Pälsfällning.
Hej. Schess har börjat fälla som bara den nu! Är det inte lite tidigt? Varken Millan eller Japp fäller!
Min isis har också börjat så där smått. Men inga stora mängder.

Det har min fjording också inte islänningen.

jag som trodde det var jag som inbillade mig…

Nej då, det är dags nu. Våren är på väg. 
min fäller med, trots att vi bor här uppe i norr!

Dagarna blir ju längre för varje dag så det är dags för dom att börja fälla…..ett litet PS är att dom fäller har inget att göra med att det blir varmare ute ;o)
Ett tips är att ge vetegroddolja, finns att köpa på tex hööks, och ge det under minst 2 veckor. Dels hjälper det hästen med fällningen då många hästar reagerar med att bli trötta, griniga och ömma i skinnet och dels blir den nya pälsen väldigt blank och fin.
Vetegroddoljan är rik på B-vitamin och det kan dom behöva extra av under sättning och fällning av pälsen…..man och svans får oxå extra fart och växer så det knakar :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag har köpt ren B-vitamin idag :D

Maraboy håller väl i sin påls till April som han gjorde förra året :P
Hehe, min mosters gamla ungerska halvblod (eller vad det var han var) började fälla vid nyår ungefär… Han satte även päls strax efter midsommar :P

Det blir billigare med b-jäst i påse då.

Mina har inte börjat fälla än. Dixi började lite i början av december men har nu slutat igen.
Många djur som inte vet hur det ska vara i år har man märkt. Kanske beroende på den konstiga vintern. Vi har ju fortfarande harar som inte fattat att de ska ha vinterpäls nu. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Min fjording fäller som en snöstorm.. kanske ett tecken på att våren är på ingång? 
Men jag har hört att hästar också fäller olika pga av dagens ljus. om det är en ljus dag eller kall o mörk.
/Elin
det lilla russet hade den tjockaste pälsen jag har sett, och han fällde inte ett hårstrå..

Japp, Dixi har börjat fälla igen. Det bara rasar päls av henne. Hualigen, fastnar hästhår ända upp i näsan. hihi
Audiatur et altera pars
haha, killar gott :)

konstigt eg. Men jag har ju en inackorderad fjording här som är 20 år gammal och hon tappar jättemycket hår nu i jämförelse med min.
det är ju lite lustigt ja, för man tycker ju nästan att dom borde tappa ungefär samtidigt…

Reddie brukar börja fälla lagom tills då han kan krafsa upp lera i hagen. Jag brukar få in en grå häst med stel lera över hela kroppen- och då menar jag hela! Man kan tro att det brinner i stallet då vi borstar våra hästar på våren. Tur att det går att göra korsdrag i stallet och alla fläktar sätts på. Måste nog höra med stallgubben om han kan fixa något så vi kan hålla till utomhus då det är som värst- för allas bästa.

#15 Ja det gör ju det. Och hur mycket man än borstar henne så kommer det vita strån på det svarta. Såååå snyggt så. hmm, men vad göra. Bara fortsätta borsta. Men när hon är som värst funderar man allvarligt på att snagga hela kusen.
Audiatur et altera pars
haha, det blir lätt så, så tokigt, men härligt ändå :) ibland iaf. hih

Ja, lagomt när man fått bort all päls känns det som om hon skaffar vinter skrud igen. Snacka om att shettisen i henne slår igenom på pälsen. Ja, inte bara pälsen faktiskt, men ändå. 
Audiatur et altera pars
haha, jaa, det är ju en smula jobbigt, det går fort mellan varven då det är pälsbyten, men inte tillräckligt fort att tappa den haha, mins shettisen som jag pysslade om när jag var liten, hade en såndär sten och försökte pälsa av, men det var ju lika mycket kvar ändå, haha

Ja dessa ryktstenar. Det enda som försvinner är ju stenen. hihi
Åtminstone känns det så ibland.
Audiatur et altera pars

Min häst har också börjat fälla! Massor!
haha, men det är ju så, den blir mindre och mindre och hästen hårigare och hårigare ;)
undra förresten om en sån ryktsten funkar på en hund ?
mammas hund fäller alltid massor, kanske skulle funka…