Vad tycks?
väldigt mörka bilder så det är svårt att ser..
så jag överlåter alla kommentarer till dom andra..

vad är det för ras?
Han är halvblod/new forrest.
nu vill jag inte verka kritisk.. men man rider väl unghästar medvetet lågt för att de ska arbeta rätt och sätta bra muskler..?alltså man vill att en unghäst ska gå lågt. hästen arbetar sig i en högre form när det är redo för det rent kroppsligt..
annars kommer ju risken att hästen fint böjer på nacken men inte arbetar med rätt muskelgrupper och kommer därför att bli försliten. lite av detta ser vi på din första och andra bild då man tydligt ser att hästen använder underhalsen (arbetar fel).
men som silvertrail sa, så är det mörka bilder och man ser dåligt, så jag hoppas att du itne blir arg för mina kommentarer.. antog bara att du ville ha ett ärligt svar!
Det verkar iaf vara en trevlig kille!
Tyvärr har ems rätt.
vill inte heller verka elak.
/Elin
Nej, nej, jag tål kritik, det är min första unghäst så jag undrade bara :) Men hur ska jag göra för att få han att arbeta i lägre form, jag har försökt men jag får inte till det. Skulle vara jätteglad om jag fick några tips..
Skulle vara jätteglad om jag kunde få några övningar som är bra också, att träna, så han får mer muskler och bättre kondis.
på en unghäst gäller det att inte gåför fort fram så den får skador.
för att få den i lägre form så får du jobba hästen frammåt-neråt. lösgörande övningar.. rid i ojämna underlag s den lär sig vart den har sina fötter.
ta hjälp av en tränare om du är säker på vad du ska göra.
Ja, jag tränar för tränare, men har inte kunnat göra det från nov- nu pga av vädret men nästa vecka drar det igång igen :) MEn vi har gjort framsteg för när jag fick han sprang han med huvudet överallt. upp hos gud, men nu har han iaf tagit ner det ganska mkt och går i form även om det inte råkar vara perfekt form!
fortsätt kämpa och se till att komma igång med träning för tränare… som förstagångs ägare av unghäst så behöver man all hjälp man kan få!
Har hört från tränare att en chambon är ett bra hjälpmedel till att få hästen att söka sig framåt/nedåt, ( tycker personligen inte om denna tygel) men då skall den i första hand annvändas vid markarbete och endast någon gång vid ridning, hör med din tränare, rid i skogen är ett bra alternativ för att bygga muskler och kondis, klättra pulsa i djup snö några ex på vad du kan göra. Lycka till med din fina pålla.

Jag skulle aldrig rekomendera hjälptyglar i annat fall änn äldre hästar som blivit felridna i flera år och behöver få hjälp att muskla om sig.
En lägre form på unghästar är att rekomendera, föredra för att hästen ska kunna balansera sig, kunna trampa under bakkroppen i rätt pos.
En äldre mer utbildad häst har i grunden fått då lära sig att balansera sig.
En lägre unghästform tills hästen kan balansera upp sig så slipper ryttaren dragkamp, hård mun när det är dax att balansera upp nacken och få in bakkärran.
Jag rider mina unghästar i lägre form ända tills jag vet att jag kan begära en högre form, om jag vill få hästen att korta,länga sig.
En högre form är dels till för att i tex balansera in kroppen piruetter, byten osv.
Vi sitter heller aldrig ner på våra unghästar längre stunder för änn de är färdig vuxna och då begär vi högre form.
Lycka till och ems gav dig bra övningar att få hästen lägre, kavaletti,bom träning och få dig i en ganska lätt sits är att föredra.
Massor lycka till/Linda

Någon som har bilder på där de går i hög och låg form så man ser skillnad?
Förstår inte riktigt vilken skillnad det är.

En högre form på nacken innebär att nacken är den högsta punkten för plaseringen.