Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 992 ggr
Ida_79
0

Klippa manen!!

Det går inte på min valack,han blir galen o kastar sej mot mej!!! Han ser bedrövlig ut… Har ni haft problem med detta? Vill ha tipsGlad

wewwa
0

Nej, att klippa manen funkar bra för oss. Men att rycka manen är värre…

Ida_79
0

hahaha det funkar inte heller tyvärr:)

bubbelbubbel
0

lång man ska det vara ;D

Ida_79
0

nee uch inte på en ridhäst… fast han är juh en vildhästCool så kanske manen får va kvar ett tag till,jag får bita ihop..Hemlis

MinnaA
0

håller med dig bubbel

tezzie
0

Håller oxå med bubbel :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

Ida_79
0

hahahaha alla mot mej!!!

fridak
0

tycker också att lång man är finast. och även om jag tyckt annorlunda så hade jag inte fått klippa rogers man för ägaren, för hon vill ha lång.

lisette
0

beror helt och hållet på vad det är för häst tycker jag.

men tips? varför kastar han sig mot dig? gör det ont på något vis?

inte för att jag kan tänka mig det - ryckning kan ju göra ont om man inte gör det rätt. men klippning?

beats me.

Ida_79
0

tror han är rädd för själva klipp ljudet!!

Peppe
0

vi har krig här så fort manen ska ryckas. Peppe blir helt tokig. står mer på 2 ben än 4 och försöker trycka upp mig i väggen och sparkar bakut och ibland tom efter mig. han gör aldrig sånt här annars men han blir helt panikslagen när manen rycks.

brukar bara prata lugnt med honom och klia och så, och ta det allmänt lugnt, förutom när han trycker upp mej eller sparkar, det är helt oacceptabelt i vilken situation som helst, livsfarligt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

#10 kan det ju iofs vara, men det är ju svårt att ta bort. varför kan du inte rycka honom?

#11 gör du rätt då? för som jag skrev så kan ryckning göra ont om man inte gör det rätt. eller så kanske han har dåliga erfarenheter av ngn som inte gjort det rätt tidigare. men det är ju aldrig roligt med en häst som beter sig på det viset.

Peppe
0

#12 nej vi gör inte fel (inte alltid jag som rycker). han reagerar väldigt mycket om man bara tar med handen och drar lite löst i manen och det ka ju knappast göra ont, men inte i närheten av hans reaktion när man rycker.
han är väldigt speciell i huvudet, detta är nog bara ännu en av hans idéer

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ida_79
0

12# Rycka går icke,då blir han helt galen,försökt..

Zigge-3
0

visa saxen och sätt bomull i öronen på den! Gjort så på en fjording ägaren inte kunde klippa

Ida_79
0

#15 kan vara värt att testa!!

NinaToy
0

korta manar ska det va…

gejsa
0

haha ja iaf om man har en fjording.

Jag klipper Gobban lite men inte alls så kort som alla andra gör. Fille är ju islänning så den klipps inte.

Sorro är halvblod men har en lång och fin man.

tessa
0

Jag tycker ofta att korta manar kan bidra till att hästens utseende ser opersonligt ut, särskilt om den är brun dessutom HemlisGlad Så med rätt typ av häst, fram med långa, välskötta manar! ;)

muirab
0

Håller med #15, sätt bomull i öronen när du ska klippa. Kort man på vissa hästar och lång på andra. Vår fjording har klippt man och dom andra hästarna lång. Övriga utom islänningen har jag klippt där grimma och träns ska ligga. Tycker det är enklare så…

wewwa
0

Min welsh hade lång man innan, men han passar bättre i kort tkr jag. Men shettisen har lång iaf ; )

me_minie
0

Jag gillar långa manar.. :) Lillan har 30cm man.. :)

E_hjo
0

Äsklar korta manar!  =)

Othello
0

Gillar långa manar… Har en döle som jag snagga kort ett år för att han klia av manen & då var han inte alls lika fin som med lång man… Men jag klipper honom bakom örona där träns & grimma ska ligga bara en liten bit 2-4 cm.

PimTheGreat
0

allt har med hästens utseende att göra om det ska vara kort eller lång man, tycker jag…:))