Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6820 ggr
[Emma-Rhino]
0

Fästingmedel

Hej.

Hur gör ni här inne för att hålla borta alla jädrans fästingar? En häst i stallet blev jättesjuk för några år sedan. Så i syne och höll på att kola, allt pga en liten fästing.

Så, tips och erfarenheter kring olika medel?

Själv använder jag Rensons och Switch.

viktoria91
0

Jag använder också Switch och på ca 5 år har ponnyn haft 2 eller 3 fästingar. =P

Zahara
0

vitlök! haft det alla år utom ett och då blev hon så klart sjuk av en fästing! Presa massa vitlök i vatten och låt det dra ett par dagar, spreya sen som flugsprey, liktar apa men fungerar :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tusen
0

Vitlök skall inte ges till hästar, så det avstår jag ifrån. dessutom tror jag inget vidare på det heller. Om man inte smörjer hästen med vitlök på utsidan förstås.

Switch är det enda som hjälper men fick tips om ett medel som är billigare och används på kor. Ska pröva det efter att jag pratat med vår veterinär.

Klasselover
0

#3 - Det är ju precis det som #2 skrev att hon gjorde..

Jag använder Switch.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tusen
0

#4 Läste inte så noga..Skäms

examynia
0

#3 varför ska man inte ge vitlök? vad händer då?

Tusen
0

#6 Vitlök är blodförtunnande och hästar klarar inte av detta som vi människor. det är dessutom ingen naturlig föda för hästar.

examynia
0

#7 ahaaa okej nä att de inte är naturlig föda förstod jag:P undrade bara varför de inte va bra.. ger inte min häst vitlök men vet dom som gör.. inte bra då ju:/

[Emma-Rhino]
0

ja vitlök finns ju att köpa som fodertillskott i alla hästbutiker…=/

Tusen
0

#9 Jag vet!Förvånad Korkat, va??!!

[slo]
0

#3 Flusa? Har jag använt i flera år, även när jag jobbade hade vi det på typ 30 hästar utan problem :) Testa på en liten fläck ett par veckor bara!

Tusen
0

#11 Ja, så hette det nog.

Lorita
0

#11 och 12 Flusa ska inte användas på häst eller på oss.

Vi/hästar (troligen fler djur) har inte samma koppling mellan hjärnan och övriga kroppen som får och kor det betyder att hjärnan tar skadaa av Flusa.

Använd Switch det är avsätt till häst.

OBS!!

Använd absolut inte Flusa på häst

OBS!

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

polgara
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 Vill ha en källa till ditt påståede. Jag har använt Flusa på mina 9 hästar i flera år, ingen av dessa har någon som helst hjärnskada, dessutom har jag använt det på många unghästar.

Lorita
0

#14 jag ska se om jag hittar något på nätet, men ett bevis är att det är så effektivt att det inte var farligt för häst så skulle det säljas till häst.

Jag har nämligen redan tänkt tanken men har hört mig för bland många kunniga som bestämt avrått från att använda Flusa på häst. Det är till kor och får inte häst.

Lorita
0

#14 jag vänder på frågan i stället, vad har du för källa att det inte skadar hästen mer än dina egna djurförsök?

Kan du bevisa med en tovärdig källa att det inte skadar hästen i längden, då tycker jag dom som funderar på Flusa kan använda det annars finns Switch till häst som redan är testa på just häst.

viktoria91
0

Jag använder då hellre ett testat preperat till min ponny som är gjort för henne än chansar på något man kanske inte vet riktitgt om.

[Emma-Rhino]
0

Jag lägger så jäkla mycket pengar på min häst varje månad/år så jag skulle känna mig väldigt illa till mods om det hände något för att jag inte köpte fästingmedel för hästar. Bara för att tjäna lite slantar…

=( Kan ju vara dumt att testa något om man inte vet menar jag.

Då struntar jag hellre i ett par nya ridbyxor eller snygg tröja eller cyklar 1,5 milen till stallet och lämnar bilen en helg =D

Lorita
0

Flusa är inget att leka med direkt

(#18 inte billigt heller pris Flusa pris switch det skiljer ungefär 100 kr litern men på 1564/1668 kr/litern är det inte så mycket)

och även switch är en ett kraftigt medel men för häst

viktoria91
0

#18 Eller struntar i den dära goda chokladkakan. ;)

[Emma-Rhino]
0

#20 det kan vara svårare ;)

[slo]
0

#13 Nåväl, det funkar för mig och dom jag vet som testat det. Dessutom 60 dagar slaktkarens på swich mot 0 för mjölk och 7 dagar för slakt på flusa.

Lorita
0

#22 det är din häst men vad jag hört så är inte hästar och får/kor samma djur och flusa är inte godkänt för häst och förklaringen jag fick var att preparatet kan gå in i hjärnan på en häst medan får/kor har stopp för det.

[slo]
0

#23 Mycket riktigt. Men hur ett medel som enbart sitter i hårremsfettet skulle kunna påverka hjärnan är för mig hyggligt obegripligt…

Lorita
0

#24 det är ett bekämningsmedel och huden andas, det är din häst.

Jag skulle aldrig anvädna ett medel på min häst som inte är klassat för häst.

Lika kommer jag använda Flusa på mina får, just för att det är Flusa som är godkänt till fåren.