Överviktig ettårig fjordhäst
Jag har en ettåring som blivit lite tjock/överviktig. Nu är det ju dax för bete och inte vill man neka en ettåring bete väl? Detta är min första unga häst och min första lättfödda häst så jag är lite rådvill här …
Ska jag låta honom få detta betet och hålla stenkoll på hullet och om han går upp ta in om natten? och sedan '"banta" i höst? (naturligtvis menar jag inte att man ska banta en så ung häst utan hålla givan på minumum) och hoppas att han "växer ifrån" hullet? Hur farligt är det egentligen att en så ung har lite extra hull?
Jag har jättesvårt att avgöra hullet. Han har ingen proteinbrist, han är fint musklad över överlinjen, men han är ganska bukig. Man kan känna revbenen, men det är lite emellan så att säga. Har frågat en tjej i stallet om hans hull men hon säger att han inte alls är tjock, men å andra sidan är hennes häst verkligen överjävligt fet. Alla jag frågar säger att jag är löjlig och att en häst som växer ska ha mycket mat, och ja, det ska de ju, men ingen häst ska väl vara tjock? Grundlägger man inte en fetma om man låter hästen bli tjock redan när de är små?
Ska ha ut veterinären den här månaden, hon har tjockisnoja, så jag ska fråga henne vad hon tycker. Men jag vill gärna ha åsikter av er som är vana vid rasen och kanske tom rasen i den här åldern. Jag har sett bilder på fjordingar i ettårsåldern och jag tycker min ser tjockare ut än allihop.
Nåväl, här är en bild från idag. Han går ute sedan tre veckor tillbaka och vi har precis flyttat till en ren gräshage och stödfodrar inte längre. Vad tycker ni? Tjockis?
Han kommer i sommar gå i blandad flock med endast en jämnårig, ett sto så det blir ju inte jättemycket lek och stoj. Nu går han med en 21-årig nordis så nu är det ingen lek alls i hagen. Har funderingar på att flytta honom till ett rent unghästbete, men jag tror att de har ganka mycket kraftigare bete än vad vi har. Kan det löna sig ändå tro?
Nu blev det visst långt, men hoppas ni orkade läsa ändå 

Kan du känna revbenen så är han inte för tjock.
Fjordhästar har en kort rygg, och min erfarenhet är att sammanliknat med andra ädlare hästraser kan dom se runda ut i förhållanden även när dom är i perfekt hull. Jag tycker inte du har något att oroa dig för, din fjord ser inte för mitt öga tjock ut. Så länge du känner revbenen är han inte för tjock, just som Lorita säger.
Kom även i håg att många hästar får mer gas i systemet av att äta gräs, och dom därmed får större mage, medans 2-3 dagar på hö får magen att krympa rejält. Så som sagt, jag skulle inte bedömma din fjordhäst som tjock. Sen, som du säger, han är 1 år, han kommer växa. Mycket med nu under kommande året. Han lär nog inte behöva stödfoder i form av någon kraft med det första, det är som du säger en lättfödd ras, men det är aldrig fel att hålla koll på hullet. Skulle han nå den punkt att du inte känner revbenen alls längre är det läge att exempelvis ta inn om natten och låta honom gå på gräs på dagarna exempelvis, men jag tror nog inte du lär behöva direkt banta honom, bara förhindra fri tillgång litegrann.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
av den erfarenhet jag har av fjordisar, hade en i stallet innan, ser han inte tjock ut.
Är ju inte så mkt du kan göra under sommarbetet ändå =) Tycker du ska hålla ögonen öppna och ta tag i det i höst isf. För att inte ha honom på bete e ju onödigt.
Vet inte vilket bete du ska ta, han leker ju mer med andra unghästar och bränner mer så det tycker jag verkar bäst. =)
jag glömde frågan om unghästbete. Det tycket jag vore det bästa alternativet, på unghästbetet får han leka och lära sig snacka häst, så jag skulle definitivt flytta en såpass ung häst till ett unghästbete. Då kommer det till att bli mycket lek och spring, och han kommer ha muskler och hålla hullet bättre.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tycker också som #4 om att unghästbete låter som om det skulle vara bra för honom. Inte bara viktmässigt, utan att det är bra för en unghäst att få leka av sig.
Jag har en 3-årig shettis som vi tyckte blev lite väl rund nu i slutet av vintern. Hon är ännu inte körd eller riden, men vi går promenader med henne och det dröjde inte länge innan det syndes resultat. Både på hullet och på musklerna.
TYcker inte han ser för tjock ut. Det är ändå en unghäst och de kan gått få vara lite mulliga.