Lyft på benen!
Hejsan, jag har en 21 årig ponny som snubblar stup i kvarten.
Hon lyfter inte på benen utan hon släpar benen efter sig.
Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag kan göra för att få henne att använda sina ben. Tacksam för svar 
Rid huller om buller i skogen! Inte på stigarna utan ut mellan träden så hon måste lyfta på benen.
Tack för svaret, det ska jag minsann ta och göra!

Kolla först och frmsät upp så det inte är pga smärta eller utrustningen!
jag har åxå en häst som inte lyfter på benen ordentligt.. men han är bara 10:P men hur lustigt de än låter så köpte jag gummiboots till frambenen å de funkar faktiskt ganska bra..jag märker stor skillnad på när jag rider med bootsen å utan boots.. han lyfter betydligt mer på fötterna när jag använder dom.. :-D
försöker bara att hitta boots jag kan ha bak så han kanske lyfter mer där åxå.. för de är väl en annan typ till bak va? nån som vet?
#3 Det har vi gjort :)
#4 Jag har testat det med men min pålle snubblar ännu mer då haha :p Men tack för tipset :)
#5 ahaaa ajdå:P nä då är de kanske som sagt att gå lite över stock å sten:P
Samma typ av boots fram och bak..
Som sagt, ut i skogen har någon redan sagt, cavaletti kanske kan hjälpa.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Nu en liten fråga till, om man rider i skog och mark så hon måste lyfta på fötterna, kommer hon då fortsätta lyfta fötterna även när vi inte rider i skogen?

#8 Troligtvis inte, men det hjälper balans och styrka :P
När snubblar hästen? I skritt eller när hon går och halvsover?
Min snubblar när han gårt och såsar, i de fallen är det bara att pigga upp honom lite. Flytta sidled, samla ihop (inte genom at hålla in, då låser man bara huvudet och då får de sämre balans och snubblar mer) osv.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#9 Hon snubblar mest i skritt men det händer även i trav, men när vi skrittar eller travar så går hon och sover samtidigt hehe :$
Tyvärr är min häst inte speciellt skolad, hon har bara lätt sig skritt, trav och galopp samt svänga, hon har inte "lärt" sig göra sidledsrörelser eller andra grejer x) Och jag saknar kunskap för att lära henne..
#10 Hon behöver inte lära sig, det är bara du som behöver lära dig ;)
Så här; sitt på hästen. Ge en signal, tex lägg mot vänster ben. Se vad som händer. Om hon börjar röra sig fortare så håll kvar benet och håll lite i tygeln, bara tills hon saktar av. Helt enkelt se vad hon ger för svar på dina signaler. Ibland när de inte förstår så vill de rusa bort från det, det är nog det enda man ska undvika.
Låtsas att du inte sitter till häst, och gå själv i sidledes. Helt enkelt sitt som om du satt på en radiostyrd boll som gjorde precis som du tänker, och förvänta dig att hästen gör som du tänkt. <De känner det väldigt tydligt. Om hon går och sover och inte är uppmärksam på dig så be om hennes uppmärksamhet (röst, ben, tygel eller vad som nu funkar för er.)
Var noga med att berömma om det går bra, och går det inte bra så analysera dig själv; viker du dig i midjan och ger en signal via tyngdpunkten kanske? Tex om du lutar mot höger kommer ditt sittben trycka hästen mot vänster.. det är då upp till hästen att bestämma sig vart den vill gå ;) Men våga experimentera och hita på egna övningar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 är de samma boots fram å bak?:O jag har blivit tillsagd att de är olika.. men då kan jag ju testa med boots på alla fyra då jag har 2 par..
#11, tack för ditt svar, Jag ska försöka så gott det går :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om hon inte gjort det förut så se till att kolla hennes rygg. Hon är ju inte alldeles ung, det kan vara artros eller liknande.
#14 hon har alltid hållt på och snubbla, men nu börjar jag bli lite trött på det och vi har haft ute veterinär, equiterapeft (Stav), en homeopat har också tittat till henne och ingen har hittat några fel.

Snubblar hon mer i slutet av skoperioden, eller är det ingen skillnad?
//Cecilia
#16 hon går barfota :)

travaren jag hade förut snubblade över både småsten och sina egna fötter, han var ju van att bara gå på den platta travbanan. Lite bommar och ridning över stock och sten gjorde susen.
Skynda långsamt så går det fortare.
#18 Okej, jag ska minsann träna i skogen mycket mer.
Förövrigt var jag ute i skogen igår och följde inte stigarna, på hemvägen snubblade hon inte alls, men då hade hon vaknat till och gick inte och slumrade =)