det måste ha blivit då! :S

AusaBausa
0

har en "stämpel" kvar sen min delägarhäst reds in… hon sparkade omkull mig när jag ledde henne… trampade mig "bara" på armen som tur var för jag hade ingen hjälm..

märket syns tydligt ännu men har inget foto på det. Det var 1989..

Har också lärt mig min läxa om hur man hanterar unghästar vid inridning…

gejsa
0

Usch det där ser ont ut. Själv blev jag översprungen av Gobban veckan före jul för några år sedan. Gubben fick komma med bilen och hämta mig fast det inte är mer än några meter att gå hem. Kunde inte gå. Han sprang på mitt skenben (vet inte om det heter så men under knäet iaf) med brodd. Satt en timma på en stol med benet upp. Sedan kunde jag gå som vanligt igen. Hade bara lite ont i några dagar men julstädade och gjorde mat som vanligt. På julaftons förmiddag när jag stod och mockade så började det göra djävulskt ont i benet. Jag gick hem och titade och det började bli blått från knäet och ända ner till tårna. Jag ringde akuten och dom ville jag skulle komma. Men jag skulle ju ha mat färdig om några timmar för släkten. Jag skulle sitta med benet högt sa hon. Hur hon nu tror att man kan sitta så på julafton. *ler*

Nåja, på kvällen blev jag sängliggnades i över 9 dagar. Kunde knappt gå. Mitt ben såg ut som om det var ruttet så blåsvart var det. Men jag åkte ändå inte till akuten. Dum som jag är. Nu har jag en liten prick där och ont ibland då och då. Tog förstås inget foto. Hade varit kul att visa det annars.

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0   ajajaj! det där såg inget skönt ut alls!

jag blev biten i armen för många år sen och har fortfarande en bulle kvar där. (muskelvävnaden blev skadad) har ingen bild på det,

men jag har ju en bild på blåklockan som jag fick förra veckan när jag blev knockad av ett hästhuvud så jag flög i backen Ledsen

jag är fortfarande inte helt ok ännu. det blev en hjärnskakning

gejsa
0

Ska man ligga still när man har hjärnskakning jen? Fick det när jag var jätteliten minns jag. Har för mig att jag var tvungen att ligga då.

bubbelbubbel
0

jn84, aj aj aj, himla läskigt detdär du..

jag har varit väldigt befriad från sånthär, än så länge..

__iE
0

#0, Aaaaaaj, det såg ut o göra ont!

Har inga foton på mina skador.. Men Förra vintern så trillade jag av när Ballerina bockade så då trampade hon mig på låret med broddar o allt .. Efter fick jag en lårkaka o kunde knappt gå, men det kunde ju blivit värre ..

jen
0

#9 jag ska vara så stilla som möjligt och vila mycket.

jag har inte fått köra bil eller anstränga mig fysiskt på en vecka.

data eller tv har jag bara suttit vid småstunder eftersom det har varit svårt med koncentrationen en längre stund.

men nu börjar det äntligen bli bättre…

Geisa, du skulle nog åkt in ändå.. tänk om det vart en spricka..

men tur att det blev bra igen.

gejsa
0

#12# Ok! Ja, jag vet att jag skulle ha åkt in. Jag var ju likadan när jag ramlade av och höll kvar tygeln i handen lindad runt mitt finger. Så mitt ringfinger är helt krokigt. Jag åkte inte in då heller. Inte förrens efter 1 år men då var det försent. Dom trodde att jag hade brytit det då men det hade växt ihop fel. *ler* Jag är sådan. Åker inte så ofta in på sjukan dum som jag är.

Anna
0

Jag har aldrig skadat mig speciellt, en muskelsträckning och skrapsår, blåmärken, huvudvärk.. Inget värre. *puh*

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

kemikal
0

Har tyvärr aldrig tagit bild på mina blåmärken, har haft några på benen och nåt på armen från sparkar och bett, och en gång blev jag ordentligt trampad på foten så den blev blå och svullen. Det syns inget på knäna nu, men det gör ont om man klämmer på rätt ställe och man kan känna små bulor. Det ena fick en spark för några veckor sen, och det andra blev jag antingen trampad eller sparkad på då jag blev omkullsprungen för et tpar månader sen. Men det är inte något allvarligt heller.

Skulle tagit kort då jag och min syster var mindre, hon red stallets, i vanliga fall, lugnaste häst som blev rädd för något och skenade. Hon ramlade av och skrapade/slog i halva ansiktet. Men det var inte heller så allvarligt egentligen, sår och blånader men det läker ju.

mazze
0

Jag är rätt så skonad, tror jag. Det värsta var nog när jag åkte av Bus under inridningen (första galopperna). Kunde inte gå el knappt resa mig under flera dagar. Ligga el stå var ok.

När jag var 12 gick min häst omkull o reste sig på mitt ena revben, gjorde himla ont när man skrattade ;)

Har blivit sparkad 2 ggr förra året men det gick bra, lite blåmärken bara. Den ena tog på sidan av knäet o den andra strax under höften, tror att hon träffade telefonen för det var det "läget" som gjorde ont.

Snuttan2
0

jn84: Saret i hjärnan kommer ifran hjärnblödning utav ngt blodkärl. Tror man kan operera bort dem om de är stora, men min är under en halvcentimeter stort och gar förhoppningsvis bort med tiden.
Jag far huvudvärk, problem med ljus, lite problem med nervsystemet och annat.

Har man hjärnskakning ska man helst in pa sjukhus. Och man ska ligga stil, inte utsättas för ljud eller för mkt aktivering eller nagot = man ska ha trakigt ;)

Jag lag inne 2 veckor för min hjärnskakning&blödning. Var mindre roligt.

Loa-bg
0

AAAAJ… x/

jn84
0

#17. Det mesta av kroppen tål rätt mycket stryk, men det är ju lite läskigt med hjärnskador..

Jag brukar klara huvudet rätt bra. Brukar mest landa på höften och den börjar väl protestera lite nu =)  Men igår lyckades jag få en bula vid ögonbrynet också (förutom höften så klart). Hajar inte riktigt..?

PimTheGreat
0

men usch..ajjjjj…vilka skador ni fått. Har bara fått blåmärke men inte i någon större mängd….aj aj aj…..