Underlag i ridhus/paddoc
vad kan man ha för underlag i ridhus/paddock? Kan ni typ skriva lite fakta om de underlag som ni känner till, negavit och positivt :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I stallet där jag har häst så finns det gummispån i paddocken, det är jättebra, det fryser inte och det dammar ytterst lite, Det är även mjukt och följsamt för hästen. Man ska dock tänka på att inte enbart rida i det för det är rätt mjukt, man behöver gå med hästen på hårt plan också. Sedan en negativ sak till är att det är inte så bra ur en miljösynpunkt.
Vi har stenmjöl i våran paddock, blandat med ganska så fin sand.
Det fryser för visso på vintern, men det är för att det är utomhus och blir blött innan det fryser på vintern. På sommaren kan det damma om det är extremt torrt, men brukar sällan vara problem. Tillfällig åtgärd är att harva lite dupare än vanligt, och annars att vattna såklart.
Underlaget är i.af alldeles precis lagom mjukt, men ger ändå stöd. Man får fina hovavtryck i det :) Brukar inte behöva harvas mer än när det blivit lite ojämt pga vattenansamlingar (har inte så bra dränering) eller om man ridit väldigt mycket och längre. Någon gång i månaden på sin höjd.
Tycker det är bättre än den traditionella torvaktiga baldningen som många ridhus har, som är alldeles för tung-gått!
Hakuna matata!