Få hästen att komma springandes?
Några bra tips för det? :)
Crow och jag har väl en hyfsad relation för att vara vanliga svenssons (eller Nilssons om man ska vara korrekt :P). Han är lätt att fånga i och utanför hagen och så, följer med lös i trav eller skritt om jag ber honom och stannar för handsignaler. Bra dagar kan jag ''löslongera'' honom runt mig på fältet fast har kanske inte jättemycket kontroll. Tex travar han oavsett vad jag säger och det är inte alltid han stannar när jag stannar, men oftast. Upptäckte ''löslongeringen'' av en slump så det är inget vi tränat på, bara märkta att ''gör jag så här så springer han runt mig på volt..hmm'' :P
Han kan komma i stallgången om jag kallar på honom, och backa tillbaka in i boxen om jag ber om det. Går inte ut även om boxdörren är öppen, står lös för det mesta vid sadling m.m. (Har hästarna på ''egen'' gård mitt ute i ingenstans så jag kan ta lite ''risker'' utan att påverka andra människor eller deras hästar.)
Jag har ingen paddock eller ens en liten hage att träna i, men ett stort fält där vi brukar leka ibland. Det jag ville förklara med detta är att ''jaga runt'' metoder lär bli lite svåra att försöka sig på.. och hur gör jag mig intressant nog att springa till på en äng full med gräs? :3
Han är inte särskilt matfixerad, äter godis om jag erbjuder men det är väl ungefär hur intressant det är.
Så..hur kan man göra för att bli intressant att komma till? :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Se till att kunna erbjuda nåt bättre än det som finns. Men jag förstår inte varför hästen måste komma springandes, räcker det inte att den går?
Min häst kommer galopperandes i full fart på somrarna när det är varmt och fullt i flygfän, för då vet hon att hon får komma in i ett svalt och insektsfritt stall.
Annars tycker jag det känns som att det kvittar, bara hästen inte springer från mig…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 För att det är roligt att se hästen komma springande mot mig? :3 Sen kommer han inte gåendes heller, annat än i stallgången. Står kvar och låter sig fångas och följer med, men kommer inte.
Men vad kan jag erbjuda som är bättre då?
Haha okej.
Jaa, se till att det händer nåt roligt varje gång, mat/godis brukar ju alltid fungera… Du får nog testa dig fram.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tänker väl mest som typ kommando eller nåt, inte i hagen utan när vi leker :3 (ja, han får ju gärna komma i hagen också, inte mig emot.. ett bra tillfälle att förstärka kommandot/hjälpen..:P)
I hagen kommer han ibland, inte ofta på senaste tiden :( Tror att han vill försvara sin ''flock'' och hålla koll på unghingsten nu.. :P kommer på kvällen när de ska in till maten eller om gruppen står nära ingången. Men kommer gåendes om han kommer när jag vill rida mitt på dagen. Brukar åtminstonde komma några steg mot mig när jag närmar mig om de står långt bort :P Fast jag försöker hela tiden göra ridpassen roligare.
Som sagt bryr han sig inte mycket om godis, men klart att jag kan ge det som positiv förstärkning när han väl kommer. Frågan är ju hur jag ska få honom att komma när jag kallar, till att börja med.. kan ju inte belöna innan han gjort lite rätt:P
Brukar belöna med mys. Han gillar att stå och ''sova'' medans man kliar pannan och klappar honom.
#5 Har jag gjort, men tack för tipset :P
#4 Jahaa okej, trodde du ville att han skulle komma springandes när du hämtar honom i hagen, det jag inte riktigt såg meningen med.
Men då är jag med! Klickerträning kanske? Och öva in det som man övar in inkallning på hund ungefär… Om det går. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#7 Fast i stora hagar så går det ju snabbare om de springer till en..:P Stå där o vänta medans han masar sig fram.. ;) *lol*
Hur övar man på hund? :P
Nja…provade klickerträning men det ''klickade'' inte direkt för någon av oss.. i stora drag är det inte en träningsform jag trivs med, känns så konstlad och..specificerad..för mig.
#8 Klickerträning handlar ju bara om att ge signalen för att djuret gjorde rätt i exakt rätt tid. Så först får man ju lära hästen (i det här fallet) att klicket betyder godis/annan belöning, att hästen gjorde rätt helt enkelt. Man klickar och ger hästen godis (eller vad nu belöningen är, dock brukar väl godis vara enklast att klicka in med, t.ex morotsbitar). Det brukar kunna ta ett tag innan hästen förstår, man måste ju hålla på så tills hästen visar att den förstår klicket, när den hör klicket reagerar den och vill ha godis ungefär.
Sen handlar det om shaping, dvs du väntar tills hästen gör det du vill, så hästen får tänka själv också. Så om du har hästen lös och hästen börjar vända sig mot dig så klickar du (första steget för att komma mot dig). Så får hästen fundera på "vad var det jag gjorde för att få klicket?" och försöka göra det igen. Efter ett tag låter du det gå lite längre, dvs hästen måste vända sig helt mot dig, sen börja gå mot dig osv… Himla bra träning, på hund åtminstone.
För belöningen kommer ju alltid på exakt rätt sekund, så djuret vet vad det gjorde rätt. Dock ska man ju komma ihåg att precis alla klick ska efterföljas av godis eller annan belöning, för det är inte klicket i sig som är belöningen, det bara talar om att det var rätt beteende.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag trivs inte med det. För sterilt och för väntande. Jag tycker att det är roligare att göra något och få respons på det, svara på hästen, hästen svarar på svaret osv än att vänta tills hästen gör det man vill själv, och klickern är bara i vägen för mig. Jag känner mig bekvämare med rösten och händerna äm en liten metalldosa.

Min första häst kom alltid i full galopp så fort hon hörde eller såg mig och stannade precis framför mig :) Tränade aldrig in de på henne hon blev bara så gald av att se mig/höra mig :')
om han inte går ifrån dj så kan du ju testa men att gå mot han
stanna en bit innan.. nån meter eller så så att han får gå fram till dj va tyst säj inget
ge han en godis å gå därifrån…
så håller ja på me mig hingst fast han e ett år å dum i huvvet … men ibland funkar det …
han är sån som går ifrån en då det inte passar han… =/

Jag hade en rymlin i morse som kom springande mot mig när hon såg mig och i fullfart, det kändes härligt att hon blev så glad över att se mig
sen stälde hon sig lungt vid min sida 
min häst är ju ett vrak monster men jag har väl tur att jag har en paddock och pappa odlar så vi har ju en del bra fält i närheten. För att jag ska få min häst aktiv och vill komma måst ejag ge beröm och verka aktiv själv liksom att i början så tar jag henne i manen och leder lite och sen skickar runt i trav och sen släpper och ställer mig i drivnings läge(görs i skritt först). så länge jag är på ett driv läge rpå frdligt sätt springer hon runt mig och vi har gjort det till vana att komma in när man backar och smackar lite och hukar isg mer och tillslut stannar så kommer hon. Det viktiga är att när han är uppmärksam ska du berömma och kela med han klia och gosa och låta han vara still som ett beröm då hästar är lata djur egentligen.
Kan du inte ha en liten metallburk, typ liten teburk, med lite pellets i som du skramlar med. Och när han kommer får han kraft, eller hästgodis, eller frukt eller morot. Jag tänkte att det blir ju ett ganska högt ljud om han är en bit bort, sen kan man ju även lägga in röstkommando. Svårt blir det ju om han inte gillar godiset tillräckligt.

#15 det ska jag träna in på alla mina, perfekt om någon kommer lös, då tar man bara burken och skar sen finns godis på plats
förhoppningsvis hästen också 
Det beror på om du vill ha det som ett trick, eller som en symbol för er relation.
Mina hästar vet att när jag ropar HÄÄÄSTARNA så ska alla komma och då är det oftast mat eller hagbyte som gäller. Ropar jag en enkilds hästs namn och söker connection med den så vet den att det är den som ska komma.
Ibland, om jag gjort något långtråkigt dagen innan eller om de är ute på ett nytt bete så kan hästen ibland tveka. Men då försöker jag att istället för att jag ska fånga den, så ska den fånga mig! Det mycket effektiva på "gröna hästar" (mina vet det utantill) är att istället för att gå mot huvudet så går man mot rumpan. Så fort hästen riktar sin uppmärksamhet på dig (öra eller hela huvudet beror helt på hästen) så backar jag / låtsas som ingenting. När den sen ignorerar mig igen så kan jag sakta börja smyga fram. Man leker helt enkel fram en nyfikenhet. Och tycker hästen att det är roligt att komma till dig och Vara med dig så kommer den att vilja komma till DIG, och inte till godiset.
Jag skickade in en video till parellitube om mitt partnership med mina hästar.
http://www.youtube.com/user/tamvildhast?feature=mhum
I mitten ser du hur jag backar för att be henne komma till mig genom att backa. Sedan är det våran första bridleless session :)
Hoppas det jag skrev kan vara till hjälp :)
#17 Jo, använder också den ''metoden'' till att fånga svårfångade hästar. Dvs att jaga dem - lugnt och sansat, och belöne med psykisk eftergift när de tittar eller går mot mig.
Har inga problem att fånga honom, oftast kommer han själv, även om han behöver lämna de andra, jag ger heller inte godis vid hämtning (mest för att jag alltid glömmer att ta med det). Men sökte mer ett trick för att få lite fart på honom. Hade ju varit kul att slippa vänta på att han ska masa sig fram också :P
Fast just nu har vi så mycket annat att jobba med, så det är lagt på hyllan för stunden :)
Om du leker med han från marken, lina eller utan kan du få han att komma springandes om du backar snabbt?
Jag hade problem med att få flygande galoppombyten vid byte av varv från marken med mitt sto, sen kom jag på att hon var osäker/rädd för att springa mot mig. I ditt fall är din häst troligen bara omotiverad. Du kan även försöka träna det när du är i hagen. Att när han äntligen masat sig fram så får han godis. Sen tar du och leker lite med han i skritt, och när du ber om trav mot dig när du går snabbt bakåt så får han godis. Gör du det i hagen kan han koppla det även senare. :)
#19 Om vi är ute på ridtur och jag hoppar av och sträcker på benen lite, så går han fot upp till trav :)
Men ja, han är absolut omotiverad, tyvärr inget godismonster heller :3
vi brukar träna i ridhuset jag och min häst, jag brukar sätta fart på honom och sen när han har lugnat ner sig säger jag bara "zaki kom här, kom" med jätteglad röst, och så gör jag ett speciellt ljud som är svårt att förklara xD o då kommer han direkt, sen när hästen kommer mot mig/dig ska man oftast jogga lite bakåt så dom förstår o sen stanna och beröm elr ge godis. När man börjar träna horsemanship (elr frihetsdressyr) då tror många att man inte ska ge dom mycket godis för då vill dom ha godis hela tiden elr att dom blir tjockare osv, men man ska ge mycket godis i början, och klappa hästen varje gång den har gjort rätt för senare när man har tränat mycket så räcker det med en klapp på halsen, för då förstår hästen att den har gjort rätt (:
Problemet är att jag inte har ridhus :P
Men det är lugnt, han kommer, baa inte i full fart xD
#22 jaha, synd att du inte har ridhus, :p
då är det nog bara att träna på att han ska tycka det är kul att komma till dig, då kommer han nog så småningom, det är bara att träna träna o träna :D
första gångerna jag började träna med min häst (som fyller 6 år detta året) så var det som om han redan visste vad han skulle göra, han var arbetsvilig och respekterade mina områden, han hade öronen framåt hela tiden och såg så glad ut, och det glädje mig verkligen (; så vet nu vet han precis vad han ska göra xD btw, slänger in en bild på honom --> ;D
Söt :)
Som sagt kommer han, men han tar det lilla lugna xD
Jag behöver sällan gå och hämta honom, speciellt inte nu när de är ute dygnet runt :) På vintern kan han vara lite ovillig vissa dagar, men det beror nog på att han vill vara ute lite längre än de får då (de brukar gå ut vid 8-10 och in vid 19-20 vinterhalvåret.) Kommer jag och vill rida mitt i lekstunden är han inte alltid på humör. Men det får man ta, han brukar iaf få godis och klapp och lite mat när han kommer in, sen rider vi ut och då tycker han ju att det är kul :P
min häst tar oxå det lugna ibland när han inte vill in xD
han leker typ aldrig, (elr jo han är väldigt intresserad av alla stona som går brevid (; hah) för just nu går han ensam pga vad som hände när han hade en hästkompis i hagen.. han är väldigt dominant o har hög rang så om någon står och hacka på honom och det går förlångt och han har sakt till flera gånger så ger han sig på hästen och säger till helt enkelt, han trivs bäst med att gå själv och är lugnast men han har ju alla stona brevid sig som sakt, han kan gå med ston, vilket sto som helst för han skyddar dom, men om han ska gå med en valack elr hingst måste den ha väldigt låg rang. För att han vill bestämma, och dessutom gillar alla stona honom oxå (; Han står mest och ta det lugnt, äter elr solar hah xD