Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1458 ggr
Rafflan
0

Hoppa över bommen vanligt?

Såg denna korta film från ponnyakuten
http://svtplay.se/v/2294719/ponnyakuten/tips_vid_lastning?sb,k149129,1,f,-1

Där säger han att det är vintigt att veta hur man ska ta ner bomen ifall hästen hoppat över, är det vanligt att hästen hoppas över bommen när man transporterar den?

För sånt borde ju inte gå att träna bort eller förhindra :P

Zabbio
0

Vanligt är det väl inte men det händer om hästen får panik. Allt går inte att förhindra; tänk dig att bilen framför tvärnitar på motorvägen, då måste du också tvärnita, kanske hästen får panik eller kastas fram eller något. Då ska man kunna hjälpa den loss.

Det är svårt att förhindra helt, enda altewrnativet jag ser är att binda huvudet riktigt lågt, men det i sig kan orsaka panik och vid en krock blir det ju en rejäl smäll i huvudet på hästen.. så mindre lyckat.

Det bästa är att köra lugnt och fint, ha bommen och grimskaft på laom höjd/längd och vänja hästen ordentligt. Normat sett händer ju inget men olyckor kan ske.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag känner en häst som jag själv sett hoppa över bommen.

Varför han hoppade vet jag inte, transporten stog still, men det är tydligen något han gör med jämna mellanrum.

När jag var med så kravlade han sig över bommen med hela kroppen och ställde sig på tvären i fronten på transporten (d-ponny/liten häst).

De skulle ta ut honom på andra sidan men där stod både hö och spånbalar som behövde packas ur först. Lagom när allt var utpackat hoppade han den bommen också innan de han fälla den.