Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 11272 ggr
Smex
1

Aldrig mer hopptävling

Var iväg på en stor regional hopptälving igår för att min kompis skulle tävla. Var mer som en liten stötpåle och träffa på gamla kompisar igen.

Problemet var bara att efter första klassen så ville jag bara åka där ifrån. VARFÖR SÄTTA PÅ KRAFTIGA BETT FÖR ATT FÅ STOPP PÅ SIN HÄST OCH HA SPÖ OCH SPORRAR TILL ATT FÅ FRAM DEN?

Nu snackar vi om vuxna männsikor som säger att dom kan mycket om hästar. Även lärare ifrån hästgymnasium som undervisar att elever skall använda sporrar för att få fram hästen och kraftiga bett om man kan rida bra. Blir ju tokig.

Nej tack och lov för regionala dressyr tävlingar. Då slår man inte på hästen en massa skit.

Twinlight
0

Exakt samma sak var det på GP-ponnyn förra helgen, dock var det en hel del överviktiga ryttare på sina små c-ponnyer också.

Arkan
1

Jag håller helt med!! Känner exakt lika dant, och ännu värre är det på ponnytävlingar!! De slits och dras sporras och skriks. Man får ju dåligt samvete av att bara titta på! Jag tycker det är mycket enklare att titta på högre klasser i hoppning med stor häst än med ponny, eftersom ungdomar som tävlar är helt galna!!

Jag fotar inte ens på hopptävlingar (är hobbyfotograf) eftersom jag  inte vill ha sån utsrålning på mina bilder med hästar som försöker komma undan bettet och kutar runt som galningar.! Stackars hästar..

Twinlight
1

#2 På ponnytävlingar står ponnymorsorna och skriker åt sina barn från läktaren också Skrikandes

Aribigga
0

Det är då man undrar varför dem rider? Det känns ju inte för att det är för att känna samhörighet med en annan varelse i alla fall.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Smex
0

Jo men ponny tävlingarna är det oförstående barn.

Tycker det är värre med ridhäst tävlingar då det skall vara "vuxna" människor som rider så. Det är så att man får frossbrytningar =S

Var så glad att det var en bra domare som sa till alla de ryttare som gick lite väl över gränsen. Tex då det var en tjej som blev så sur på sin häst som vägrade på det sista hindret två gånger. Hon kör in sporrarna med en "ponnyspark" och slår helt vilt med spöet. Domarnen säger då "nu tar du det lugnt med ditt spö och försöker en gång till eller så rider du ut här ifrån". Jäklar vad sur den tjejen var, men man kan ju inte rida så där.

chik
0

Jag tackar för detta..

Att det är fler än jag som tycker det är för bedrövligt..Man köper en ponny.Häst o bestämer att den skall bli hopphäst, fasten den inte har minsta anlag.dom kunde bane mig hoppa själva.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Denna kommentar har tagits bort.
Spiritinthesky
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

håller med om sporrarna och spöt.

men jag har tävlat regional ponnyhoppning hela helgen, och jag kan bara säga det att det krävs faktist inte mkt för att ryttaren ska få en tillsägelse av att den använder spöt för mkt. jag känner båda dom som varit domare hela helgen och dom säger till såfort det blir barrering lr för mkt tippning, så ah… men håller med, ta bort dom krafftiga betten.

själv rider jag med sadel träns (vanligttvådelat tränsbett) och hoppspö, så ingen tror jag sitter o snackar om mej själv (;

Isa Aronsson

www.stallequino.se

IdaS-A
0

#9 säger till? Det är förbjudet att barrera, de måste väl ha gjort mer ä'n att säga till om de såg detta?

Fiona
0

Jag var och hjälpte min syster när hon var med på en utbildningshoppning. Och där va det en tjej som hade en ponny som inte var het, men satt och sparka på h*n med sporrar och sen har ett pessoabett för att kunna hålla in sin ponny! Jag fattar verkligen inte hur man kan med och behandla en häst så?! Det är väldigt skrämmande att det förekommer sånt här på sådana små tävlingar, eller träningstävlingar .. !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

exitingsvillemo
0

Ja, tyvärr är det alltför vanligt med dessa ryttare, med aldeles för skarpa bett och främst pessoa-bettet verkar väldigt "inne" nu.

Arkan
0

barrera? Vad är det Obestämd???

Fiona
0

#12 ja man ser ju pessoabett över allt nu ju :O

#13 om jag inte har fattat fel så är det när man slår hästen så den kommer över osv , tror jag *-)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Cilla89a
0

Att se folk med sporrar och spö är väl inget att bli upprörd över? I dressyr är det ju obligatoriskt med sporrar..
Men därimot om det används på fel sätt..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

exitingsvillemo
1

#15 jag förstår inte riktigt vitsen med att det ska vara obligatoriskt med sporrar???? Du får ju inte använda spö i dressyren.

Jag skulle vilja se OS-dressyr ryttarna rida felfri dressyrprogram utan sporrar och med vanligt tränsbett… Bara för kul skull :o)

Peppe
1

#13 barrering går ut på att orsaka hästen smärta så den ska hoppa högre/kvickare. endel håller en "pinne" vid översta bommen på hindret och när hästen hoppar så höjer dom den här pinnen så den slår i hästens ben. hästen tror då att det hoppade för lågt och tar i ännu mer nästa gång.

andra lägger häftstift/stenar och liknande i hästens benskydd.

detta är olagligt!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
0

#10 på flera tävlingar jag varit på har dom inte ens fått en tillsägelse när dom barrerat, så jag tycker det är ett kliv i rätt riktning.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

IdaS-A
0

#18 håller inte med, de skulle stängas av. Hur menar du att de barrerar, slår de med något på benen, höjer upp bommen eller vad gör de? Har aldrig sett det på ngn tävling men det förekommer säkert, speciellt på hemmaplan kan jag tro

Aribigga
0

#17 Det är därför jag är mycket skeptisk till Rolf Göran Begntsson, man fick inte filma när han bytte benskydd…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lina
0

Är det inte så att han har tyngre skydd på framridningen som inte är tillåtna på tävlingsbanan? därför han bytade

Ahnna
0

Men sluta dra alla över en kam! Jag tävlade hoppning mycket som 14-15-åring, med sadel, träns och tvådelat tränsbett. That's it. Vi vann och kom placerade flera gånger, så bevisligen behöver man inte ha massor med "extragrejer" för att komma någonstans.

Det finns både barn och vuxna som har onödiga grejer på sina hästar, och inte 17 är dressyren särskilt mycket bättre om vi nu ska dra det till sin spets. När jag jobbade i dressyrstall så kunde ryttarna inte rida en meter utan långa sporrar, graman, lindor och/eller strykkappor, kandar och bridong, m.m. Om hästen studsade eller fjollade runt lite så fick den ett ryck i gramantygeln som belöning. De red aldrig ut, bara på ridbanan eller i ridhuset. Ingen hagvistelse, bara box. Är det bättre? Gladare hästar? Yeah right…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#20 Det klippet såg jag också, och tänkte "what the f…!" Vaddå inte filma när de byter benskydd, med förklaringen "vi vill inte att våra konkurrenter ska se". Se VAD?!

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

#15 jag tror att dom flesta syftar på att de är hemskt att se de när dom används på fel sätt ;-)

#22 jag drar inte alla över en kam i alla fall, vet inte om du syftar på mig precis men ;P

Jenny

Spiritinthesky
0

#22 det är precis det jag sitter och säfger att jag gör nu (., sadel, träns med två delat bett, ett hoppspö. ah det är min utrustning och jag ligger på MSV nivå och det går faktist mestadels riktigt bra :)

det jag menade med barrering var att dom slog över hästarna med spö ?

efter ölandshoppet 08.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Ahnna
0

#25 Att slå hästen med spö är inte detsamma som barrering, så jag förstår inte riktigt vad du menar…?

Att barrera, för dem som inte vet, är att lyfta upp den övre bommen (eller en pinne som #17 skrev) precis när hästen hoppar, så att hästen slår i. Målet är att den ska lyfta frambenen högre nästa gång. Genom att fästa taggtråd, elband med el i, igelkottskinn m.m. på bommen så gör hästen sig extra illa och "förhoppningsvis" är den extra försiktig nästa gång. Det är olagligt, men förekommer tyvärr ända upp på elitnivå.

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

#20 det är verkligen skumt, dessutom bor han i Tyskland, där mer är lagligt än här i Sverige!

Jenny

Rorosjons
0

Det var nån som skrev om pessoa här.
Sett otroligt många som tävlar med pessoa. Det jag reagerar på är att INGEN, ärligt talat ingen, fattar att dom kan inte ha lika "spända" tyglar på pessoa som på andra vanliga bett (t.ex 2-delat osv).

På två delat dras det bara i bettet, på possoa dras det i hela tränset, inprincip. På bilden är det bara en visning på hur bettet/tränset blir när man drar hårt. Men det är faktiskt inte så stor skillnad när man har normalspända tyglar som när man drar vad gäller pessoa. Det går inte att ha lika korta tyglar på pessoa bett som på vanliga bett.
På bilden så ska mungipan på 2-delat vara lika långt dragen som på pessoa bilden. Nu överdriver jag kanske aningen med bilderna, men det är bara exempel bilder på hur dragningar i dessa två olika bett faktiskt har stor skillnad. Hoppas ni förstår vad jag menar. Är inte så bra på att förklara sånt här. Jag kanske har förklarat så ni reagerar fel också, hoppas inte det, då det är inget illa menat utan vill bara visa lite.

Papaya
0

Tyvärr så är det ofta förebilderna som beter sig dumt=att de okunniga gör likadant. För ungefär 1 år sedan var jag och såg en kurs med Pether Markne. De ponnyryttarna som skulle rida för honom i en timma fick betala 1200kr (för 1 TIMMA!). Alla ryttare förutom 1 red med pessoa eller pelham med delta. Först blev jag glad när de hade ridit en stund och Pether säger att de så gott som befinner sig på nybörjar-nivå (alla dessa tävlade LA-MsvB) när de inte kunde få hästarna att gå tillbaka utan de bara rusade runt. Bra, tänkte jag, det blir säkert lärorikt för dessa barn. Så när det börjar närma sig slutet har en ponny vägrat gå nära väggen så gott som hela lektionen, böjd från väggen liksom. Pether går fram till ponnyn, håller fast den, tar ryttarens spö och börjar slå ponnyn så att den kastar sig mot väggen! jag kan tänka mig att ryttaren måste fått ont i sitt ben, vad det såg ut som började hon nästan gråta. Jag blev så arg! Vad fick alla dessa ryttare på läktaren och ridbanan se? jo, att det var Ok att behandla sina djur så! Visst, ponnyn gick där den skulle sen, men det finns ju andra sätta att rätta till sådant! Och Pether ska liksom vara en utav de absolut bästa tränarna inom både dressyr och hoppning. Jag åkte hem förbannad. Och jag blir fortfarande arg varje gång jag tänker på det. Jag säger då en sak, man skulle haft en filmkamera!

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

youtube1
0

Man har ju sporar på dressyr med o att de va så att man måste ha ksndar bett o träns i en dressyr tävling mins inte i vilken men alla grenar harju allt böjligt hoppning är det samma som dressyr.Men fälttävlan är jag inte så ine på så där vet jag inte så mycket om men de hämska är att det är fasta hinder de gör mig arg o ledsen .XD.

Haag
0

Jag tycker mest det är på lokala ponnytävlingar det skriks, rycks, och slås på ponnyerna..
Har tävlat i 7 år på ponny nu, och så här illa var det inte när jag började, utan det har kommit nu.
Jag tror det mest beror på okunnighet bland barnen som rider, Och även på föräldrarna som inte lär barnen hur man ska uppföra sig på en tävlingsbana.

Jag tror på att man ska försöka "utbilda" ryttarna redan som unga, kanske när de tar sitt gröna kort, och visa dem att det faktist finns regler på hur man får bestraffa sin ponny om den tex. stannar.
Att man inte får slå den med vinklat spö eller att man bara får ge den ett rapp.

Sedan har också föräldrarna till barnen ett ansvar också, för ibland är det inte barnen som misssköter sig, utan föräldrarna till dem.

Som tur är tycker jag att överdomarna tar sitt ansvar för det mesta och säger till dem när det går för långt.

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Marija
0

Var på en Nationell ponnyhoppning (b, c, d-ponnys) i somras. Vissa ryttare var riiktigt duktiga, klarade av sina ponnyer riktigt bra, red på enkel utrustning och red lugnt och sansat. Medans vissa slängde på sina hästar pessoabett, sporrar, spö. Kombinerat med skrik och slit i tyglarna. Rent ut sagt hemska rundor… Och ändå var det inte alls ofta man fick höra domaren säga ifrån. "Ta det lite lugnt med spöet" skulle behövas allt fler gånger..

Vet inte om man får lägga upp bilder såhär, men isåfall får någon ta bort den.. Men visst ser det trevligt ut? Just efter att hästen vägrat..

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

olympiathurfjell
0

Jag håller med. Många har ett skarpt bett och sporrar och spö. Det skarpa betet för att få stopp på hästen. Men om man ar en såå pigg häst så brhövs vell inte sporrat och spö. En annan sak som är störande är föreldrar som blir sura på ponnyn elr barnet för att det inte gick bra, Men hallå? det är ju bara en barn tävling. Det är liksom inte blodigt allvar. Eller de borde inte vara det. Men jag måste säja att många är också duktiga rider på vanligt tränsbett. De kanske har spö men andvänder inte det. Vissa skriker på sina hästar och vissa är jätte söta. De berömmer hästen efer varje hinder och peppar den med beöm och små klappar på halsen. Det är så en bra unda ska se ut.

lite rörigt kanske men jag hoppas att ni fattar vad jag nar!

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

SHV-Pysen
0

Håller med, tycker det alltid går så snabbt å de hetsar runt. varför inte bara koppla av, ta dte lugnt å njuta va vägen? Så gör jag, fast å andra sidan kommer jag inte vinna några priser ^^,

olympiathurfjell
0

#34 Det spelar vell inte så stor roll om man vinne elle inte. Jag tycker det är viktigare att ,man ´rider e fin runda. Då tyckr ju hästen också att det är kul ;) Tycker det borde finnas fler so du ute på tävlinsbanorna

Olympia Thurfjell

Peppe
0

#33 skänklar används inte bara för att driva frammåt. faktum är att en het häst kräver väldigt mycket drivning för att inte bara springa runt okontrollerat. spö behöver inte heller användas för att hästen ska gå snabbare framåt.

Yessica
0

När jag var banpersonal på en av ridskolans lokala ponnyhopptävlingar så blev jag nästan gråtfärdig av dom barnen som berömde och peppade sina ponnyer runt banan. För först hade man sett ett antal ponnyer som ni skrivit lite innan blivit tvingade att hoppa, och när dom gjort det så får dom inget beröm, alltså om dom skulle ha stannat och sen tagit sig över andra gången… :/ tycker också barnen borde få någon form av utbildning hur man beter sig på tävling och på banan och även på framhoppningen kanske?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

olympiathurfjell
0

#36 jo, men man kanske inte ska sitta och banka med sporar. Det är skillnad på att driva och driva om du fattar vad jag menar

Olympia Thurfjell

Sweelin
0

En hopptävling med ungdommar (7-15 år) hoppade typ B, C och D-ponnys, och dom piskade sönder hästarna!
Om det inte gick tillräckligt fort fram mot hindren så är det nog riktigt att hästen stannar, och då jäklar fick hästen smaka på ungens piska, gjorde en volt med hästen medans piskan flög upp och ner. Jag blev verkligen skit förbannad!Skrikandes Att man lär ut ungar att använda piskan till helt fel orsaker?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Peppe
0

#38 men nu var det ju inte så du skrev i #33, utan du skrev att det var konstigt att man hade både skarpt bett OCH sporrar/spö. och jag svarade på DET naturligtvis. bara för att man har skarpt bett betyder inte det att man sitter och bankar med sporrar.

olympiathurfjell
0

#40 jag vet jag var otydlig

Olympia Thurfjell

Smex
0

Ni pratar hela tiden om okunninga barn och hur de rider (ponnyryttare).

Men ni säger inget om ridhäst nivån. Det är det som är hemkst. Vi pratar allså om vuxna människor (jag räknar 18 år och uppåt som vuxna) som slår på med kraftiga bett och kraftiga sporrar med spö och rider sen på det under en tävling.

Visst snackar vi om att det finns olika sätt att driva på. Men om det är en häst som vägrar pga ryttaren kommer i obalans eller kommer fel på hindret. Varför då ha kraftig bett för att sen slå till det med spöet?

Inge fel med ryttare som rider med kraftiga bett. Är oftas att de får inte stopp på sina hästar, men det är INTE acceptabelt (stavning?) att sen köra på både sporrar och spö för att rappa upp djuret.ICKE!

exitingsvillemo
0

eftersom det finns regler inom dressyren vilken sorts utrustning du får och inte får använda, borde det väl finnas i hoppning också?

Helt rätt att det är bedrövligt att vuxna sittr och rider på detta vis. Men se dom som gamla och korkade och fokusera på barnen och ungdomarna.

Om dom inte får lära sig att rida på ett bra/vettigt vis redan som barn, så kommer vi ju heller aldrig att få se ngn förbättring hos de vuxna.

Hoppning i den unga åldern ska väl vara kul? Och lärorikt.

Borde införas krav på anpassad utrustning (bett) på hoppning, åtminstonne upp till en viss nivå/klass.

Att försöka ändra på de gamla rävarna, vi ser på internationella tävlingar, är ju realistiskt omöjligt, men man måste ju kunna börja någonstans.

Slutligen: En ELOGE till alla er som hoppar och tävlar era hästar/ponnier på vanliga tränsbettSkrattande

Detta var Anna från Gävleborg… Som går och lägger sig…FlörtCool

olympiathurfjell
0

#43 Jodå det finns regler. men de är inte så sränga som i dressyren. i dresyren så får man vell bara ha valigttrensbet på läger nivå och kandar på högre eller? Man på hoppning får an rida ed en mängd olika bett. ackamore, pssoa, pelham ex.

Olympia Thurfjell

Peppe
0

det som jag tycker är sjukt är att man inte får rida med 2 tyglar på ponny. inte sjutton är det bättre att rida på pelham med delta än 2 tyglar, eller att man över huvud taget får rida på pessoa!

Papaya
0

#45 Jag har också tänkt på det många gånger, det är ju hur knäppt som helst!

//Emma

Spiritinthesky
0

håller med om att det är alldeles för många bett som är tillåtna i hoppningen :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Bobby
0

#45 & # 46

Kan kanske vara så att om du rider med 2 tyglar kan det lätt hända en olycka om du skulle tappa den ena tygeln. Bara en teori…

Peppe
0

#48 men vad är det som säger att jag skulle tappa en tygel men inte nån som är lika gammal och rider storhäst? finns många sätt att vrida det på, men jag blev iaf sur för Blacky funkar bäst på 2 tyglar

Bobby
0

#49 Flertalet som rider stor häst på hopptävling är nog offtast över 18 år. På ponny tävlingar är många ryttare betydligt yngre än 18. Många kanske 8-10år.

bell
0

hm intressant och lång konversation ni fått igång härGlad

Detta problem har ju alltid funnits och problemet som jag ser det är inte (barn)ryttarna utan deras föräldrar som hejjar på när (barn)ryttarna ger sig på sina ponnys. Det är där som kraft ansträngningen borde läggas, att få föräldrarna att skämmas för hur dottern eller sonen beter sig på tävling. Min mamma och pappa hade inte tillåtigt mig att vara osjyst mot min ponny när vi var varken på tävling eller träning! Det får inte mina barn heller.

Min tränings kompis på ponnytiden borstade inte totto själv, använde alla hjälp medel hon fick tag på. Drog totto i munnen och sparkade på shabraket när hon hoppade. Hennes mamma och pappa var stolta när hon kom vann, men bättre borde hon kunnat göra ifrån sig om hon bara "spöat lite mer"?

Mina föräldrar var stolta när jag kom runt och fick beröm av dommaren för en trevligt genomförd ritt.

Tänk vad föräldrar kan betyda mycket…

MagganS-B
0

# 51 Mycket beror på okunskap av både föräldrarna och barnen. I dag köper "vem som helst" en häst för att tävla med utan att ha en aning om hur man sköter en häst, hur en häst fungerar m.m. Tror att det är som vilken leksak som helst…..Kul att läsa om att du i alla fall har haft kloka föräldrar och varit klok själv när det gäller djur! Riktiga hästmänniskor är det ont om i dag, dessutom är det fult att lära sig av dom som vet bättre och har erfarenhet! "Man vet bäst själv!"

Hannybee
0

Håller med dig så grymt mycket! :O De sitter och sliter i hästens mun för att den inte ska rusa iväg och så kickar de till hästens med sporrarna hela tiden. Hur är det tänkt att det ska fungera? Kanske dags att at bort alla "hjälp"-grejer?

Hannybee
0

Här är en ganska bra film som visar vilke konsekvenser på hästens mun det får man tar för mycket i bettet och "sågar" i hästens mun. Och så sitter de och slår hästen samtidigt. Fruktansvärt. ^^

http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg

Om länken inte fungerar, sök på "Effects of the bit" på youtube, första videon.

cupcakes
0

#54 Jag blir riktigt arg när jag ser den filmen. Att vi som anser oss vara smartare än alla andra djur beter oss sådär?! Nu kanske det där var ganska extrema fall men även mindre extrema fall gör ju fortfarande ont på hästen. Jag förstår bara inte poängen med att slå, såga, sparka och allt vad de gör. För det kan ju knappast bli bättre?

Ofta ser man även innan att hästar inte tänker hoppa, och att det är ryttarens fel, men trots detta blir de piskade och dragna i munnen. Nej, jag skäms över att vara människa när man ser sådana här. Sen finns det ju självklart de som är superduktiga med sina hästar som gör en stolt istället och de ska man ju självklart inte glömma bort.

Thorsson
0

Ja visst är det hemskt, men sedan så är ju frågan. Är bettet skarpare än handen som håller i i tygeln som är fäst vid bettet? Nej, jag tror det mesta beror på handen som håller i tyglarna, jag menar… De som håller på sådär, ge dom vilket bett som helst, de kommer inte klara av sin häst för det sålänge inte dom kan hantera sig själva, man skulle nog kunna ge Jan Brink ett vanligt 2-delat till Briar, han skulle nog gå som han brukar på det iaf. Ge mig ett kandar och jag skulle inte ens sitta upp på hästen, då jag inte har erfarenhet plus att jag kan hantera lord på vanligt 3-delat, eller hackamore.

Jag tror att sålänge en okunnig hand håller i tyglarna till ett bett, så är det handen som är det skarpaste och den som bromsar..

Men detta är ju lite av mina tankar, en duktig ryttare kan nog rida en häst på pessoa utan att fördärva munnen på den.

Smex
0

Det där video klippet har jag sett förut.

Tycker att man inte skall stirra sig blind på det där. I sverige så får man inte slå en häst så där mycket med ett spö. Inte ens i FEI tävlingar får man slå hästen så där mycket med spöet.

Så det där klippet är bara fel att titta på. Det där kanske är lagligt i det land och det är tråkig, att man inte har kommit längre sin utveckling med djuren. Men men.

Hannybee
0

Och de människorna ska kalla sig ryttare. Om de nu vill att hästen ska gå fram och bara skänklar och bokstavligen misshandlar hästen med spöet, och så sitter de samtidigt med hård hand, skarpt bett och sågar sönder hästens mun. Alltså, försöka tänkte er in i någon av de här hästarnas situation. Inte säskilt kul, eller?

Är det meningen att de ska förstå var ryttaren vill eller? Jag blir så sjuuukt trött.

Och #57, visst, det är ju bra att sådant här inte händer i Sverige. Man ska inte bara kolla på det här, för det är ju ganska extremt, men filmen visar ju vad som kan hända med hästens mun osv. Men faktum kvarstår att det här händer, och vilket land hästen bor i eller kommer ifrån spelar ju ingen roll om folk "rider" så här.

olympiathurfjell
0

okej, jag tycker det är ok att ha skarpt bett, sporrar och spö OM man kan hantera det och andvänder det på rätt sätt, Sedan så finns det ju brister i alla sporter, Så kommer det npg alltid att vara, ingen sport är fläckfri.

Olympia Thurfjell

Papaya
0

Jag tycker att både sporrar och spö är helt onödigt. Hästen ska gå fram för skänkeln, annars brister det i utbildningen. Om man syftar på att använda dem för att förfina hjälperna, så går det faktiskt att göra det utan också. Genom att träna på att få hästen att lyssna på knappt några hjälper alls uppnår man samma resultat som om man rider med sporrar, fast utan dem. Med sporrar säger man ju bara till hästen att gå framåt, för om den inte gör det, gör det ont. Men skänkeln gör ju inte ont på något sätt om man håller den stilla och bara flyttar den lite när man vi ha sagt något till hästen. Bättre att lära sig att ride med sätet/vikten än att plocka på sig en massa grejjer som ändå inte gör någon nytta! ;)

//Emma

olympiathurfjell
0

"60 Jag andvänder sporrar ibland men oftast när jag rider dressyr. Messt för att jag ska göra små hjälper ;)

Olympia Thurfjell

Spiritinthesky
0

#60 jag använder inte spö för att få paddie att gå fram, det vore helt onödigt. paddie går fram bara man lättar på tyglen ;) däremot använder jag spö om hon tvekar på ett hinder. dock alltid bara på bogen

Isa Aronsson

www.stallequino.se

mallan-nog
0

Jag har visserligen aldrig tävlat dressyr med min ponny, då hon huvudsakligen är ponnytravare, men hon vägrar gå frammåt om man rider henne på sporrar… hon rör sig inte ur fläcken! Hon verkligen avskyr dem! Varmblodet har jag heller aldrig ridit med sporrar, tycker att han lyssnar tillräckligt ändå. Tycker oxå att det är hemskt att se alla dessa ryttare rida på så skarpa bett, när de inte klarar av det! Rider själv på skarpare bett mellan varven, framför allt när vi hoppar, lillponnyn blir så ruskigt stark mot hindren. Jag orkar hålla henne men jag är ändå 22! När lillesyrran (då 12 år gammal) skulle hopptävla henne, var hon tvungen att rida på ett skarpare bett. Men så är hon oxå ett russ… en rejäl häst i liten förpackning, russen är ofta otroligt tuffa och starka att rida, tror det är en stor orsak till att vi ser så få russ på hopp&dressyrtävlingar..

Hittade den här filmen… det är sånt man vill se och gärna försöker eftersträva!!

http://www.youtube.com/watch?v=tOOHWAJ3iMI&feature=related

[Alexandra89]
0

Har inte sätt mycket av honom men det jag sätt är helt otrroligt. Att det inte finns många fler som kan lära ut sådant är ju synd.

Hannybee
0

Har sett andra liknande filmer, och det är jelt otroligt! Lätt att man skulle vilja kunna rida så. ;)

Canonball
0

Såna här mysiga bilder kan man komma hem med efter en hopptävling. Man ser sällan några ryttare i balans, ofta är det nosen i vädret, slit i tyglarna och liggande svängar. Man ser aldrig ett "wow" ekipage, tyvärr.

Kan ju nämna att det var en häst som var helt uppskruvad med, med en ryttare på ryggen som inte alls klarade av den. Hästen hoppade rätt över staketet som skiljde framridnings - och hoppbanan åt och flög rätt på en annan ryttare. Detta var hemskt att se, hästen var verkligen galen. Bokstavligen.

[Alexandra89]
0

Ingen trevlig syn.

Lindbygarden
0

tror att det brister mkt gällande markarbetet tyvärr…

Hannybee
0

#66 Aaaouch! Tror de att hästen inte har någon känsel i munnen övehuvudtaget?

[manzii]
0

Jag tycker inte det är nått fel att ha sporrar eller spö. Bara man använder dom på rätt sätt. Jag har sett många som sitter och bankar med sporrarna och slår med spöt. Men även vissa som tar det lungt som har spö och aldrig använder det. Så det är inte alla som har sporrar och spö som bankar in dom i siderna och piskar mycket.

Papaya
0

Så sant. Men ärligt, hur många är det som kan rida med sporrar och spö, av de som gör det? och rider man dåligt med dem erkänner man det ju inte för sig själv, sålänge det går "funkar".

//Emma

olympiathurfjell
0

Jag vet och jag som rider på ridskola kan se elever sitta och "gräva" med sporrarna när inte instruktören ser

Olympia Thurfjell

olina95
0

jag tycker att man ska vara lugn själv, och liksom vara rytmisk med hästen, rida med sporrar om man behärskar dom, men inte ett ett för starka hästar samtidigt:s man har starka bett om häste är stark, och sporrar om hästen näst intill inte går framåt. spö kan man ha liksom ändå, om hästen är lite seg av sig. för att bara ha spöt brukar ge effekt. och jag tycker samma som er, sporrar spö och starkbett kombinerat tillsammans med skrik hårda skänklar och så är HEEEEELT fel! det ska vara lungt och harmoniskt, man ska kunna prata lungt med hästen, då får man en bra runda. okej om man kanske liksom pushar på hästen genom att liksom prata lite högre med dom i omhoppningar eller så, men inte skrik, hästarna blir ju stressade! ingen gör ju så på os eller så!

Hannybee
0

Såg häromdan på hästhoppning på TV, alltså typ elitklass med bl.a. John Whitaker.

Jag tyckte att ryttarna red allmänt bra, inte för mycket ryck i munnen o.s.v., tills någon tjej red in. Det var tidshoppning och hon red ganska slarvigt, men när hästen stannade på ett hinder började hon slå den. Inte en gång heller.

Och det här ska föreställa professionella ryttare på hög nivå? I så fall räknas inte hon till dem, enligt min åsikt. Man slår inte en häst för att den vägrar på ett hinder, det var förmodligen hennes fel ändå. Jag blir då fruktansvärt trött. Det är ju tillåtet dessutom (tävlingarna var i London, alltså har de inte samma regler som i Sverige).

Open your eyes liksom. Varför kan ingen göra någonting åt det?

dunaluva
0

ööh, det känns lite som att ni tycker att det är heelt fel att ha starkt bett och spö på sin häst, själv tycker jag att det beror på helt varför. Jag är en rätt kort och liten tjej, inte så stark, rider en nordsvensk travare som jag förut hade bara tvådelat tränsbett på. Hon trivdes inte alls och var jättehård i munnen så jag bytte till ett tredelat pessoa, hon trivs bättre, inte hård i munnen och det är sällan jag behöver dra i tyglarna hårt. Är det fel?
När jag rider på ridbana har jag också det bettet, men jag har också ett spö ibland, för att jag ska kunna peta henne på rumpan när hon går in med den (ngt som hon gör som en ovana) och om hon börjar bocka så petar jag henne på bogen, peta betyder att jag petar, inte slå eller piska, jag petar.
Min häst har heller aldrig vägrat förutom en gång, men då var hon brunstig och en valack stog brevid banan, jag ledde henne mot hindret och petade till henne på rumpan, jag har oftast ett Hoppspö, som bara låter och knappt känns, men är det fel? Att tillrättavisa henne när hon gör fel, i syfte för att lära? Jag tycker inte det, Jag tycker självklart att det är hemskt med dom som sliter i munnen på sina hästar och så, men endå, bilderna ni lagt upp från ngn tävling när hästar gapade, var det så hela tiden eller ngt misstag som ni lyckats få bild på? Självklart gör alla misstag och råkar dra sin häst i munnen. Men är jag hemsk som har ett starkt bett och spö på min häst då? :S

- Ellen

errare humanumest ignoscere divinum.

Trojaa
0

#75. du måste verkligen ha missförstått vad som menar! Eller så har du läst vääldigt  slavigt. Dom menar att man inte ska ha ett skarpt bett för att få stopp på hästen sen ha sporrar och spö för att få FRAM hästen. Sen piska hästen över ett hinder, det är åxå fel. Piska och sporra hästen för att få den att lyda och hoppa? Jag tycker att det låter sjukt. Sen att små ponnyryttare sitter med pessoa, sporrar och spö är ju helt galet, hur knasiga är inte föräldrarna då? Som lär ungarna att man ska ha de skarpasten betten , sporrar OCH spö för att kunna rida rätt? Hel skumt.. 

Min häst är nästan 170 cm i mankhöjd och jag bara 150 och jätteliten och smal. Han är väldigt het, ändå rider jag bara med tredelat eggbett. Man kan slippa skarpa bett. Jag red med pessoa förut, visst var det lätt för mej att stanna honom men hur kul är det för hästen då, när ett bett ger dubbla signaler, hästen vet ju varken in eller ut? Nej jag ångrar att jag använde pessoa. Men att rida med spö och bara "peta" som du säger har väl ingen sagt är fel? Men man piskar inte hästen eller sliter hästen i munnen med skarpa bett . Det är inte fel att rida med sporrar och spö men bara man BEHÄRSKAR grejerna!

dunaluva
0

#76: Jag har testat rida med vanligt tredelat, men hon slänger med huvudet och trivs inte alls. Varför ångrar du det?

Vissa ponnyer behöver pessoa, Pessoa är inte direkt det starkaste better, och om man använder det rätt blir det ju bra, eller hur?

- Ellen

Oliviahack
0

#66 Isabella och hennes svarta sto Black Trump är ett jätte fint ekipage! Hon hade bara haft hästen i några veckor och hon var i tävlingskondition, inte undra på att man vill ut och testa hästen! Och för den delen, staketet var för nära hoppbanan och lätt att missförstå sig på för en het häst som Becki! Isabella kan rida sina hästar skit bra rent ut sagt, och hon rider dom mycket på marken så de kan man inte skylla på! Hon har 3 hästar som hon tävlar på samma nivå på, och hon kan rida häst! Becki är en jätte fin och snäll häst som inte vill nåt illa

Jag är så trött på allt snack om henne och att hennes häst är en dum och elak häst som vill hoppa på allt den ser, FY PÅ ER!

Ser NI nåt fel på bilden? de gör inte jag!

Detta är slutdiskuterat !

______

Jag tycker det är fel att inte folket rider hästen noga och ordentligt på marken INNAN man börjar hoppträna och tävla. Man behöver INTE använda sporrar, spön, starka bett och massa andra hjälptyglat osv osv . Jag är helt emot att man sitter och sparkar sönder hästen och drar sönder munnen på den, särskilt när de är vuxna människor och små barn på 6-8år! Man blir ju arg när hästen ska vara ens bästa vän, och så sitter man och sparkar ihjäl den! Du kan lika gärna stå på marken och sparka den i magen, men räkna med att du också kan få en redig spark som kan döda dig! Är de rättvist? Ja, de tycker jag. Så snälla tänkt lite innan ni börjar rida, och särskilt på en lite mer avanserad häst!

/ ARG Olivia

dunaluva
0

Jag tycker också att det är sjukt hur man kan sitta och snacka skit om en människa som man inte känner eller vet hur hästen eller ryttaren är alls. Precis, hur vet ni att inte ryttaren tränar mkt markarbete? GE ER!

- Ellen

Storvreten
0

Jag tycker det är helt sjukt hur människor en i huvudtaget kan få för sig att slå en häst på detta viset. Å rycka och hålla på i munnen. DET ÄR HEMSKT ATT SE!
Å sedan så säger jag t ex att jag vill rida utan träns och sadel å får jag stöd? Nej. Ni skäller mera ut mig. Men jag har gått vidare ur det och tycker att ni får tycka som ni vill. :) (Ni som inte känner av den pratstunden behöver inte ta åt er.)

Jag vill helst inte rida med bett i framtiden. Håller på att träna min ardenner till bettlöst. Jag har en norsvensk bruks som jag också skulle vilja kunna rida bettlöst, men han lyssnar inte på det :/ När man skrittar och travar kan man rida bettlöst och galopp i paddock och galopp på grusväg, alltså begränsade områden. På åkrar blir han grymt stark! Jag vet att jag kan ta i för hårt och jag undviker att såga och hålla på i munnen, har gjort det en gång och det gav ingen effekt å ångrar att jag gjorde det. Men han går inte att bromsa när man galopperar på åkrar. Tips? Mejla så slipper vi ta upp tråden mer om det. :)
Nu tycker jag inte att ni ska klanka ner på mig, för jag mår dåligt över det jag har gjort mot honom och anser att jag är "modig" som vågar berätta de för er.

Men åter till ämnet. Det är faktiskt de några värsta fallen som syns på filmen. Min mamma har tävlat i hoppning, och jag känner flera som gör det. De går suveränt. Tycker att man inte ska dömma ut hästhoppning sådär. Det är hästmänniskorna som man ska dömma.
Tänk vad häftigt om man hade en hästhoppning bettlöst eller utan huvudlager? :D *drömmer*

Storvreten
0

#74 Jag såg det med. Jag höll på att tappa hakan! :O
Och jag blev liksom generad över att ens vara samma "ras" (människa) som henne. Kan ju tillägga att det är många gånger jag skäms över att vara människa.
Hon som hoppade då på teven slog hästen många gånger när den vägradem och sedan över hindret så slog hon den en gång till så hon tappade spöet.
Det var dålig stil och jag tycker att hon skulle bli diskad. Men det blir man inte i utlandet. I sverige blir man diskad har jag för mig. DET är super! :D

Jappeloup
0

#75,76 måste bara säga att det nästan verkar som om alla här hatar pessoa bett, oavsett om det används rätt eller inte, det är bara beröm till de med tränsbett(inget illa menat), och pessoa verkar som kolera på tävlingsbanorna, visst, jag tkr verkligen inte om när de använder "felaktig" utrustning och bedömer hästen "fel", men pessoa är oxå väldigt bra på starka men känsliga hästar, om man är lätt på handen och förstår när hästen gör "fel" med vilje och när den inte menar det.

ursäkta för den stora texten, min dator är lite knäpp. ^^

dunaluva
0

#82, jag hatar inte pessoa..? ;)

- Ellen

[MajaWrangstadh]
0

#66 Vet man, som du, inte ett SKIT om hästens/ryttarens/ekipagets bakgrund så ska man inte uttala sig heller.
Over and out.

Och en liten fråga bara. Alla som rider på pessoa, vet ni hur det fungerar? Pessoabettet, alltså?

Marija
0

#84 Säger samma sak. Vet ni hur bettet fungerar?

Blir faktiskt upprörd när jag hör folk som säger "Min häst fungerar jättebra på pessoabett" (ett exempel inte menat mot någon i denna tråd) när jag förstår varför hästen lyssnar på minsta förhållning och går "jättebra i form"..

[MajaWrangstadh]
0

#85 Agree.

dunaluva
0

alltså, min häst fungerar inte jättebra, men bäst av dom jag provat, jag ska köpa ett rakt pelham, har dom som gett mig råd istället för att klaga sagt..!

- Ellen

Marija
0

#87 Läs mitt svar i tråden "Stark ute.." (rätt långt ner i tråden) så förstår du nog varför hon fungerar någotlunda på det iallafall, hon kan inte säga ifrån. Tycker det låter som en bra idé att prova ett annat bett till slut hittar du något hon fungerar jättebra på, lycka till!

Smex
0

Vad kul att läsa att det har blivit såna bra inlägg.

Det har blivit lite missförstånd men så skall man också veta att alla tycker olika. Om man tycker om Pessoa, fine! Bara acceptrera.

Men jag tänkte på vad STORVRETA hade skrivit om hopptävlingarna i London. Det där med regler så är det inte Englands regler man följer där. Det är FEI regler. Det är dom regler man följer i hela världen i elit klass. Det spelar ingen roll vart den ryttaren tävlade någonstans.

Nu såg jag inte alla ekipage så jag vet inte vilken ryttare du menar. Men jag fick reda på i efterhand att det är många som var nya inom elitklassen i London tävlingar, och man diskar inte ett ekipage då de är på banan, man gör det i efterhand.

Så STORVRETA, du har missuppfata det hela.

olina95
0

Alltså, typ alla klagar på att Pessoa är så dåligt bett osv. Men ni vet väll inte hur deras hästar är, hur deras hästar går med det, eller hur dom är med vanligt bett? Som dunaluva säger, att hennes häst går bäst av dom hon testat, hur vet ni hur den hästen är? jag vet, för jag är kompis med henne, har häst på samma ställe, går i samma klass, är med varann näst intill jämt! Och jag kan säga att hon och den hästen har gjort enroma framsteg från det att hon fick hästen, och det har hon fått kämpat för. Med ett vanligt bett gick nästan inte att rida förut, jag var nästan rädd för att rida henne då, eftersom hon bara stack iväg, men med Pessoa är hon jätte snäll att rida, och det märks att hon inte tar någon skada av det.

Och, ni säger i den här tråden hela tiden att alla ponnyryttare som använder pessoa inte vet vad dom gör, ni kankse inte skriver det rakt ut, men det är så jag uppfattar det, och bara för att man har en ponny, ska man inte få ha ett viss bett då eller!? så man kan inte ha viss utrustning för att man har en ponny? och att det är unga ryttare, det kan väll vara unga ryttare på storhästar också, och det beror helt på hur hästen är!!!! inte hur ryttare är! Fy, säger jag, jag tycker ni anklagar folk för att dom är dumma mot hästen, när ni inte ens vet hur hästarna eller personerna är! Och man kan göra fel man kan ta fel beslut! Fela är mänskligt!

Marija
0

#91 Vet du hur ett pessoa fungerar? Vet du vilken effekt ett pessoa har? Om du visste det så skulle du veta varför hästen "går jättebra" med ett pessoa.

Ett pessoa skapar tryck över nacken och trycker i gomtaket. Hästen vill alltså höja huvudet för att det gör ont i munnen och sänka sej för att det trycker i nacken. Hästen vet inte vart den ska ta vägen, därför krullar hästen ihop sej för att komma undan bettets inverkan! Pessoa ÄR ett dåligt bett enligt mej.

Haag
0

#91. Jag tycker att du ska läsa alla trådar om pessoabettet och se vilka fördelar det finns med bettet, och sedan nackdelarna. Du kommer märka att det finns flest dokumenterade nackdelar, bland annat skador i hästens mun som inte syns utanpå, men som gör otroligt ont för hästen. Jag ser INGA som helst fördelar med detta bett.
Jag tycker inte att dom som rider med det är dåliga människor på något sätt, men jag tycker att man borde överväga att byta bett när så många människor sagt deras dåliga upplevelser på pessoat, jag skulle då bytt på direkten om det hade varit jag, jag hade inte velat att min stackars häst hade haft det i munnen, men det är ju bara min åsikt.

Inget dumt att rida sin häst med ett skarpare bett om man inte klarar av den, men det finns så otroligt många andra bett som är bra, tex pelham med två tyglar, eller delta om man tycker att det är krångligt med två tyglar att hålla i.
Rider du med pelham och två tyglar fungerar den övre tygeln som ett vanligt bett och den undre som en "nödbroms" som man kan ta i ifall hästen blir stark. Mycket smart.

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Hannybee
0

#81 Men eller hur, det är helt sjukt? :O Verkar som om hon trodde att hästen inte kände något alls. Det är väl i alla fall hästen som hoppar över hindrena, inte hon. Då är väl hästen bättre på att bedöma om den klarar att ta sig över eller inte. Sedan kan det ju vara så att den inte hade lust helt enkelt, vilket jag kan förstå med en sådan ryttare. Ja, tack och lov att man inte får göra sådant i Sverige. Här brukar de säga till ganska direkt når någon verkligen slår hästen.

olina95
0

okej, jag ger mig, pessoa är väll kanske inte det bästa bettet, efter att jag läst alla trådarna, men många in den här tråden skriver ju att barn inte klarar av att använda starkare bett, hur vet dom de? dom vet ju inte ens vilken männiksorna är, eller hur hästen är!
och som nr 1 säger, och många andra för den delen, att dom aldrig mer vill vara på en hopptävling för att alla är så hemska, men är alla det kanske? Nepp, där har ni fel, jag känner jätte många som rider super bra, och rider snällt dessutom! Visst finns det några som rider helt fel, som kanske har lyckats börja rida med en ovanan att piska hästen över hindret eller dra för mycket osv. men alla ska väll inte få skit för det? ni sitter ju och näst intill skäller på alla som ens tävlar hoppning eftersom vissa folk rider fel. och ni kan inte sitta och säga sånnt om okända männiksor, som ni aldrig pratat med eller så, för ni vet inte hur hästen ifråga är, eller hur dom jobbar, det tycker jag är hemskt! att alla ska få skit, bara för att några kanske inte rider på så bra sätt. Vissa kanske gör fel bara på den tävlingen, några kanske rider så jämt, men dom hopptävlingar jag varit på har det bara varit ett fåtal som jag inte tyckte ridit på ett bra sätt, men jag sitter inte och säger att alla rider dåligt, bara för att ni kanske var på en hopptävling som det kanske var några stycken som gjorde fel, så betyder inte det att det är så jämt! så sluta att döma folk som ni inte ens vet hur dom arbetar med sina hästar, eller folk som inte ens rider fel!!!!!

neonrosa
0

Jag håller helt med Marija, vet man hur pessoa fungerar och vilken effekt det ger på hästen ska man inte använda det.

KolyaMusseHippaDyzio
0

Det där med att föräldrarna skriker på dom från läktaren håller ´jag med om .tur att jag har föräldrar som inte kan något om hästar :P

bara typ att dom har 4 ben och svans :P

KolyaMusseHippaDyzio
0

Min häst e jätte pigg och stark

jag har inte ett skarpt bett .för att ja tkr det ser ut att göra så ont :(

Papaya
0

Har du någon gång sett ett reportage på nyheterna om hur många människor det finns som har det bra här i världen? mest sannolikt inte. Därför att så länge som det finns människor som har det dåligt är det inte intressant med sådanna nyheter. Man tar upp det som är värst, och av bra och dåligt är det dåliga mest intressant och även mest relevant.

//Emma

Alexaandraa
0

Jag var på en hopptävling en gång, och det var en unge som piskade sin häst HÅRT flera ggr pga att den stannade. Ni skulle hört speakern! :D Hon blev asarg på ryttaren.

Koohinoora
0

Måste faktist jag få försvara pessoa bettet lite. Är faktist ett välldigt bra bett om det är ne person som kan hantera det som rider med det. Har själv ridit med pessoabett på en av mina medryttar hästar, och det gäller ju att vara mjuk och försiktig i handen så går de på rätt sätt, och då gör det inte ont på hästen. Det gör det inte om man är försiktig över huvudtaget. Självklart är det oansvarigt att sätta ett sådant bett på en ryttare som inte klarar av att hantera det. Men om bettet verkligen var så hemskt skulel det troligen inte vara tillåtet. och om till och med ridskolor använder det till heta och hetsiga hästar, så tycker jag som sagt det är synd att säga som ni gör. Självklart får ju inte nybörjare rida hästarna på ridskolan med odm betten, men i alla fall. Sedan kan jag tilläga att det är ibland så att de endast använder dem betten på tävling, då hästen blir hetare då, och har vanligt hemma. Så gjorde i alla fall många av dem ponnyryttarna jag träffade under mitt år som hästskötare i ett stall. Och enbart jag fick rida ponnyn med pessoa hemma, i utbildnings syfte. Fast själv föredrar jag vanligt eller bettlöst träns. :)

Storvreten
0

#89 Menar du mig? Jag har inte skrivit något alls om London xD Du får förklara dig…

#94 Ja det var hemskt att se. Skäms på den ryttaren!

Smex
0

#103 ledsen. Trodde stenhårt på att du hade skrivit om det men kollade igenom två gånger nu och jag märkte att det var Hannybee i inlägg #74 som hade skrivit det.

Men för att komma tillbaka till huvudämnet, varför använda sporrar för att få fram en häst och ett skarpt bett till att stoppa hästen, samtidigt?!

Så det inte bara blir inriktad på passoa bett.

olina95
0

Sporrar och starkt bett är väll att ta i om man rider. Jag tycker inte att man borde behöva ens ett par sporrar då man har ett starkt bett, för om man har ett starkt bett betyder det att hästen enda sticker, eller är väldigt pigg eller het, eller stark, och om man då har sporrar så blir den ju bara ännu hetare och då blir ju effekten av bettet mindre. Men med spö är förståeligt, då man kan peta till den lite om den fjantar sig, men då ska man använda det på rätt sätt, inte piska hästen över hindret eller åpiska hästen för att det skall gå fortare. Vissa rider bara med spöt, men använder det inte för att vissa hästar skärper sig när man håller ett spö.

#101, stannade den bara på banan, eller vägrade den? om den vägrade skulle jag petat till den lite bara, eller börjat om, men om den bara stannade så skulle jag bli rätt förvånad, och peta till den så den gick framåt, om min häst inte brukade göra så.

Storvreten
0

#104 Det är okej :)
Kan tillägga då att vissa som rider med sporrar har det för att det är enklare att styra en häst inne på banan utan att behöva göra särskilt mycket. Men sedan är det upp till ryttaren att inte missbruka dem. Min morsa red med sporrar och vanligt bett på en skiiithet häst (Mannequin). Hon hade sporrar då för att det var enklare att styra och behövde inte göra så mycket för att få hästen att styra. Men som skrivet, vissa missbrukar dem.

Lina
0

alla hästar blir inte hetare för att man har sporrar på dem. Det är en förtydligande av skänkeln sålänge det inte missbrukas.
Jag red min häst på kimblewick och 3cm/4cm sporrar när jag hoppade.
Sporrarna för att han skulle "svara" mig kvickare då han inte brydde sig om en bar häl inne på banan särskilt mycket. Bettet hade jag för att han skulle bromsa upp dirrekt om det blev fel galopp så jag kunde bryta av och byta ( han var bara 6år och bytena var endast påbörjade)  På större banor så brallade han gärna iväg, och men kimblewicket kunde jag ta honom dirrekt utan att han dratt igenom halva banan och plockat på oss en massa tidsfel.
Jag tycker ni ska se till individen istället för att dra alla över en kant. Bara för att era hästar blir heta av sporrar så behöver inte allas hästar bli det etc.

olympiathurfjell
0

Hålelr med dig # 108

Olympia Thurfjell

Smex
0

#108 Jo om alla kunde rida med såna bett och sporrar så säger jag absolut inte. Eftersom jag själv använder sporrar och spö till min häst. Men du kan så jag tänker inte klaga.

problemet är att för många ryttare använder kraftiga hjälpmedel på ett felaktigt sätt. Jag såg allt för många som red helt knasigt med sina hjälpmedel på den hopptävlingen.

Men som jag har fått lära mig, om man måste skaffa sig kraftigare bett för att få en häst lugn och harmonsik så brister det på utbildningen.

olina95
0

jag tycker inte inte att det brister på utbildningen, visst det kanske inte är det bästa sättet, men för många så är det den ädna utvägen för att få sin häst lugn. Tänk dej själv sitta och rida en häst som bara drar iväg så fort du tex. ska hoppa, och sen säger folk till en att använda sig av ett vanligt bett. För vissa kankse det är en sista utväg, för andra kanske bara ett alternativ. Det beror helt på hästen.

#108 som du säger; missbruka inte sporrar. Självklart menade jag nu att det finns hästar som går bättre och inte blir hetare på sporrar, men det finns ju sånna också, och det var sånna jag menade. Om man har en häst som tex. går jätte bra och lyssnar bra på sjänklen, men sedan bara drar iväg när den får chansen, om den lyssnar jätte bra ena stunden och nästa bara drar iväg, så är det inte sporrarna det är fel på. Den är bettet. Visst dokm ni sett kanske har användt sporrar och spön, och bett helt fel, men ni kan inte säga om det är fel för dom, för dom kanske har jobbat med den hästen hur länge som hellst! (nu menade jag inte #108 när jag skrev det här, jag skrev #108 för att hon sa att folk missbrukade sporrar, vilket några också gör, så detta har inget med henne att göra)

Smex
0

#111 jag kan mycket väl tänka mig hur det måste vara att rida en väldigt het häst som drar emot ett hinder. Men om det är en unghäst som sticker så fort att man inte kan få stopp på den så kanske man skall kolla upp hur ryggen är? Och om vi snackar om en äldre veteran häst och han är pigg i hoppningen så är det samma sak där.

Har sett allt för många hästar och ryttare som har bettslat på och så är det samman växta ryggkotor som är felet.

men alla får göra som dom vill. Jag vet vad jag tycker och säger det också.

Men jag förstår vad du menar, angående om sporrar och bett, och då talar vi om bristning i hästens utbildning.

olina95
0

men det kanske inte är ryggen det är fel på, det kanske är bara att den tycker det är roligt, men hur kul är det om hästen drar iväg när man rider på vägen då? jag tror inte det är brist på hästens utbildning heller, vet många hästar som är veteraner som fortfarande sticker, och dom har inge fel på ryggen, dom tycker bara det är roligt. Men man måste ju kunna få stopp,. Jag tycker inte det är fel på att ha ett starkare bett då dom är så.

olina95
0

om man inte missbrukar det såklart.

Papaya
0

Om hästarna nu tycker att det är roligt, vilket de mycket möjligt till en början gör, så tröttnar de nog ganska snabbt när ryttarna måste dra och banka för att kunna kontrollera de. Jag kan slå vad om att ingen häst tycker att det är roligt när ryttaren hänger i tyglarna, och då slutar hästen förhoppningsvis att rusa om det inte är så att hästen helt enkelt inte kopplar farten till dragandet. Jag skulle nog säga, som någon redan sagt, att det brister i utbildningen och man helt enkelt får hem och träna mer på att få hästen att lyssna direkt. Långa dragkamper är varken kul att uppleva, eller kul att titta på.

//Emma

olina95
0

Såklart är det inte kul, om hästarna aldrig stannar, och sticket osv. och jag kan väll kanske medge att man kanske måste träna, och träna och träna. Men om man nu inte kan använda ett starkare bett som ni säger, varför ska man inte kunna göra det? Bara för att det kallas starkare bett, varför finns dom överhuvudtaget då? om dom är så diliga som vissa säger?:o, jag tror inte att hästarna tar så stor skada av tex. ett pelham, eller något annat starkare bett, för det gör bara att man aknske ska tänka på att man har det där bettet och inte dra lika mycket som man gör med ett bett som är 'svagare', och vara mjukare i handen, men det gör ändå skillnad om man har ett starkt bett och blir mjukare i handen, än om du har ett ''svagare'' bett och är hård i handen.

men jag står fortfarande fast vid det ni sa om att ponnyryttare inte klarar av starkare bett, och sporrar och så, för att dom missbrukar det, det gör inte alla, ELLER!? det är som om alla som rider stora hästar skulle kunna använa det, tror ni inte det är samma sak där, att det är folk som missbrukar dom också?? för det finns ungdommar som rider storhästar också, som kankse bara valt att rida storhäst, vad är det för skillnad?? Är det skillnad på att stora hästar är större än ponnyer, eller ryttarna? VIll att ni skriver det dära tydligare.!.

Smex
0

#116 nu tycker jag att vi skall gå på det som ämnet är frågan om, allså om att JAG inte tycker om att gå på hopptävlingar (där vi pratar om vuxna människor som rider ridhäst) och se hur de inte kan hantera sina hästar. (det är bara läsa längst upp varför jag ens drog upp denna tråd).

olina95
0

okej, men du måste hålla med om att alla på hopptävlingar inte hanterar sina hästar fel?

sus-sharon
0

det var en lång tråd med många, många åsikter av vilka jag håller med och stödjer de allra flesta med en eller två hand på ryggen.

men att vi ser fler och fler "fula fiskar" på de stora banorna, kan inte det bero på att de små ponnyryttarna faktiskt blir äldre och får större hästar av mamma och pappa???

sen håller jag med de som skrev att föräldrarna är de som borde få en fetsmäll (ursäkta, och jag tror inte det var ett direkt citat heller).

jag vet inte hur mycket träningar/tävlingar/lektioner där man stått på läktaren och hört barnens (oftast) mamma stå och skryta om den fiiiina ponnyn de köpt till sin (oftast) dotter ("bara det bästa, förstås!"), den nya flashiga transporten (*namn* vill förstås ut och tävla!" jaså? är det säkert det?), den nya flashiga utrustningen (till både ponny och ryttare, matchande of course) osv osv i all oändlighet… plötsligt avbrutet av: "MEN LÄGG TILL SPÖET *namn*!!!" skriket ut över ridbanan, och en förtvivlad unge på en lika förtvivlad ponny börjar rycka i tyglarna för att få till spöet "i läge", sparka med benen (försedda med sporrar, förstås) och spöa ponnyn vars man nu kommer åt. och så mamma: "BRAAAA!" följt av (till närmaste läktargranne): "Ja, du vet, ponnyn är ju riktigt het, och vi testar ett nytt bett idag för att lära den lite hyfs. Men om det inte funkar så får vi köpa ett skarpare" (läs också: imorrn.)

den här typen av "hästmänniskor" och "hästföräldrar" gör att jag drar mig för offentliga arrangemang där hästar och ponnyer visas upp som statussymbol för mamma och pappa.. jag tycker det är riktigt, riktigt fruktansvärt att man kan åka iväg på dylika arrangemang, spela upp en liten mardrömsscen i huvudet och få den bekräftad. i princip varje gång.

medarbetare på djurskydd.ifokus

exitingsvillemo
0

Kastar mig in i diskussionen =)

Jag ser inget fel med att använda skarpare bett tillsammans med sporrar isåfall skulle ju hela dressyrvärlden gå under där det är krav på sporrar och kandar.

Däremot håller jag med om att det används onödigt skarpa bett på många ponnytävlingar, med ryttare som inte alls har koll på hur bettet fungerar.

Just Pessoabettet är ju lite av en fluga då och då, plötsligt så använder ALLA pessoa.

Förklaring till er som använder pessoa pga het häst: Pessoa är inte ett skarpare bett än många andra, MEN det är ett grymt bett att använda i hästmun.

Hellre använder jag Pelham eller Kimblewick eller ngt annat "skarpt" bett med kedja på, skulle aldrig rida på ett Gag-bett.

Minsta lilla förhållning med ett pessoa, säger åt hästen att höja huvudet samtidigt som det säger åt den att sänka huvudet… Ett, för mig helt ologiskt bett.

Jag rider på pelham med dubbla tyglar, för att få lite "kandar-känsla" Vanliga bettringen har man normalt stöd i och stången tar man ett litet stöd i vid behov.

Kedjan på pelhamet förhindrar också sidostyckena dras framåt och nackstycket trycker i nacken.

olina95
0

Nu tror jag att jag förstår bättre vad ni har menat med ponnyryttare, för jag aknske missförstod mig förut, eller så läste jag fel eller något, och jag håller med om att det verkligen är många föräldrar som skriker på sina barn. Jag tycker, att är dom på träning, alltså för instuktör osv. eller iaf någon som undervisar dom, så borde inte någon skrika från läktaren, att dom tex. ska lägga på spöet eller så.. Det är tränarens uppgift att säga till personen som rider att göra si och så, om hon dock inte redan gjort det, eller funkar bra redan.
Och jag tycker också att det är fel att föräldrar uppmuntrar barnen att slå hästen med spö, och använda sporrar, om dom inte kan hantera det. då borde ju tränaren (om dom nu rider för tränare) säga till! Jag tycker det är okej att rida med sporrar om man vet att man kankse kommer få användning av dom.. Jag red själv med det förut, eftersom hästen jag rider, var en helt annan häst förut, och gick ungefär inte att få upp i galopp ett helt varv på ridbanan utan, och det var inte det roligaste att rida med bara skänklar, en hel hopplektion tex. då jag fick henne i galopp emot hindret, jag kämpade och kämpade, men fick henne inte hela vägen, men sedan så red jag med sporrar ett tag, men hon blev bara sur av dom, men nu har det blivit mycket bättre! Men jag tycker att rider man med sporrar, det gäller spön och bett också, ska man kunna hantera dom, annars ska man inte ha hjälpmedel!!

och jag tycker inte utrustningen är så viktig egentligen, det är viktigt att det sitter bra på hästen, och passar bra, så hästen trivs och inte får ont! men sedan, om det är en gammal sadel, eller en sprillans ny, det spelar då ingen roll. Visst skulle inte jag tacka nej heller till en sprillans sadel, som kostar mkt, om jag kunde köpa en, som passade, men det viktiga är inte att grejerna ska vara så snygga som möjligt, det vikiga enligt mig är att man har en häst man trivs med, och kan arbeta och ha kul tillsammans med. Må det vara en häst, som kankse inte är super duper fin, men man kan älska sånna hästar också, för den kanske har just det lilla extra som ryttaren söker! :)

LillaAranDixi
0

jag håller med skaparen av etta inlägg, men tillägger i stället, tacka vet jag att bara rida runt i skogen och lite westernridning på banan ibland!Tungan ute

olina95
0

haha :D nä, jag föredrar hoppning jag:) fast dressyr är ju lika viktigt om man ska rida hoppning, så man får sin häst smidigt;D

dunaluva
0

jag han en historia att berätta, några vet nog vem jag menar när jag säger en kille i 15 års åldern som tävlar ponny lokalt och regionalt i västernorrland. Han har många ponnyer tror jag, jag ahr iaf sett honom tävla 2 st, Saltis tror jag den hette.

Iallafall, jag var med en kompis på en tävling, hon tävlade mot honom. Det var en svår bana med en riktigt svår sväng så man kunde välja att gå utanför ett hinder och få en bra väg, eller innanför och komma rakt mot hinder ett galoppsprång innan. Min kompis gick innanför för att hon visste att hon skulle klara det och litade på sin häst. Det var flera andra ryttare som också gick innanför men piskade sina hästar tills dom började skaka och så för att den vägrade.

Till saken, på framridningen så stog mamman och skrek åt pojke att han skulle lägga på spöt osv, få pli på hästen tror jag hon sa. (Hästen gick redan jättefint!) Killen vågade inte säga emot och piskade till den lite löst innan sprången, mamman skrek att han skulle få den att hoppa på riktigt osv. Väl inne på banan så gick det väll bra för honom, mamman stog och skrev saker som lägg till spöet! och sånt, Killen såg stressad ut och glömde banan så han fick ta ut en sväng, mamman blev rasande och skrek saker som att inte ungj*veln ens kan komma ihåg en bana!! och andra liknande saker. Och när han tog utanför den där svåra svängen så blev hon lika arg.

När dom skulle sadla av på parkeringen så stog mamman igen och skrek till killen att hon la ut mkt pengar på så bra hästar och det minsta han kunde göra var iaf att komma ihåg banan!

Jag blev sjukt upprörd. men vad har jag en tjej på 14 år att säga till om till en vuxen människa? Usch, stackars barn. Blev nästan tårögd när jag var där. fy tusan för sånna föräldrar!

- Ellen

absoluutsofia
0

en banbyggare/domare vid lok/reg ponnytävlingar använder pessoabett på en av sina storhästar som han tävlar med i hoppning, och han kan rida och borde ha kunskap om hur bettet funkar.

jag själv skulle aldrig använda det på min häst.

lisette
0

#124 det du berättar om låter nästan som mamman tar igen för egen missad ponnytid. sorligt.

dunaluva
0

#126 jo, det är ju synd om hennes unge lixom :/

- Ellen

Papaya
0

Ungefär som ett par dokumentärer jag såg om skönhetstävlingar och amerikanska föräldrar som lär sina barn (4-12 år) att skjuta med vapen, det var ju bara föräldrarna som levde sina drömmar genom barnen. I många, många aktiviteter, där det är meningen att barnen ska ha roligt, försvinner det roliga när föräldrarna lägger sig i på fel sätt. Det är jättebra om föräldrarna är intresserade, och jättebra om de berömmer/hjälper sina barn att utvecklas, men när de gör tvärtom och bara skriker åt barnen/säger negativa saker så förstör det bara för barnen.

Jag hjälper en tjej att lära sig lättare grunder i ridning, i 3 år såg hon bara på när vi andra red (hon nöjde sig med att bara sköta hästarna). Nu i sommras så frågade hon mig om jag skulle kunna hjälpa henne med ridningen. Hon och jag har ganska mycket kontakt trots att hon är flera år yngre än mig, och hon litar starkt på mitt omdöme, vad jag tycker osv. Denna tjejjen har jättedåligt självförtroende, och allt hon gjorde bedömde hon själv som att det var dåligt. Senast när jag hjälpte henne med ridningen gick det jättebra, jag gav så tydliga instruktioner som jag bara kunde, hon gjorde allt jättebra och jag berömde henne för allt som kunde räknas som framsteg. Hon var jättenöjd och det märktes att hon litade mer på sig själv, trots att ingen annan förutom jag får lov att titta på när hon rider (hon är rädd för vad andra ska tycka).

Så kommer hennes mamma och ska hämta henne, mamman frågar hur det gick och vi bägge berättade allt som gått bra, hur hon löste kluriga situationer när hästen bråkade, hur hon gjorde ditt och hur hon gjorde datt. Så säger mamman: Vad kul att du vågar rida den stora hästen! sa mamman. Vadå stora hästen? sa jag. Ja, den där Rozzo, eller vad han heter. sa mamman (rozzo är en varmblodig travare) Nej, hon red Flisan, den lilla vita ponnyn! sa jag. Jaha, men det är väl inget sa mamman, och hon såg tydligt missnöjd ut med dotterns bedrift. Dottern blev jätteledsen och jag förklarade för mamman att flickan får rida den lilla ponnyn så att hon kan känna sig säker och få bättre självförtoende, så förtydligade jag det med att berätta varför det gått bra och hur busig ponnyn kan vara ibland. Sedan åkte de hem. Här hade jag arbetat i ett par timmar med att bara berömma denna tjejjen, att hjälpa henne förstå saker och varför man gör si och så, ponnyn gick jättebra och allt var bra, tills mamman kom. Inte konstigt att flickan har så dåligt självförtoende i det mesta hon gör, om hon har en sådan morsa! Jag berättade detta för min mamma som vid nästa tillfälle pratade med flickans mamma, men jag vet inte om hon fattade nåt. Jag blir så arg!

tack för lite utrymme att skriva av mig på! ^^

//Emma

Hannybee
0

#124 Stackars kille… : / Och hästen.

#128 Och så stackars tjej med…

Att folk kan bete sig på det viset. Vad tänker det med? :O Det är ju ändå deras egna barn?

dunaluva
0

Juste, en annan gång när den killen var på tävling så "tappade" han ridspöt, red en bra runda och fick senare skäll av mamman för att han gjort så, men han var nog nöjd endå :)

- Ellen

MalinSandman
0

Jag måste få till lägga en sak bara , eller kanske två,

Jag rider med Pelham , och Sporrar. skall ni klaga så visst, men jag måste ha pelhamet, för annars så är det svårt att få stopp på min häst. och sporrarna har jag inte för att hästen är seg eller skall springa fortare, dom har jag för att kunna rama in hästen bättre. Rider inte alls ponny, men jag antar att detta fenomen finns i storhäst hoppningen också.

Jag använder s´porrar som ett hjälpmedel, inte en bestraffning, sporrar är till för att hjälpa skänklarna

och en sista sak.

Better inte skarpt så länge ryttaren är mjuk i handen,

Det är ryttaren som avgör hur skarpt bettet skall vara!

Papaya
0

Jag vet inte hur ni tänker, men när jag ramar in en häst gör jag det med hela benet, inte bara hälen. Och som ovanstånde säger så är det ryttaren som avgör bettets skarphet (till viss del, skulle jag säga, för på hissbett räcker det att hästen sänker huvudet för att bettet ska bli skarpare) men tyvärr är inte alla ryttare som rider med skarpa bett kapabla till att reglera skarpheten osv.

//Emma

botakt
0

Tävlar inte själv men har varit och tittat på olika hopptävlingar och sett på dom här stora tävlingarna som brukar gå på TV. Jag tycker att ävenn vuxna som ska vara såå duktiga och perfekta kan ibland bete sig som riktiga skitungar. Som en tävling från belgien jag såg på tv. Hästen vägrade och människan som red vet inte vem det var började slå hästen med spö och trycka in sporrarna i sidorna på den stackars hästen. Dommaren blåste av denna ryttare direkt. Vilket ryttar j***ln slår hästen ännu mer. Var ävenn på en ponnytävling förut och där var alla jätte duktiga men så komm det in en liten unge kanske 9 år. Och rider med spö,sporrar och ett skarpt bett. Hästen vägrar för ett hinder varpå ungen börjar vråla och skrika åt hästen. Gräva med sporrarna och slå med spöt. Det jag vill få fram är att det är inte bara ponnyryttare som håller på. Det finns jätte duktiga sånna med!! MEN! det finns ävenn vuxna ryttare som är hel idioter på hästryggen!!

[MajaWrangstadh]
0

#132 Aaaaah TACK! Jag bara väntade på att någon skulle säga det. Man ramar väl för tusan inte in hästen med HÄLEN, med SPORRAR? Jag använder vaden, benet. Är jag den enda som gör det?

Marija
0

Håller helt med #132 och #134.

Min medryttarhäst brukar ofta leka skänkeldöv. Då kan jag få trycka till henne med hälen ett par gånger för att visa tydligare vad jag vill att hon ska göra (flytta undan, driva ihop henne etc) och sedan räcker det med att bara använda låret. Kan tillägga att jag aldrig rider med sporrar.

[MajaWrangstadh]
0

#135 Precis!

Hälen/sporren ska väl ändå användas som en extrahjälp när hästen inte lyssnar på vaden/benet. ? Jag har inget emot sporrar alls och rider med det själv, men att överanvända dom med att använda dom helahelahela tiden…? Det tycker jag är fel.

Marija
0

#136 Håller med.

För sitter man och trycker med benen hela tiden blir det ju lätt "segtryck", hästen blir ju "immun" till slut :P Då kan man ju väcka upp den lite med hälen. Säger inte att man ska sitta och tjata på hästen och vara där och peta, peta, peta med hälen hela tiden. Utan att emellanåt förtydliga lite (säger inte att alla hästar behöver den ridningen).

EmmaSofie
0

Jag kollade på en lektion på ridskolan idag och där såg jag en tjej på kanske 12 år som red på en ridskolehäst. När hon ville att hästen skulle gå frammåt använde hon spöt och slog tills han börja gå frammåt. Det var hemskt och ridläraren sa knappt till.
Jag har själv ridit hästen den kan vara ganska trög men inget man behöver piska den fram till! Hon försökte inte ens skänkla elr någonting!
Och det var flera andra personer på lektionen som använde spöt för att få hästarna att gå fram utan att använda skänklarna.

Jag känner 2 personer som använder sporrar utan att kunna använda dem, dem har spö då med när dem rider.
Ingen av dem är särskilt duktiga ryttare och har fått sporrarna för tidigt enligt mej (eftersom dem knappt kan använda skänklarna).
Jag har sagt åt dem men dem blir bara arga och vägrar att lyssna.
Ridlärarn dem har säger inte åt dem hur dem ska använda sporrarna och säger att dem ska ha dem för att hästarna inte går framåt annars.
Hur ska jag göra för att få dem att inse att dem förstör hästarna?

[MajaWrangstadh]
0

#138 Det där är upp till ridläraren tycker jag i så fall. Tycker det verkar vara en ganska dålig ridklubb som inte ser efter sådant…

Marija
0

Jag tycker att ridlärare har ansvar att säga till om ryttaren är/inte är mogen att använda sporrar. Och i så fall ge anvisningar hur ryttaren ska använda dessa på bästa sätt.

Smex
0

#138 som jag har skrivit lite överallt så pratar jag om vuxna gör med sina hästar. inte vad barn gör på deras ponnier eller ridskolehästar. För på ridskola så är det ridläraren som har till uppgift att hålla koll på hur sina elever behanldar hästarna.

Mina elver får ALDRIG rida med sporrar då jag tycker att dom inte är mogna för det. Spö får dom gärna ha och använda om den inte missbrukas, då man skall kunna visa att man kan rida med spö i båda händerna.

Brukar plocka ena spöet efter den andra under lektionens gång. Brukar vara enklare så.

men nu råkade även jag spåra ut lite…..

mintcore
0

Dressyrtävlingar på hög nivå måste man ju ha kandar? jag tycker det är fel oxå. Hästen ska kunna gå fint på vanligt tränsbett.

Papaya
0

Man kan inte börja rida på kandarbetsling förän hästen går ordentligt på tränsbett. Det är som en "uppgradering" och det krävs att man uppnår vissa mål innan hästen är redo att acceptera betslingen. Jag tycker visserligen att samma utrustning borde användas på alla tävlingar, oavsett svårigetsgrad. :P

//Emma

Mkarlsson
0

Hej alla ! :)

Jag vill bara säga vad jag tycker om det här med skarpt bett.- och lite annat ;)

Jag har absolut inget imot sådana hjälper, så länge dom används på rätt sätt.

För efter vad jag har sett så är jag ganska övertygad om att det är ryttaren och inte utrustningen som är problemet. Jag menar,

en mindre erfaren ryttare, eller en ryttare som enligt mig har lärt sig "fel" sätt att hantera hästen, kan orsaka stor smärta i  munnen på en häst med ett vanligt 3-delat bett,samtidigt som en väldigt följsam och rutinerad ryttare kan få det att kännas för hästen som om den har ett vanligt 3-delat även fast denna person i fråga rider med ett skarpt bett. Samma sak med sporrar, om jag var häst skulle jag nog välja en klok och rutinerad ryttare med sporrar än grym , "bankande" ryttare utan sporrar.

men, det bästa vore ju om man begränsade utrustningen på tävlingbanorna.  Och faktiskt försökte utbilda hästsverige så mycket det går.  För allt börjar ju trots allt bakom kulisserna med föräldrar, tränare osv. Och så är det ju det där gamla ordspråket ; Där kunskapen tar slut, tar våldet vid…

Förlåt nu om jag vart otydlig på något sätt / AmandaGlad

svampi
0

Jag tycker det är hemskt! Fattar inte folk att man måste rida hästen lika mycket dressyr som hoppning om det ska bli en bra hopphäst/ponny?

mintcore
0

jojo, är man rutinerad och mjuk i hjälperna, men endå? jag skulle villja ha det med vanligt bett. Möjligen sporrar men helst inte, "7 vet inte varför.

Ahnna
0

#145 Nej, det fattar de inte. (Eller jo, många fattar, men inte alla och framförallt inte alla barn i åldrarna 10-18 år.)

Jag var på en lokal ponnyhoppning häromdagen och det var flera riktigt fina, samspelta ekipage på plats, men också flera som gjorde att man bara ville blunda… Jag pratade med ett par stycken om dressyrens vikt i hoppningen, men det bemöttes med bitska kommentarer om att hästen minsann inte lyssnar på "det och det" bettet eller att hästen är för het, för lat, för långsam i svängarna… *sucka*

www.stuteriprecious.se

Smex
0

#147 som sagt, aldrig mer hopptävlingFlört

Ahnna
0

#148 Du får det ju att låta som att alla är skitdåliga ryttare, men så är det ju inte. Jag hopptävlar gärna och kommer fortsätta med det. Jag har sett några hemska ekipage, absolut, men minst tre-fyra gånger så många jättebra ekipage/ryttare. Så det stämmer ju inte att hoppsporten är en stor varböld i nacken på hästnäringen, som det låter på flera i den här tråden.

www.stuteriprecious.se

Smex
0

#149 jag hopptävlar gärna själv. tycker det är bara kul att få komma ut och hoppa bana och få slåss lite om att få en rosett =) Vad jag menade med mitt inlägg där var mer på lite "skämt-åsido".

HannaT
0

#147 Varför inte tävla själv och vara en bra förebild för andra, och visa vart skåpet ska stå? Tycker inte att man ska banna sporten för att vissa beter sig dåligt, tvärtom engagera sig och göra något åt det.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

ettedo
0

hej! vill först säga att det här är en väldigt intressant tråd.

Jag rider själv på pessoa eftersom min häst går bäst på det bettet och verkar tycka det är skönast, då jag inte behöver dra utan kan vara väldigt mjuk i handen. Jag varierar ofta bett mellan vanligt 3-delat, hackamoor, pessoa och sellan men ibland pelham. Jag använder oxå sporrar ibland och de är inte för att driva hästen fram (för de gör iaf jag med foten där jag inte har sporren, eller hur man ska förklara) sporren använder jag när min häst inte lyssnar på skänkeln OCH INTE SOM EN BESTRAFFNING TEX FRAMFÖR ETT HINDER NÄR DEN GJORT FEL!! Jag använder oxå spö och därför att om min häst blir rädd för ett hinder och tänker vejja av så viftar jag till med spöt (INTE SLÅR ELLER PISKAR) och då hon lyssnar direkt och med det försöker jag säga till henne: det är ingen fara och stöttar henne lixom. (om ni förstår). :)

när jag hoppar en bana så pratar jag ofta med hästen t.e.x "braa!", "duuktiig!"  med en lugn och säker röst och ABSOLUT INTE SKRIKER ÅT MIN HÄST! eftersom min häst är en väldigt känslig/stressad häst så skulle den bli totalt förvirrad om jag skrek åt den eller dunkade den i sidorna.

så själv tycker jag inte att det är fel att rida med sporrar, spö skarpa bett, DET BEROR PÅ HUR MAN ANVÄNDER DOM , OCH TILL VAD!!

MIN UPPFATTNING!!

sporrar använder man inte till att få hästen att springa snabbare, det gör jag  med sitsen, (oxå att rida långsammare kan man reglera med sitsen)

Inte använda spö som bestraffning om hästen har gjort en vägring som kan vara ryttarens fel (oftast är det ju det) eller vid en vägring då hästen är rädd för ett hinder. dock kan man ju få använda det med en liten dutt då hästen är envis och dum!! MEN INGA ÖVERDIVNA SLAG!!!!!!!!!

JAG HAR SJÄLV sett massor av ryttare som bestraffar hästen på ett mycket onödigt sätt. t.e.x en unge som red på pessoa på en väldigt känslig häst och hästen vägra så ryttaren satte full galopp och sedan sågade med händerna och drog tills hästen började att backa, SOM EN REN J**LA BESTRAFFNING!"!!!  det är hemskt att se nått sånt.

Jag säger så, vissa hästar älskar att hoppa och brinner för det, vissa älskar att hoppa men kanske inte är stjärnor då får den ha en duktig ryttare som hjälper till här och var, vissa hästar gillar inte hoppning ett dugg men gör ändå allt för att tillfredställa ryttaren, vissa hästar hatar hoppning och står emot ryttaren för att den verkligen inte vill detta, sånna hästar borde få lippa hoppning så extremt mycket!!!!!

imsuchadiva
0

( har inte läst hela tråden )

på min arab hade jag spö & sporrar i slutet av våran "karriär", red även på ett gaggbett.

Bettet trivdes han jätte bra på och jag behövde ett litet skarpare bett till de gånger han fick för sig att det var dags att slå i en högre växel än vad jag ville.
Sporrarna använde jag så lite som möjligt, men ibland blev han seg och så var ju en del hinder läskiga. Så hade sporrar för att kunna puscha på honom lite mera.
Spöt använde jag till att rama in honom lite bättre in för dom läskigaste hindrerna.

Kan ju tillägga att hemma hoppade jag honom ibland utan spö och sporrar och med vanligt tre delat bett,
Men på träningar och tävlingar så använde jag ovanstående saker.

Papaya
0

Tycker ditt inlägg är väldigt rörigt och motsägelsefullt. Dra ner på caps och alla utropstecken så blir det trevligare att läsa, oavsett vad du skiver.

//Emma

hannabrink
0

Kan bara hålla med er andra! Man ser ponnyer med en massa onödig utrustning och barn som sliter och slår på dem. Ponnymammorna skriker på barnen som försöker kontrollera sina stirriga ponnyer. Fy säger jag bara! Tur nog så är det inte allt för ofta man ser sådana exempel ute på tävlingsbanorna!

SSAA
0

jag känner mig ganska oskyldig til detta:)

jag har aldrig riktigt fått chansen att tävla så jag tar den :)

jag rider en ridskolehäst :)

har ett vanligt delat tränsbett, hon har nästan alltid bjudning förrutom när hon är brunstig:)

vanlig engelsk nosgrimma, hon verkar nöjd, den sitter inte hårt och hon gapar inte, en vanlig allroundsadel som hon trivs med. sen rider jag med sporrar och spö och jag måste säga att jag nästan bara har dom sakerna för säkerhets skull, hästen "dör" ofta i svängarna och måste ha lite bjudning mot hindrena, dock har jag en lugn skänkel så det blir inte så mycket, hon svara direkt :) spöet bara finns där om hon skulle tveka på ett titthinder vilket dock inte brukar vara ett problem men för säkerhets skull :) jag är ingen flängryttare och har inga "ponnyföräldrar" vilket jag är väldigt glad för :)

kaka1234567
0

Vi har är häst på ridskolan som hetter ägrim o är stallets kraftigaste häst.Han hade pessoa och är väldigt stark.Han har ett pessoa bett med 2 ringer längst ned tygglarna sttier på de nedersta hållet.En dag skulle jag rida han( 2 gongen) o visste hur stark han va.Men jag fråga ridläraren om jag fick ha på stora ringen och han var lugn o inte alls spänd som när han hade på pessoa ringen längst ned.Så ridläraren sa att jag kunde låta tygglarna sitta kvar på den stora ringen och enda sen dess har han varigt lugn o harmonisk.Men han måste kanske ha pessoat kvar men inte på de små ringarna utan på den stora de tycker jag är lite dåligt men de bättre en att ha på hållet längst ned =D.De funderar på att kanske byta till ett 2 eller3 delat bett men han kan va lite stark vid hoppning och uterit..

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Huldan
0

Jag rider med pessoa på en av mina skötisar. Båda är nordsvenska travare på 18år. jag vet själv inte mycket om pessoa är bra eller inte men jag litar verkligen på hästägarens bedöming. Innan hon köpte honom hade de tänkt slakta honom pågrund av att han inte var hanterbar tyckte dem. Nu är han det goaste på jorden.

Enda gången jag tar i tyglarna när vi rider är just innan hindrerna och då är fungerar det bra. Han stressar lätt upp sig men tar man i munnen brukar han lugna ned sig betydligt, om man bara lätt. Tar man för mycket blir han däremot knäpp, men det är ju förstååerligt. Man ska inte slita i hästmunnar.

MalinSandman
0

Jag måste ju tillägga till mitt senaste inlägg att jag använder inte sporrarna hela tiden, utan bara om det behövs, sen har jag dom riktigt långt ner nästan så som är i kanten på klacken, min häst sitter jag och rider med sätet, inte använder jag sporren för att driva in honom i samling och för att han ska flytta, utan den andvänds endast ENDAST i nödfall! 
Herregud..

Salish
0

Vet man hur ett pessoa inverkar på hästen tycker man inte om det. Till och med de som inte kan någonting om hästar. Jag var på Börjas för ett tag sedan med pappa och så kom vi till betthyllan. jag tog upp ett pessoabett och förklarade hur det fungerade, och pappa svarade: "Är det tillåtet att tortera hästar?" Helt rätt!

Salish
0

En tjej i min klass har en jättesnäll häst som hon rider gymkhana med, han är verkligen hur lugn som helst! Ändå har hon pessoa, hårt spänd aachennosgrimma och gramantygel. Detta är för att "han blir pigg om jag inte har pessoa". Jag har själv fått rida honom, då utan pessoa, hjälptyglar eller nosgrimmor och då var han hur lugn som helst! O_o

WhoCares-01
0

vill bara säga en sak om pessoat. som inte har med varken nack eller fördelar att göra. en ponny i stallet som mina hästar står i går delvis på pessoat. har aldrig lagt märke till att hon tagit skada av det. hon går med spetsade öron nästan varje gång jag ser ekipaget i paddocken. och visst kan det gå upp i gomen på hästen (två-delat) men det är om man gör fel. förra gången tandis var här kollade han igenom hela hästens mun och inga sår eller skador fanns där bettet sitter.

kan tilllägga att jag bara använd pessoa en gån å det gick fullständigt åt skogen. Wilma bara krullade sej och tyckte inte alls om det, så det la jag ner direkt. kommer förmodligen aldrig använda det på någon häst i framtiden heller men jag har inget emot dom som använder det såöänge inte hästen tar skada. (och ja, jag har läst pessoa-trådarna). tycker även att om man nu nödvändigtvis ska ha pessoa så ska man ha delta på det.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

imsuchadiva
0

#160 Då kan du ju gärna få förklara här också.

Ett bett blir vad man gör det till.

may-britt
0

jag er enig med 120 sen for och  ride med pessoa moste man kunne ride med myk hånd och jag ville alldri satt en som inte kunne ride och  hatt et pessoa bett.

det kommer inte ann på  bettet men hånden som drar i tyglen.

samme er det med sporrer de moste brukes rett.

når det gjelder bett så  er det mildese bett skarpt når norn sitter och rösker och  drar i  tyglene.

och  peta med spöet kan man gjöre men dem som piskar sin häst er ingen bra rytter.

jag vill alldri en gang prova och  piske banka min häst da skulle jag inte ha noe häst alls.

och  viss man er så  dålig rytter at man inte kan ride med skarpt eller milt bett i  munnen på  hästen uten och  skadda eller at  det gjäör ont for hästen så  får man ride bett löst så  har man reda ut det problemet.

men kom i  håg rider man bett löst och  röskar och  drar i  tyglene så  kan man faksisk bryte nese benet på  hästen.

så alt kommer ned til samme hva man har i munnen på  hästen av bett så kan man inte väre hard på  hånden och  röske och  dra.

MMaja
0

Bett Jag tycker absolut de skulle vara mycket bättre att alla red utan bett men jag kan också förstå att de blir svårare och driva en ridskola och göra sporten lite mer aktiv om man bara red t.ex NaturalHorse manship.

SporrarFörstår jag inte varför folk använder…

Spö Jag förstå inte vad de är för mening med det, vistt de kanske inte är lika allvarligt som när man anväder sporra om man bara använder spöt som är liten extra  hjälp för skänkeln om man t.ex bara duttar lite på hästen så att de blir som en lite tydligare skänkel.

Själv använder jag aldrig spö eller sporrar, jag ride på en ridskola med gummibett,och ibland på ett ställe som rider NaturalHorseManShip.På ridskolan tycker jag ibland det är jobbigt att rida med bettet för att man känner sig så elak men jag försöker att dra hästen så lite i munnen för att få den att bromsa och ge den mycket beröm,  Jag har tänkt att börja rida hela tiden på NHMS-Stället men de är mycket dyrare och har fäst mig väldigt mycket vid en speciell häst på ridskolan.

/ Mmaja

WhoCares-01
0

#166. jag har alltid spö när jag rider. i dressyren har jag ett långt dressyrspö för att kunna peta till min häst bara för att rätta henne, eller om hon slöar och inte lyssnar på skänklen så kanske hon får ett litet rapp.

när jag hoppar har jag ett vanligt allroundspö för att kunna rätta henne. (bara jag har spöet i handen och kanske viftar till med det så vet hon vad som gäller, det skapar bjudning på min häst. kan lägga till att hon i hoppningen, så fort man skapat bjudning tillsammans, så går hon med spetsade öron mest hela tiden och kan lägga till något litet glädjeskutt d och då =)

när jag rider ut har jag det bara som en säkerhetsgrej. om hon t.ex skulle stanna mitt på vägen och vara skygg för något på andra sidan så är det bra att kunna få fram henne…

använder man spöet rätt, alltså som en hjälp, inte som bestraffning så är det vä inget fel ed det? =)

men jag blir väldigt inspirerad och framför allt imponerad när jag ser ex, honza eller pignon

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

viktoria91
0

jag kan förstå dem som har skarpa bett och spö/sporrar när man hoppar. är hästen het är dte bättre att ta lätt i skarpare bett än att slita i ett milt, även om hästen är het kan den vara osäker på vissa hinder och försöka bryta ut då kan det vara bar att lägga spöet på halsen och rama in hästen.

Salish
0

Själv tycker jag inte det är fel på spö eller sporrar förutsatt att man kan använda dom. Dvs inte sitter och gnager med sporrarna eller slår hårt med spöt som bestraffning. Sporrar har jag då och då, men jag har sporrar med slät trissa och inga fasta sporrar. Spön har jag dock aldrig, jag tycker bara att det är jobbigt att hålla i det och det brukar fungera utan.

Birke
0

Ser inge fel i varken skarpa bett, sporrar eller spön, bara man använder dom rätt - till att förfina sina signaler (den här komentaren gäller inte det som står i #0, för det gillar inte jag heller om man har betten för att hålla tillbaka och sporrar/spö för att driva. Visst, ibland kan de ju behöva användas på det viset.. men men.).

Rafflan
0

Inte läst hela tråden.

Jag tror många yngre och ungdomar får lite prestations ångest och blir då hårdare mot hästarna än vad dem igentlige är hemma.

Alla vill ju jämnt se så himmla proffsiga och duktiga ut liksom, speciellt på tävlingar :/

Själv rider jag sällan med sporrar, kan man inte rid hästen ordentligt utan sporrar är det nåt man ska jobba på, dock kan man på tex tävling och några träningar använda sporrar för att göra det tydligare för hästen.

Har ridit med sporrar på 2 hästar, en fet nordis som man fick slita sönder benen på för att få till trav och galopp efter att han gått på sommar bete, då vart sporrar tydligare, och en ridskola häst, som jag prova alla humana sätt på med både sporrar, spö och sätte, men som ändå knappt ville gå framåt, sa åt läraren att dem borde kolla upp hästen…

Gronstedt
0

Jag undrar hur ni tänker, ni som fördömer alla som inte rider på ert sätt, ni som säger att man inte ska använda hjälpmedel för att förtydliga sina hjälper, utan i stället ska arbeta på hästens lyhördhet. I er värld finns det bara välutbildade ryttare som är ensamma om sin egen häst, antar jag. Det finns inga skänkeldöva ridskolehästar och inga människor som började rida förra året. Inga ridskoleelever som motionsrider en gång i veckan. Bara superambitiösa hästägare som rider med sätet och arbetar på sitt ledarskap, helst bettlöst …

I verkligheten finns lata, tjuriga hästar och dåliga, outbildade ryttare. Om inte de får finnas lär det inte bli någon återväxt av vare sig duktiga ryttare eller hästägare, och inte heller någon efterfrågan på duktiga, känsliga hästar.

För min del ser jag hellre att eleverna lär sig att rida ridskolehästarna. Många hästar, inte bara ridskolehästar, slutar jobba när de inser att ryttaren inte vet hur de ska begära arbete. Hästarna maskar så mycket de kan och jobbar bara för ryttare som kan be på rätt sätt. Hellre då att eleverna får lära sig att använda  spö eller sporrar för att säga till hästen "Du, det är jag som kör och du ska lyssna på min skänkel" än att sparka sig trötta i bröstkorgen på den. Hellre att eleverna får lära sig att hålla in skarpt några gånger, även om hästen gapar, så det verkligen blir en balansering, än hålla på så dra halvhjärtat i tyglarna hela lektionen utan att hästen någonsin kommer bak med vikten.

Hellre en eller ett par skarpa tillsägelser än timmars ridning på bogarna utan framåtbjudning. Det är sådana tillsägelser man har hjälpmedlen till.

Rafflan
0

#172 nu kan jag bara prata av egen erfarenhet, rider outbildade hästar mest. Endel som är så känsliga att man inte kan rida med skänklar utan bara med röst och tygel.

Kan du inte få hästen att gå fram och göra det du vill utan sporrar och spö bör du fundera på vad DU gör fel. Det är sällan man MÅSTE använda sporrar å spö, det använder vi oftast för att vi är för lata för att jobba ordentligt med sätte och skänkel eller för att vi inte kan jobba med sätte och skänkel.

Har settat på många tröga å sega ridskole hästar och jag har jobbat som en idiot utan att få till det, sen kommer en jätte duktig ryttare och sitter upp och får hästen att gå i form och göra allt dem ber om utan att anstränga sig, utan massa hjälpmedel. Det är ditt jag vill nå!

Gronstedt
0

#173: Det verkar som om vi är fullkomligt ense!

Det är dit man vill komma, till att få hästen att göra det man vill med glädje, bara för att man ber lite försynt. Men man kommer aldrig dit om man måste jobba som en idiot hela tiden utan resultat varje gång man rider. Man behöver hjälpmedlen på vägen.

Och precis som jag skrev: när hästen inte gör som det var tänkt beror det på att ryttaren inte ber på rätt sätt. Man behöver sporrar och spö för att man inte kan använda säte och skänklar på det sätt som är rätt för den aktuella hästen. Man behöver dem som hjälpmedel innan man har lärt sig. Att lära sig korrekt sits och korrekta hjälper tar lång tid, hur mycket man än funderar på det. Speciellt om man rider en gång i veckan på ridskola.

Rafflan
0

#174 ja men tränar jag utan sporrar som en idiot och sen dem sista 5 gångerna innan dressyr tävligen använda jag sporrar så okey. Men använda sporrar 5 gånger i veckan och rida utan 1 gång, eller rida med sporrar varje ridtur, inte okey.

Ja, men det är ju därför du rider på ridskolan för att lära dig, använde du massa hjälpmedel hela tiden lär du ju dig aldrig. Själv hatar jag sporrar, visst kan jag kanske få hästen att gå i form utan att behöva jobba så mycket, men det e väl för att jobba och utvecklas som man tränar? ;)

Peppe
0

#175 bara för att du har sporrar på dig betyder det inte att du rider med dom.

mina sporrar sitter på stövlarna hela tiden så varje gång jag har stövlarna har jag även sporrar, vilket blir uppåt 5 dagar i veckan. skänkeln ska peka rakt fram och dessutom används inte hälen som skänkel i normalfall, bara vid korrigering. jag har alltså alltid sporrar, men de används sällan. jag har även ett spö i handen.

Birke
0

#175 Verkar på dig som att du tror att sporrar är till för att driva hästen.

Gronstedt
0

#175: Många rider på ridskola för att lära sig rida, ja, men inte alla. Om man ger hästen en liten påminnelse med spöet i början av lektionen, så har man en möjlighet att lära sig att rida, eftersom hästen under resten av lektionen är mer uppmärksam för övriga hjälper. Om man däremot masar runt och låter hästen ignorera hjälperna, lär man sig inget annat än att det är jobbigt och tråkigt att rida.

Om hästen kommer i form för sätet, så använder man inget mer. Om hästen behöver en förstärkt skänkel för att forma sig, så förstärker man skänkeln. Om hästen behöver ett spöpet bakom skänkeln för att forma sig, eller man behöver vända in hälen (med eller utan sporre), så gör man det. Som #176 skriver, många ridstövlar har en liten "fnäbb" baktill - har ni tänkt på att den fungerar som en sporre?

Och återigen, en del kanske tränar för att jobba och utvecklas, andra är nöjda med sin kunskapsnivå och motionsrider ibland. Båda sorterna måste få finnas.

Jag har en känsla av att en del använder mer och starkare tillbehör på tävling, för att man tror att det ingår i tävlingskitet att ha en massa extra krafs, som man inte använder till vardags och inte behärskar.

Peppe
0

#178 fast jag menar att jag har ett par vanliga sporrar fastspända på stövlarna, ingen liten "fnäbb" på stöveln Flört är aldeles för lat för att plocka av och på när det går lika bra att låta dom bara kvar

Rafflan
0

#176 varför ha sporrar om du inte behöver dem?

På lektion har jag alltis spö i handen, men använder det inte.
(dock inge spö på min medryttar häst på lektion)

#177 det verkar ju vara därför dem flesta användet dem, för att hästen är seg eller skänkelstum. Så istället för att träna tar man sporrar.

#178 vet ej vad du har för ridskor men jag har iaf ingen "fnäbb" på mina, dock kanske du märkt att jag e typ helt emot sporrar så skulle det finnas en sån på skorna skulle jag inte köpa skorna, för med en sån skulle jag inte kunna rida min medryttarhäst ;)

Peppe
0

#180 varför inte? jag kan inte veta innan jag sitter upp om jag vid något tillfälle kommer behöva korrigera eller inte. dom stör ju inte på något vis, det är betydligt smidigare än att sitta upp, rida en stund, hitta en situation när dom behövs, sitta av, gå till stallet, ta på dom, gå tillbaka till ridbanan/ridhuset, sitta upp, börja om. nää tack, dom sitter där dom sitter =)

tror mest det är okunskap om hur sporrar ska användas när man är emot dom :o)

lisette
0

jag har efter inrådan från min tränare börjat rida med sporrar. jag är just nu så otränad och orkar inte alltid flytta hästen med enbart skänkeln. framförallt är det skänkelvikningen som är lite strulig för mig. sen jag började rida med sporrar har jag fått mer kläm på det hela.

har alltid tyckt att jag har för fladdrig skänkel för att rida med sporrar, men nu när jag börjat träna har hon förklarat vettigt för mig och korrigerat mina skänklar.

Browny
0

För att använda sporrar, spö och starkare bett så ska man vara erfaren och veta vad man gör. Det är självklart.

Men ärligt talat så har jag hellre ett skarpare bett och säger till hästen 1 gång och hästen förstår att den ska sakta av än att sitta och dra hästen i munnen, gång på gång, utan att något sker. Det är varken trevligt för ryttare eller häst.

Samma sak med spö och sporrar, hellre säger jag åt hästen en gång och hästen tar det än att man sitter och bankar med skänklarna i stackars hästens sidor hela tiden.

Självklart ska man också jobba för att få bort sina problem. Målet är ju alltid att rida med så få hjälpmedel som möjligt.

Då jag var 11 - 12 år hade jag ett ganska vasst sto, men som verkligen älskade hoppningen och lätt blev överentusiastisk. Hon blev stark och bockade tre meter rakt upp i luften efter varje hinder. Jag började då rida för A-tränaren Louise Haaga. Vi jobbade mycket med våra problem. Jag fick göra halt efter hindren och jobbade med att få henne att lyssna på mig. Och så en dag rekommenderade Louise mig att börja använda pelhamstångbett. Jag var mycket skeptisk på den tiden för att använda starkare bett och var nära att säga emot, men tillslut provade jag ändå. Och så mycket bättre det gick! Jag slapp ha dragkamp med min häst, en dragkamp som jag ändå nästan alltid förlorade. Faktum är att Vega (min häst) också blev avsevärt gladare. För inte ville väl hon bli dragen i munnen! Nu kunde vi liksom jobba med varandra och inte mot varandra. Men trots bettbytet så jobbade vi mycket med att hon skulle lyssna på mig, såklart.

ebengtssson
0

det har jag också tänkt på. Jag vill kunna rida min häst med 3-delat och inte betsla upp för att kunna hoppa. Önskar att det fanns fler som tänkte så…

http://satilaryttaren.blogg.se

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

hejs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 32

skulle  va glad om du tog bort bilden, då det ser ut som min häst !

Elshira
0

#185 Varför då? Hade du inte sagt något hade ingen vetat… Men nu kanske du vet att du ska försöka vara lite snällare i handen istället.

Hakuna matata!

ZipZ
0

Den som har tagit bilden har rättigheterna till den.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Rafflan
0

#187 nej det tror jag inte, ägare jag ett djur har jag rätt att säga ifrån om bilder på det djuret lägs ut på nätet.

ZipZ
0

#188 Tyvärr så är det inte.

Som sagt fotografen äger bilden och du kan bara be om dom vill plocka bort den, men dom behöver inte göra det.

Du kan läsa om det här: Länk

Kolla allra längst ner på sidan, om du inte orkar läsa allt.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

hejs
0

jag själv rider endast med nova bett !

men jag vet ej vad tidigare ägare har gjort.

o jag är väldigt mjuk i handen säg inget fören du vet vem du pratar med , oh jag skulle aldrig utsätta min ponny för något för att vinna!

Skrikandes

Salish
0

#190 Hur vet du att det är du? Du sa ju bara "det där ser ut som min häst."

Rafflan
0

#191 ja precis, finns ju många hästar som ser ut som den på bilden. Så borde ju vara omöjligt att veta att det är jsut hennes häst.

Som jag fattat det är det dock inte #190 som rider på bilden.

Alma-G
0

Någon som skrev att hon sett en del förstora ryttare och jag tycker inte folk bör lägga sig i sådant.

Alma-G
0

Någon som skrev att hon sett en del förstora ryttare och jag tycker inte folk bör lägga sig i sådant.

hejs
0

#191 #192 Det är inte jag som rider på bilden, men jag tror att jag känner igen min egen häst!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.