Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1661 ggr
LillaLinn
0

Hosta?

Min foderhäst har börjat hosta. Det är främst när jag rider, då sträcker hon ibland fram halsen och andast häftigt och hostar. Stallägaren har även hört henne hosta någon gång. Vad kan det bero på och vad ska jag göra åt det?

(Visste inte vilken grupp jag skulle lägga inlägget i.)

CaptainBunchie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Underlaget på ridbanan (om det är ridbana/ridhus som du rider i/på) kanske är torrt och dammigt, min häst har varit väldigt hostig i vinter, pga vi red i ett ridhus som var ganska dammigt då dom inte kan vattna så bra i det, vi märkte det för det blev mycket bättre nu när vi är ute mer.

Ger ni hö till henne? Isåfall kan det vara att höet är lite dammigt och inte så bra också.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Emma-Rhino]
0

Som #1 säger. Damm.

Vattna banan, höet och spånet om ni har det i boxen. Vara ute så mycket som möjligt. Och håll koll.

selfrejection
0

Min häst kan hosta de första stegen i trav. Bara 2-3 gånger och sedan inge mer. En tränare jag red för förra veckan sa att det antagligen beror på att han inte andas ut ordentligt, han spänner sig lätt och håller nästan andan. Och då när man tar trav så kommer liksom luften upp vare sig han vill eller inte.

Jag har också läst detta på Atg klinikernas hemsida. Verkar som att det stämmer på min häst iaf.

LillaLinn
0

#3 Det är precis som artikeln beskrev! Men det är inte farligt på något sätt va?

Ridbanan har något speciellt underlag som är extra bra för dammkänsliga hästar. Hon äter ensilage så det kan ju inte vara dammigt. Ska ta och vattna i boxen, hon står på spån. Hästarna går ute på dagarna.

selfrejection
0

#4 Inte om man ska tro artikeln och de bara hostar några få gånger precis i början. Hostar han även när du inte rider/tränar eller vad ni nu gör? Alltså tex när han står i boxen eller hagen.

LillaLinn
0

Jag har aldrig hört det, men stallägaren säger att hon har hört det någon gång.

selfrejection
0

Om det är mycket annars kan det ju vara något helt annat, men är det som med min så kan jag tipsa dig om att alltid låta hästen pusta ut några gånger innan du börjar jobba den och göra det något positivt med att de frustar, alltså att man inte försöker stoppa dom utan låter dom göra det. Nu den senaste veckan har jag gjort det varje gång jag ridit och låtit han pusta ut små korta stunder mellan "jobbet" och han har inte hostat någonting då. Man kräver något av dom och när de gör rätt låter man dom pusta ut en stund alltså :)

LillaLinn
0

Tack för alla tids, kan meddela att det har blivit bättre nu!