Ang. Rutinerad, Vad anser ni?
Man läser ofta annonser där hästarna säljs till rutinerad ryttare.
Men vad är igentligen en rutinerad ryttare? Vad anser ni? Hur vet man själv att man är rutinerad?
Vi pratade lite i stallet om detta, och en tjej som har haft häst i hela sitt liv (tävlat och ridit in ponny & storhäst), tycker inte att hon är speciellt rutinerad. Med andra ord måste jag vara nybörjare x2 :P
Ja, det beror ju helt på.
Är det en dressyrhäst tex, så skulle rutinerad för mig vara att man tävlat och tränat mycket dressyr och är säker på det.
Annars allmänt rutinerad känns mer som att man kan hantera om hästen konstrar lite, man är tydlig me inte överdriven i sina hjälper och helt enkelt vet vad man sysslar med.
Orutinerad (som jag tolkar det vs rutinerad i annonser) är någon som kanske ridit litegrann men inte kan hantera om hästen börjar bli nervös eller ''testar'' utan kanske själv blir osäker då.
Känsliga hästar behöver ju oftast någon som själv är säker och trygg, och då blir de toppen ridhästar. Men för en osäker ryttare kan det eskalera till livsfara och ingenting fungerar, eller så blir hästen avtrubbad.
En ''okänslig'' häst däremot kommer man kanske inte aå långt med men däremot blir de inte så stressade. De gör vad de ska men inte mer helt enkelt. Generellt nu.
Så i den bemärkelsen känns ''rutinerad'' helt enkelt som någon som kan hantera och lyssna på en känslig häst utan att bli uppstressad själv.
Det kan ju också betyda att hästen är fullständigt galen och slänger av alla, men det gör det nog inte alltid :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det skiljer antagligen mycket beroende på vem man frågar.
För mig handlar det inte om hur länge man har ridit. Det handlar om hur duktig man är på att rida olika sorters hästar vid olika situationer och vilken kontroll man har i olika situationer.
En väl rutinerad ryttare är erfaren av alla sorters hästar och kan rida den på ett korrekt, säkert och tryggt sätt oavsett situation om problem uppstår.
En något rutinerad ryttare är duktig på de flesta hästar vid de flesta situationerna och kan hantera problem som uppstår på ett bra sätt.
En orutinerad ryttare har inte så stor vana av olika temperament och bir kanske osäker/rädd om det uppstår problem.
Sen beror det givetvis på vad säljaren menar. Många skriver "säljes endast till rutinerad ryttare" för att kunna utesluta en del mindre kunniga nybörjare och lättare hitta en duktig, hästvan köpare.
Rutinerad tycker jag beror på vilket område man anser sig vara kunnig inom.
Rutinerad betyder ju egentligen att man har rutin. Och då måste det ju beror på vad man har rutin inom för områden.
En kanonduktig dressyrryttare skulle jag aldrig kalla för rutinerad inom t.ex monté. Det är helt skilda ridstilar och grenar.
Däremot kan man vara hästmänniska och det har inget med hur mycket man suttit på ryggen utan vad man gjort.
Rent generallt kan man väl säga att en som är rutinerad, är någon som kan hantera alla typer av hästar i just den gren (eller område) som hästen är tänkt att användas inom. Sen finns det vissa människor som fixar nästan vilken gren som helst, men då pratar vi talang mer än rutin.
Tusen, det var egentligen det där jag försökte få fram men jag var mycket luddigare och rörde ihop en massa.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då är jag nog på väg till rutinerad inom uteritter, hehe;) Jag hade nog också skrivit endast till rutinerade ryttare om jag hade sålt min häst, för då vet man ju iaf att ingen nybörjare som ridit 2 gånger köper hästen och det blir helt fel…
Rutinerad handlar för mig om att ha rutin på grejjerna. Man inte bara vet hur man ska hantera en häst utan man har rutin på det och är inte varken nybörjare eller knagglig efter längre paus utan man vet vad man gör och man har hållit på så pass mkt att man har änsla för det.
Sedan kan man ju såklart vara rutinerad inom olika områden. Jag är inte så rutinerad tävlingsryttare, dvs jag har inte tävlat så mkt att jag har rutin på det. Men jag är rutinerad skogsryttare och även banryttare då jag gör det så mkt att jag inte känner mig osäker utan jag har rutin på det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vad bra ni alla förklarar!! Tack för alla svar!
ja jag har ridit hela mitt liv men jag är inte rutinerad! Nu när jag haft Leffe ett tag börjar jag anse mig liiiite rutinerad. Hade aldrig haft erfarenhet av en så pass stark och envis häst innan.
Har man bara fått rida snälla hästar så är man inte rutinerad enligt mig. =)
Rutinerad är man när man kan lösa det mesta som hästen kommer att hitta på… Typ.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ridkunskaperna ser jag som en väldigt liten del i att vara rutinerad.
En rutinerad ryttare har koll på sin hästhantering med allt som det innebär. Dvs. även foderlära och medicinska kunskaper vilket jag anser att många hästägare faktiskt brister i….
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein