Övningar med stel häst
Har ni några tips på övningar man kan göra med en stel häst? Serpentiner, volter och allt sånt där "vanligt" gör vi redan, men behöver lite nya övningar så det inte blir tråkigt :) Gärna några från marken också.
cavaletti från hand nyttigt för både häst och ryttare :) klättra i backar från hand också nyttigt, stå bredvid hästen med morot/äpple och be den böja halsen mot sadelgjords läget ge godis när hästen böjt så mycket den kan. sen kan man låta hästenböja huvudet mot frambenen så långt den kan för och nå godiset, sen kan man om man har råd ta ut massör som får gå igenom hästen.
De två första övningarna, kan du förklara dom? :) Själva klättrandet förstår jag, men hur hjälper det om han är stel? Han är bara stel åt ena hållet.
Det var en naprapat i stallet i helgen, men jag provjobbade så hade inte tid att vara med, men hon skulle komma tillbaka om någon månad, så då ska hon nog få gå igenom honom, men man kan ju försöka göra något åt det under tiden.
Kyssa stigbygeln, voltarbete, fram och bakdelsvändingar, sidepass, kontraböjning, sirkla runt träd i skogen! ;)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Och hur gör man sidepass och kontraböjning? :p
Sidepass är som en skänkelvikning fast RAKT åt sidan. Du kan exempelvis använda dig av en bom, rid över den med frambenen och flytta sedan hästen rakt ut över bommen, alltså utan att kliva över den helt, tvära ut över den.
Kontraböjning innebär att du går på en volt exempelvis med kropp ställt innåt mot volten, men huvud och hals ut från volten. Alltså att hästen inte har samma ställning i hela kroppen. :)
Okej! Kontaböjning blir det av "misstag" ibland fast åt fel håll, eftersom han är så stel och inte alls vill böja sig åt det hållet jag vill :p
hahah! Då är det bra att värva kontra böjning med vanlig böjning tror jag! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låt hästen gå runt dig i små cirklar vid hand. Led den runt med huvudet nära dig samtidigt som du trycker lätt mot bogen. Målet är att den ska ta korta steg med inre frambenet och långa, som går runt, med det yttre. Detta visar ofta att den inte kan/vill korta steget med frambenet som hör till den svaga diagonalen, som är den som det är lättare att böja åt. Övningen hjälper hästen att sträcka ut och bli lång i sin starka sida, som därmed blir smidigare och får lättare även att korta sig när hästen ska böja åt det hållet. Den hjälper också hästen att ta mer vikt på den svaga benet och bli starkare, så att den inte behöver spänna sin starka sida för att orka bära sig.
Håll inte på långa stunder, kanske 5-6 varv åt varje håll. Praktiskt att göra en eller flera gånger under avskrittning vid hand.
Tack för alla tips :)
Igår försökte han vara springa ifrån mig när jag skulle trava på en volt och böja han inåt, skenade runt bitvis eftersom han låtsas att han blir rädd för något och bara sticker, men gav jag mig, nej det gjorde jag inte!