Försäkringsbolag
Jag tittar runt efter olika försäkringar och solklart billigast hittills är "Dina försäkriningar". Är det någon som har erfarenhet av dem, på gott eller ont?
Finns det inget bolag, numera, som har enbart en fast avgift (självrisk) vid skada. Är så himla trött på bola som helatiden ska ha först en självrisk som grund och därefter 20 % ytterligare.
IF hade enbart en fast självrisk (gick att välja hur stor) men nu har även de gått över till fast + 20%.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 det är bara +20% på deras största försäkring
Stör mig också på att if ändrade det. Finns det någon med fast självrisk så byter jag…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 Jag vet men det är ju när det blir riktigt dyrt som jag behöve
r försäkringen. Den lägre försäkringen täcker ju i princip bara mindre skador.
Dina försäkringar är en sammanslutning av lokala försäkringsbolag (rätta mig om jag har fel).
I familjen har vi i alla tider haft hus/bilar mm försäkrade i Ölands försäkringsbolag som numera ingår i Dina.
Min nuvarande hemförsäkring tillhör också i Dina, men i Dackebygdens försäkringsbolag.
Vi har dock aldrig haft några djur i Dina. När vi var mindre och föräldrarna stog på våra ponnys så var dom försäkrade i Agria. Min egen häst har jag nu i Sveland, och likaså katten.
Överlag brukar jag säga att man inte ska byta försäkringsbolag på en häst, då det nya försäkringsbolaget kan påstå att skadan uppkom innan hästen försäkrades hos dem (vanligast vid hältor/förslitningsskador).
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#5: Gäller det även vid ägarbyte? Dina försäkringar har 20 dagars karens, det borde väl betyda att de inte kan invända mot problem som visar sig efter 20 dagar?
Fast om de tar över en befintlig försäkring från ett annat bolag så ska det ju täcka. Då finns ju dokumentation om hästen varit sjuk osv innan..
#7: Det finns en tidigare försäkring, men den är på lägre veterinärvårdsbelopp och ingen livförsäkring. Karensen gäller för den del som är högre än den gamla försäkringen. Bolaget vill också ha in veterinärintyg från besiktningen.
Har tyvärr inte använt mig av "Dina försäkringar", men använder däremot Sveland som jag tycker är billigt och bra till mina hästar som jag har försökrade för 100 000 och 0% rörlig självrisk =) Billigare än Agria och If i.af, men har inte jämfört så mycket utöver det, skiljer väll dessutom mellan raser en hel del.
Hakuna matata!
#9 Låter toppenbra! Ingen rörlig självrisk alls? Ska genast gå in och kolla där.
Har kollat vidare, nu blev det krångligt …
Bolag 1 tar 7700 för A1 50000 och veterinärvård 60000, självrisk 1900 + 20 %.
Bolag 2 tar 8900 för A1 50000 SEK och veterinärvård 60000, självrisk 1900 + 20 % men 11300 för A1 50000 och veterinärvård 100000, självrisk 1900 + 0 %.
Det sista är ju mycket dyrare, men OM olyckan skulle vara framme är det ju en Rolls Royce till försäkring att luta sig på! Usch, dessa val …
#11 Jag hade fast + 20% i självrisk då mitt halvblod gjorde sig så illa att hon hamnade på Strömsholm i två veckor. Det blev skitdyrt, över 50 000 kr (trots försäkringen), då de dessutom var tvugna att avliva henne på plats. Med en fast självrisk hade det aldrig kommit upp i dessa summor. Var tvungen att ta banklån för att kunna betala räkningen. Att årspremien istället blir högra tar jag hellre för då sprider jag ju ut kostnaderna över året. Lättare att snåla lite hela året på annat än att få en jätteräkning på en gång.
hmmm enligt mina försäkringspappaer har jag fortfarande fast självrisk på min pålle på if! det kanske bara gäller tills denna period går ut då? Någon som vet?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
IF hade inte fast självrisk när jag frågade och de var dubbelt så dyra som det billigaste alternativet, trots att jag har alla mina andra försäkringar hos dem. Men de kanske inte ändra på redan tecknade försäkringar, bara låta bli att teckna nya med fast självrisk?
#13,#14 Tyvärr ändrar de på redan tecknade försäkringar. Men har man inte mer än upp till 50 000 kr veterinärförsäkring kan man fortfarande ha fast självrisk.
Tyvärr har detta tvångsbyte av självrisk krånglat till det betydligt för oss. Jag ville byta bolag till Sveland men eftersom detta tvångsbyte medfört att jag inte längre har fast självrisk måste jag veterinärbesiktiga varend häst jag har för att Sveland ska ta över försäkringarna på mina hästar. Då vi har 7 stycket kommer det att bli rätt dyrt bara för att byta och jag kan ju säga att jag är rätt irriterad på dessa försäkringsbolag just nu.
Funderar starkt på att inte ha mina hästar försäkrade alls. Dels för att de inte betingar någon större summa om de dör, dels för att vår granne/veterinär hjälper oss med de mindre skadorna, dels för att med så många hästar (många försäkringar och mycket pengar som aldrig kommer att utnyttjas), dels för att med dessa krångliga och dyra regler kommer jag att betala deras skador flera gånger om i försäkringspremie. Jag vet inte men nog känns det motigt just nu.
#15 Har också sådana tabkar.. att lägga undan egen premie. Fast då gäller det att hästen är frisk lite til så att man hinner bygga upp en buffert. :3
Men de kan inte ändra den fasta självrisken förre perioden går ut ju! Då bryter de mot avtalet, eller? Och jag har inte fått någon info Om detta alls!
# 17 Förra året aviserade de om höjs fast avgift och att man kunde gå med på en 20 % rörlig del till lägre pris. I år fick vi reda på att den fasta avgiften inte längre finns kvar på den högre försäkringdelen. Vår försäkring gick ut 1maj. Så de kommer säkert att informera dig om detta då din årspremie går ut. En tidsfråga bara.
Jag har Dina försäkringar till min häst. Inte behövt utnyttja det ännu som tur är, men villkoren är ju bra iaf då det är fast självrisk. Visst är det en högre självriskgräns än hos andra bolag, men en fast självrisk är skönt.
Bara hört positivt om Dina, eftersom det är ett relativt litet bolag så behöver de ju ha bra villkor.
Har hel veterinärvård men ingen livförsäkring.
Betalar inte många kronor i månaden, men jag har iofs en bra hästras i det avseendet också.
Han hade agria innan, tror det var den där veterinärvårdsförsäkringen som är inriktad mot travhästar. Men agria har jag bara hört dåligt om, så ville inte ha dom.
#19 Hmmm
Då jag gick in och läste på Mina försäkringar så stod det inget om någon fast självrisk. Bara självrisk +20%.
Så här står det i försäkringsvillkoren:
"Självrisken är uppdelad i en grundsjälvrisk och en rörlig självrisk. Grundsjälvrisken är 1 800 kr och den rörliga självrisken är 20 procent av de kostnader som överstiger grundsjälvrisken."
Jag kan inte få det till annat än at det inte är enbart en fast självrisk.
#20: Knepigt, men när jag får tillfälle ska jag kika i villkoret ni papprena jag har hemma. Inte hemma nu, men ska kika sedan.
Ja min försäkringsperiod går ut i november så e ju ett tag till!