Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7637 ggr
Zabbio
0

Färgat sadel.. xD

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en sadel som passar min häst.. och så är den brun! :O

Men inget lite  narvsvärta inte kan fixa :P

Får se hur länge det håller, men det verkar inte färga av sig iaf (vilket det bruna gör! Skrikandes) Jajja, får se :P Billig och begagnad men den ligger bra på honom och är skön att rida i, så. ^__^  (fårskinnet är ingen tjock pad utan bara ett tunt lammskinn. Det shabraket är stelt och slitet på undersidan så jag vill inte ha den mot hästen. Sadeln ligger på plats och ger jämna svettmärken både med och utan så det skadar ju inte iaf.)

Lämnade den brun på sitsen och undersidan, men nu funkar den med tränset iaf xD Dagens i-landsproblem..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nymålad:

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

haha :D

ja det viktigaste är ju att den sitter bra på hästen så ;)

Zabbio
0

Det gör den! Första sadeln som inte glider fram! :D Iofs var de andra bomlösa och hade inte mycket att säga till om  på en häst där även för breda sadlar (och inte bara smala) glider framåt :P Men det känns bra :)

Klasselover
0

Utvärdera gärna om färgen färgar av sig senare, vill färga min gamla sadel som är typ grönbeige på vulstren ;) Slitet och dant.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zabbio
0

Har mest svarta ridbyxor men ska se om jag märker nåt ;)

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vart kan man färga en sadle ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CelsiusT
0

#6 Hos en sadelmakare. Eller så gör man som Zabbio och köper narvsvärta själv och färgar själv.

#1 Det blev ju bra =) Det är inte alltid det lättaste att få färgen dit den ska. Narsvärta färgar ju och går ju inte att få bort, och det brukar ju typiskt nog hamna lite överallt.

#4 Min pappa (som är sadelmakare) har färgat några sittser på sadlar som blivit missfärgade (tex ljusbrun som blir fläckig så har han färgat sittsen svart). Och det har inte färgat av sig, han har haft kontakt med kunderna efteråt och det har inte varit några problem.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

#7 Vet du hur/om han efterbehandlat? :) Läste i lite trådar på nätet hur man skulle göra; avfetta rejält med tvål och vatten, måla, torka och fetta in.. någon sa att man skulle klarlacka men inte med vad.. vanligt klarlack känns ju som att det skulle skada/stänga in lädret rätt rejält..?

Tack :P hehe, jo, och nu har jag sett att jag missat några punkter och att det klibbade ihop vid stigläderfästet på ett ställe.. men det är ju i princip osynligt om man inte letar efter det, så det får vara tills jag känner för att bättra på igen :3

CelsiusT
0

#8 Bra fråga. Men jag håller emd om att klarlack låter tokigt. Bra infettning borde väl räcka tycker jag. Pappa kör ju med sitt egna fett som han gör. Om han har något mer på när han färgat in vet jag inte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Har provridit nu. Efter två timmar finns ingen avskavd färg från stiglädret iaf :D

Jag har mörk-grå ridbyxor  så det är omöjligt att vara säker, men den verkar inte färga av sig :)

Zabbio
0

Den färgar inte av sig :) Red med ljusa ridbyxor idag, 1,5 mil.