Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 3146 ggr
nisbeel
0

HJÄLP ! FÅNGA HÄST

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Hej, jag har en riktig jävlig shettis som jag inte får tag på i hagen, han har ingen grimma på sig då jag tog av den förra gången vi körde som var för ca 1 ½ månad sen !!
jag har kunnat klappa honom när han äter, typ 5 klapp på mulen. Sen är det liksom som att han tänker, ah juste ! det är nu jag ska springa och bli rädd ! så springer han iväg, och om man tar tag i pannluggen så backar han och sliter sig, blir så trött !
har försökt med att gå fram sdakta och sätta mig ner, fungerade inte, locka med havre fungerade inte, trötta ut honom genom att springa lite, fungerade inte. HAR INGA FLER IDEER NU ! snälla, någon som vet något tips ?

skule vara riktigt tacksam. MVH Nicole**

giffan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Går han inte att fånga med en hink med lite gott i? då lägger du isåfall grimman i hinken, så att du kan hålla i nacken på grimman. När ponnyn sätter ner näsan för att äta, drar du snabbt över grimman.

annars så kan man om den inte går i allt för stor hage, mota in den i ett hörn. men det krävs att man är några och har någon form av longer lina. Följer den med andra hästar? för då kan man ju låta den gå lös in till stallet och sen sätta på grimma.

När du sen fångat den skulle jag låta den gå i mindre hage och verkligen träna på att fånga den.

Jobbigt läge när det blir sådär, hoppas det kan lösa sig!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zadeira
0

Jag funderar lite över hur mycket och länge du har tränat och provat. Hur snabbt ger du upp? Hur mycket "jagar" du hästen istället för att låta honom komma till dig?

Hästar som inte vill bli fångade i hagen kan behöver otroligt lång tid, flera dagar i rad innan de ger med sig.

Gå in i hagen, se till så att du får hästens uppmärksamhet men bry dig själv inte om honom. Så fort han tittar på dig så vänder du sidan till och stannar upp. Gå mot honom i sicksack mönster, aldrig rakt mot honom. Var gång han tittar upp på dig så stannar du och eventuellt backar ett steg, med sidan mot honom. Så fort hans uppmärksamhet riktas mot dig så låtsas du vara ointresserad av honom. FOm hästen tar ett steg mot dig så stannar du. Så fort han släpper intresset för dig kan du ta ett steg frammåt till. Låt honom bli intresserad och komma självmant till dig, försök inte själv få tag i honom. Det värsta du kan göra är att visa att "ja nu kommer du snart så nära att jag kan ta tag i dig", låtsas istället som om du inte bryr dig om vad han gör där, ignorera honom.

Sen är ett bra tips också att du inte fångar honom första gången och försöker få grimman på honom. Kommer han fram till dig så ge en morot/äpplebit, gå sen därifrån. Prova igen nästa dag, gör samma sak, ge honom en godisbit när han kommer till dig men gå sedan utan atta göra mer. Sakta men säkert kan du börja klappa honom lite efter godisbiten. Det kan ta väldigt lång tid, men pressa aldrig fram något. Till sist kommer du kunna ta på grimman.

Eveline
0

Ett bra tips när du har fångat honom är att inte alltid låta honom jobba, ta in honom i stallet eller bara ta ut honom ur hagen och ge honom något gott och rykta lite. Så han inte förknippar att gå ut ur hagen med arbete. =)

Carrui
0

Hästen kanske inte vill arbete helt enkelt. Ta reda på VARFÖR hästen inte vill bli fångad i hagen. Din shettis har svaret vet du.

Zabbio
0

Se till att det är roligt/mysigt direkt efter infångandet och en stund innan du släpper ut. Bädda in det ''tråkiga'' i roligt så minns hästen mer positivt. Självklart är det bästa att göra trist jobb kul, körning tex är ju roligt om man får hästen med på noterna, kör ut i naturen och inte gör det för jobbigt. Se till att allt passar så att utrustning inte gör ont osv. Men tills att hästen ändrat nsyällning till arbetet är ett tips att ta in och ge lite mat och en stund att äta, rid/kör och avsluta med en mjuk mysstund om hästen gillar det, eller låt honom beta en stund medans du leder honom eller nåt annat som är skoj. Var glad ch mjuk så att du är rolig att jobba med.

Sedan finns det en träningsmetod som alltid fungerar om man gör det rätt. (har aldrig misslyckats för mig) Det kan ta längre eller mindre tid, men så länge hästen inte har anledning att bli rädd (exempelvis lär det inte fungera på en häst som blir misshandlad varje gång den fångats - men det hjälper på en häst som varit misshandlad förut och blivit rädd) så är det effektivt. Jag har använt metoden på allt från busiga ponnier till misshandlade hingstar och trötta ridskolehästar.

Du belönar helt enkelt rätt beteende. Belöningen består av att du tar bort psykisk press, och rätt beteende är att hästen tittar på eller går mot dig. Du tränar hästen helt naturligt att stå styill eller komma fram till dig.

Ex. Hästen står mitt i hagen och betar. Du går in och stannar vid grinden. Hästen ignorerar dig och du börjar gå mot den lugnt och stilla. Hästen tittar upp på dig - du stannar. Om hästen börjar gå iväg eller beta så börjar du gå mt den igen, om den fortsätter titta på dig kan du backa ett steg eller två.

Fortsätter hästen titta på dig kan du efter en liten stund börja gå framåt igen, samma sak ifall den går iväg eller betar. Om den däremot vänder på sig mot dig eller tar ett steg, så kan du antingen backa eller sätta dig på huk.

Sen håller det på så. Om hästen börjar gå och du  följer efter, och hästen sen stannar så stannar du med. Att du stannar belönar hästen. Backa gärna lite. Så fort hästen ignorerar dig eller går/springer bort så följ efter - långsamt och mjukt! Spring inte, bara gå. Så fort hästen ger dig uppmärksamhet eller rör sig mot dig så belöna genom att stanna och vänta en stund, eller backa.

När du väl kommer fram till hästen så bara klappa den de första gångerna, eller ge en godis (det är ingen muta eftersom du inte lockar hästen med den) och gå sen.

Om du har ont om tid så avsluta vid ett tillfälle då hästen stannat. Hästen stannar - du går hem = stark belöning för hästen. Då har du fortfarande fått nytta av tiden. Om du däremot går när hästen börjat gå iväg igen så belönar du det…

Det kan ta lång tid framförallt i början, men när hästen väl fattat lekens regler så går det snabbare och snabbare att fånga den. Var bara glad, belöna varje ansats till att hästen väntar in dig eller går mot dig. Sätt press genom att lugnt följa efter om hästen går iväg eller ignorerar dig.

Ofta på normalsvåra hästar kan det ta uppemot en timme första dagen, andra dagen är det kanske nere på 10 minuter. (om en timme eller två känns som lång tid, räkna efter hur snabbt du tjänar in det jämfört med att tex jaga hästen med rep och medhjälpare och få en mer och mer svårfångad häst…)

En svårt misshandlad unghäst jag gjort detta med kunde man följa efter i flera timmar, han vågade inte släppa in en. Efter ett par veckor började han gå iväg först en gång, när han stannade så stannade jag och backade och då kom han fram självmant nästan varje gång och lät sig  få  på grimman.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ella99bella
0

shettisen kanske tycker det är en skojjig lek!Tungan ute

Mvh/Ellen<3Glad

[mammamian]
0

Jag både förmänskligar och förhundigar mina hästar. ;) Jag använder samma metoder som används på t.ex. valpkurser och ofta "Aktiveringshandboken". Både mina förra och de nya hästarna kommer till mig direkt när de ser mig i hagen eller när jag ropar och det är jag så himla glad och stolt över.

Som Zabbio skrivit så är det jätteviktigt att avsluta varje pass positivt. Både människa och djur har liksom den inställning som det var på slutet när nästa pass påbörjas. Man kan göra en något som hästen kan och tycker är roligt och berömma jättemycket. Inte bara den sista minuten utan att verkligen anstränga sig att man även själv avslutar med ett leende och en glad känsla.
Sen tycker jag att det är viktigt att hästen/hunden inte vet i förväg vad det är "för nåt tråkigt" som jag tänker hitta på. Jag är oförutsägbar, på ett positivt sätt och där jag är händer det spännande saker! Som ledare måste jag ju också kännas trygg, men jag behöver vara påhittig och väcka hästen/hundens nyfikenhet
Jag vill inte heller ge känslan av att djuren måste vara med (vilket de kanske behöver, men det ska de helst inte veta). De får ett generöst erbjudande att få lov att vara med mig. Jag springer inte efter dem utan de får söka upp mig.

[Emma-Rhino]
0

min häst gjorde samma sak men det fungerade med havre, men sen slet han sig ifrån mig stället =P

I mitt fall var det brist på respekt som gjorde att det inte fungerade… Han gav helt enkelt tusan i vad jag ville. Han trivdes bra där han var och kände inte för att lyssna på mig.

Så lite ledarskapsövningar kanske skulle vara en bra ide? Fungerade hos mig. Och sen som alla andra sagt, positiv upplevelse. Mycket beröm osv.

Har du någon annan som kan prova? Det kan hjälpa om någon annan gör det =)

Linnea
0

Min ponny var väldigt svårfångad för några år sen. Man kunde gå fram och klappa utan problem men gick du in i hagen med grimma så höll han sig på strategiskt avstånd.. Han sprang inte men han gick iväg innan man hunnit fram och gick du fortare så gick han fortare.

Jag provade med hink men så fort jag lyfte upp grimman så stack han.

Jag gjorde så att jag tog med ett grimskaft som jag höll bakom ryggen så gick jag fram och klappade honom. Under tiden jag kiade honom i manen med ena handen la jag grimskaftet över halsen med den andra sen tog jag tagi grimsaftet så jag hade det runt hans hals och då började han backa för han kom på att han satt fast men jag bara följde med tills han stannade och då fick han morot. Sen kom min sambo med grimman och så kunde jag ta på den. Vi fick göra såhär ganska länge innan det gick att fånga honom vanligt men det blev ju ändå lättare för var gång. Jag tror att han bara blev lurad första gången för sen fattade han nog men så länge man kliade honom i manen (han har exem så det kliar en del) så kunde man fånga honom hyffsat lätt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Em--ma
0

Att hämta en häst i hagen kan ibland vara en stor utmaning. Här följer några tips på hur man kan gå till väga. 

Vissa hästar kan ibland vara svåra att hämta i hagen. Det är lämpligt att ta upp detta problem direkt efter avsnittet om arbete i rundkorall eftersom metoden jag vill använda för att "fånga" hästen är den samma.

Inledning

Medoten som jag beskriver nedan är en träningsmetod! Alltså ingen magisk metod för att snabbt fånga in hästen när du har bråttom. Tyvärr finns inga genvägar. Man måste arbeta. Om du har bråttom kan du säkert lura hästen med godis och rep, men det är en kortsiktig och ibland farlig metod. Tyvärr leder den dessutom ofta till att hästen är ännu mer svårfångad nästa gång.

Hur är rutinerna?

Vi har ett problem. Hästen går inte att ta i hagen. Anledningen är bristande intresse från hästen sida att bli hämtad till förmodat arbete. Det första jag kan titta på är mina rutiner. Om hästen har uppenbar anledning att inte vilja bli tagen kan det vara på sin plats att ändra på detta först. Jag har varit med om en häst som inte ville bli tagen i hagen ifall jag inte gett honom daglig träning. Hade andra hästar arbetats istället för honom tycktes han bli svartsjuk eller sur och visade sitt missnöje på ett tydligt sätt. De dagar han var nöjd kom han alltid fram och hälsade. Har man tråkiga rutiner med samma typ av träning på samma ridbana gång efter gång är det inte så långsökt att tänka att hästen visar ett missnöje med att gå undan.

En del hästar upplever jag ser prestige i att inte bli tagna eller bara har en fix idé. Hur som helst så måste vi kunna hämta hästen i hagen oavsett vad anledningen från början är, även om det är vårt jobb att förbättra hästens trevnad. Jag använder en metod som sällan misslyckas. De gånger jag inte lyckats har det berott på mänsklig faktor, ofta brist på tålamod på grund av hunger, tidsbrist eller andra typiska planeringsmissar.

Metoder man bör undvika

Jag vill börja med att varna för metoder som jag av egen erfarenhet upplevt som direkt farliga. Att försöka stänga in hästen i ett hörn med hjälp av rep eller staket är direkt farligt. Om hästen inte ännu är mogen för att bli tagen är denna situation väldigt pressande för honom och han kan i ett desperat försök att fly skada både sig själv och människor. Den som håller repet som stänger in hästen i ett trångt rum riskerar bränna händerna eller bli av med fingrar. Är någon nära hästen kan han sparka eller springa ner denne. Man kan inte klandra hästen för beteendet. Han följer sina instinkter. Precis som med allt annat som rör flyktdjur måste hästen vara redo för sin uppgift för att inte bli rädd och det är hästen som avgör när han är det.

Samma principer som för rundkorallsträningen

Min strategi bygger som sagt på samma idéer som det lösa arbetet. Hästen är lös i hagen precis som i korallen. Den ideala hagen för detta ändamål är den som ser ut som en rundkorall. En häst man vet är besvärlig kan man med fördel träna i rundkorall för att göra träningen i hagen betydligt lättare. Ju större hage och desto mer kuperad terräng, desto längre tid kommer det att ta och desto bättre tålamod måste du utrusta dig med.

Försök inte luras!

Jag vill aldrig dölja min intention att hämta hästen och jag vill aldrig muta honom. Att muta honom i denna situation är att lura honom. Jag vill alltså aldrig dölja grimma och grimskaft när jag går i hagen. Jag vill heller inte ha mat med mig, annat än för mig själv möjligtvis. Hästen har som regel hela hagen full med mat och det är ofta en av orsakerna till problemet.

Hitta hästen och bli sedd

Jag går in i hagen utan att dölja min närvaro och försöker lokalisera hästen. Är han inom synhåll avvaktar jag något, annars går jag tills jag ser honom. Som regel ser han alltid mig först så jag ser ingen anledning till att försöka smyga. Att smyga skulle snarare fylla hästen med misstänksamhet.

Leta efter en reaktion

När jag ser hästen ser jag efter noga ifall han reagerar på mig, ifall han höjer huvudet från gräset för att se på mig, ifall han vänder och går undan eller ifall han ignorerar mig. Jag går mot hästen ända tills jag ser en reaktion. Om han vänder och går undan har jag begått ett misstag. Då har jag olovligen beträtt hans område och straffet är att det tar längre tid.

Jag vill gå ända tills han börjar reagera men inte mer, så att jag stannar precis på gränsen till hans område. Det är nu dags att memorera detta avstånd för att ha att jämföra med. Avståndet beror helt och hållet på hästens attityd, det kan vara allt från kanske två meter till flera kilometer på en vild häst.

Ljudlig signal

Jag vill ha en signal som jag använder till att kalla med. Förslagsvis en vissling på längre avstånd och ett kyssljud på nära. Om hästen äter gräs och försöker ignorera mig nu vill jag påkalla uppmärksam het med detta ljud.

Anrop och respons

Hästen reagerar vanligtvis på två sätt, antingen går han bort ifrån mig eller så tittar han på mig. Jag vill att han ska titta på mig så i samma stund han gör det tystnar jag och backar ett steg. Går han sin väg följer jag efter, alltid rakaste vägen mot honom, tills han stannar. Han kommer att stanna förr eller senare för att fortsätta äta.

För din egen skull, ta det lugnt!

Tänk på att hästen alltid är snabbare och det är enklare att följa efter en häst som skrittar än en som travar. Känner hästen sig trängd av att jag är för nära tar han trav. Känner jag att hästen ska till att trava ökar jag avståndet, jag kan knappast följa efter en travande häst till fots. När han stannar, stannar jag. Han kommer att stanna när han lämnat mig på ett tryggt avstånd.

Gå inte rakt på när hästen står still

Gå aldrig rakt på hästen när han står still, han kommer att känna sig trängd. Jag vill kalla på honom tills har tittar på mig och jag kommer inte ge honom någon matro. Varje gång han ska till och äta stör jag honom med min kallelse och när han tittar mot mig tystnar jag och backar.

Precis som i rundkorallen vill jag röra mig på samma avstånd i en cirkelrörelse så jag kommer vid sidan av honom, hela tiden kallande. Om han går upprepar jag proceduren utan hest eller ilska. Han kommer snart att tröttna på denna "lek" och titta mot mig oftare än han går.

Principen är trots allt ganska enkel, att gå löser inga problem, att titta gör det. Precis som tidigare beskrivet kommer han när jag rör mig runt honom sakta tillslut tvingas vända på sig för att kunna följa mig med blicken. Han har nu tagit ett avgörande steg. Han har vänt sig mot mig istället för bort.

Antingen arbetar jag nu spelet färdigt tills han självmant kommer fram eller så tar jag en liten risk med tiden som insats. Risken består i att närma mig honom försiktigt. När jag har fått denna kontakt finns det förutsättningar för att lyckas.

Går han iväg förlorade jag tid, går han inte iväg har jag vunnit tid. Jag minskar avståndet tills han ser bekymrad ut och överväger att gå. Då stannar jag. När jag är så nära att jag kan ta på honom stryker jag försiktigt honom. Jag vill inte spoliera hela förtroendet med att försöka fånga honom nu.

Sätta på grimman

Kan jag komma fram till huvudet stryker jag honom utmed halsen med rytmisk rörelse både med handen och grimman. Jag vill gärna nu lägga grimskaftet runt halsen innan jag försöker sätta på grimman. Går han kan trycket från grimskaftet få honom att ändra sig, går han iväg ändå släpper jag snabbt så repet glider av utan att göra någon affär. Är han inte mogen att tas kommer han ofta uppfatta ett fast hållande som kränkande och drar han sig loss förlorar jag både ansikte och tid.

När grimman ska på vill jag kyssa på honom så han vänder sig mot mig och helst själv stoppar i nosen i grimman. Är det hans val är det inga problem. Försöker jag ta på honom grimman när han vänder sig bort finns risken att han går iväg och jag kan inte göra något åt det.

Berättelser från verkligheten

Jag har varit med om en häst som såg det som princip sak att inte låta sig fångas. Nyckeln var att låta honom låta sig fångas. Det är en väldig skillnad. Han ville helt enkelt ha sitt ansikte i behåll. De som försökte fånga honom kom hem en timma senare svettiga och arga men utan häst. Följde man efter på hans avstånd och stannade när han stannade vände, han efter någon minut och gick med raska steg fram och sade "varsågod och ta mig".

En annan häst var vi två att arbeta med. Jag spelade elak buse och Anna, hästägaren, spelade spelet just beskrivet. Denna häst var svår att ta om det inte passade, och det var ganska ofta det inte passade.

Vad vi gjorde var att Anna ställde sig några meter innanför grinden och kallade. Jag ställde mig i andra, änden av hagen. Det var en ganska liten hage, 40 - 50 meter i sida. Lady, som hästen hette tittade nyfiket på Anna när hon kallade men vände snabbt bort och gick ner mot bortre ändan av hagen. Det var just en av hennes dagar.

Där nere var jag beväpnad med en pinne och massa kottar som låg på marken. Jag jagade snabbt bort henne från denna ände. Här fick hon inte vara. På så sätt kom jag att fungera som ett levande staket i en rundkorall. Så fort Lady lämnade "mitt område" förvandlade jag mig själv till träd för att inte störa Annas spel. Lady sprang iväg till Anna men ändrade sig och fortsatte mot andra hörnet. Några raska kliv från mig såg till att hennes vistelse där inte blev långvarig. Det var tydligt att Lady tyckte det var roligt. Hon sprang gärna några vändor extra bara för nöjes skull. Men så stannade hon upp ett 20-tal meter från Anna och tittade. Anna tystande och backade ett steg. Rörde sig i en cirkel och kallade. Lady skuttade iväg igen.

Efter 40 minuter var hästen inte längre road av leken. Hon var besvärad och det syntes att hon försökte tänka ut något smart. Nu var jag i princip överflödig där jag stod för Lady var aldrig längre bort än ett 20-tal meter från Anna. Efter ytterligare 15 minuter följde hon efter Anna när hon gick runt i en cirkel. Anna kunde utan problem trä på grimman och leda in hästen för att få välförtjänt mat. Dagens träning var det ju inte tal om, den hade hon redan fått.

Nästa dag upprepades exakt samma procedur med den skillnaden att det tog 20 minuter för att uppnå samma resultat. Tredje dagen tog det 5 minuter. Efter några dagar ytterligare kom Lady spring ande från bortre ändan i galopp för att möta Anna med grimman. Det är roligt när man känner ett resultat efter mycket arbete. Nära en timme för att hämta en häst kan driva vem som helst till vansinne men med en uttänkt plan kan man bibehålla tålamodet som se de små förbättringarna hela tiden.

källa

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !