Insida/utsida i galopparbete
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min pålle och jag har jobbat mycket med balans och rakriktning under de 2 år vi varit tillsammans, och vi har kommit väldigt långt från "höger flänggalopp och vänster slängtrav", som var allt hon orkade med när vi träffades.
Nu har vi börjat nosa på förvänd galopp och vi har fått till några rena galoppombyten i hoppningen - alltså att hon bytt till rätt galopp på volt efter ett hinder utan att behöva travsteg emellan (ibland blir det förstås korsgalopp, men allt oftare rena byten). "Riktiga" galoppombyten har vi ännu inte försökt oss på.
När vi gjort små sträckor i förvänd galopp och när vi jobbat på volt i rätt galopp men ställt utåt och tryckt in bakdelen innanför, så har det hänt några gånger att hon plötsligt "byter sida". Alltså att hon plötsligt blir eftergiven i utsidan i stället för i insidan. De första gångerna tappade vi förstås galoppen totalt (det känns helskumt!), men sedan har vi börjat kunna hålla galoppen och göra ett kontrollerat avbrott. Vad jag inte lyckats med är att få henne att byta tillbaka till att vara eftergiven i den "riktiga" insidan igen, men det kommer säkert med tiden.
Nu till frågorna: Är det detta man är ute efter när man vill göra galoppombyte? Alltså att hästen först ska bli eftergiven i den nya insidan innan man ger hjälperna för byte? I en korrekt förvänd galopp ska väl hästen vara eftergiven i den sida som är insida i galoppen, inte den som är insida på det spår man rider?
*Vill följa!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste bara skryta lite … Igår gjorde vi en övning med två hinder med 24 meter mellan och skulle variera så vi tog dem med 5, 6 eller 7 galoppsprång emellan. 5 språng är vad hon gör naturligt om jag inte sätter tillbaka henne, men en gång fick vi in 7. Dessutom utan att hon blev spänd, körde upp huvudet och studsade fram! Jag trodde inte hon kunde korta sin stora galopp så mycket
!
För 1,5 år sedan gjorde vi något liknande - då tog hon det på 4 språng och satsade på 3 och blev helt hysterisk när jag försökte ta i henne …