Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 832 ggr
LillyB
0

Skenar med trasig broms!

Hej,

Jag har nyligen börjat rida en mycket trevlig häst några gånger i veckan. Allt går kanonbra, förutom ett stort problem: Det går inte att få stopp på henne i skogen! Har ridit i skogen ungefär 4-5 gånger nu, och varje gång skenar hon och jag får tillslut styra in henne mot nåt träd så hon tvärstannar, men ibland fortsätter hon bara rakt in i skogen. Jag är 21 år och har hållit på med hästar i snart 15 år. Jag hade en egen mycket stark och bråkig nordsvensk hingst då jag var 16 och ser mig själv som erfaren då det kommer till starka problematiska hästar. Men den här tjejen är verkligen så stark att jag inte vet vad jag ska ta mig till, det går inte att rubba henne och inte ens om man sågar hårt i ren panik så bryr hon sig. Senast igår tänkte jag trava lite lugnt vilket resulterade i att hon snabbt ökade traven och då jag försökte lugna henne så satte hon av i full galopp och var tvungen att hoppa två hinder som stod mitt i skogsstigen. Då ett alldeles för högt hinder kom så styrde jag henne mot ett träd och hon tvärstannade bara någon decimeter ifrån. Det är otroligt otäckt att inte ha någon som helst kontroll. Just nu har hon ett tvådelat gummibett med kedja under hakan.

Bör vi byta bett på henne till ett annat? Eller finns det något annat vi kan göra för att få ordning på det här? 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Majamis
0

Jag har typ samma problem och jag har ablsolut ingen aning…

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lyssnar hästen bra på hemmplan är problemet att hästen väljer att inte lyssna i skogen, du kanske kan rida ut ihop med någon kompis där hästarna känner varandra så kan h*n rida framför dig och agera bromskloss?

Även att bara skritta ute tills hästen kan skritta hela turerna lugnt och sansat.

Det låter som om din häst tycker det är kul att komma ut i skogen, så om det går att skritta kanske du ska prova skritta ut väldigt ofta så att uteritterna inte blir så speciella?

[Lina89]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ökar hon jumer du tar i munen på henne?